Er du forberedt på E-handlens Tre Gyldne Måneder?

Hvorfor har vi ændret navnet? 

I år har vi valgt at ændre vores Black Fridayseminar, til et webinar, der skal klæde dig på til, hvad vi kalder De Tre Gyldne Måneder i e-handel. 
Black Friday er nemlig ikke den eneste store udsalgsdag på året. Faktisk ligger langt de fleste af de store udsalgsdage tæt på hinanden og næsten sideløbende med julesalg og januarudsalg. November, december og januar er alle tre måneder med ekstra gang i.  

Derfor er det ikke længere nok blot at fokusere på Black Friday.  

Hvorfor være opmærksom på De Tre Gyldne Måneder? 

Hver og en af udsalgsdagene kan noget helt specielt og unikt. Det er derfor vigtigt at være opdateret på, hvad hver dag handler om, og hvorfor disse dage har så meget potentiale. Dertil er det også vigtigt at vide, hvordan man som butik og webshopejer skal agere for at få mest muligt ud af disse. 
Vil du blive klogere på de forskellige dage? Så hold fast, her kommer en forklaring!  

Singles Day 

I starten af november, helt nøjagtigt d. 11. november, fejres alle singler i store dele af verden. Tilbage i 1993 besluttede en række studerende på et universitet i Kina, at der skulle skabes en pendant til Valentine´s day, hvor livet som single skulle fejres. 
Denne dag bliver år for år en større shoppedag i Kina – faktisk har den for længst slået Black Friday på verdensplan. Især Alibaba.com, en kinesisk online shoppegigant, har udnyttet denne dag, og slår deres egen omsætningsrekord hvert år. Det er dog ikke mange år, vi skal tilbage, før Singles Day endelig kom ud over Kinas grænser. Det er dog gået stærkt, og flere og flere webshops melder sig på banen til Singles Day hvert år. 
I 2016 havde vi den første Singles Day i Danmark. Den tog dog ikke danskerne med storm i begyndelsen. I 2017 var der kun 3% af de danske butikker, der deltog i denne dag. Men allerede i 2018 var dette steget til 17%
Singles Day er derved en dag, der skal holdes stærkt øje med i fremtiden. Og hvorfor vente? 

Black Friday 

Efter Singles Day kommer den ultimativt største shoppedag i Danmark – Black Friday! 
Den sidste fredag i november er der et brag af en udsalgsfest. Dette er samtidig også dagen efter Amerikas store helligdag Thanksgiving. Denne dag fejrer amerikanerne med en masse mad sammen med deres kære. Men i stedet for at sætte sig godt til rette i sofaen, når dagen går på hæld, stiller flere og flere amerikanere sig i kø til de store tilbud næste dag
Black Friday har sin oprindelse helt tilbage til 1960’erne, men det tog godt tyve år, før alle havde taget dagen til sig i AmerikaI dag er det en uofficiel shoppehelligdag og den største shoppedag i Amerika. 
Dog tog det en del flere år, før Black Friday kom til Danmark. Faktisk er vi helt fremme ved 2013, før de første butikker valgte at holde Black Friday i Danmark. I dag er der ingen tvivl om, at Black Friday er kommet for at blive. Hele 97% af den danske befolkning kender til Black Friday, og mens nogle tager til butikkerne i gågaden eller centrene, sidder andre klar ved deres computer, tablet eller mobil allerede ved midnat. Black Friday slår rekorder hvert år, og i 2019 steg det samlede antal transaktioner med hele 57%. Samtidig slog dankortomsætningen også rekord med en omsætning på hele 2,11 mia. Kr. Denne dag er derfor en dag, man absolut ikke må gå glip af. Det er en dag med mange muligheder, men man skal være forberedt og parat.  

Cyber Monday 

Cyber Monday bliver afholdt mandag efter Black Friday. Denne dag skulle være en online pendant til Black Friday. Black Friday var i sin oprindelse en dag, hvor de fysiske butikker holdt store udsalg, og derved blev Cyber Monday skabt for at have en dag med store rabatter at spare online. 
Da internettet og e-handel stadig er ungt, er Cyber Monday heller ikke en ældre model. Cyber Monday havde sit startskud tilbage i 2005, men indtog hurtigt amerikanernes hjerter og pengepung.
Selve konceptet ligner meget Singles Day og Black Friday. En dag med store og gode rabatter. Cyber Monday har dog sit fokus på e-handel, og især teknik kan der findes gode tilbud på.
Cyber Monday var første gang at opleve i Danmark tilbage i 2015. Sidenhen er flere og flere webshops hoppet med på denne udsalgsdag. Dog er dette ikke kun webshops, men også fysiske butikker har taget dagen til sig.   

Nogle butikker vælger at holde Black Week eller Black Weekend, og på den måde bredes Black Friday ud over flere dage og glider sammen med Cyber Monday
Uanset hvad er disse dage nogle, der skal holdes øje med, og det er værd at bruge energi på at deltage i den 

Julehandel 

De gode tilbud er knap sluttet før julesalget begynder. Julen er en forbrugsfest uden lige. Her skal der købes en masse mad, gaver til under juletræet, gaver til julesokken, julepynt osv. Julen er derved et af de tidspunkter på året, hvor der er ekstra gang i dankortene rundt i landet. 
E-handlen er i stor udvikling, og flere og flere danskere vælger at handle online. Dette gælder også julegaveindkøbene. Antallet af online ordrer foretaget i perioden 1. og 19 december lå hele 18% højere, og dette tal forventes at stige med årene. 
Skal forbrugerne købe sine julegaver hos dig? Så skal de vide, at du findes.  

Januarudsalg 

Vi er knap kommet os over al den lækre julemad, juletræet står stadig i stuen, og gaverne er endnu ikke helt pakket ud, før det næste store udsalg starter – nemlig januarudsalget. Typisk åbner butikkerne op efter juledagene med rabatter i vinduerne, og den 27. december kan forbrugerne igen gå på jagt efter de bedste tilbud. Her kommer kunderne også typisk ned med julegaverne, der ikke passede eller gengangere under juletræet og skal have byttet. Inden kunden er ude igen, kan de få sig nogle gode tilbud med sig hjem. Mange vælger også at bruge januarudsalget på at få købt vinterjakke og støvler. Disse er kun nogle af de varer, der er store rabatter at spare på. 

Men hvordan håndterer du disse måneder bedste muligt, hvilke forberedelser skal der til inden, under og efter? 

Hvad får du ud af webinar/bogen? 

I oktober 2020 kommer OnlinePlus og afholder vores digitale marketingnørd, Jimmy Vejlemark webinar om netop disse tre måneder. 
Her vil du få en masse viden omkring, hvordan du bedst mulig bruger alle de redskaber, der findes til at markedsføre din butik og/eller webshop.  

Jimmy vil gå i dybden om de enkelte shoppedage samt julesalg og januarudsalg. Han vil fortælle, hvordan du får skabt den bedste marketingstrategi og komme med en masse tips og trick. Du vil blandt andet høre om: 

  • Google Ads 
  • Facebook/Instagram 
  • Nyhedsbrev  
  • Og meget mere…  

Han vil både komme ind på, hvordan du skal forberede dig, hvordan du skal agere, når det hele løber af stablen, og hvordan du runder det hele af og kommer tilbage til din normale markedsføring. 

 

Lyder dette som noget for dig? Så kan du tilmelde dig allerede nu lige her! 

Vil du gerne blive endnu klogere?
Jimmy Vejlemark
CINO & Partner
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig