Bliv synlig for din næste gæst med Google Hotel Ads!

Lever du af at sælge hotelophold, og vil du gerne være mere synlig på Google (og her snakker vi altså ’kæmpestort kort i toppen af søgeresultaterne ’-synlige)? Så er du kommet til det rette sted! Vi skal nemlig snakke om Google Hotel Ads.

Endnu en annonceform, tænker du måske? Og ja, endnu en annonceform. Denne her hører nok til nichen, men den er fuldstændig genial, hvis du gerne vil have flere hotelbookinger – hvad enten du er en del af en stor kæde eller er en selvstændig og uafhængig en af slagsen.

Vi gør dig klogere på, hvad Hotel Ads indebærer, hvordan de skiller sig ud, og hvad de kan skabe af værdi for dig lige her.

 

Hvad er Google Hotel Ads?

Google Hotel Ads er lavet specifikt til at booke hotelophold. Det er i virkeligheden en matasøgemaskine, der er integreret på tværs af hele Googles søgeunivers, som bliver fodret med informationer om dit hotels tilgængelighed. Puh, det var lidt af en mundfuld, men det er faktisk ret simpelt: Platformen præsenterer up to date information om hoteller og deres tilgængelighed, der matcher brugerens søgning.

Du bliver vist på en række af Googles platforme:

  • Google Search: Den helt klassiske Google-søgning.
  • Google Maps: Hotelresultater vises også, når brugerne laver både generiske og specifikke søgninger i Maps. Og så ser brugerne også den specifikke lokation, som kan være en afgørende faktor for dem.
  • Google Assistant: De bliver altså også vist i stemmesøgninger. Så når man beder sin Google Assistant, om at finde sig et hotel i København, dukker du også op her. Hvis du vel at mærke er et hotel i København.
  • Google Hotel Search: Det er Googles egen landingsside fuldstændig dedikeret til rejser og hoteller, hvor brugerne kan søge på destinationer eller specifikke hoteller og datoer.

Hvis du f.eks. søger ”Hotel Middelfart”, ser det således ud i søgeresultaterne:

Hvis man klikker videre til alle resultater, er der mulighed for at filtrere sin søgning yderligere efter behov, og hvis man klikker på et specifikt hotel, vises der mere information om hotellet.
Der vises også links til alle bookingmulighederne fra Online Travel Agencies (OTA), som konkurrerer om den bedste pris – det er f.eks. Booking.com, Hotels.com og Trivago.

Brugerne har hermed et sammenligningsværktøj lige der i deres Google-søgning, hvor hele rejeplanlægningsprocessen er tænkt ind – fra første tanke om en ferie til aktiviteter brugerne kan lave på ferien.

Hotel Ads lader dig blive set på det rigtige tidspunkt, af de rigtige mennesker, lige meget hvordan og hvor de søger.

 

Hvordan adskiller det sig fra Google Ads tekstannoncer?

Google Hotel Ads henvender sig i særdeleshed til gæster, der er sidst i beslutningsprocessen, og målet er at konvertere dem til bookere.

Det unikke ved denne annonceform er, som sagt, at det er ”live” data, så brugerne kan se reelle priser, rangeringer og bookingmuligheder i annoncen. Hvis dit hotel ikke er tilgængeligt i tråd med brugerens søgning, vil du ikke blive vist.

Hvis du i stedet bruger ordinære Google-annoncer, hvor du laver en annonce og byder på relevante søgeord, bliver du vist for alle brugere, der søger på disse ord – uafhængigt af om dit hotel er fuldt booket eller ej. Og du betaler for hvert klik.

Google Ads sigter efter at generere kliks, mens Hotel Ads sigter efter at generere bookinger.

 

Hvordan fungerer budgivning på Hotal Ads?

Jo, det er faktisk noget af det smarteste ved Hotel Ads! Og der er flere muligheder, du kan vælge, alt efter hvad der fungerer bedst for dig. Lad os gennemgå dem.

  1. Provision (betal pr. konvertering): Her betaler du kun, hvis en bruger booker et hotelophold.
  2. Provision (betal pr. ophold): Du betaler kun, når en bruger har booket gennem din hotelannonce OG gennemfører opholdet. (Denne er endnu ikke tilgængelig for alle)
  3. Pris pr. klik (CPC): Den kender du nok fra dine andre Google Ads-kampagner. Du betaler hver gang en bruger klikker på din annonce. Der er flere muligheder inden for CPC.

 

Det kræver sådan set kun to ting at hoppe ud i hotelannoncering:
  1. Informationer til at fodre Google med, så dine annoncer står knivskarpe og altid opdaterede. Her skal du have hjælpe fra en Hotel partner, som kan sætte dit feed op for dig. Google skal nemlig bruge en del informationer.
    a. Hotellister med informationer om alle de hoteller, du vil annoncere for – herunder adresse, rangering og kontaktinformation.
    b. Informationer om pris og tilgængelighed. Dette feed kræver regelmæssig opdatering, da det konstant er i forandring.
    c. Landingssideinformationer – hvor brugerne præcis skal lande, når de har trykket på din hotelannonce.
  2. En Google Ads-konti. Men dét har du selvfølgelig allerede, ikke?

 

Hvad vinder jeg på hotelannoncer?

Der er flere gevinster at hente ved at forsøge sig med Hotel Ads kombineret med, eller fremfor, Google Ads.

 

Øg din trafik og indtægt

60 % af de ferierejsende og 55 % af forretningsrejsende bruger Google til at planlægge deres rejse – ifølge Google. Det er ret meget potentiel trafik, så det er altså en ret stor deal, hvis du kan dirigere dén trafik direkte ind på din bookingside. Når en bruger trykker på din hotelannonce, er de allerede filtreret helt ind til essensen ift. pris, rangering, lokation osv. – det er altså brandvarme og helt plukkemodne leads, der lander på dit site!

Og det er ikke noget, vi bare finder på! Se f.eks. Premier Inn, som fik 40 % flere bookinger, da de begyndte at bruge Google Hotel Ads fremfor søgeannoncer, mens La Quinta fordoblede deres konverteringsrate.

 

Du får flere bookinger

Igen: Brugerne lander direkte på bookingsiden, så det er en meget effektiv kampagnetype!

Google Hotel Ads viser informationer om pris fra forskellige online platforme, og din egen hjemmeside kan blive en del af denne liste. Det betyder, at der er langt større chance for, at potentielle kunder booker direkte igennem din hjemmeside og ikke en OTA. Og speaking of…

 

Du undgår høj provision til OTA’er

Der er egentlig flere fordele at hente ved at skære OTA’erne fra, men lad os bare starte med den åbenlyse: Pengene.

Du betaler OTA’erne for at sælge dit produkt. Disse sider fungerer både som en marketing- og distributionskanal, hvilket et smart, men du giver dem en provision, hver gang de sælger et ophold for dig. Det ligger oftest et sted mellem 10-25 % af kundens samlede ordre. Dét kan du spare – eller i hvert fald en stor del, for du betaler selvfølgelig stadig for annoncering på Google.

 

Du får adgang til værdifulde kundedata

Dette er endnu en af gevinsterne ved at arbejde uden om OTA’erne. Da Google-trafikken bliver dirigeret ind på sit site, er gæsten din, og det er dig, der får alle detaljer og data. Det betyder, at du får adgang til brugbare indsigter i kundens rejseplanlægningsproces, som du på sigt vil kunne bruge til at optimere processen for fremtidige brugere.

Du får også kontaktinformationer, som du kan bruge til at pleje kunderelationen f.eks. ved specielle tilbud eller nyhedsbreve. Keep in mind, at du lige skal have tilladelse til at kontakte dem i marketingøjemed –
men det har du selvfølgelig helt styr på.

 

Hvis du tænker, at Google Hotel Ads er noget for dig og din virksomhed, men er lidt usikker på, hvordan det skal gribes an, så har vi de skarpeste Google Ads-hoveder, som altid står klar til at hjælpe dig!

Har du brug for hjælp til Google Hotel Ads?
Alexander Munk
Teamlead - Paid Search
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig