Er Google AdWords dødt?

Google AdWords har været en fast del af online markedsføring siden år 2000, hvor det blev lanceret første gang. Vi er blevet vant til at tænke i termer som ”pay-per-click”, ”KIP” og ”ROI”, og med lancering af nye annonceringsmuligheder via Google Shopping, YouTube og det nyeste AdWords Custom Intent har vi fået mange nye muligheder at række ud til kunderne på. Mobile enheder har nu taget en langt større del af markedet, hvilket er grunden til at Google er begyndt at gå over til Mobile First indeks tidligere i år. Og nu er det Google AdWords og Analytics tur.

Google AdWords er nu Google Ads

Så er Google AdWords dødt? Nej, det ændrer navn til Google Ads, men med denne ændring kommer der mange forbedringer, der skal gøre det lettere for firmaer at annoncere via Google Ads. Dette gælder særligt små virksomheder, hvor det er Googles mål at gøre det lettere og mere enkelt at annoncere via Google Ads. Ads kommer nemlig med nye funktioner og lærenem teknologi, der med større effektivitet kan forbedre kampagner og annoncer. Google giver mere information om de nye kampagnetyper d. 10. juli.

 

Google Analytics er nu Google Marketing Platform

En anden kommende ændring bliver ifht. Google Analytics. For alle hjemmesider og webshops er Analytics et vigtigt værktøj, der hjælper os med at forstå vores brugere og med at analysere trafikken. DoubleClick blev opkøbt af Google i 2008 og nu bliver DoubleClick lagt sammen med Google’s andre produkter – bl.a. Analytics. Google Marketing Platform har stadig til formål at gøre det let for os at analysere vores data og det kan stadig arbejde sammen med Google Ads, så vi kan få den bedst mulige forståelse for brugeroplevelsen, konverteringer og meget mere.

 

Google Ad Manager

Google Ad Manager er en sammenlægning af DoubleClick for Publishers og DoubleClick Ad Exchange. Formålet med dette produkt er at skabe mere gennemsigtighed over dine services ved at samle alle data et sted. Dette er i høj grad et værktøj til partnere og har nogle mere tekniske aspekter, men stadig med fokus på brugervenlighed. Ideen er, at i stedet for, at du har flere vinduer åbne på en gang kan du nu samle dine data et sted og få et overblik. Det skal være nemt at analysere data, så man kan træffe beslutninger på det bedst mulige grundlag og overvåge sin fremgang.

 

Synergi mellem Googles platforme

Det er ikke kun SEO, Analytics og AdWords, hvor der sker ændringer. Google er lige nu i gang med at opdatere alle deres produkter og give dem et nyt look og en masse nye features. Ud over Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager så er Google ved at opdatere services som Google WebMaster tools, Gmail og mange flere.

Med services som Google Data Studio kan vi samle vores aktiviteter et sted, hvilket gør sammenligning af data lettere, og vi vil derfor, forhåbentlig, se meget mere synergi mellem platformene i fremtiden.

Vi ser frem til at følge Googles næste ændringer og de nye informationer d. 10. juli når Google Marketing Livestream bliver afholdt.

Skal jeg hjælpe dig videre med din Google Ads?
Morten C.K. Andersen
Google Ads Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig