Black Friday – bliv meget klogere, lige her!

Klar til årets største handelsdag?

Black Friday fænomenet har for alvor taget fat i Danmark, og den store handelsdag har de seneste par år slået julehandlen og de populære ’store bytte dage’ af tronen som de mest indtjenende dage. I løbet af den 24. november 2017 forsvandt der 2,117 milliarder kroner fra danskernes dankort, og med det beløb slog vi forbrugsrekorden. Danskerne er samtidig også blevet vilde med at slippe for de lange køer, og i dag shopper store dele af den danske befolkning hjemme fra sofaen. Der blev derfor brugt 288 millioner kroner på danske webshops i løbet af Black Friday.

Da danskerne i dag er mere tiltrukket af onlineshopping end at stå i lange køer, er der også en generel stigning i, hvordan der bliver shoppet. I det første halve år af 2018 foregik 20% af alle handler på en mobilenhed. De 20% svarer til en omsætning på 63,6 milliarder kroner og udgør 94 millioner handler. Dette er en stigning på 11,7% sammenlignet med det første halve år af 2017.

Tiderne ændrer sig, og tendenserne følger med. Derfor vil vi i de følgende afsnit præsentere forskellige områder, som kan hjælpe dig på vej mod at slå rekorder på Black Friday 2018.

Dine kunder kan ikke handle hos dig, hvis de ikke kan finde dig!

En af de vigtige ting man skal have styr på, inden der i kalenderen står Black Friday, er søgemaskineoptimering. Når man arbejder med SEO, er det vigtigt, at man er ude i god tid, da det kan tage op til 6 måneder, før man rigtig kan mærke effekten. Da det tager lang tid, er det derfor også vigtigt, hvilke søgeord man vælger. Når man arbejder med SEO, er der stor forskel på, hvor meget konkurrence der er på ordene, og hvor mange antal søgninger de forskellige ord har. Alt dette er med til at påvirke, hvordan ens hjemmeside rangerer på Google. Nu hvor Black Friday ikke er mere end 3 måneder væk, ville det være en mulighed at finde flere specifikke søgeord, som har en lav konkurrence. Med flere mere målrettet søgeord kan man skabe resultater indenfor en kortere tidshorisont – et ”mange bække små” koncept. Det tager nemlig længere tid at rangere godt på de ord, hvor både konkurrencen og antal søgninger er høj.

Formålet med SEO er at skabe trafik på ens hjemmeside. For at øge dette kan du lave en landingsside til Black Friday. Hvis du laver en specifik landingsside til Black Friday, vil du kunne give kunderne et bedre indblik i, hvad du tilbyder, og det vil øge trafikken på din hjemmeside i dagene op til Black Friday. Det vil i sidste ende have en effekt på dit SEO-arbejde. Med en specifik landingsside vil man også, ved hjælp af Facebook pixel, kunne udforske nogle nye interessante målgrupper.

 

Sociale medier – vær med på bølgen

I Danmark er vi blevet store tilhængere af de sociale medier. Der er dog et foretrukket medie, og på det er der mange muligheder for at nå dine kunder. Facebook er danskernes favorit sociale medie med 67% aktive brugere, hvoraf 63% logger på hver dag. Hvis du har styr på din Facebook, kan du fange nye kunder, men også kunder, som har besøgt din hjemmeside uden at foretage et køb. Med Facebook kan du lave ”re-targeting” på alle, der besøger din hjemmeside op til Black Friday. Har de allerede været på din hjemmeside, har de vist interesse, og der er derfor en større chance for, at de vil købe noget. Facebook kan huske præcis, hvad dine besøgende har kigget på, og det er data, som kan hjælpe med at gøre din markedsføring langt mere specifik og ramme den helt rigtige målgruppe. Facebook er også en rigtig god måde at holde dine kunder informeret omkring, hvordan Black Friday vil være hos dig, og hvilke tilbud du har. Det kan du blandt andet gøre ved at oprette en begivenhed, som kunderne kan trykke deltager på.

Nyhedsbreve – Dinosauren som stadig kan!!

Nyhedsbreve bliver hurtigt afskrevet som spam, så hvorfor bruge tid og ressourcer på at producere en masse af dem? Med nyhedsbreve kan du personliggøre dine budskaber, da du oftest har flere informationer om din kunde – det kan eksempelvis være fødselsdag eller bare et navn. På mange de andre markedsføringskanaler skal du dele pladsen med alle de andre, og på den måde vil der altid være en risiko for, at dit budskab forsvinder i mængden. Vil du derfor tage del i de mange konverteringer til Black Friday, bør du komme i gang med at forberede og producere dine nyhedsbreve allerede nu!

En af de forberedelser kan blandt andet være at forøge din nyhedsbrevsliste. Det kan du gøre på flere forskellige måder. Du kan gøre brug af Facebooks leadannoncering eller forskellige pop-ups på din hjemmeside. Specielt pop-ups er blevet et meget populært værktøj til at indsamle informationer. Den dukker op, når man besøger en hjemmeside, og lige så irriterende man kan finde den, ligeså interesseret og nysgerrig kan den også gøre os. Det er også derfor, at vi ser en stigning i brugen af lige præcis pop-ups. Som et nyt skud på stammen er det også blevet meget populært med spilkampagner. Det er specielt skrabelodder, den enarmet tyvknægt og lykkehjulet, som er blevet en måde at indsamle informationer på.

Google Ads – Bliv klar til en maraton dag med Google

På Black Friday skal du forberede dig på, at der vil være langt flere søgninger på dine produkter end normalt. Din konverteringsrate vil være højere, da folk rent faktisk er på jagt efter at købe og ikke bare drømme. For at forberede dig ordenligt på det kan man ikke komme uden om Google Ads. Det vil være en dag, hvor dit budget vil blive brugt langt hurtigere end normalt, og du bør derfor overveje at hæve budgettet. Det er blevet rigtig populært at tilbyde ens kunder rabatkoder. Vi anbefaler, at du ikke benytter dig af dette til Black Friday, da det så er dine normalpriser, der vil fremgå i shopping annoncerne. Du bør derfor sætte priserne ned og på den måde gøre det langt tydeligere for din kunde, at der er penge at spare.

Det nye sort – MobilePay

MobilePay har på kort tid fået en stærk position i danskernes bevidsthed og er blevet en af de fortrukne betalingsmetoder. Det er en tendens, der vokser, og som vi ikke kender det fulde potentiale af endnu. MobilePay bliver i dag brugt til at gennemføre hver 10. handel, hvilket er 3 gange så mange som i 2016. Den opadgående udvikling gjorde også, at MobilePay havde meget travlt til Black Friday i 2017. Her registrerede de en vækst i omsætningen på 170% sammenlignet med Black Friday 2016. Hvis man sammenlignede deres tal med en almindelig fredag, var det en stigning på 1020%. Det var specielt aftenshopperne, som var glade for den hurtige betalingsløsning, da der blev handlet for 8,5 millioner mellem klokken 21-22. Både den hurtige betalingsløsning og tendensen til at shoppe mere fra mobileenheder sætter høje krav til en webshop, og det er yderst vigtigt, at du kan følge med!

 

 

 

 

Kan du tjekke alle punkterne af på din

online markedsføringsliste? Hvis ikke så

kontakt os til en uforpligtende samtale,

og vi vil klæde dig på til dette års største

handelsdag eller deltag i vores Black Friday

seminar i samarbejde med Dandomain i Randers

eller København.

https://dandomain.nemtilmeld.dk/15/

https://dandomain.nemtilmeld.dk/16/

Skal jeg hjælpe dig med din strategi til Black Friday?
Jimmy Vejlemark
CINO & Partner
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig