Facebook attribution – hvad er det og hvorfor skal du i gang med det nu?

Facebook er kommet med en opdatering, måske endda den største og mest effektive i mange år. Det har nemlig længe været et problem, at Facebook og Google Analytics ikke viste et ensartet billede af markedsføringskampagner, som løb over flere forskellige platforme og enheder. Facebook estimerer selv, at hele 37 % af digitale marketers slukker for profitable kampagner, fordi de ikke kender til attribution modeller.

Men der er en hovedårsag til, at de ikke viser det samme billede – de bruger nemlig ikke samme attributionsmodel. Facebook ser på personerne, hvor Google Analytics kigger på enheder. De trækker altså deres data på forskellige måder – hvilket giver forskellige tal. Men det kan der laves om på nu eller det kan gøres nemmere at se, hvilke kampagner, der egentlig trækker salget.

Det er som oftest en samlet indsats, der bidrager til et salg eller interaktionen. Men førhen kunne man ikke se den fulde effekt af, hvilke kanaler, der tog del i salget. Det er et klassisk eksempel, at en kunde har set dit Facebook opslag omkring sofaer i morges til morgenkaffen, men ikke gør mere ved det. Senere på dagen kommer kunden i tanke om, at du solgte sofaer. I stedet for at finde Facebook opslaget frem igen, Googler personen blot firmanavnet på deres computer og trykker på den første Ads, der kommer op. I dette tilfælde burde salget fordeles 50 % procent til hver, men det er ikke tilfældet, hvis du ser tallene på Facebook.

Facebook attribution vil gøre det mere gennemsigtigt at se, hvor henne dine konverteringer kommer fra. Det kræver heller ikke så meget af dig udover, at du skal i gang. Det smarte værktøj tracker nemlig kun fra du installerer dine pixels og fremad.

Hvordan kommer du i gang med Facebook attribution?

Du skal installere pixels på din hjemmeside for alle dine aktive markedsføringsplatformer. Det vil sige, hvis du er til stede på Google Ads skal denne platform tilføjes og herefter skal du installere en pixel, som skal sættes ind på din hjemmeside eller webshop. Det fungerer meget ligesom, da du satte din Facebook pixel ind.

Når dette er gjort på samtlige af dine aktive markedsføringsplatforme, kan du begynde at tracke din trafik inde i Business Manageren under menupunktet Attribution. Du får oplyst præcis, hvor din konverteringer til siden kommer fra og den øgede gennemsigtig er vigtig, når du skal finde ud af, hvilke kampagner, der tjener pengene hjem til dig.

Vi hos OnlinePlus kan naturligvis hjælpe dig med at installere det hele, så du blot skal læne dig tilbage og nyde, at du nu kan se, hvor dine leads, besøgende eller kunder kommer fra.