Går du med tanker om at starte din egen webshop?

 

Ingen tvivl om, at der kan være mange penge i at starte sin egen webshop op, for der er rigtig gode penge i online salg. Antallet af webshops stiger stødt hver måned – men tør du hoppe med på vognen i en markant branche, der er benhård, men hvor kurven kun går opad?

 

At starte en butik op på nettet, er fyldt med faldgruber og beslutninger. Sidder du med alle de rigtige råd og en god portion sparring, er du måske skridtet foran mange af dine konkurrenter.

Der hvor jeg ser rigtig mange som falder i, er ved at opstarten af shoppen er baseret på følelser, og ikke på fakta og data.

Man starter en webshop op med produkter som man selv brænder for, uden at analysere markedet først. Hvem er ens konkurrenter, hvor mange søgninger er der efter de produkter man vil sælge, hvilken kanal skal man få sine kunder fra, økonomi osv.

Her kommer et par gode råd, som måske kan hjælpe dig lidt på vej:

 

  1. Lav grundig research, inden du starter

Er der plads til dit produkt på markedet? Hvordan vil du differentiere dig i forhold til dine konkurrenter? Hvordan er konkurrencen i branchen og har du noget anderledes at byde ind med.

Du kan lave utroligt meget research, men start med at betragte dine konkurrenter.

 

  1. Hvordan skal du fordele dit budget?

Selve platformen, integrationer til varelager og økonomisystemer og den slags, forstår man som nyopstartet godt at afsætte penge til. Men det der virkelig kan trække økonomien er din markedsføring. Ingen kender dig som nyopstartet på markedet, og det koster efterhånden mange penge at få gode placeringer på Google, Facebook, og populære prissammenligningsportaler som for eksempel PriceRunner.

 

  1. Valg af platform og design.

Start med at få tilsendt et par demoer fra den shop-udbyder der kan passe til dine ønsker og behov. Undersøg om der er support med i aftalen (den får du brug for som nyopstartet!)

Undersøg hvordan du får lavet dit design. Kan du selv gøre noget eller er der adgang til en grafiker i dit tilbud?

En webshop er en kontinuerlig proces som der skal arbejdes med. Man bliver aldrig færdig med at arbejde med sin webshop. Det kan hurtigt blive en kæmpe omkostning, hvis der skal grafiker og udvikler med ind over, hver gang der skal laves tilretninger.

Besøgende på hjemmesider skal overbevises lynhurtigt om, at siden er værd at blive på. Derfor skal designet være nemt at forstå og der skal være en god navigation på siden – både for dig i din backend, og for kundernes oplevelse af din webshop.

 

  1. Markedsføring – alt eller intet.

Markedsføring er en enorm vigtig prioritering når du åbner en webshop, da det har endegyldig betydning for din bundlinje. Er der ingen som kan finde dig, får du ingen kunder og intet salg.

Netop markedsføring er nok det mest undervurderede punkt, når folk vælger at starte webshop. Man kan ikke på baggrund af 3.000 følgere på Instagram eller Facebook komme godt fra start – der skal nye kunder til.

Konkurrencen er benhård. Derfor er det vigtigt, at du kan konkurrere og gøre dig bemærket, så du ikke forsvinder i mængden. Der findes mange typer for online markedsføring som for eksempel Google AdWords, Google Shopping og Facebook annoncering. Det vil være rigtig klogt at tilknytte et bureau, der kan hjælpe dig med at koordinere din månedlige investering i online markedsføring.

 

  1. Lur over hækken

Jeg plejer at sige til mine kunder, at man ikke må stjæle, men man må gerne blive inspireret hos sine konkurrenter.

Derfor – hav fingeren på pulsen hos dine konkurrenter. Følg dem på sociale medier og se hvad de laver. Vær ikke bange for at smide dem et like hvis de gør det godt – måske de også bemærker dig. Følg nogen af de store kanoner inden for din branche – de er altid et skridt foran.

Vær der hvor de også er. Deltag på messer og evt. kursusdage for din shopudbyder.

 

  1. En sløv papegøje eller…

Men lad dig ikke skræmme, for det kan være fantastisk at drive webshop. Det er en kæmpe udfordring og virkelig skægt, og de dage hvor ordrerne vælter ind er man ikke til at skyde igennem.

Og der er selvfølgelig også plads til dig, men det er hårdt arbejde – fra morgen til aften, og du kommer helt sikkert til at bruge mange lange aftener foran din computer. Så er du klar til at gå fra en sløv papegøje til aktiv natugle, så er valget om webshop det helt rigtige.

 

Her får du 10 hurtige og gode råd til opstart af webshop:

  1. Sørg for at vælge et shopsystem der passer til dig – både på økonomi og support
  2. Find et godt domæne, som ikke minder om alle andre i din branche
  3. Find et enkelt og godt fragtkoncept, der er nemt for dine kunder
  4. Vælg en god, stabil og troværdig betalingsgateway med Mobilpay og evt. andre betalingsmuligheder
  5. Sørg for at der er synlige kontaktinfo på din shop, så kunderne kan komme i kontakt med dig – evt. en chatfunktion
  6. Få synliggjort din leveringstid og fragtpriser
  7. Afsæt et stort beløb til optimering af din shop
  8. Begynd fra dag 1. og saml e-mail adresser op til fremtidige nyhedsbreve
  9. Brug sociale medier, og vær hele tiden opdateret på trends og tendenser
  10. Vær klar på en masse arbejde, hvis du vil gøre din shop til en succes.

 

Til dagligt arbejder jeg med nogen af Danmarks sejeste webshop ejere. Dem som giver den gas hver evig eneste dag online, og jeg har derfor bedt dem om at give deres bedste råd videre til dig der vil starte webshop:

 

For mig har det været vigtigt, at der er en sammenhæng mellem de sociale medier og min webshop. Ens webshop skal være nem og overskuelig. Når man starter en webshop ruller ordrerne ikke ind uden hjælp. Arbejd med at optimere din shop hele tiden, og sørg for at have en god samarbejdspartner indover. Hop ud i det og gør det bedste du kan, vær så personlig som muligt, det elsker dine loyale kunder.

Mads Thorhauge

Ejer mathstore.dk

 

Start med at sætte dig ind i hvad kravene er til en god webshop ved at læse diverse blogs, bøger og deltage i alle de kurser du kan om emnet. Derved bliver du i stand til at vælge det helt rigtige webbureau og samarbejdspartnere til at løse opgaverne med design, SEO, Adwords og rådgivning i valg af CMS System.

Lav så en forretningsplan og et budget. Når fantaseringen er på plads, så starter alt det sjove med design og indkøb. Husk at oprette en facebookside og instagram profil ca. 3 måneder før lanceringen, og fortæl den gode historie om opbygningen af shoppen, lager, produkter, indkøb, ansatte osv. Opslagene skal være personlige og må ikke at være for kommercielle i hele opstarten. Krydder det hele med nogle gode konkurrencer på Facebook og nogle giveaways på instagram i samarbejde med nogle Instagrammere. På den måde vil du fra starten have opbygget en potentiel kundegruppe, fra første dag shoppen går online.

 

Trine Kær

CEO / BLOSSOM.DK

 

Mit bedste råd til dem som ønsker at drive webshop er, at man udover virkelig at overveje, om man har de kompetencer der skal til indenfor den branche, hvor man ønsker at drive webshop – allierer sig med en kompetent partner der matcher webshoppens behov for rådgivning omkring design, SEO, Adwords, SoMe, nyhedsbreve m.m.

Anja Hitz

Ejer Serafine.dk

 

Få styr på målgruppen, platform og få udarbejdet et budget. Find et godt webbureau og få lagt en handlingsplan for opstarten og fremtidige mål.

Annie Jedorf

Ejer Mostersbutik.dk