Derfor bør du fokusere på din webshops billeder

 

Bruger du tid på dine produktbilleder?

Du kender sikkert godt frasen: ”Et billede siger mere end 1000 ord.” Hvem der første gang udtalte disse ord, er der vist ikke rigtig nogen, der er helt klar over, men én ting er stensikkert. Han eller hun havde fat i den lange ende.

Som indehaver af en butik eller en webshop er endemålet som oftest det samme. Du vil gerne sælge dine ting, så du kan få din forretning til at løbe rundt. Men der er stor forskel på at eje en fysisk forretning og en online butik, og det er vigtigt at have det in mente, hvis du vil have en høj konverteringsrate.

I en forretning har du mulighed for at skabe en bestemt stemning fra det øjeblik, dine kunder træder ind i butikken. Den rigtige musik, den rigtige duft, summen af stemmer fra andre kunder og selvfølgelig også hele den taktile oplevelse har en del at sige. Her kan dine kunder se, røre og endda dufte til dine varer, før de beslutter sig for, om det er noget, der skal med dem hjem. Samme mulighed har du ikke i en webshop. Selvom teknologien hele tiden udvikles, er vi dog endnu ikke nået dertil endnu, hvor kunder kan dufte og fornemme en taske, en bluse eller en buket roser gennem skærmen. Her kommer produktbilleder bogstaveligt talt ind i billedet, og det er også det, dette blogindlæg kommer til at handle om.

 

Få dine kunders opmærksomhed – med det samme

Når vi tjekker forskellige webshops ud, er billeder det første, der fanger vores opmærksomhed. Af den grund er det også vigtigt, at dine billeder altid står knivskarpt. For faktum er, at hvis ikke dine potentielle kunder kan se produktet, så er de mindre villige til at foretage et køb.

Lad os eksempelvis forestille os, at du ejer en webshop, der sælger klassiske dametøj. Når dine kunder finder vej til din webshop, er de først og fremmest ikke interesseret i, hvordan tøjet er lavet, og hvordan de kan få fingrene i det. Nej, de vil selvfølgelig gerne vide, hvordan tingene ser ud. Så kommer alle de andre ting efterfølgende. For har du først lokket dem med nogle gode billeder af tøjet, og har billederne overbevist dem om, at de bliver nødt til at eje tøjet, så er dine kunder mere interesseret i at høre om tøjets egenskaber, leveringsmuligheder – og selvfølgelig pris.

I en fysisk forretning kan kunderne tage blusen ned fra hylden. De kan mærke kjolen, der hænger på bøjlen, og det fede jakkesæt kan de prøve på, hvis det endeligt kommer dertil. Den mulighed kan du ikke give dine kunder på din webshop, så derfor er det vigtigt, at du viser så meget af tøjet som muligt gennem billeder. Desværre ser vi ofte, at gode produktbilleder bliver nedprioriteret. Det er synd, da billeder 9 ud af 10 gange er det første, kunderne ser, når de kommer ind på en side.

Dine kunder stiller krav til dine billeder. Har du ikke gode billeder, der tydeligt viser tøjet frem, kan du risikere at miste kunden. Derfor bør du til enhver tid selv stille krav til dine billeder. Med vellignende billeder af dine produkter har du mulighed for at fremvise dine produkter fra deres bedste vinkel, og du kan skabe lige præcist det udtryk, du ønsker. Eksemplet herunder er lånt fra Sanne Nordahn.

sannenordahn.dk Sanne Nordahn

 

Så hvad skal du være opmærksom på?

Er det lige meget, hvilke billeder du vælger til din webshop? Det korte svar til dette spørgsmål er nej. Selvsagt, så nytter det ikke noget, at du på en produktside med en kjole, viser et billede af et par bukser. Dit produktbillede skal derfor altid svare til det produkt, du sælger – i dette tilfælde en kjole. Det handler i høj grad også om, hvordan du viser kjolen frem. Har du nogle gode billeder af dine produkter, gør det nemlig dine kunder nysgerrige og engagerede, og det kan i sidste ende være med til at føre til et salg.

 

Individualitet frem for stockphotos

Stockphotos er en fantastisk opfindelse. På ingen tid kan du få adgang til en database fuld af billeder, der står dig frit for at anvende. Standardiserede billeder er smarte i en fart, men vil du virkelig skille dig ud, så er individualiserede billeder vejen frem. Har du et godt kamera (ofte kan du også nøjes med din telefon, da telefonernes kameraer efterhånden er knivskarpe) og en god baggrund, kan du komme rigtig langt. Ellers findes der også mange virksomheder, der specialiserer sig i at tage professionelle og personlige billeder af produkter.

Denne type personlige billeder skaber et anderledes, spændende og individuelt udtryk, og det er noget af det, kunderne sætter pris på. Ejer du eksempelvis en webshop, der har specialiseret sig i modetøj til damer, så har du nok en masse brands og tøj, som andre webshops også tilbyder. Anvender I alle de samme billeder fra leverandøren, har du ingen mulighed for at skille dig ud i mængden. Med personlige billeder kan du komme et skridt foran samt vise din virksomheds vision og personlighed frem på en kreativ og professionel måde.

Individualiserede billeder er også med til at styrke dit brand. Det fortæller dine kunder, at du ikke vil være som alle andre, ligesom dine kunder får et indtryk af, at du bruger tid på din forretning. Og et gennemarbejdet og professionel site er altid et godt udgangspunkt, hvis du ønsker konverteringer.

 

Den der famøse røde tråd… den gælder altså også, når det kommer til billeder

Du har sikkert hørt det før. Der skal være en rød tråd i din webshop. Med andre ord betyder det blot, at der skal være en sammenhæng i dit design, i dit udvalg, i dine tekster og sådan nogle ting. Lige så vigtigt er det dog også, at der er en rød tråd i dine billeder. Og hvad indebærer det?

Hvad end du selv vælger at tage billederne, anvender billeder fra leverandørerne eller får billeder taget af en professionel, så er det vigtigt, at billederne har nogenlunde det samme udtryk. Billeder med mange forskellige baggrunde, forskellige filtre, forskellige størrelser og sådan nogle ting kan være med til at give et rodet og usammenhængende udtryk. Derfor er det vigtigt, at du tager nogle beslutninger om dine billeder:

  • Hvor store skal billederne være?
  • Hvordan skal baggrunden se ud (dette er ikke relevant, hvis man har frithængende billeder)?
  • Hvordan skal produkterne præsenteres?
  • Hvilken stemning vil du skabe med billederne?

Når først du har svaret på disse spørgsmål, så er det blot at holde sig til det fremadrettet. Det giver et professionelt, troværdigt og ensartet udtryk, som dine kunder med garanti vil sætte pris på.

Lad os illustrere dette med et eksempel. Vi fortsætter med forestillingen om, at du ejer en webshop, der fokuserer på klassisk tøj. Du sælger nogle populære mærker, der henvender sig til den stilbevidste kvinde, der ikke vil gå på kompromis. Hvordan skal dine produkter så præsenteres?

Størrelsen på billederne kommer an på designet af din hjemmeside. Vigtigst er at huske på, at billederne ikke er for små, således at produktet er utydeligt, og omvendt må billederne må heller ikke være for store. Er de det, og har du samtidigt mange produkter, skal dine kunder scrolle meget for at se alle dine produkter.

I dette tilfælde med klassik tøj skal baggrunden selvfølgelig passe til. Her er det måske ikke superrelevant med en neonfarvet væg i baggrunden, men måske ville det bedste være en varm nuance, der lader produktet træde frem. Når der er tale om tøj, så handler det også om, hvordan tøjet præsenteres, så det tager sig bedst ud. Hænger kjolen eller skjorten blot på en bøjle, er tøjet krøllet, eller kan man ikke se tøjet rigtigt, mister kunden hurtigt interessen. Bug i stedet en model, således at dine kunder kan få en ide om, hvordan tøjet ser ud. Eller udstil skoene, tørklædet eller lignende med nogle lækre tilføjelser til billedet. Det kan være blomster, vaser eller andre ting, der er med til at bidrage til den samlede stemning. Det vigtigste er dog, at billedet er lækkert og virker indbydende.

 

Der skal to til tango – og nogle gange flere

Ét billede kan ikke vise alle detaljer på dine produkter. Uanset om du sælger brugskunst, tennisketchere eller sneakers, så er ét billede aldrig rigtig nok. Tag nogle billeder fra forskellige vinkler – og gerne nogle af de små detaljer. Sælger du eksempelvis tøj, og har en af dine skjorter en fin detalje ved ærmerne, så tag et nærbillede af det, således at dine kunder tydeligt kan se det.

Og hvorfor er dette vigtigt? Dine kunder skal kunne danne sig et billede af, hvordan produktet ser ud. Falder de for en kjole, som viser sig at have en detalje på ryggen, de ikke var opmærksomme på, og som de ikke er tilfreds med, får kunden en dårlig oplevelse, og det ender med, at de må sende kjolen tilbage. Det samme gør sig gældende ved stort set alle produkter. Forsøg at svar på alle kundernes spørgsmål gennem billederne, og du er sikker på, at kunden er helt klar over, hvad de klikker hjem. Det giver en god oplevelse, og det smitter også af på din forretning.

 

Kvalitet er alfa og omega

Du behøves ikke være en professionel fotograf for at kunne tage nogle gode produktbilleder. Så længe du overholder nogle ganske få huskeregler, kan du komme rigtig langt med dit kamera eller telefon og en god præsentation af dine produkter.

Lyset

Du skal altid sørge for, at der er ordentligt lys der, hvor du skal tage billederne. Tydelige skygger, lys der blænder og andre ting tager alt for meget fokus fra produktet. Tager du billederne inden for, kan du med fordel tage billeder med tændt såvel som slukket lys for at se, hvad der fungerer bedst. Tager du billeder uden for, skal du være opmærksom på solen. Solen må ikke ramme kameralinsen, og dårligt lys kan gå ud billedernes professionelle udtryk.

Pixelerede billeder er et no-go!

Billeder, der er grumsede og pixelerede, skal du til enhver tid holde dig langt fra. Ud over at det kan være svært at få et samlet indtryk af produktet, hvis billedet ikke er tydeligt, så er knivskarpe billeder altid de mest professionelle billeder. Er din webshop fyldt med billeder af dårlig kvalitet, kan det desværre godt påvirke dine potentielle kunders tillid til dig og din webshop, og det kan føre til, at de ikke har lyst til at gennemføre deres salg.

 

De tekniske aspekter angående produktbilleder

Har du fået taget nogle gode billeder af dine produkter til din webshop, så er næste skridt at få dem lagt op på dit site. Men det er ikke bare sådan lige til, for bliver det ikke gjort ordentligt, kan det have store konsekvenser. Så store, at du potentielt kan miste kunder på det. Derfor har vi samlet en række ting, du skal være opmærksom på angående dine produktbilleder.

 

Dine produktbilleder må ikke være for store

Og her taler vi ikke om pixels. I stedet taler vi om filens egentlige størrelse. Fylder dine billeder for meget, kan det nemlig have en negativ påvirkning på dit sites hastighed. Har du derfor en webshop med en stor mængde af billeder, og fylder de alle en hel del, skal du være opmærksom på, at det kan gøre dit site svært at læse. Og det kan være et rigtigt stort problem.

Folk i dag har travlt. Når shoppingen skal klares, gøres det ofte over computeren eller telefonen i en spisepause, mens der er nyheder eller et andet øjeblik, hvor man lige har tiden til det. Derfor er det vigtigt, at dine kunder hurtigt kan blive præsenteret for dit site. Bliver det ikke loadet, er billederne længe om at komme frem, og besværliggør den lange svartid shoppeprocessen, springer kunderne fra. Det mister du salg på, så derfor skal du altid sørge for, at dine billeder er komprimerede.

Det er en rigtig god ide at komprimere billederne, før du lægger dem op på dit site. Nogle webshopsystemer kan klare det selv, og i andre tilfælde er du nødt til at gøre det selv. Heldigvis findes der en del værktøjer på markedet, som kan hjælpe dig med dette.

 

Hvordan gemmer du dine billeder?

Når du har taget dit billede, skal du have det gemt på din computer. Plejer du at anvende billeder fra leverandører eller stockphotos, har du altid billederne lige ved hånden, og det er vigtigt, at du gør det samme med dine egne billeder. I dag er der heldigvis mange muligheder for at gemme billeder i skyen, så du altid hurtigt kan finde dem frem, hvis det er nødvendigt.

Dit billede skal gemmes i den korrekte filformat. Dette er nødvendigt, da det forhindrer dine billeder i ikke at komme til at fylde for meget, samtidig med at den rigtige filformat bevarer billedets kvaliteter. Der findes en del formater at vælge i mellem, men primært anvendes .gif, .png eller jpg. Hvilken du skal vælge, kommer meget an på billedets kvaliteter, men som webshopejer er det sikre valg altid .jpg.

 

Husker du at tænke SEO ind i dine produktbilleder?

For at komme til tops i de organiske søgeresultater er det vigtigt, at du medtænker SEO som en del af din marketingsstrategi. Mangler du gode tips til at komme godt i gang med søgemaskineoptimering, eller vil du blot læse lidt mere om det, så har vi udgivet et blogindlæg om on-site SEO, hvor du kan få svar på rigtig mange spørgsmål.

Men hvordan er det lige med SEO og billeder? Kan dine billeder virkelig have en indflydelse på dine placeringer på Google? Det ser vi nærmere på i det følgende.

 

Har dine billeder det rigtige navn?

Når du har taget dine billeder og gemmer dem på computeren, bliver de tildelt et automatisk navn. Det kan eksempelvis være IMG.00001.jpg, IMG.00002.jpg og så videre. Det kan virke omsonst at sidde og omdøbe alle filer, men det er faktisk nødvendigt, hvis du vil til tops på Google.

Google er i stand til at læse filnavnet på dine billeder. På den måde kan søgemaskinen få en ide om, hvad billedet forestiller, og derudfra kan den vurdere, om dine billeder er relevante eller ikke relevante. Derfor nytter det ikke noget, at dine billeder har navne som IMG.00001.jpg og andre anonyme, neutrale navne, hvis du vil være sikker på at kunne blive fundet på Google.

Når det er sagt, så er det ikke lige meget, hvad du kalder dine filer. Lad os fortsætte med forestillingen om, at du sælger klassisk damemode, og du har netop taget et billede af en trenchcoat. Så nytter det ikke noget, at du kalder filen ”Billede 1” eller ”Billede til shop”. Navnet skal være relevant. Et forslag kunne derfor være ”Trenchcoat_karamel_lang”. Dette navn fortæller noget om billedet, farven og modellen, og som en ekstra bonus gør det det også nemmere for dig at have styr på dine billeder, da du nemt kan finde det, du leder efter.

 

ALT tags – gør det muligt for dine kunder at finde dine billeder

En anden vigtig del af SEO-arbejdet i forbindelse med produktbilleder er ALT tags. Men hvad er det egentligt? ALT tags er den tekst, der dukker op, når du holder musen hen over billedet. Denne funktion retter sig først og fremmest mod svagtseende, der kan have udfordringer med at se det, der er på billedet. Men ved at læse teksten kan de alligevel få en ide om, hvad billedet forestiller.

Hvad har det så med SEO at gøre? Google kan ikke læse billedet på samme måde, som vi gør, når vi ser på et billede. Derfor er du nødt til at fortælle Google, hvad der er på billedet. Det gør du gennem din ALT-tekst. Forestiller billedet en lang trenchcoat, kan du derfor med fordel skrive det i ALT-teksten.

Ud fra den beskrivelse kan Google vurdere, om dit billede er relevant eller ej, når der bliver foretaget behovssøgninger på søgemaskinen. Er der omvendt ingen tekst, vil der ingen SEO-mæssig værdi være, og det kan gå ud over dine placeringer på Google.

 

Google elsker personlige billeder

Det er ikke kun dine kunder, der sætter pris på de personlige og individuelle billeder. Google har en forkærlighed for unikke billeder, hvilket blot er endnu en grund til, at du skal gribe kameraet og lade de standardiserede billeder ligge.

Google vil altid gerne vise så mange forskellige billeder som overhovedet mulig. Netop derfor skal du sørge for at have nogle unikke billeder, du ikke finder på dine konkurrenters webshops. Ligesom Google straffer duplicate content, så straffer Google faktisk også billeddubletter. Så ikke nok med, at du ikke skiller dig ud i mængden, hvis du har de samme billeder som alle de andre, så er der også en stor risiko for, at Google vælger ikke at vise netop dit billede, når der bliver foretaget behovssøgninger.

 

Stadig flere foretager billedsøgninger på Google

Du har måske selv allerede gjort det et par gange, men faktum er, at stadigt flere foretager billedsøgninger frem for de traditionelle søgninger på Google. Har du endnu ikke navngivet dine filer med de rigtige navne og sørget for ALT-tekst, så var det måske derfor en ide at gå i gang med det allerede nu.

Gennem billedsøgninger kan dine potentielle kunder nemlig lynhurtigt finde det helt rigtige produkt, ligesom de kan finde inspiration til det, de lige står og mangler. Er de på udkig efter en lang trenchcoat, er det derfor blot at søge på det inde på Googles billedsøgefunktion, og et sekund senere bliver dine potentielle kunder præsenteret for et væld af trenchcoats. Så er det bare at vælge den jakke, de synes er pænest. Netop derfor er det en god ide at sørge for at have en god ALT-tekst og gode billeder. Det er din garanti for, at dit billede overhovedet bliver vist, og et unikt billede skiller sig ud blandt alle de andre.

Vil du vide mere om produktbilleder?
Maria Holm Petersen
SEO specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig