(For)bliv synlig på Instagram

Instagram skiller sig ud fra de andre sociale medier, fordi du ikke bliver præsenteret for indhold fra andre, end dem du følger
– eller, sådan har det været indtil nu.

Men dét ændrer sig gradvist og er allerede sat i værk. For det er Instagrams intention at snige flere forslag baseret på dine interesser og din adfærd ind i dit startfeed – dvs. indhold fra andre brugere, end dem du følger.

Og selvom det egentlig er interessant nok, fordi du nu får muligheden for at blive vist i feedet hos potentielle kunder eller nye følgere, så betyder det også, at konkurrencen om pladsen i startfeedet stiger markant.

Så hvordan forbliver du synlig hos dine følgere – og hvordan udvider du din synlighed?

 

Hvorfor er det så svært at blive set?

For at citere en klassisk børnesang: Det er ikke så svært, når man først får det lært. Men indtil da forstår vi udmærket godt, hvorfor det kan føles lidt uoverskueligt.

Hele humlen er, at Instagram ændrer deres algoritme, ja det gør de ofte, men nu bevæger de sig i en retning, hvor de prioriterer foreslået indhold i startfeedet. Og som nævnt i introen, betyder det, at brugerne fremover vil blive præsenteret for indhold, som Instagram mener, at de vil kunne lide – baseret på tidligere adfærd på det sociale medie.

Instagram har altid været et medie, der kræver lidt ekstra knofedt for at indfange nye følgere, fordi brugerne kun ser indhold fra dem, de følger i deres feed – medmindre de aktivt leder efter det uden for feedet. Derfor er den nye retning på sin vis interessant, fordi det åbner for nye eksponeringsmuligheder, men det også betyder, at du nu ikke kan vide dig sikker på at blive set – end ikke hos dine følgere.

Dette medfører desværre også, at vi i langt højere grad ser, at brugerne ikke bliver eksponeret for det organiske indhold, som virksomheder lægger op. Men ingen grund til bekymring – vi har samlet et par råd, som du skal være opmærksom på for, at din forretning stadig er synlig for dine følgere.

 

3 tips til at forblive i dine følgeres feed

En del af arbejdet ligger i at oplære dine følgere i den nye algoritme. Altså en form for public service, der gør dem opmærksomme på, at der er en risiko for, at du forsvinder ud af deres feed, og at de går glip af content fra dig – med mindre, de lige gør et par småting.

  1. Gør dine følgere opmærksomme på, at de kan slå notifikationer til, når din virksomhed lægger nyt content op. Det gør de ved at trykke på den lille klokke i øverste højre hjørne på din profil. Herefter kan brugeren selv vælge, hvor mange notifikationer der ønskes fra jeres virksomhed.
    2. Gør dine følgere opmærksomme på, at de kan tilføje din virksomhed til deres favoritfeed. For at føje en virksomhed til sine favoritter, skal brugeren klikke på ’følger’ inde på din profil og herefter vælge ’føj til favoritter’. Man kan veksle mellem startfeed og favoritfeed under Instagram-logoet i øverste vestre hjørne.3. Lær brugerne at anvende feedet ’følgere’. Dette feed findes også under instagram-logoet i øverste venstre hjørne. Feedet minder i højere grad om det, som du kendte før i tiden. Her vises alt content fra de profiler, brugeren følger – i kronologisk rækkefølge (halleluja!). Følgerfeedet er dermed ikke algoritmebaseret, og indholdet vil derfor ikke forsvinde, som det gør i startfeedet.

Hvad kan jeg selv gøre for at vækste min profil?

Godt spørgsmål! For det kan være rivravruskende svært at komme frem i manegen og hive flere følgere i land på Instagram. Men vi har naturligvis et par fif i ærmet! Lidt af en blandet landhandel, bevares, men alt sammen noget, som kan gøre det lidt nemmere at ramme folk, der ikke allerede er på din følgerliste – og dermed skabe muligheder for mere eksponering og flere konverteringer.

 

Gør din profil søgeordsvenlig

Søgeordsvenlig er måske ikke et ord, du forbinder med dine sociale medier – og vi taler heller ikke om den helt store SEO-indsats, men faktisk er der ret meget at hente på at lege med de helt rette ord på din profil. Hvem skulle have troet det?

Vi oplever, at mange virksomheder bare skriver deres virksomhedsnavn i deres navn (altså overskriften i fed tekst). Men vidste du, at der netop her forekommer en ret unik søgeordsplacering? Ellers ved du det nu.

Brugerne kan nemlig søge efter synonymer i søgefeltet, som din virksomhed besidder. Hvis brugerne ikke kender din virksomhed, men blot leder efter bestemte færdigheder eller kategorier, er det guld værd at inkorporere det i din overskrift/titel. Ja, faktisk siger Instagram selv, at din bedste chance for at blive vist i søgninger er ved at bruge et navn eller et handle (brugernavn), der er relateret til dit content.

Her kan det være relevant at se, hvilke søgeord dine brugere finder dig på på Google og tage det med i din Instagram-strategi. Dette er en unik organisk værdi, som der endnu ikke er mange, der er klar over eller gør sig brug af.

Det samme gælder din bio – her er der også en stor værdi i at inddrage relevante ord, som dine brugere kan søge dig frem på, når de søger på Instagram. Hvad tilbyder du, og hvilket slags content kan brugerne (og Instagrams algoritme) forvente at finde på din profil?

 

Brug Alt-tekster på dine billeder

Alt-tekster, eller alternative tekster, er en tekst der er knyttet til dit billede, som har til formål at hjælpe personer med nedsat syn. Men det er ikke alt teksten gør! For faktisk er teksten også SEO-venlig, og kan hjælpe dig med at blive vist, når en person søger efter, hvad end der er på dit billede.

Dét er lidt af en gamechanger. Så hvis dele content med specifikke produkter, kan du med fordel begynde at lege med Alt-tekster, og inkorporere de søgeord, du også bruger i din SEO-indsats – det er ofte brandnavn og style.

Du finder funktionen her, når du poster et nyt billede – under ‘avancerede indstillinger’ og ‘skriv alternativ tekst’

Hashtag på livet løs!

Lad os bare lige starte med at aflive en myte, der længe har floreret: Du skal ikke smide dine hashtags i den første kommentar. Lige meget hvor stilrent, du mener, det ser ud.

Instagram har selv meldt ud, at hashtags (og relevante søgeord for den sags skyld), bør optræde i dine captions, hvis du drømmer om at dukke op i søgeresultaterne på det sociale medie.

Og så til kernen: Du kan med fordel anvende hashtags til dine opslag, da Instagram i højere og højere grad kæder hashtags og relevant indhold sammen til brugere, som muligvis kunne have interesse for det.

Og da Instagram bevæger sig mere over i at være en søgemaskine med en del data, er hashtag et rigtig godt værktøj til at optræde i søgeresultaterne og komme bredere ud.

 

Har du brug for et tip eller to til det der med hashtags, kommer de her:

  • Instagram anbefaler at begrænse hashtags til 3-5 styks pr. post – andre studier viser, at flere hashtags giver større reach – leg med det, men pas på med at spamme dine opslag.
  • Og i forlængelse heraf: Brug kun hashtags, der er relevante for dit content og din forretning!
  • Pas på med de helt generiske hashtags – selvom de har mange opslag, så er der stor chance for at ryge direkte i glemmebogen. Mix velkendte hashtags med mere nicheprægede inden for din branche.

Læs mere om hashtags her.

 

Reels er Instagrams guldæg

Det er ingen hemmelighed, at Instagram selv er meget glad for video – og i særdeleshed deres nyeste format, Reels. Faktisk så glad, at alle videoer nu automatisk bliver omdannet til Reels. Seneste tal viser også, at Reels stormer frem og er dermed et format, som flere i højere grad anvender, og ikke mindst et format som brugerne interagerer med.

Faktisk er Reels kun det tredje mest populære format at poste på platformen, men alligevel det format med det højeste reach – mens det også er godt til at høste likes med. SÅ, hvis du ikke allerede har kastet dig over det korte videoformat, så er det altså nu, du skal i gang.

Har du brug for lidt mere indsiderviden til at klare Reels, så har vi naturligvis et skriv om det.

 

Interaktion avler interaktion!

Dette er lidt skruen uden ende, for hvis der er noget, vi alle sammen higer efter på Instagram, er det interaktion – og hvis man skal have interaktion for at få interaktion, hvad skal der så blive af os?

Men ikke desto mindre, så bruger Instagram interaktion til at vurdere dit indhold med – så hvis du kan få dine brugere til at interagere med det indhold, du har, sender det et signal til Instagram om, at du laver godt og relevant indhold. Og dét er noget Instagram er glad for!

Og når brugere interagerer med indhold, vil de også blive præsenteret for lignende content i højere grad – så alt i alt, jo mere brugerne interagere med indhold på platformen, jo større cirkulation kommer der.

Ja, det blev en anelse ’the circle of life’-agtigt et øjeblik. Vi beklager. Men Instagram har faktisk et par udmærkede værktøjer til at fremme interaktionen blandt dine følgere.

 

Her er fire gode tips:

  1. Produktlanceringsklistermærke/nedtælling: Har du en ny kollektion i pipeline, et særligt tilbud på en produktkategori, en nyhed, en IG live etc., så skab noget hype for det med en nedtælling. Dine brugere kan endda bede om en notifikation, når nedtællingen er slut. En nedtælling skaber en FOMO-effekt, der vil holde brugerne til ilden, hvis de virkelig er interesserede i dit brand.
  2. Spørgsmål, meningsmålinger og quiz: Engagér dine følgere med spørgsmål, der er relateret til dit produktkatalog eller din forretning. I Stories kan du give svarmuligheder og dermed nudge til interaktion. Det er altid en fordel at skabe et bånd med dine følgere, fordi det giver en større chance for, at de vil interagere med dig – og at de rent faktisk handler hos dig. Derudover kan du få brugbar viden fra dem om din forretning eller det content, du poster
  3. Emoji-slider: Interaktion er altid godt, og med en emoji-slider i Stories kan du få hurtig interaktion, der ikke kræver meget fra dine brugere og samtidig er sjov.
  4. Påmindelser: Hvis du har en professionel konto, kan du oprette almindelige post med påmindelser – f.eks. hvis du har et event eller en særlig annoncering på en specifik dato. Når følgere ser din post, kan de vælge at få en påmindelse for det – det sker 24 timer før, 15 min. før og på klokkeslættet.
Har du brug for hjælp til Instagram?
Anna-Louise Egesborg
SoMe Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig