Black Friday – planlæg dig til succes!

For den forberedte elev er eksamen en fest! Ja, det er måske ikke ligefrem en eksamen, men Black Friday er trods alt ikke en handelsdag, man kommer sovende til. I hvert fald ikke hvis det skal blive en succesrig en af slagsen.

Men vi har jo ikke engang holdt sommerferie endnu, er I tossede?
Ja, muligvis, men vi står altså ved, at du sagtens allerede nu kan begynde at skænke Black Friday en tanke eller to. Og ja, vi ved godt, at vi er tidligt på den, men gode ting tager tid, ikke? Og inden du har set dig om, er det allerede Black Friday. Så du kan roligt begynde at overveje og forberede, hvordan du vil optimere Black Friday i din virksomhed, hvis du vil slippe helskindet igennem begivenheden.

Så hæng på, selvom nakkehårene allerede er begyndt at rejse sig i protest – vi lover, at du kan bruge det, for vi kommer herunder med den helt store Black Friday-guide.

 

Sort fredag, hvad?

Nå, det er såmænd bare en af de største handelsdage i Danmark hvert år, no biggie. Okay, det er en ret stor deal, hvis du er butiks- eller webshopsejer! Det er efterhånden også de færreste, der ikke er stødt på Black Friday i en eller anden grad, for det er en mærkedag, der er vokset markant i popularitet herhjemme de seneste år.

Black Friday ligger altid den sidste fredag i november, og i år falder det d. 26. november.
Det er en amerikansk tradition, der ligger dagen efter amerikanernes Thanksgiving. Og de har i mange år haft tradition for at forbrænde nogle af kalorierne fra festmåltidet fra dagen forinden med en ordentlig omgang ’shop til you drop’.

Vi har i den grad taget fænomenet til os, og enhver webshop eller butik med respekt for sig selv langer varer med procenter over disken på denne fredag i november.

 

All night, all week

Som om, det ikke skulle være nok med én dag, hvor butikker og webshops går tilbuds-amok, så er det en stigende tendens, at flere udvider tilbudsfesten til en hel uge – en såkaldt ’Black Week’.
Se det som en slags opvarmning til ’Black Friday’, hvor du højt sandsynligt vil køre lidt andre tilbud end på selve dagen. Og så du giver dem, der ikke har mulighed for at sidde oppe hele natten og køre sort kaffe ned, mens de fylder den virtuelle indkøbskurv, en mulighed for at være med på

Det letter måske lidt af presset på Black Friday, men det stiller altså også høje krav til din webshop eller hjemmeside ikke bare én dag, men en hel uge. Derfor er det måske endnu vigtigere at planlægge din indsats til punkt og prikke, så du kan imødekomme dine kunders tilbudssult.

 

Hvordan og hvorledes?

Helt overordnet kan du planlægge dig ud af dagen. Se på, hvad du gjorde sidste år – hvad virkede, og hvad virkede ikke, og tag den derfra. Hvilke kanaler er du på, og er der nogle, du gerne vil på? Hvilke produkter skal på tilbud – hvor meget og hvor længe? Jo mere du ved, jo nemmere bliver det for dig.

Tag ikke fejl, det tager tid. Men hvad du bruger nu, sparer du i den anden ende – og så kan vi næsten garantere, at du ikke kommer til at hyperventilere på selve dagen.

I OnlinePlus arbejder vi med tre områder inden for marketing: SEO, SoMe og Google Ads. Vi har selvfølgelig samlet et par råd inden for hvert felt samt lidt om webshops, så du kan optimere din samlede indsats.

 

SEO

Hvis du gerne vil ses på Google i forbindelse med Black Friday, så skal du have styr på SEO. Og det er altså ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden. Men bare rolig, vi har et par guidelines klar til, hvordan du griber det an.

  1. Få undersøgt det tekniske setup i god tid inden Black Friday!
    Det er en dag, hvor webshoppen skal håndtere markant mere trafik end normalt, så det er vigtigt, at webshoppen rent teknisk er rustet til at kunne håndtere det.I denne forbindelse kan du med fordel også se på:

    • Rettelse af 404 fejl sider: En 404 fejl betyder, at du har prøvet at tilgå en side, som ikke længere findes. Dem skal du af med, så hverken dine besøgende eller søgemaskinerne opfanger dem. Det gør du ved at scanne dit site for fejlsider og herefter slette dem eller lave en redirect, således at dine besøgende bliver sendt videre til en anden side.
    • Optimering af page speed på dit website: En hurtig side gør Google glad! Det betyder, at din side blive crawlet og indekseret hurtigere af Googlebot. Med andre ord: du bliver vist i søgeresultaterne. Og så gør det også de besøgende glade, da det er langt de færreste, der har tålmodighed til at vente på, at en side loader langsomt. Og så risikerer du at miste kunder.

    Du kan evt. læse vores blogindlæg om SEO og JavasScript, hvis du vide mere om crawling, indeksering og page speed.

  2. Udarbejd landingssider, der omhandler sæsonbaseret indhold samt guides, som kan skabe øget trafik og kendskab for dine produkter op til Black Friday (og andre højsæsoner for den sags skyld).
    Tag udgangspunkt i søgedata, der var en trend sidste år, og arbejd ud fra dette ift. netop din industri/branche/niche. Skab evergreen indhold, der kan være relevant år efter år.
  3. Find søgeord, der er relateret til Black Friday – brug Google Trends til at finde søgninger, der trender i tiden op til og på Black Friday. Ved at gennemgå og overvåge udviklingen i søgninger kan du udvælge, hvilke produkter eller områder inden for din branche, der vil være mest relevant at arbejde med samt fremhæve på din webshop.
  4. Har du planer om, at du skal have tilbud på hele produktkategorier på din webshop, så kan det være en god strategi, at du op til Black Friday inkluderer ord som ’Black Friday’, ’tilbud’ mv., i de eksisterende meta-data og introteksten på kategorien. Dette gør, at du kan udnytte den værdi og ranking, som kategorien forhåbentlig har i forvejen i søgeresultaterne på produktkategorier eller produktsider.
  5. Fremhæv dine USP’er (Unique Selling Points), som kan adskille din forretning fra konkurrenterne. Dette er i øvrigt et råd, der bør udnyttes hele året, men især til Black Friday kan det have en stor betydning, at du viser dine kunder, at du har ’gratis levering’, ’levering 1-2 dage’, ’fri installation’, ’rabat på 50 -70%’ osv.

 

Google Ads

Jo før du tænker Black Friday ind i din Google Ads-strategi, jo bedre er du forberedt.
Det giver bedre tid til at få struktureret kampagner, der er specifikt rettet mod Black Friday, hvor de varer, der er på tilbud, bliver budt aggressivt på.

  1. Vær klar med din prisstrategi, så du ved præcis, hvor meget du vil byde for dine placeringer.
  2. Vær klar med, hvilke produktkategorier/varer du kører tilbud på. På den måde, kan du forberede kampagnerne i god tid.
  3. Sørg for, at feedet er optimalt for din webshop. Her tænker vi på, at titler samt produktbeskrivelser er udfyldt så relevant som muligt, så hjælper du nemlig Googles algoritme med at vise dine annoncer ved de rigtige søgninger. Så brug lidt tid på at gå dine titler og beskrivelser igennem og optimer, der hvor det halter.
  4. Sæt dig ind i, hvornår det ikke giver mening at annoncere mere på Black Friday – altså hvad skal din minimum ROAS ligge på. Det er jo ingen grund til at annoncere, hvis du ikke får noget ud af det mere.

 

Sociale medier

Du kan næsten ikke komme udenom at bruge sociale medier på Black Friday. Det ville også være fjollet, for her har du måske allerede en stor sum af følgere, eller også har du en god mulighed for at ramme en masse potentielle kunder i løbet af dagen lige der, hvor de befinder sig. Om ikke andet får du et par tips til, hvad du skal være opmærksom på med SoMe og Black Friday.

  1. Nytænk hele Black Friday-strategien – især hvis du ikke har verdens største budget.
    Her kan der i højere grad arbejdes med f.eks.:

    • Indsamling af leads i løbet af hele året og benyt e-mail marketing til Black Friday. Så slipper du for høje klik-priser, og du har haft hele året til at få loyale nyhedsbrevslæsere. Der er samtidig fuld sporbarhed ift. konvertering på e-mail marketing (win-win!).
    • Vi har før set en høj ROAS hos virksomheder, som har oprettet Facebook begivenheder til Black Friday, da notifikationerne på begivenhederne skilte sig ud fra mængden.
    • Der tegner sig desuden et billede af, at vi skal skabe en relation til kunden inden Black Friday for at skabe de bedste resultater på Black Friday.

     

  2. Forbered annoncerne i god tid! Der er nemlig lange gennemgangstider på Facebook. Derudover skal du være opmærksom på, at du heller ikke må lave rettelser, lige inden annoncen skal live, da dette sender annoncen tilbage i gennemgang. Lad også være med at lave rettelser i annoncer, som er i læringsfase, da dette forlænger læringsfasen.
  3. Folk vil se produkter eller mennesker, så undgå kun at lave tekstbudskaber. Folk bliver bombarderet med Black Friday-budskaber, så det kræver mere end almindelige tekstannoncer at få blikfang. Generelt er det en god idé at have mere fokus på at skille dig ud fra mængden – måske med noget kreativt eller humoristisk.
  4. Brug ikke nye annoncekonti til Black Friday-annoncering, da disse har mange restriktioner. Der kan bl.a. være udfordringer som forbrugsgrænser, faktureringsgrænser mv.
  5. Sørg for at have strategien klar lang tid før. Der er mange parametre, der skal spille sammen – og mange muligheder for at lave spændende indhold.
    Udover sponsorerede annoncer, kan du f.eks. gå live, lave timetilbud og selvfølgelig skal der planlægges en masse organiske opslag også.
  6. Husk at benytte dit coverbillede som gratis reklamesøjle.

 

Webshop

Vi har allerede nævnt det, men det tåler gerne en gentagelse: gør din shop klar til den øgede mængde trafik. Det er måske et af de hyppigste problemer, der opstår på Black Friday, så det kan virkelig betale sig at gå med både livrem og seler her. Herudover anbefaler vi, at du kigger på:

  • Betalingsmulighederne på din shop: Vi har set dårlige resultater på shops, som ikke tilbød MobilePay. Vi gider nemlig ikke at lette os fra sofaen, når vi først har sat os.
  • Billeder af dine produkter: Fremviser du dine produkter fra deres bedste side? Sørg gerne for at have flere billeder og vinkler. Det giver tryghed for den potentielle kunde.
  • Tekster til dine produkter: Tag kunden virtuelt i hånden og lav en uddybende beskrivelse af dit produkt, så kunden bliver tryg. Her tænker vi især på brancher inden for fashion, hvor det kan være en god idé at have størrelsesguide, pasform, indvendige mål på sko mv.
  • Facebook pixel: Hvis du ikke allerede har en Facebook pixel, så er det nu, du skal have sat en på! Så sikrer du, at du kan ramme alle dine nuværende kunder med dine Black Friday tilbud.
  • Optimering af din shop til mobil visning: De fleste er på fra mobile enheder, og de er hurtigt væk igen, hvis det går for langsomt, eller de ikke kan finde det, de leder efter. Så vær sikker på, at dit site fungerer i dét format.

 

Opsummering

Vi kan faktisk gøre det meget kort.

  •  Læg en klar strategi for din Black Friday: Hvad er det du vil, og hvordan vil du opnå det? Det gælder sådan set, hvad enten du er på samtlige marketingkanaler eller blot en enkelt.
  • Planlæg, planlæg, planlæg! Og det kan vi næsten ikke sige nok, for jo bedre du er forberedt, jo bedre vil du komme igennem Black Friday. Og du vil være langt bedre rustet til at kunne tackle de udfordringer, der dukker op på Black Friday eller lige op til, uden at det hele ramler sammen omkring dig.
  • Sæt dig ind i, hvad de forskellige kanaler kan gøre for dig og brug så vores overstående råd til at sikre, at du får det optimale ud af dem.

 

Det er noget af en mundfuld – kan I hjælpe?

Det skulle vi mene! Vi har faktisk en solid kundebase, som vi hvert år hjælper igennem Black Friday eller Black Week, så vi er efterhånden lidt af nogle Black Friday-eksperter, hvis vi selv skal sige det.

Du skal selvfølgelig ikke bare tage vores ord for gode vare, men du kan læse, hvad vores kunde TitteBoo har at sige, om vores samarbejde ved sidste års Black Week.

 

“Gennem Black Week sidste år var det rart at have en tryghed i OnlinePlus. I kunne holde os i hånden igennem hele denne vilde uge, og vi kunne fornemme, at I også brændte for Black Friday og glædede jer med os.

Vi fik overvældende mange ordre i løbet af hele ugen og var meget tilfredse med, at I var til at få fat i døgnet rundt. Hvis vi ville have ændret på noget, så var der garanti for, at der var én der trådte til og hjalp.

Vi har altid meget om ørerne, og I var allerede lang tid inden Black Friday gode til at minde os om, at vi skulle i gang med at planlægge Black Friday, så vi kunne få en god uge.”

 

TitteBoo var noget af en succeshistorie ved sidste års Black Friday, og i arbejdet med Google Ads oplevede de en stigning i konverteringer på 59 %, en øget omsætning på 86 % og øget ROAS på 2,15 % sammenlignet med Black Friday 2019.

Hvis ikke dét har overbevist dig, ved vi ikke, hvad der kan.

Men giv os endelig et kald, så ser vi på, hvad der skal til for, at du får succes med Black Friday eller Black Week.

Har du brug for hjælp til Black Friday?
Jimmy Vejlemark
CINO & Partner
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig