5 tips til en bedre PageSpeed på DanDomain

En af de vigtigste faktorer, hvis du gerne vil opnå topplaceringer i Googles søgeresultater, er, at din webshop er hurtig til at indlæse – både når kunderne går ind på din webshop, og når de browser rundt.

Men det er ikke kun Google, der er glad for hurtige indlæsninger. Hurtige indlæsninger øger nemlig også brugervenligheden på din side. Hvis din webshop er langsom, så er det første dine kunder ser en blank skærm, hvilket hverken inspirerer dem eller giver dem lyst til at bruge mere tid end nødvendigt på din webshop.

De fleste netværk i dagens Danmark er relativt hurtige, men samtidig skal man have i tankerne, at størstedelen af shopping og browsing i dag foregår via mobile enheder, som for eksempel mobiltelefoner og iPads, og her svinger internethastigheden lige fra LTE og 4G til 3G og nogle gange helt ned til 2G, og så er der virkelig forskel i indlæsningshastigheden.

Et godt værktøj til at måle ens DanDomain-webshops totale hastighedsscore er Googles PageSpeed-værktøj, som du kan finde her. (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=da)

PageSpeed-værktøjet er nemt og hurtigt at bruge. Du skal blot indtaste dit domæne kører en test ved at indtaste dit domæne og trykke analysér. Efter værktøjet har kørt, får du en udførlig liste over vigtige punkter, som du bør tage stilling til og ændre på for at optimere din webshops totale indlæsningshastighed.

Indlæsningshastigheden afhænger af, hvor stor din webshop er og hvilke smarte elementer, features og optimeringer, den er udstyret med. Hvis der er masser af ”custom kode” eller kæmpe billeder, tager det længere tid at indlæse din webshop, og dette er for de fleste af dine besøgende en dørstopper. Men bare rolig: Du kan relativt nemt gøre noget ved problemerne, hvis blot du bruger lidt tid på at sætte dig ind i det.

Her har vi samlet 5 tips og tricks, som vi mener er helt fundamentale, hvis man gerne vil optimere sin webshop og få den til at fungere godt og hurtigt – noget, der er helt essentielt, hvis man gerne vil give sine besøgende en god oplevelse, i sidste ende ender ud i et salg.

1) Aktivér statisk cache i din webshop
Hvis du aktiverer denne funktion, vil de statiske elementer som for eksempel billeder blive lagret i længere tid i dine kunders browser. Næste gang kunderne besøger din webshop, vil de dermed opleve en bedre indlæsningshastighed.Læs flere fordele og ulemper ved statisk cache her. https://support.dandomain.dk/webshop-hjaelp/indstillinger/shop-indstillinger/features/statisk-cache/

2) Optimer dine billeder
Der er ikke ret mange webshopejere, som selv sørger for at optimere deres billeder. De fleste har nemlig en idé om, at deres webshop nok selv skal sørge for at beskære og komprimere billederne på shoppen. Det er korrekt, at shoppen selv skalerer produktbilleder, men den gør ikke mere end det. Den går ikke ind og beskærer andre billeder som for eksempel bannere, fokusbokse, ikoner eller noget helt fjerde. Det skal du selv sørge for eller få en designpartner til at hjælpe med.Du kan typisk spare op til 70 % af billedets størrelse ved at optimere det. Og med den besparelse, siger det sig selv, at man kan få en væsentligt hurtigere PageSpeed, hvis man optimerer alle billeder på sin webshop.Her hos Online Plus anbefaler vi alle vores kunder at bruge TinyPNG (https://tinypng.com/), som er et online browserværktøj, der hurtigt og nemt komprimerer billeder af enhver slags. Man kan både bruge værktøjet til at komprimere produktbilleder, bannere og små ikoner.

3) Brug kun eksterne scripts/integrationer, som du er sikker på skal være der
Det er vigtigt jævnligt at fjerne integrationer, som du ikke længere bruger. Det kan for eksempel være, hvis du engang har brugt et bestemt værktøj til at tracke dine besøgende men for nyligt skiftede over til et nyt. Du skal sørge for at fjerne den gamle kode, så det ikke bare ligger og trækker på din indlæsningshastighed. Her kan det være en fordel at få en designpartner til at kigge din webshop igennem, da det kræver, at man kan læse koder og ved, hvordan man sletter dem uden at ødelægge noget.

4) Udsæt design- og scriptfiler, som godt kan tåle det
Hvis du for eksempel har anmeldelses-widgets, eksterne chat-scripts eller noget tredje på din webshop, så kan det godt betale sig at sørge for, at disse scripts bliver indlæst som de sidste på din webshop. Det er vigtigt, at din webshop indlæser hurtigst muligt, og at dine besøgende som det første ser, hvad der rent faktisk er vigtigt for dem; produkter og indhold. Så her gør det altså ikke noget, at den smarte anmeldelses-widget eller live-chatten først indlæses på shoppen til sidst. Det giver et mærkbart boost af ens samlede PageSpeed score, hvis man sørger for det. Fremgangsmåden her er at flytte sådanne scripts ned i bunden af dit designs kildekode. Igen vil det være en fordel at få en designpartner indover, hvis man ikke er tryg ved at rette direkte i hjemmesidekoden.

6) Få optimeret dit design
Store sliders og andre smarte funktioner, der bruger flere forskellige scripts, er som udgangspunkt ikke så godt på mobile enheder. Derfor kan det være en god idé at forsimple det indhold, der befinder sig over den såkaldte skillelinje. For at opnå en god indlæsningshastighed og en god oplevelse hos de besøgende på din webshop, er det vigtigt, at de ikke skal vente på alle mulige smarte funktioner og eksterne scripts øverst på siden. Det kan du sørge for ved for eksempel at skære slideren væk på mobile enheder og i stedet vise statiske fokusbokse eller bannere. Det betyder, at der på mobiltelefonen ikke skal indlæses et ekstra script, der gør, at billeder kan køre i rotation. Når man har sørget for, at webshopdesignet er optimeret til både mobil og desktop, skal man helst have samlet alle ens design- og scriptfiler i så små filer som muligt for ikke at sløve den samlede indlæsningshastighed. Her er det igen oplagt at få hjælp fra en designpartner, der kan assistere med at optimere både design og filer.

Der er ingen tvivl om, at Google straffer webshops med langsomme indlæsningshastigheder ved at ranke dem dårligt i søgemaskineresultaterne. Men som du har læst herover, kan man relativt nemt øge PageSpeed-scoren på sin Dandomain-webshop og dermed opnå bedre placeringer i Googles søgemaskine.

Hvis du ikke er en haj til kodning, design og ændringer på webshops, så hiv fat i OnlinePlus. Vi står altid klar til at hjælpe dig med at optimere din webshop og dens indlæsningshastighed.