Når hårdt benarbejde og et godt samarbejde fører til nye Black Friday-rekorder

Grundig forberedelse, en gennemtænkt strategi og en udførlig plan lønner sig, når kalenderen siger Black Friday. MiniMirakler.dk tog tyren ved hornene og opnåede salg som aldrig før.

 

Vær på forkant – det betaler sig

I samarbejde med OnlinePlus blev Black Friday d. 23. november 2018 den største salgsdag i historien for børnewebshoppen MiniMirakler.dk. Og det er ikke uden grund. Velovervejede strategier for både Facebook– og Google Ads-kampagner samt markedsføring på de sociale medier bærer nemlig frugt, når den rette mængde tid investeres. Og nye rekorder blev da også sat. Webshoppen omsatte nemlig for, hvad der svarer til fire måneders omsætning på blot det ene døgn, hvor den sorte fredag stod på. Men hvad blev der helt præcist gjort for at opnå uanede højder?

431% flere ordrer
587% mere i omsætning
515% nye kunder

Lav en detaljeret handlingsplan

At holde en Black Friday, som skaber værdi og omsætning for ens virksomhed, kræver tid, grundige og gennemtænkte handlingsplaner og eksperter, der overværer din shop. Vores webshopkunde MiniMirakler.dk havde i den grad forstået vigtigheden af, at en succesfuld Black Friday ikke bliver serveret på et sølvfad. Menneskene bag shoppen skal ligge tid og energi i projektet, og de arbejdsopgaver, vi som webshoppens digitale bureau skal udføre, skal være nøje gennemtænkte og italesat.

Køb ind til formålet

Men hvad er første step, når en webshop skal holde Black Friday? Først og fremmest skal du være i god tid. MiniMirakler.dk startede allerede med planlægningen et par måneder inden selve dagen. Og de startede fra bunden med at gennemgå shoppen for de mest populære brands, som med garanti kunne sætte skub i salget med knivskarpe rabatter. Men skal man lave et overskud på Black Friday, skal der købes ind til formålet. Det var derfor væsentligt for shoppen at have gode dialoger med deres forskellige leverandører, så der kunne handles produkter ind til en lavere indkøbspris end normalt. På den måde kunne webshoppen nemlig sætte produkterne yderligere ned – uden at tabe på salget. En ren win-win for både shop og kunde.
Derudover lavede shoppen en grundig plan over, hvor mange procenter alle andre brands skulle sættes ned med. For de besøgende er vilde med procenter, og har du det helt rigtige tilbud, kan det i sidste ende betyde, at de vælger dig fremfor andre.

Lav en særlig landingsside

Med sparring fra et digitalt bureau, som har fingrene nede i bolledejen, lavede MiniMirakler.dk en landingsside dedikeret til deres Black Friday-udsalg. Google elsker det! Siden kan nemlig fyldes ud med gode tekster og links, og det bliver langt mere overskueligt for besøgende at finde frem til de allerbedste tilbud. For nok var hele shoppen sat ned med procenter, men at have en landingsside, hvor alle de bedste rabatter er samlet, gør, at kunderne får en langt bedre oplevelse på shoppen. Og gode oplevelser er lig med fremtidige loyale kunder.

Før dig frem på sociale medier

Andet step er at promovere sig selv – og gerne mere end normalt – så potentielle handlende for øjnene op for shoppen. MiniMirakler.dk har en rød tråd i deres markedsføring på de sociale medier, hvorfor de generelt er nemme at genkende. Men et enkelt opslag med et nyt produkt rækker ikke nødvendigvis langt nok til, at flere tusinde mennesker får øje på dem. Men hvad gør så? Hos MiniMirakler.dk er konkurrencer en af de store drenge i klassen, når det handler om rækkevidde på Facebook. De fleste mennesker elsker nemlig at deltage i konkurrencer, hvor de får muligheden for at vinde et givent produkt – nærmest uden at skulle røre en finger. Og vælges der et populært produkt, når konkurrencen endnu længere ud – og det betaler sig, for mange, der opdager sådanne konkurrencer, begynder også at følge virksomheden. Det generer en større følgerskare, som dermed opdager din Black Friday-promovering på sociale medier. Og jo flere der ser dem, des større bliver muligheden for, at langt flere køb triller ind.

MiniMirakler.dk havde for eksempel d. 5. november – knap tre uger inden Black Friday løb af stablen – lagt en konkurrence på Facebook, hvor alle deltagende kunne vinde en pakkekalender med 24 pakker til sit barn og en ven. En konkurrence, der stensikkert tiltrækker folk. Den medførte da også over 51.000 interaktioner, herunder klik og kommentarer, over 10.000 reelle deltagende og mere end 2000 nye følgere på en uge. Konkurrencer er derfor en måde, hvorpå virksomheden opnår en stor rækkevidde på organiske opslag og dermed skaber opmærksomhed på sig selv. Desuden kan konkurrencer som disse senere hen bruges til sponsorerede annonceringer på Facebook, hvor man kan nå personer, som på et givent tidspunkt har interageret med MiniMiraklers indhold. For er de interesserede i konkurrencen, er de højest sandsynligt også interesserede i webshoppens indhold på Danmarks største shoppedag – Black Friday.

Forbliv i potentielle køberes bevidsthed

Efter konkurrencen er MiniMirakler plantet i Facebook-brugeres bevidsthed. De ved, at shoppen forhandler børneinteriør og legetøj, og de ved, at de er aktive på de sociale medier. MiniMirakler.dk lavede derfor en detaljeret handlingsplan over løbende opslag på Facebook og Instagram måneden og ugerne op til Black Friday og lagde en slagplan for, hvordan de på allerbedste vis kunne forblive i brugernes bevidsthed hele døgnet. Først og fremmest oprettede de en måned før Black Friday en begivenhed på Facebook, som alle interesserede kunne deltage i. Begivenheden skulle danne rammen om MiniMirakler’s Black Friday på de sociale medier. Og det er ikke uden grund, at en begivenhed er et oplagt valg til sådan en stor dag som Black Friday. MiniMirakler.dk udvalgte produkter, der skulle fungere som timetilbud hver evig eneste time i løbet af d. 23. november. Og når et opslag lægges op i en begivenhed, får alle deltagende en notifikation. Netop derfor bliver brugerne hele tiden mindet op, at webshoppen er stedet fuld af gode tilbud, og de får ikke lov at glemme det. Skal man opnå rekordsalg på Black Friday, skal man nemlig også turde at vise sig frem. Og det gjorde MiniMirakler.dk. Derfor promoverede de også sig selv med organiske opslag i måneden op til den sorte fredag, hvor de mindede folk om snarlige gode tilbud, om begivenheden og lagde teasere op om, hvilke brands deres følgere kunne opnå gode rabatter på.

Land i indbakken

Markedsføring på SoMe er vigtigt, når det gælder Black Friday. Særligt hvis netop din målgruppe er de primære brugere af mediet. Men der kan gøres mere endnu. Bag MiniMirakler.dk sidder der eksperter hos OnlinePlus, som ugentligt laver E-mail Marketing for shoppen. Det indebærer blandt andet ugentlige nyhedsbreve med tilbud, inspiration og meget andet. Og lige præcis her kan der på visuelle måder fortælles om den kommende Black Friday. I samarbejde med vores E-mail Marketingspecialist lavede MiniMirakler derfor en plan over nyhedsbreve op til og på selve dagen for Black Friday. Allerede 14 dage inden den store shoppedag begyndte webshoppen derfor at sende nyhedsbreve ud, der påmindede modtagerne om, at Black Friday stod for døren.

Men det er selvfølgelig ikke nok kun at sende nyhedsbreve ud op til Black Friday. Modtagerne skal på selve dagen konstant påmindes om, at det lige præcis er DIG, de skal handle ved. Derfor blev webshoppen rådet til at sende 10 nyhedsbreve ud på Black Friday, så de konstant lå først i indbakken og dermed kunne blive et af de foretrukne valg hos potentielle købere.

Hav styr på Ads og Shopping på Google

Google er verdens største søgeplatform. Det betyder, at rigtig mange finder frem til de allerbedste tilbud netop her. Som kunde hos os kunne MiniMirakler.dk sørge for at rangere højt i Googles shopping annoncer – og dermed opnå salg.

Vores Google Ads-specialister var derfor igennem hele forløbet i tæt kontakt med webshoppen, så de kunne opnå de bedste resultater via Google. I dialogerne blev der aftalt, hvilke brands og procentsatser der skulle synliggøres på søgemaskinen. MiniMirakler leverede materialet i god tid, så vores specialister havde tid nok til at forfatte gode tekstannoncer til hver enkelt brand. Og netop levering af materiale i ordentlig tid er vigtigt for, at annoncerne kan blive så gode, at salget overgår forventningerne.

Tekstannoncerne startede allerede inden selve Black Friday, så besøgende på Google kunne opdage, at der hos MiniMirakler ville være gode Black Friday-tilbud, som kunne lande julegaverne til billige priser. Mange kan rigtig godt lide at planlægge, hvad de skal handle på Black Friday, og derfor er det vigtigt at være på forkant på alle områder.

Selve dagens forløb

Med en grundig forberedelse inden for alle de omtalte områder var MiniMirakler.dk klar til Black Friday. Men hvordan forløb selve dagen i forhold til sociale medier, nyhedsbreve og Google? Og hvad endte det hele ud med for webshoppen?

Konstante opdateringer på sociale medier

Allerede da klokken slog 00.00 fredag d. 23. november, sendte MiniMirakler.dk det allerførste timetilbud ud på både Facebook, i deres begivenhed og på Instagram. Og det stoppede ikke før kl. 23.00 11 timer senere. Webshoppen forblev proaktive på de sociale medier, og de endte derfor med konstant at være i deres følgeres bevidsthed. Webshoppen sørgede også for at lægge videoer og billeder op fra lageret, så alle der havde lagt en ordre kunne se, at de i løbet af hele dagen tog sig af pakker for at yde den allerbedste service. Og service er vigtigt for en webshop, for der er som oftest ingen fysiske møder med kunderne. Det er derfor væsentligt at vise og fortælle kunderne, at der bliver taget hånd om dem. For glade og tilfredse kunder er lig med loyale kunder, og loyale kunder snakker gerne om de gode oplevelser. På den måde opdager flere potentielle købere webshoppen og ender muligvis ud med at vælge dem fremfor andre, da folk, de stoler på, har haft særlige oplevelser, der gør, at de vender tilbage.

Et flydende flow i nyhedsbrevene

Som tidligere nævnt havde webshoppen i samarbejde med vores E-mail marketingspecialist planlagt, at der på selve den sorte fredag skulle udsendes 10 forskellige nyhedsbreve i løbet af døgnet. Fire store og seks mindre. De fire store nyhedsbreve omhandlede webshoppens mest populære brands, som de vidste ville skabe opmærksomhed i indbakken. Selvfølgelig var de også sprængfyldt med gode tilbud, som ville få modtagerne til at klikke ind på webshoppens Black Friday-landingsside, som var fuld af endnu flere nedsatte produkter.

De seks mindre nyhedsbreve var korte og præcise, og de indeholdt udvalgte timetilbud. Alle nyhedsbrevene blev sendt ud i de mest salgsaktive timer i løbet af døgnet for at sikre, at flere ville holde øje med de skarpe procenter.

24 timers overvågning på Google og Facebook

Hos OnlinePlus sidder et dedikeret team, som altid har i sinde at yde det bedste for kunderne. Vi sad derfor placeret foran computerskærmene allerede torsdag aften for at holde øje med alle kundernes annoncer på Google og Facebook. MiniMirakler.dk var en af dem, og vores specialister sad derfor frem til kl. 01.00 lørdag nat og overvågede samt justerede deres kampagner og annoncer. Det er en nødvendig service, vi yder for vores kunder, da salgstallene på en dag som Black Friday skal være uden sammenligning med resten af årets dage. Derfor havde MiniMirakler.dk også fået opsat både annoncer på Facebook og tekst- og Google Shopping-kampagner på Google, som skulle være med til at øge omsætningen på den store shoppedag.
I løbet af natten, dagen og aftenen blev der i alt foretaget 1140 ændringer på kontoen i form af budjusteringer, forøgelser af budget samt pause af enkelte søgeord, hvis de ikke præsterede som ønsket.

1140 ændringer kan lyde som en mundfuld, men her er det vigtigt at huske på, at det indebærer budjusteringer på alle valgte søgeord samt ændringer helt ned på produktniveau i Google Shopping-kampagnen.
Ydermere sørgede vores specialister for, at alle produktfeeds blev opdateret i Merchant Center. Denne opdatering er væsentligt, da visse produkter i bestemte tidsrum kunne risikere at blive udsolgt. Hver gang MiniMirakler.dk var løbet tør eller havde lagt nye varer på lager, gav de derfor besked til vores team, som så kunne opdatere produktfeedet, så det stemte overens med lagersortimentet. På den måde undgik MiniMirakler at annoncere for udsolgte varer, og de virkede derfor langt mere troværdige overfor kunderne.

MiniMirakler.dk havde valgt at holde Black Friday hele weekenden og slutte af med Cyber Monday ugen derpå. Inden lørdagens afslutning sørgede vi derfor ved OnlinePlus for at optimere alle kampagner ud fra dagens resultater samt afsætte et passende dagligt budget for at bevare et flot afkast henover weekenden.

På Facebook havde vores specialist på området aftalt med shoppen, at der skulle anvendes re-marketing sammen med en kopimålgruppe for at nå ud til personer, som allerede kendte MiniMirakler, men også for at nå personer som ligner webshoppens eksisterende kunder. Re-marketingannoncer er særligt anvendelige, da der oftest er et højt afkast samtidig med, at MiniMiraklers kundekreds bliver udvidet, hvilket skaber vækst.

Udover re-marketingannoncer lavede vi også en Tabt Kurv-annonce for MiniMirakler, som samler tabte kunder op, som tidligere har besøgt shoppen uden at foretage et køb. Med en sådan annonce kan disse personer nemlig blive eksponeret for netop de produkter, som de har lagt i kurven – men ikke købt. Målet er derfor at vinde tabte kunder tilbage og lade MiniMirakler forblive i personens bevidsthed og interesse. Denne form for annonce giver en målrettet og relevant markedsføring, som i sidste ende skaber høj konvertering.

Når det hårde arbejde bærer frugt

Der er ingen tvivl om, at den danske børnewebshop MiniMirakler.dk havde lagt et kæmpe stykke arbejde i at opnå en succesfuld Black Friday. Og sådan blev det også. Med proaktiv markedsføring på sociale medier og E-mail Marketing forblev de konstant i kundernes bevidsthed, og med de rette annoncer på Facebook og Google opnåede de salg som aldrig før. På grund af vores specialisters erfaring inden for alle områder opnåede MiniMirakler.dk uovertrufne resultater på alle kanaler. Særligt Google blev en sikker vinder for webshoppen, da de på blot et døgn omsatte for ca. syv gange mere end shoppens normale månedsomsætning. De brugte mere end det dobbelte af deres normale månedsbudget på annonceringer, og annoncerne endte med at give pengene mere end 18 gange igen. En sejr, som i den grad er til at tage og føle på. De ansatte endte da også med at bruge hele den efterfølgende uge på at pakke og sende ordrer afsted til deres kunder.

Facebook-annoncerne endte med at give pengene 3 gange igen, hvorfor MiniMirakler.dk vandt over hele linjen og undgik at tabe penge, selvom hele deres sortiment var sat ned med 10-65%.

Nye rekorder blev sat

Alt i alt endte det hele med, at MiniMirakler.dk slog alle tidligere salgsrekorder. I sammenligning med sidste års Black Friday blev der i 2018 skabt hele 713,89% flere konverteringer og en meromsætning op 1066,51% via annonceringen med Google Ads.
De tal vidner om, at det i den grad kan betale sig at gå all-in på Black Friday, gennemgå alle sømmene og ikke gemme sig i mængden. Og at det helt sikkert lønner sig at få professionel guidning og administration af sine kampagner, så det sikres, at alt kører som det skal. Her er vores kunde MiniMirakler.dk et fremragende eksempel.