Vores specialister har skrevet de vigtigste nytårsforsætter til dit 2021

Har du styr på dine digitale nytårsforsætter i 2021?  

Julemaden er blevet spist. Julegaverne er blevet pakket op. Juleslikken er forsvundet. Det er ikke kun en indikation på, at julen endnu engang er vel overstået – det er også et tegn på, at vi nu rykker endnu tættere på det nye år – 2021.  

For mange er overgangen fra det gamle år til det nye en perfekt anledning til at lave nogle nye nytårsforsætter. Rygestop, sundere madvaner, mere træning og at tilbringe mere tid sammen med familien er nogle af de nytårsforsætter, der står øverst på listen hos rigtig mange – men som webshop- eller hjemmesideejer er denne tid faktisk også rigtig god til at lave nogle digitale nytårsforsætter – nytårsforsætter, der kan være med til at løfte din virksomhed i 2021.  

Vi har været en tur rundt i hele huset og spurgt nogle af vores specialister ad, om de har nogle nytårsforsætter, som de vil anbefale dig at skrive på din liste. Det havde de selvfølgelig, og dem vil vi naturligvis gerne dele med dig. Så hæng på og bliv klogere på, hvad du med fordel kan fokusere på i 2021.  

 

Brugervenlighed, brugervenlighed, brugervenlighed  

Brugervenlighed på en webshop er det samme, som beliggenhed er for en god bolig. En lækker bolig kan være nok så meget værd, men ligger den ikke det rigtige sted, kan det være svært at få den solgt. Det samme gælder webshops. Produkterne kan være lige det, brugeren mangler, men er det svært at lægge dem i kurven, eller er det svært at navigere rundt på siden, bliver de ikke solgt.  

Derfor bør et af dine første nytårsforsætter være at fokusere på brugeroptimering og konverteringsoptimering. Hvad betyder det helt præcist? Jo, det betyder, at det skal være nemt for dine kunder at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre – hvad end det er at tilmelde sig noget, kontakte dig eller lægge en vare i kurven. Er du i tvivl om, hvorvidt det er lige til, kan du med fordel prøve at sætte dig i dine kunders sted og foretage købsrejsen. Her kan du blandt andet lægge mærke til følgende:  

  • Er det nemt at finde informationer på din side? 
  • Er det nemt at lægge en vare i kurven?  
  • Er det nemt at kontakte virksomheden, hvis der er spørgsmål? 
  • Er det nemt at ændre i kurven?  
  • Er det nemt at gå videre til betaling?  
  • Er det nemt at gennemskue pris på varen og pris på levering?  

Det er dog ikke kun på grund af brugerne, at optimering af brugervenlighed er vigtig i 2021. Google har introduceret Core Web Vitals som ranking faktor i 2021. Det betyder helt konkret, at siden skal have et optimeret interface, der er tilgængeligt, når Google crawler siden – ellers kan det have betydning for din placering i de organiske søgeresultater.  

 

Sørg for gode produktbilleder og produktbeskrivelser  

Google-annoncering, Facebook-annoncering og arbejdet med at ligge højt i de organiske søgeresultater er én del af opgaven – nemlig at lede trafik ind på din side. Men den trafik skal du helst kunne lave om til konverteringer – og her er det altså ikke kun vigtigt, at du har en side, der er brugeroptimeret. Lige så vigtigt er det at have en side, der giver dine kunder det, de har brug for og er inspirerende.  

Først og fremmest bør du altid have nogle gode produktbilleder og miljøbilleder på din shop. Grib gerne fat i dit kamera og tag nogle selv, så du kan vise dine kunder, hvordan dine produkter kan bruges, og hvordan de tager sig ud. Det gælder, hvad end du sælger biler, tøj, legetøj eller lignende. Med gode billeder kan kunder bedre forestille sig, hvordan tingene ville se ud på dem selv eller hjemme ved dem selv, og allerede der er du et skridt tættere på en mulig konvertering.  

Sidst er det alfa og omega, at du får lavet nogle rigtig gode og unikke produkttekster. Det tager tid, men det er det hele værd. Her har du nemlig mulighed for at fortælle dine kunder, hvad det er, dit produkt kan, hvordan det ser ud, hvordan det føles, og hvilke muligheder de får med det. Med andre ord kan du svare på nogle af alle de ting, dine kunder kunne finde på at spørge om eller have af betænkeligheder før køb – og gør du det, forøger du også chancen for at gøre en besøgende til en konvertering. 

 

Søgemaskineoptimering  

Søgemaskineoptimering, også kendt som SEO, er arbejdet med at komme højt op i de organiske søgeresultater på Google. Det er et felt, der er under konstant udvikling, og i 2021 er især search intent og brugeren vigtig at fokusere på. 

Og hvordan gøres det så bedst i 2021? Her er godt indhold noget af det allervigtigste. Virksomheder, der vil have en online tilstedeværelse i 2021, bliver således nødt til at kigge sin side godt igennem med henblik på at lave mere indhold – eller nyt indhold. I 2021 er det nemlig ikke nok bare at fortælle, hvem man er som virksomhed, og hvorfor ens produkter er gode.  

Kunderejsen er ikke altid bare en Google-søgning, et klik på en side, valg af produkt og derefter en konvertering. Der ligger ofte meget research bag, og det skal du kunne imødekomme. Det bliver derfor mere og mere vigtigt at levere det indhold, som brugeren ønsker og søger efter. Og lige så vigtigt bliver det at lave indhold, der kan imødekomme hele kunderejsen og ikke blot de transaktionelle søgninger. Du kan med fordel satse på at lave guides, blogindlæg, videoer, podcasts og lignende, hvor du på en ny og anderledes måde får mulighed for at fremvise dine produkter og ad den vej overbevise dine kunder om, at det er dig, de skal vælge. 

 

Sociale medier  

Sociale medier er kommet for at blive – og som virksomhedsejer eller webshopejer er der heldigvis en masse, du kan gøre for at udnytte de mange gode muligheder, der følger med dem. Men hvad kunne et godt nytårsforsæt være i forhold til sociale medier? Sandheden er, at der ikke kun er ét nytårsforsæt – men flere.  

Først og fremmest kunne det være en rigtig god ide at have mere fokus på Facebook-begivenheder. Især i de perioder, hvor der kan være ekstra meget pres på handlen, og hvor mange annoncører forsøger at få fat i de samme kunder. Begivenhederne er med til at holde folk til ilden, og du får en rigtig god mulighed for at adskille dig fra dine konkurrenter. Og har du endnu ikke Facebook Shopping eller Instagram Shopping? Så bør du helt sikkert også kigge på det i 2021. Med shopping tags kan du lave en købsrejse uden særlig meget støj, og det er nu også muligt at lave målgrupper baseret på personer, der har interageret med shopping tags. Smart, ikke? 

Sidst, men ikke mindst, er personlig markedsføring også noget, vi ser vinde indpas i 2021 – og her er de sociale medier helt perfekte til at brande sig selv og produkter. Reklamer behøver ikke længere ligne reklamer. I stedet søger folk mere og mere efter andres erfaringer og det, vi kalder for social proof. Vi vil langt hellere se, hvem der er bag kulissen, og vi oplever også ofte, at vi i langt højere grad er mere loyale og husker firmaerne bedre, hvis vi kender ansigtet bag.  

 

Nyhedsbreve 

Er nyhedsbreve en del af din markedsføring, er der også nogle ting, du med fordel kan bruge 2021 på for at optimere din strategi. Og gør du ikke brug af nyhedsbreve? Så har du her en rigtig god grund til at begynde på det: E-mail marketing stormer nemlig frem, og hele 74% af de adspurgte i E-mail marketing 2020 – Fakta, trends og benchmarks af Mette Will siger, at de vil fokusere mere på kanalen. Så vil du have en bid af kagen, bør du også overveje at sende nyhedsbreve ud til dine kunder. 

Først og fremmest bør du have et øget fokus på leadgenerering i 2021 – ikke kun for en periode, men hele året rundt. For at kunne have en god nyhedsbrevsliste er det alfa og omega, at du vedligeholder den og hele tiden sørger for at få flere til at tilmelde sig. 

En anden god ting at arbejde mere med i 2021 inden for nyhedsbreve er Marketing Automation. Og hvad betyder så det? Det betyder, at der skal gang i automatiseringerne på e-mail marketing. På den måde kan du nemlig ramme din målgruppe med bedre indhold, og det kan også være med til at fastholde dine læsere i længere tid. 

 

Google Ads  

Google Ads var en vigtig kanal i 2020 – og det vil den fortsat være i 2021. Men hvad kan du stille op for at få mere ud af Google Ads i det nye år? Først og fremmest kan du stille dig selv følgende spørgsmål: Vil du helst proppe flere penge i annoncering for at opnå dit omsætningsmål? Eller vil du optimere din webshop, så flere af de besøgende bliver kunder? Eller måske begge dele? Uanset hvad så vil højere konverteringsrater på webshoppen åbne flere muligheder i Google Ads, så du kan skabe endnu højere omsætning og afkast via Google Ads. Det samme gælder for leadgenerering. Optimér dit website og få flest mulige leads for dine annoncekroner.  

Dernæst kan du tage et kig på brand marketing. Det er nemlig ikke kun performance marketing – den marketing, man kan se givet et afkast med overskud – der er værd at satse på. Hvor brand marketing engang foregik ved hjælp af tv-reklamer, avisreklamer og lignende, kan det i dag gøres mere digitalt og tilpasset webshops med eksempelvis Display-annoncering og YouTube-videoannoncering. Derudover kan det også gøres med stærk content marketing samt brug af influencers. Det er med til at sprede dit budskab, og jo mere dine potentielle kunder støder på din virksomhed og dit navn, desto mere tillid vil de også få til dit brand. Det kan være farligt at sætte sin lid 100% til performance marketing, da der hurtigt kan ske ændringer i markedet, som gør det svært at få annonceringen til at performe – så husk endelig også at inkludere brand marketing i din strategi. 

Det er også en rigtig god ide at lave en plan for, hvordan du bedst fremtidssikre din forretning. Det, der virker i dag og resten af 2021, virker måske ikke i 2022 – og dermed er din forretning truet på livet. Der kunne komme nye og stærke konkurrenter på markedet, der kunne komme nye muligheder til at gennemskue markedet, nye og billige fragtpriser og så videre, som kunne have en betydning for din forretning. Sørg derfor for at have en plan for, hvordan din virksomhed kan klare disse situationer. Derudover kan du arbejde med at sørge for, at din virksomhed differentierer sig og holder sig relevant for din målgruppe. 

 

Godt nytår herfra 

Det var det! Onlineplus’ forslag til digitale nytårsforsætter. Vi håber, at der var nogle, du kunne bruge til din marketingstrategi i 2021. Ellers er der ikke så meget andet tilbage end at sige godt nytår herfra. Vi glæder os til at dele mange flere tips og tricks med jer til næste år.  

Har du brug for hjælp til at udvikle din marketingstrategi?
Jimmy Vejlemark
Partner & CMO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig