Google er begyndt at overflytte de første sider til Mobile-First index

Siden oktober 2017 har Googlet varslet, at de ville begynde at overflytte flere sider til Google Mobile Index. Hvor det i starten kun var nogle enkelte sider, er Google nu for alvor begyndt at flytte sider over på det nye indeks. I går offentliggjorde Google, at et stort antal af de sider, der følger ”Best practices” for Mobil first index, er overflyttet til det nye indeks.

Det er første gang, at Google har bekræftet, at et stort antal sider vil blive flyttet, men iflg. en melding fra Google i går, så er den store proces om at flytte alle hjemmesider over på mobilindekset allerede begyndt.

Hvordan ved jeg, om min side er blevet flyttet til Mobile first index?

Alle sider, der bliver flyttet til den nye indeksering, vil modtage en advarsel via Google Search Console, som er en del af Google’s Webmaster tools. Du behøver ikke at reagere på selve meddelelsen, men det er vigtigt, at du sikrer dig, at din side er optimeret til mobil. Ved at sikre, at din side er optimeret til mobil, giver du din side bedre muligheder for at rangere højt på Google.

Det er vigtigt at påpege, at det nye indeks ikke er et separat indeks som sådan. De sider, der er flyttet over til mobile first index, vil blive vist blandt de sider, som endnu ikke er blevet flyttet. Det betyder bare, at det er din mobil side, der vil blive repræsenteret på Google, hvor det før var din computer version.

Hvis din side ikke er blevet overflyttet til det nye indeks endnu, så er der ingen grund til bekymring. Din side vil fortsat være repræsenteret på Google som indtil nu.

Hvad er Mobile first index?

Når Google indtil nu har crawlet din side, har den fokuseret på det indhold, der blev vist på en computer. Tekst, billeder, navigation og hastighed var vurderet med en computer for øje. Denne nye indekseringsmetode betyder, at det er din mobilside, der nu vil blive crawlet som en prioritet. Det betyder, at har du indhold, som af den ene eller anden årsag ikke bliver vist på mobilen, så vil dette blive ignoreret af Google. Det har også en betydning for din hjemmesides brugervenlighed, hvor det nu er vigtigt, at din navigation på mobile enheder skal være i orden.

Hvordan optimerer jeg til Mobile first index?

Det gode ved mobile first index er, at det virker som om, det hele tiden har været der, vi har arbejdet os på vej hen – i hvert fald fra et SEO-perspektiv. For nogle år siden blev det et krav at have en responsive hjemmeside, hvis du ville rangere på Google. Deciderede mobilsider blev udfaset, da de ofte blev set som værende duplicate content. Fordelen er nu, at din hjemmeside sandsynligvis allerede er godt på vej ifht. optimering til Mobile first index, men derfor er der stadig nogle ting, du skal være opmærksom på.

Guide til Mobile first optimering:

1) Responsive design: Vi var inde på det før. For at give dig selv de bedste muligheder for at ranke i det nye indeks, skal alt være på plads i dit responsive design. Dette er ikke længere en anden prioritet – heller ikke selvom størstedelen af din målgruppe besøger din hjemmeside fra en computer. Sørg for, at dit responsive design bliver gennemgået og fungerer fejlfrit. Test, at det virker som det skal på hele siden og hav en forside, der fungerer optimalt.

2) Navigation: Allerede nu burde du være bekendt med burgermenuen. Den er blevet et krav i responsive design – og med god grund. Den gør din hjemmeside nem at navigere på fra små enheder. Men udover at du har en burger menu, har du så tænkt over dens placering på din mobil side? Er den nem at tilgå og benytte med kun en hånd, eller sidder den lidt akavet, så brugeren skal benytte to hænder? Kan alle menupunkter tilgås fra burgermenuen, og har du sikret dig, at den ikke kommer i konflikt med andre elementer på din side? Få styr på de sidste detaljer inden du bliver flyttet over på det nye indeks.

3) Brugervenlighed: Det er altid vigtigt, at det er nemt at navigere rundt på din side. Sørg for at billeder, bannere og andre elementer fungerer på den mobile version af din hjemmeside. Det skal være let for dine brugere at navigere rundt på siden, og de skal have lyst til at blive på siden, når de først er landet der. Det kræver, at dit indhold fungerer optimalt på mobile enheder.

4) Tekst: Det giver egentlig god mening; når din side bliver vist på en mindre skræm, kan det blive svært at læse teksten. Derfor er det en god ide at sikre, at din tekst er nem at læse på små enheder som mobiltelefoner. Vælg evt. en større skriftstørrelse – gerne 14 eller 16.

5) Pagespeed: Dette er et andet punkt, der har været vigtig for SEO længe, men hvor vi før har fokuseret primært på computerversionen, så er det nu mobilhastigheden, vi er interesseret i. Brug Google’s Pagespeed tool og gennemgå din side for at sikre dig, at alt, der unødigt gør din side langsom, bliver optimeret. Typiske syndere er; for store billeder, Javascript filer og CSS filer.

6) Husk: Sørg for, at alt indhold altid er tilgængeligt fra mobilen. Udeluk kun indhold, hvis det har en negativ effekt på din Pagespeed eller brugervenlighed, og kun hvis du ikke kan finde en anden løsning.

Der er mange ting, der er værd at overveje, når vi skifter over til Mobile First Index. Så hvis du overvejede et nyt design til din hjemmeside, er der en oplagt mulighed for at gøre det nu. Så kan du sikre dig, at du har en hjemmeside, der lever op til Google’s nye retningslinjer både i forhold til funktionalitet og design. Det kan godt være din hjemmeside ikke er med her i første omgang, men Google’s mobile first index er på vej, og det er kun et spørgsmål om tid før, at det også kommer til at påvirke dig. Så invester den tid det tager for at gøre din hjemmeside en fornøjelse at anvende på mobil og tablet.

Og husk altid; brugervenlighed, hastighed og godt relevant indhold.