Giv dig selv og dine kunder merværdi, med en gennemtænkt Black Friday strategi!

En måned til årets største salgsdag – Black Friday. Er du klar til at løbe stærkt?

Om præcis en måned i dag, den sidste fredag i november, går det hele løs for webshops og fysiske butikker verden over. Denne dag er nemlig Black Friday 2017, og vi spår at det kun bliver vildere og større år for år. For butiks- og webshopejere betyder det en dag hvor der er potentiale til en mangedobling, af butikkens normale omsætning. Du har formentlig allerede gjort dig mange forberedende tanker for jeres strategi til Black Friday, men er du endnu ikke sikker på hvilke tiltag i skal gøre, er det på høje tid at få jeres online markedsføring på plads til denne kæmpe handelsdag!

Black Friday vokser med lynets hast, og faktisk er vi her i Norden, det område hvor udviklingen i Black Fridays størrelse er skudt helt i vejret. Fra 2013-2016 voksede salget med 187%, hvor det sammenlignet med resten af Europa ”kun” voksede med 66%. Samtidigt ændrer Black Fridays marketing trends sig løbende, og i 2017 vil mobil shopping være en dominerende trend.

Vi giver dig derfor herunder 5 bud på forberedende markedsføringstiltag du kan gøre forud for Black Friday 2017.

 

Målret din markedsføring mod Black Friday

Som en selvfølgelighed bør dine annoncer målrettes Black Friday. Fremhæv dine gode tilbud i din annoncetekst, om det så er gratis fragt, 40% på hele shoppen eller 20% rabat på udvalgte produkter – så sørg for at få det budskab tydeligt igennem. Inkluder ’Black Friday’ i din annoncetekst, så kunderne nemt kan spotte at her er tale om et godt tilbud eller en kampagne vedrørende Black Friday. Det kan f.eks. være hvis du laver AdWords-kampagner som udelukkende er tiltænkt Black Friday, her kan det skabe mere trafik og flere konverteringer, hvis kunden med det samme kan aflæse hvilken rabat de vil møde på din shop.

Det kan også være en klar fordel at forberede din målgruppe på dine kommende tilbud og hvad der kommer til at ske i løbet af dagen, så kunden husker at besøge netop din shop i deres rabatjagt. Lav derfor i ugerne op til Black Friday løbende opslag og annoncer, som promoverer dine tiltag på dagen, og hvad kunderne kan se frem til fra din shop.

Sidst men ikke mindst bør du også fremhæve de samme aspekter på dine landingssider, så der er god sammenhæng mellem hvad kunden forventer, når de trykker sig ind på annoncerne, og hvad de dernæst kommer ind til på hjemmesiden.

 

Lead-annoncer kan udbygge din mailingliste

Med nyhedsbreve kan du sælge mere, på et meget lille budget – og Black Friday er en oplagt mulighed for at skaffe flere tilmeldinger og dermed flere salg i fremtiden.

En lead-annonce på Facebook er en annonceform som kan skaffe dig tilmeldinger til dit nyhedsbrev, uden at forbrugeren behøver at forlade Facebook. Facebooks lead-annoncer gør det nemt at generere leads, da folk blot skal bare trykke på din annonce, og så dukker der en formular op, som allerede er udfyldt med de kontaktoplysninger, de har delt med Facebook. Tilmeldingsformularen kommer altså frem direkte i Facebooks interface, og du vælger selv om du ønsker at få yderligere oplysninger om din nye nyhedsbrevsmodtager, og hvilke – det kan for eksempel være  postnummer, alder, køn mv.

Samtidig er lead-annoncerne på Facebook bygget til mobil, og kundeanskaffelsen bliver derfor både nemmere og billigere, da mange bruger Facebooks mobiludgave. Facebook-leadannoncer gør den største del af arbejdet med at udfylde formularen for kunden, og derfor er der en større sandsynlighed for at de afslutter og sender den. Efter en lead-annoncering kan du derfor have udbygget din mailingliste med mange nye potentielle kunder, som du kan ramme med din e-mail markedsføring i forbindelse med Black Friday.

Påmind kunderne om dine tilbud i god tid

Start din e-mail markedsføring til dine tidligere og potentielle kunder i god tid – forud for den kæmpe bølge af e-mails der kommer i løbet af Black Friday, hvor dine nyhedsbreve hurtigt drukner i et hav af budskaber og gode tilbud. Fortæl allerede dine kunder om dine kommende tilbud en uge og endda 14 dage i forvejen, så de kan nå at huske dit budskab, og løbende bliver påmindet om at gøre et godt køb hos netop dig.

På den måde kan du skabe awareness omkring dit brand og dine produkter, mens dine konkurrenter stadig er optaget af at finde ud af, hvad de skal gøre på selve dagen. Der er ingen tvivl om at sociale medier er hurtigt voksende, men e-mail marketing er en tidstestet strategi som kan øge både dit salg og din kundebase. Faktisk står e-mail markedsføring for ca. 25% af alle online handler på Black Friday.

Husk dog at dine fremtidige nyhedsbreve helst ikke kun skal indeholde gode tilbud. Du kan f.eks. informere om nye produkter, give gode råd, informere om kommende begivenheder, eller komme med et sjovt indslag. Du må helst ikke vænne dine kunder til at de altid kan få rabat hos dig. Og du kan sagtens fremhæve et af webshoppens populære/nye produkter, uden du nødvendigvis behøver at give rabat.

 Sælg til dine eksisterende kunder med re-marketing kampagner

Som en tommelfingerregel giver re-marketing på Facebook altid mening, så længe du kan se at din ROAS er god, og annoncen skaber konverteringer hver måned. Med re-marketing henvender du dig til personer som i forvejen har besøgt din side, og som har en interesse for dine produkter, derfor er pris pr. konvertering også generelt markant lavere med denne type annoncering, og vi oplever ofte en større interaktion med denne annoncetype sammenlignet med andre.

Re-marketing er derfor også en oplagt måde at skabe merværdi for dine kunder på, i anledning af Black Friday. Her kan du via en brugerdefineret målgruppe, for eksempel henvende dig til folk som har besøgt dit site, men ikke fuldendt et køb. Og vupti! I anledning af Black Friday, bliver de ramt af dine annoncer på Facebook, og kan gøre en god handel – og samtidig får du konverteret en kunde, som tidligere forlod din butik. Det er vaskeægte win-win i sin fornemmeste form.

Optimér dine besøgendes shoppingoplevelse med et mobilvenligt site

Med lange køer i butikkerne, er forbrugerne blevet mere og mere tilbøjelige til at shoppe online. For at undgå vanvittige rabathungrende tilbudsjægere i de fysiske butikker, vælger flere og flere at foretage deres køb i ro og mag i deres eget hjem. At kunne surfe fra webshop til webshop, og dermed lokalisere de bedste tilbud på dagen, med en god kop kaffe i hånden, er blevet et alternativ som mange vælger til Black Friday.

Sørg derfor for at din webshop er optimeret til mobilvisning. Dette skal gerne være sat i søen flere uger forud for Black Friday, da kunderne i stigende grad undersøger produkter og tilbud forud for det store rabat-kaos. Samtidig er der en tendens hos kunderne til ofte at skifte mellem flere forskellige devices, og du kan derfor sikre forbrugeren en bedre shopping oplevelse, hvis de kan forsætte hvor de slap sidst de besøgte din shop.

Vi håber at vores bud på værdiskabende tiltag, har inspireret dig til at lægge en effektiv slagplan, for hvordan netop din virksomhed skal gribe Black Friday an. Er du stadig ikke helt overbevist om hvor meget energi du skal bruge på Black Friday? Så er her et par tal som måske kan overbevise dig; sidste år på Black Friday handlede dansker for over 2 milliarder (dette er kun fra Dankort), og 12% af salget skete online. Til sammenligning er der på en normal fredag 5 transaktioner per sek., på Black Friday er tallet (fra 2015) 43 transaktioner per sek.

Med det in mente, ønsker vi dig en rigtig god Black Friday 2017!