Hvad skal du gøre, når der er udsolgte produkter på din hjemmeside. Hvad du gør kan nemlig have betydning for din SEO og Google søgninger.

Der er udsolgte produkter på din hjemmeside, hvad gør du?

Vores Head of SEO, Niels, kommer her med en forklaring på, hvorfor du som udgangspunkt IKKE skal fjerne produkterne helt fra din side. 

 

Hvorfor du ikke skal fjerne dine produkter

  • Google vil stadig have produktsiderne i indeks. Det betyder, at hvis kunderne klikker på et link ind til produktet, vil de ende på en 404-side. Altså en fejlside, fordi den side, man ville ind på, ikke længere findes. 

 

  • I forhold til SEO er det vigtigt, at siderne bliver ved med at rangere i søgeresultaterne, så de fortsat kan lede trafik og salg, når produkterne er på lager igen.

 

  • Hvis produktsiderne fjernes for så at blive aktive igen, når produkterne er tilbage på lager og deaktiveres, når der igen bliver udsolgt, kan det tage Google lang tid at afkode disse signaler, hvilket i sidste ende risikerer at gå udover indekseringen. 

 

  • I bund og grund handler det om timing. Det ville heller ikke være brugbart at opsætte 301 eller 302redirects op for at fortælle Google, at produktet er midlertidigt væk eller permanent flyttet væk. Vi kan nemlig ikke være 100% sikre på, at Google crawler siderne igen, når produkterne er på lager, hvorfor de ikke vil blive indekseret på det tidspunkt eller ranke særlig godt.

 

  • Hvis produkterne fjernes, piller vi ved de interne links, hvilket kan have en negativ betydning for rankingen. 

  

Men hvad skal du så gøre?  

Det har Niels heldigvis også et bud på.   

 

Hvad du bør gøre i stedet

Nedenstående er en række forslag til, hvad man i stedet kan gøre for at skabe værdi for sin kunde, så de forhåbentlig stadig vil købe produktet: 

 

  • Lad produktsiden forblive aktiv og oplys i stedet om, hvornår produktet forventes leveret igen – forudsat at du er bekendt med datoen.  

 

  • På produktsiden med det udsolgte produkt kan man i stedet vise alternativer, der stadig er på lager. Nej, det er selvfølgelig ikke det ønskede produkt, kunden havde i tankerne, men det øger muligheden for, at kunden køber noget andet i stedet for bare at forlade siden med en tom kurv.  

 

  • En god ide kan være at indsætte en funktion, hvor kunden kan indtaste sin e-mail og få besked, når produktet igen er tilbage på lager. 

  

  • Hvis der er tale om en produktkategori, hvor der både er tilgængelige produkter og produkter, der ikke er på lager, har man mulighed for at nedprioritere de produkter, der ikke er på lager. Dette kan f.eks. gøres ved, at de produkter, der ikke er på lager, placeres i bunden af produktlistevisningen. På den måde forbliver produktkategorien mere brugbar for kunden, der søger generisk og ikke efter et bestemt produkt, fordi kategorien stadig vil se fyldt ud. Samtidig giver vi stadig Google-bot adgang til produktsiderne, men kunden kan bedre sortere på de tilgængelige produkter.   

  

Så nu ved du forhåbentlig, hvad du kan gøre næste gang, kunderne har revet dine varer af webshophylderne.  

Hvis du stadig sidder og brænder inde med et par spørgsmål, så må du endelig ikke tøve med at tage fat i Niels eller en af vores andre specialister til en snak.   

Har du spørgsmål til SEO?
Niels Hassø Andersen
HEAD OF SEO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig