Billeders betydning på din hjemmeside

De fleste er klar over, at det er en god idé at have billeder på sin hjemmeside. Det er flottere at se på med noget visuelt, man får nogle farver ind på siden, og så kan de udfylde pladsen, hvor der ikke er tekst. Men er billeder på hjemmesider kun til for at opbryde tekster og være dekorative? Nej, billeder kan meget mere end det, og det vil vi komme ind på i dette blogindlæg.

 

Brug billeder med et formål

Noget af det vigtigste, når man udvælger billeder til sin hjemmeside, er at vælge billeder, som giver mening i forhold til budskabet. Er det en beskrivende side omkring et produkt, hvor man skal vise billeder af dette? Skal man sætte en stemning, som underbygger teksten om et konkret emne? Uanset hvad, så vil billeder gøre det lettere for øjet at skimme en side samt fastholde modtageren på siden i længere tid.

Forklarende billeder til produkter eller services

Hvis man har et avanceret produkt eller en speciel service, kan man med fordel bruge forklarende billeder. Her kan modtageren hurtigt se, hvad det præcist er, og evt. hvad det gør eller har af betydning for dem. Har man eksempelvis en app, som kan kobles sammen med et Smartwatch, som viser ens løbetid, distance, puls, hastighed osv., kan man sammen med teksten vise et billede, som beskriver det visuelt og giver kunden en bedre forståelse af produktet:

Billeder kan fremkalde følelser

Billeder kan fremkalde følelser hos modtageren, hvilket kan være et utroligt stærkt virkemiddel og appellere til, at modtageren skal gøre en handling.

Ovenstående eksempel viser et billede af en hundehvalp, som ser forladt og trist ud. Farverne er dæmpede, og der er ekstra fokus på hvalpens uskyldige øjne. Man får mest af alt lyst til at kramme ham og tage ham med hjem, hvor der er sikkert og trygt. Hvis vi bruger nøjagtig samme opstilling med et billede af en anden hvalp, men bare i andre omgivelser, har det en helt anden virkning:

 

Hvilke typer billeder skal jeg bruge?

Alt efter hvor billederne skal placeres, hvad de skal forklare, eller hvilken stemning der skal være, kan man bruge forskellige typer billeder. Når billederne skal bruges i stort format på ens hjemmeside, er det virkelig vigtigt, at de er i super god kvalitet. Det duer altså ikke med billeder, som lige hurtigt er taget med en smartphone; de skal have en god stor størrelse og stå rigtig skarpt, for at det ser flot ud på en hjemmeside. Til mindre billeder og til sociale medier kan billeder fra en smartphone godt gå.

Man behøver ikke nødvendigvis kun bruge almindelige fotos, man kan også bruge levende billeder i form af videoer eller GIF’s, grafiske elementer og ikoner. Der er fordele i at bruge alle tingene, så længe man ved, hvad man vil.

Levende billeder

Med videoer eller GIF’s kan man noget helt andet, end man kan med almindelige billeder. Man kan med video på meget kortere tid fortælle og forklare ens budskab – både visuelt og med lyd. Det kan få ens kunder til at blive på hjemmesiden i længere tid, da der er mere at se og mere engagement for kunden. Det kan også bidrage til, at en kunde er mere tilbøjelig til at købe et produkt, som de har set på en video, da de er mere sikre på, hvad produktet kan gøre for dem. GIF’s er lidt anderledes, da der ikke er lyd på, og man kan ikke interagere med afspilleren. Den kører automatisk i et loop. De er mere prisvenlige at få produceret end en hel video ville være, og de kan vise et koncept visuelt, ligesom en video gør.

Du skal helt sikkert overveje, om levende billeder vil give mening for din virksomhed. Det kan være en måde at forklare ting hurtigere, skabe et mere personligt udstyk på hjemmesiden og i sidste ende vil kunderne være mere trygge ved at have fået den ekstra visualisering.

Dog skal man være opmærksom på, at dårligt producerede videoer og GIF’s kan have den modsatte effekt, da det vil virke uprofessionelt. Hvis man placerer de levende billeder forkert på ens side, kan det også distrahere mere, end det er godt.

Grafiske elementer og ikoner

Grafiske elementer og ikoner kan være hjælpemidler til at fremhæve din virksomheds identitet. Man kan eksempelvis tage et udsnit af sin virksomheds logo og bruge et sted på siden, hvor det skaber genkendelighed og gør siden mere personlig:

 

 

Ikoner er rigtig gode at bruge i situationer, hvor man skal vise noget visuelt, og hvor billeder bliver for komplicerede eller ikke kan forklare emnet godt nok. Ikoner er mere simple og har bedre ved at illustrere abstrakte områder:

Drop stock-photos

Det absolut bedste, når man bruger billeder på sin hjemmeside, er at bruge sine egne billeder. Det giver mere personlighed og viser, at man ikke er bange for at vise, hvem man er som virksomhed. Stock-photos er naturligvis fremragende kvalitet og ser hammer godt ud på en hjemmeside. Problemet er, at man sjældent finder de billeder, man har brug for, i en konsistent stil; altså med samme lys, kontrast, farvetoner osv. Dette vil så gøre, at din hjemmeside virker usammenhængende. Desuden er der ikke noget værre end at se et billede af en model med det største tandpastasmil, for så ved man, at det ikke har noget som helst med jeres virksomhed at gøre. Så hiv det professionelle kamera frem, eller hyr en fotograf og få taget en masse stemningsbilleder, billeder af jeres produkter/services, billeder af jeres medarbejdere, biler, bygninger osv., så I har noget brugbart materiale at lægge på jeres hjemmeside.

 

Fremhæv din visuelle identitet gennem dine billeder

Hvordan kan man det? Et billede er vel et billede… Det er det i og for sig også. Men man kan lave nogle små tricks ved sine billeder, som får dem til at hænge mere sammen, dels ift. lys, kontrast, farvetoner osv., og dels ift. ens visuelle identitet. Hvis man fx lægger en anelse farve ovenpå billederne eller bruger en bestemt effekt på alle sine billeder, vil det give fornemmelsen af, at hjemmesiden hænger mere sammen på en måde. Man kan også vælge billeder, som indeholder farver som appellerer til ens logo:

 

I nogle tilfælde kan man vælge at gå med sort/hvide billeder, hvis man ønsker at få en bestemt effekt. I nedenstående eksempel er alle billeder, som har noget tekstindhold eller andet ovenpå, i sort/hvid. Dette gør, at den gule farve popper meget mere frem, og man lægger mere mærke til de ting med farver:

Er du i tvivl om, hvilke billeder du skal bruge?

Det kan være lidt af en jungle at finde ud af, hvilke billeder man skal bruge, hvordan de skal bruges, og hvordan de vil blive præsenteret bedst på hjemmesiden. Vores grafikere er vant til denne problemstilling, og de har god erfaring i at vejlede i brugen af billeder samt hjælpe med at få tilpasset billeder, så de er i samme stil hele vejen igennem.

Så tøv ikke med at kontakte os hvis du er i tvivl, så hjælper vi dig videre og får din hjemmeside til at skinne 100%!

 

Skal vi hjælpe dig med at få din hjemmeside til at stå knivskarpt?
Malene Bruun
CPO & Head of People and Culture
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig