Guide til content marketing

Content is king!

Hvad er noget af det første, der sker, når du går ind i en forretning, der eksempelvis sælger babyudstyr? En sød og smilende medarbejder kommer dig i møde og stiller spørgsmålsmålet: ”Er der noget, jeg kan hjælpe dig med?” Enten siger du pænt nej tak og undersøger butikkens udvalg alene, eller også takker du ja til hjælpen, og så går jagten efter de nye tilføjelser til børneværelset ellers i gang. Den venlige ekspedient fortæller om, hvad der er et must-have på børneværelset, det nyeste legetøj, alt det, du skal bruge som nybagt forældre, og hvad dit barn absolut vil elske at have. Du bliver faktisk taget i hånden fra start til slut, og når du går ud af forretningen, føler du, at du ved alt om det, du lige har købt.

Sådan er det ikke med webshops og andre sites. Lad os forestille os, at du har en webshop, der også sælger børneudstyr. I dette tilfælde er der ingen smilende medarbejder til at tage imod kunden, og her er der ingen til at fortælle kunden, hvilket legetøj er et hit, hvordan det økologiske tøj føles, og hvor skøn en given babysele er. Har din webshop eksempelvis gode billeder af det forskellige udstyr, vil dine kunder dog kunne se, hvordan udstyret tager sig ud. Og selvom billeder siger mere end 1000 ord, så vil vi alligevel gerne slå et slag for, at content is king! For med en god portion storytelling, lidt sproglig snilde og forståelse for den ideelle kunde, så har du rigtig stor chance for at overtale kunden til at købe netop dit produkt.

Dit content er nemlig din eneste mulighed for at fortælle dine potentielle kunder om dine varer. Gennem god tekstforfatning kan du kommunikere ud til dine kunder, at netop dit udvalg henvender sig til familien, der ikke vil gå på kompromis med hverken kvalitet eller design, og at dine børn vil elske at lege med netop det legetøj, du forhandler.

Men hvordan får du sat ord på alle disse ting? Og hvad skal du være opmærksom på, inden du går i gang med at producere godt og relevant content til dit website? Det kan du læse meget mere om lige her i dette blogindlæg.

Psst! Følger du med lige til slut, vil du blive introduceret for ikke mindre end 5 gode tricks, der virker!

 

Er det lige meget, hvad du skriver? Og hvor er det nødvendigt at have content?

Som lige er blevet slået fast, så er dit content din eneste måde at kommunikere med dine kunder. Når det så er sagt, så er det nødvendigt, at du tænker over, hvad det rent faktisk er, du skriver.

Lad os blive ved ideen om, at du har et website, der sælger babyudstyr. Du har et superfint aktivitetstæppe til de små. Ud over at tæppet er i de skønneste farver, så kan baby også lege med de skønne dyr, der hænger fra bøjlerne over babyen, måske kan det spille musik, og er det helt vildt, så kan det også lyse. I virkeligheden kan babyen have en fest uden lige, når det ligger på det her aktivitetstæppe. Så hvad skal du egentligt skrive i det her tilfælde?

Eks. 1:  Aktivitetstæppe i mange farver. Mulighed for at afspille musik og med lys.

Eks. 2:  Skønt aktivitetstæppe i de herligste farver. Har du lige brug for at have hænderne fri i et øjeblik, så er dette aktivitetstæppe et must-have i børnefamilien. Aktivitetstæppet har de skønneste farver, og så er det blødt at ligge på for de små. På bøjlerne er der 5 stykker herligt legetøj, som din baby kan lege med, når det ligger på sit aktivitetstæppe. Noget af legetøjet kan spille musik, og et af dem kan give et behageligt lys. Til sammen giver det en god blanding af stimulering og underholdning, som din baby simpelthen vil elske!

Der er en tydelig forskel på disse to tekster. Den første er kort, nøgtern og ikke særlig sælgende, vel? Den sidste er derimod beskrivende og forklarende, og som kunde får du en idé om, hvorfor netop du skal købe dette produkt. Enhver forælder kender jo sikkert det der med, at de lige har behov for fem minutter med hænderne fri til at lave mad, ordne hår eller støvsuge. Og det får de mulighed for med dette legetæppe. Ydermere så forklarer teksten også, hvad barnet får ud af det. Ikke nok med at babyen er godt underholdt, så bliver det også stimuleret, når det ligger på dette aktivitetstæppe.

De er altså ikke lige meget, hvad du skriver i dine tekster. Som hovedregel skal du altid levere indhold med værdi – altså indhold, der er relevant, da det også er det indhold, der i sidste ende sælger. Din tekst skal præsentere dit produkt på en indbydende og informativ måde, ligesom den også skal præsentere en løsning på et problem eller en udfordring. I dette tilfælde er der tale om, at forældre tit har brug for et kort øjeblik, hvor de kan lægge babyen fra sig.

Spørg dig selv, hvordan netop dit produkt kan forbedre dine kunders liv – og få det formuleret. For faktum er, at uanset om du sælger aktivitetstæpper, tændstikker eller toiletbørster, så gør dine produkter en forskel for dine kunder.

 

Så hvor skal jeg fokusere på at have godt content?

I virkeligheden er content en stor del af hele dit website. Men skal der laves en prioritetsliste, så skal der helt sikkert være tekst på følgende sider:

  • Forside
  • Overkategorier
  • Underkategorier

Derudover er det også en rigtig god ide at have noget godt content under ”Profil” eller ”Om os” – alt efter, hvad den hedder på dit site. Her kan kunder nemlig læse lidt mere om dig og din virksomhed, og det er også med til at bygge en troværdighed op. Og troværdighed og tillid er en af de største faktorer, der spiller ind, når en kunde skal beslutte, om de vil handle hos dig eller en anden.

 

Skriv aktivt og levende!

Okay, så nu har vi slået fast, at det ikke er lige meget, hvad du skriver, og at der er nogle steder, hvor det er vigtigt at satse på godt content. Så er spørgsmålet bare: Hvordan skal du skrive?

Lad os illustrere dette med et par eksempler. Vi fortsætter med ideen om, at du ejer et website, der sælger babyudstyr, og dette er et uddrag fra en underkategoritekst til et bestemt brand.

Eks. 1: Det vurderes, at dette mærke i god kvalitet egner sig til børn i alle aldre. Det formodes også, at både drenge og piger kan få megen glæde af dette stykke legetøj. Det indeholder ingen phthalater, hvorfor man trygt kan lege med dette legetøj. Angående brandet så er det meget populært, og vi er sikre på, at alle vil elske det. Legetøjet sendes hurtigt, når legetøjet er blevet bestilt.

Eks. 2:  Dette superlækre og kvalitetsstemplede legetøjsbrand egner sig til mange timers leg for børn i alle aldre. Uanset om dit barn er en skøn dreng med masser af energi eller en sød pige, der elsker at give sig i kast med nye, spændende lege, så vil de kunne få en masse glæde af dette brand. Legetøjet, der kommer fra dette brand, indeholder ingen skadelige stoffer, så du kan trygt lade dit barn lege med det igen og igen. Dette brand er blevet virkelig populært på ingen tid, og vi er helt sikre på, at netop dit barn også vil elske det! Vil du lade dit barn mærke glæden ved dette brand? Så bestil det hjem nu! Vi sender lynhurtigt, så dit barn hurtigt kan komme i gang med at lege med det.

Det er egentligt fuldstændigt det samme, der er kommunikeret i de to ovenstående tekster. Den eneste forskel er måden, hvorpå tingene er blevet kommunikeret ud. Men hvor ligger forskellene så?

  1. Ordet ”man” er et no-go! ”Man” er et upersonligt ord, der ikke referere til nogen konkrete personer.
  2. Skriv altid ”du” – og i sjældne tilfælde ”I”. Når du laver dit content, skriver du til én læser – din ideelle kunde (Psst! Det lærer du meget mere om i næste punkt).
  3. Ord med tunge endelser og ord, som aldrig bliver brugt i talesprog, er næsten et endnu større no-go end ”man”. I dette tilfælde er det eksempelvis ”vurderes”, ”formodes” og ”angående”.
  4. Skriv konkret, og så din læser forstår det! Ord, som ingen kender og formuleringer, der er knudrede, skal du helst undgå. I dette tilfælde er det eksempelvis ordet ”phthalater”. Ordet er svært nok i sig selv at udtale, så at læse det kræver også sin energi! Her er det skiftet ud med skadelige stoffer, hvilket enhver mor og far bedre kan sætte sig ind i.
  5. Skriv aktivt! Skriv, så du på en eller anden måde opfordrer til handling. Det gælder især det sidste af teksten. Sætningen: ”Legetøjet sendes hurtigt, når legetøjet er blevet bestilt”, opfordrer ikke rigtig til noget som helst, vel? Men: ”Vil du lade dit barn mærke glæden ved dette brand? Så bestil det hjem nu! Vi sender lynhurtigt, så dit barn kan komme i gang med at lege med det” derimod har en indbygget CTA, der fortæller læseren, at han eller hun får et barn, der er i godt humør, hvis de klikker lige præcist dette stykke legetøj hjem.

Langt hen ad vejen så er der dog to regler, som altid er vigtige at huske på, når det kommer til, hvordan godt content er skrevet. Skriv, som du taler, og vær konkret! Talesprog er 99.99 % af gangene et ideal for, hvordan en tekst skal udformes. Når det så er sagt, er det ikke ensbetydende med, at du skal begynde at skrive ”vi har et kæmpemæssigt udvalg, der bare er overdrevet sejt og totalt unikt”, eller ”Vil du vide mere om, hvor’n du bestiller?” Men skriv i et muntert, friskt og levende sprog – så kommer du længst!

Og skriv konkret! I stedet for lange flotte formuleringer om, hvordan dit barn bliver stimuleret med lige præcist dette aktivitetstæppe, og hvilke neuroner det aktiverer og sådan noget – så nøjes med at skrive, at et aktivitetstæppe kan være stimulerende og god underholdning.

 

Du har helt sikkert en ideel kunde – det handler bare om at finde den!

Når du skriver dit content, er det vigtigt, at du ikke forsøger at skrive til alle på en gang. Det kan godt være, at du tænker, at alle kan bruge netop dit babyudstyr, men hvis du tænker rigtig godt efter, så har du måske også en ideel kunde. Måske er det den stilsikre mor, der ikke vil gå på kompromis med design? Eller er det moderen, der fokuserer på økologi og bæredygtighed?

Rigtig mange har faktisk en tendens til at ramme helt forkert, når de producerer content, fordi de ikke har et klart billede af den ideelle kunde. Er den ideelle kunde eksempelvis en mor, der fokuserer meget på bæredygtighed, så nytter det jo ikke noget, at der ikke står noget om miljø i teksten.

For at producere en succesfuld tekst er det derfor nødvendigt, at du skriver således, at dine kunder føler sig hørt og ramt. De skal sidde og tænke: ”Ja, det er lige det, jeg mangler!” eller ”Det her stykke legetøj passer lige ind i mine værdier!”.

Det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i, hvem din ideelle kunde er, før du går i gang med at skrive dine tekster. Det kan du gøre ved blandt andet at svare på følgende spørgsmål:

  • Hvor gammel er din ideelle kunde?
  • Hvilket køn har din ideelle kunde?
  • Er din ideelle kunde single eller i et forhold?
  • Hvilke værdier har din ideelle kunde?
  • Hvilke interesser har din ideelle kunde?

Derudover kan du også stille dig selv spørgsmålet: hvordan kan dit produkt netop hjælpe din ideelle kunde? Jævnfør eksemplet med et aktivitetstæppe, så handler det jo i dette tilfælde om, at forældre ofte har brug for lige at kunne have hænderne fri.

Lad os forsøge at lave et eksempel på en ideel kunde. Din webshop med børneudstyr er måske lidt ud over det sædvanlige. Af brands har du kun de lidt dyrere, og der er fokus på god kvalitet og design. Den ideelle kunde er måske en kvinde i 30’erne. Hun er mor og er højst sandsynligt i et forhold eller gift. Hun har et godt job og elsker godt design, og det gælder også hendes valg af babyudstyr. Hun går derudover også meget op i, at hendes babyudstyr skal være økologisk, og at barnets legetøj er stimulerende.

Er det din ideelle kunde, skal din tekst afspejle dette. Vil du eksempelvis gerne sælge en bestemt rangle til denne mor, skal du altså fokusere på følgende ting:

  • Ranglens farver og design – passer den ind i tidens trends, når det kommer til farver?
  • Er ranglen af god kvalitet?
  • Er ranglen bæredygtigt? Er den eksempelvis lavet af træ eller plastik uden skadelige stoffer?
  • Hvad får hun som mor og barnet ud af denne rangle?

Det kan være svært at sætte ord på den ideelle kunde, men det er helt sikkert tiden værd lige at overveje det. Har du nemlig først gjort dette, har du større mulighed for at ramme dine kunder, og det kan i sidste ende være med til at skabe flere konverteringer.

Men hvordan åbner du lige sådan en tekst til din ideelle kunde? Og hvad med overskriften? Det kan du læse meget mere om, hvis du lige bliver hængende lidt længere!

 

Match din kundes overvejelser og placering i salgstragten

Det næste du skal spekulere på er, hvor dine kunder er på deres købsrejse. Det siger sig selv, at hvis din kunde intet ved om en barnevogn, og hvis din ideelle kunde først lige er gået i gang med at lede efter en barnevogn, så vælger vedkommende ikke den første og den bedste. Og det er vigtigt at have in mente, når du skal producere dine tekster.

Det er vigtigt, at du har en eller anden form for fornemmelse for, hvor dine kunder er i forhold til det, du tilbyder, og hvor de er i forhold til salgstragten.

Herunder kan du se et eksempel på, hvordan en sådan salgstragt kan se ud. Den viser de forskellige stadier, en kunde går igennem, før de beslutter sig for at foretage et køb.

Ved kunden endnu ikke, at de har behov for netop dit produkt, så er det en god ide at skabe en masse opmærksomhed. Fortæl, hvad produktet kan, hvad kunden får ud af det, hvordan det virker og sådan nogle ting. De skal føle sig overbevist om, at måske dit produkt kunne være vejen frem til en bedre tilværelse.

Har din ideelle kunde allerede en interesse i dit produkt, handler det om at stille skarpt på, hvad din kunde får med dette produkt. Hvilke udfordringer løser det, hvordan bliver livet bedre med netop dit produkt. Udtryk, at du har sat dig ind i deres udfordring, og at du her har en løsning.

Er dine kunder næsten overbeviste om, at de skal have dit produkt, skal du give dem god grund til, at de skal købe det hos dig. Vis troværdighed, og at du er kompetent. Vis, at de med lige præcist din service eller dit produkt kan få lige præcist det, de mangler.

Ved din kunder, at de lige står og mangler dit produkt, og at de skal købe det anset hvad, så handler det om at komme med et godt tilbud, de ikke kan afslå.

Har du svært ved at finde ud af, hvor i salgstragten dine kunder befinder sig, kan du med fordel stille dig selv disse spørgsmål:

  • Hvor meget ved din ideelle kunde om dine produkter?
  • Hvor meget ved din ideelle kunde om sin udfordring?
  • Kender din ideelle kunde til de løsninger, der findes?
  • Og vigtigst af alt: kender din ideelle kunde egentligt dig?

Svarerne på disse vil kunne guide dig i den rigtige retning mod at finde ud af, hvor dine kunder er i salgstragten. Men er alt dette ikke lige meget, hvis ikke du kan fange dine kunders opmærksomhed? Kort sagt – jo. Men hvis du lige hænger på lidt længere endnu, så finder du ud af, hvordan du kan få dine kunders opmærksomhed gennem content marketing.

 

Storytelling er vejen frem til dine kunders hjerter

Inden for content marketing er storytelling et meget populært begreb og et teknisk kneb, rigtig mange tekstforfattere gør brug af. Og det er der ikke noget at sige til! For faktum er, at vi husker en god historie bedre end noget andet.

Tænk lidt over det – hvilke reklamer husker du bedst? Både dem i TV, og dem du læser? Er det ikke dem, hvor der er en god historie? Husker mange eksempelvis ikke L’EASY på grund af karakteren Peter? Og hvad med Sonofon og Polle fra Snave?

Med en god historie kan du nemlig pakke dit egentlige budskab ind, således at det bliver mere spiseligt for dine kunder. Som kunde kan vi bedre sætte os ind i et produkt, hvis vi får det serveret gennem en historie, og vi er bedre i stand til at koble produktet og en løsning sammen, hvis det bliver illustreret for os. Og det er der egentligt en meget god og videnskabelig grund til. Vores hjerner reagerer nemlig på storytelling. Helt konkret sker der det, at der bliver udløst dopamin – og det gør os glade.

Lad os eksemplificere dette med et eksempel. Hvis vi fortsætter med ideen om, at du sælger børneudstyr, så har du måske også et sødt legekøkken til de små, som du gerne vil sælge. Du kan da vælge at skrive:

”Sødt legekøkken til mange timers underholdning.”

Du kan også vælge at skrive:

”Dette søde legekøkken indbyder til mange timers underholdning. Forestil dig, at de små i familien inviterer til hjemmelavet mad, de selv har lavet i deres legekøkken. Lad dem byde dig på te, kaffe, småkager og hvad ellers de små hjerter begærer, og se glæden lyse ud af deres øjne, når de stolt serverer maden for mor, far, søskende og bedsteforældre.”

Igen er der tale om det samme produkt, men hvis du skal være helt ærlig, kan du så ikke selv bedre forestille dig mulighederne med et legekøkken, når du læser den sidste tekst frem for den første?

 

5 tricks, der virker!

Har du fulgt med lige ind til nu, så er du virkelig sej! Virkeligheden er desværre således, at mange tekster ikke bliver læst – og hvis de endelig gør, så bliver teksten måske kun skimmet. Så hvad skal du gøre for at holde dine kunders opmærksomhed? Og hvordan fanger du dem overhovedet? Det giver vi dig her en række tips og tricks til.

 

1. Skriv fængende overskrifter

Din overskrift er noget af det første, dine kunder ser. Derfor er det supervigtigt, at du lægger lidt ekstra kræfter i at formulere denne. Noget af det, der fungerer rigtig godt, er at stille et spørgsmål. Det kunne eksempelvis være: ”Har dit barn brug for en ny cykel?” eller ”Har du set det nye smarte legetøj fra…?”

Du kan også vælge at præsenterer udkommet ved dit produkt i overskriften. ”Gør din datter sommerklar med en skøn kjole” eller ”Lær dit barn at cykle hurtigt med denne cykel”.

Hvis der er noget, der fungerer rigtig godt, og som du sikkert også selv har stiftet bekendtskab med mange gange før, så er det overskrifter, der starter med ”sådan”. Netop dette ord kan alle relatere til, og ordet sammen med et udbytte fortæller kunden, at hvis de gør sådan her, så sker der det og det. Det kunne eksempelvis være: ”Sådan beskytter du dit barn mod solens stråler”, ”Sådan får du dit barn til at sove”, og ”Sådan lærer du dit barn at cykle”.

Det er klart, at den tekst, du skal skrive, afspejler de overskrift, du skal vælge. Skal du skrive en kategoritekst, er det måske ikke en god ide at starte en overskrift med ”Sådan…”, men vælg i stedet en overskrift, der taler til kundens fornuft og følelse. Skal du omvendt skrive en artikel eller guide, fungerer en ”Sådan…”-overskrift rigtig godt. Det samme gør overskrifter, der starter med ”Guide til…” og ”Det skal du gøre…”. Det er det, der i dag er blevet kendt som clickbait, og selvom der er en samhørighed om, at disse overskrifter kan være rimelig irriterende, så er det de færreste af os, der kan lade være med at trykke på dem.

 

2. Læg lidt ekstra kræfter i åbningen

Har du fanget din læsers opmærksomhed via overskriften, så er det bare med at overbevise dem om, at de skal læse videre. Det gør du ved en spændende åbning. Er din åbning ikke interessant, så er det de færreste, der overhovedet læser mere end de første par linjer.

Et par gode råd her er:

  • Stil engagerende spørgsmål. Dette får dine kunder til at tænke, og det engagerer dem.
    • Eks.: Har du travlt i hverdagen? Ønsker du nogle gange at have bare fem minutter med hænderne fri? Og elsker dit barn skønne dyr? Så var dette aktivitetstæppe måske noget for dig.
  • Kort er altid godt. Forsøg ikke at samle alle pointer i første sætning. Indled med en kort sætning, og så er det op til kunden at vurdere, om dette produkt er noget for dem.
    • Eks.: Er du på udkig efter skønt legetøj, så er dette brand lige noget for dig.
  • Empati er vejen frem. Vis kunden, at han eller hun bestemt ikke er alene med den udfordring, de har.
    • Eks.: Vi kender det sikkert alle sammen. Den lille er træt og græder, og nogle gange er det som om, at intet virker. Med denne babynest kan du tilbyde dit barn et hyggeligt og varmt sted at ligge, hvor de helt sikkert kan finde ro.

3.Triggerord? Hvad er det nu lige, det er?

Hvis du nu skal indrømme det, kigger du så ikke lige en ekstra gang, hvis der står ”gratis” i en reklame? Eller bliver du ikke også draget af ”godt tilbud”? Så er du ikke alene.

Ord som disse er triggerord. Det er en lang række af ord, der er med til at vække en bestemt følelse hos dine kunder, og vi anbefaler altid, at triggerord bliver anvendt i dine tekster. Og det behøves ikke være de gængse såsom ”gratis”, ”tilbud”, ”gode priser” og andre meget brugte ord, men også ord, der fortæller noget om dine produkter eller ydelser. Det kan eksempelvis være:

  • Nem
  • Hurtig
  • Elske
  • Smukke
  • Personlig
  • Individuel
  • Ægte
  • Hjælpe
  • Enkel
  • Tabe.

Her handler det om at vælge de ord, der passer bedst ind i den tekst, du skal skrive. Mangler du inspiration til at finde de rigtige triggerord, så findes der er et hav af lister over disse på internettet, som du kan finde inspiration i.

 

4. Svar på dine kunders spørgsmål i teksten

Dette er egentligt meget simpelt, men alligevel er der mange, der glemmer dette, når de skriver tekster. Og den bedste måde at forklare dette på er at starte med et eksempel. Vi lader stadig som om, at du har et website, der sælger børneudstyr. Deriblandt også en bestemt barnevogn, der er helt genial at have, hvis man bor i byen.

Prøv at forestil dig de spørgsmål, kommende forældre, der bor i byen, kunne komme med, når de er på udkig efter en barnevogn:

  • Kan den nemt klappes sammen og lægges i en bil?
  • Kan den komme med i bussen?
  • Er den nem at dreje, når man skal rundt om gadehjørner?
  • Kan den nemt kører over kantsten?
  • Fylder den meget i lejligheden?
  • Kan den holde til at stå uden for?

Og det er lige præcist de spørgsmål, du skal svare på i din tekst til denne barnevogn. Dette gælder, uanset om du sælger børneudstyr, tøj eller fodboldstøvler, eller om du tilbyder rengøring, privatundervisning i klaver eller slamsugning. Forsøg altid at være et skridt foran i dine tekster. På den måde kan du måske også slippe for, at du altid får nogle af de samme spørgsmål igen og igen, da dine kunder kan læse det hele i teksten.

 

5. Det kan godt være, at det er dit website, men teksten handler om din kunde!

Har du et website, er du selvfølgelig stolt af det, du tilbyder. Og det er der ikke noget at sige til! Det er dog vigtigt at huske på, at dine tekster ikke skal handle om dig og dit website – de skal handle om dine kunder.

Mange bruger ordene ”vi” og ”vores” rigtig mange gange. ”Vi tilbyder”, ”Vores ydelser” og så videre. Prøv i stedet at vende dem om til: ”Disse ydelser giver dig…” og ”Du får…”. Der er intet i vejen med at bruge ”vi” og ”vores”, men hver gang at du anvender et af disse ord i din tekst, så sørg for, at du også får skrevet ”du” mindst to gange – gerne flere.

 

Bonus

Vi ved godt, at vi skrev, at der kun var 5 tricks. Men her kommer der lige et 6. trick. Vi indrømmer gerne, at vi løj, men det var der også en helt speciel grund til. Det 6. trick er nemlig, at du kan vælge at pirre dine kunders nysgerrighed og lave cliffhangers. Tving dem til at læse videre ved at love dem et eller andet udbytte – og hvis du er rigtig skarp, så har du måske lagt mærke til, at det er lige præcist det, vi har gjort her.

Gennem hele teksten har vi teaset, at der ville komme nogle tips og tricks til godt content. Det krævede bare, at du som læser lige læste lidt videre og dermed blev hængende lidt længere. Smart, ikke?

Tak fordi du læste med!

Skal jeg hjælpe dig med din tekstforfatning?
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig