Hvordan har COVID-19 eller corona pandemien påvirket Black Friday 2020

Har pandemien gjort kål på Black Friday 2020?

Black Friday er en af årets største handelsdage. Det er der efterhånden ingen tvivl om.

Hvert år forventes der at blive slået rekorder, men i år er forventningerne af en meget blandet karakter.

Nogle eksperter mener, at COVID-19-pandemien er det endelige nådestød til den store forbrugsfest, fordi den har været med til at understrege, hvor meget tingsforstoppelse, forbrugerne reelt set lider af.

Som modsvar til dette viser en nyere undersøgelse fra FDIH, at flere netbutikker har klaret sig langt bedre end forventet. Faktisk siger otte ud af 10 netbutikker, at de har oplevet en væsentlig fremgang i andet kvartal i 2020.

Danskerne har under pandemien virkelig fået øjnene op for nethandel, og de handler i stigende grad gennem browsere og apps. Faktisk går nogen så vidt som at udnævne krisen til at være et gennembrud for onlineshopping.

 

Hvor kommer Black Friday så ind i billedet i alt det her?

Ser du, det gør den, fordi Black Friday gennem de sidste par år er overgået til at blive et mere og mere virtuelt event. Lægger man det sammen med resultater fra de nyeste undersøgelser, bliver konklusionen, at det nu er vigtigere end nogensinde før for dig i e-handelsbranchen, at du er forberedt ned til mindste algoritme, når shopping-festen går løs.

På Black Friday i 2019 var der 151% flere onlinehandler sammenlignet med en almindelig fredag, og 51% af forbrugerne forventer at handle i en dansk netbutik.

Hvornår skal du begynde forberedelserne? – svaret er NU! Særligt hvis du ikke vil overhales indenom af konkurrenterne.

Men hvad er det, du skal forberede dig på?

 

Kan du holde dig vågen?

Først og fremmest er det vigtigt at huske, at Black Friday er en hel dag. Derfor bør der ligge en strategi for alle døgnets 24 timer. For selvom en stor del af kunderne shopper i løbet af dagen, altså i tidsrummet 07-19, er der også mange, der vælger at holde sig vågne natten igennem og shoppe løs.

Alene sidste år blev der mellem kl. 21-22 omsat for 26 mio. kr. Den lader vi lige stå et øjeblik.

Man skal derfor som virksomhed sikre sig, at der er aktive kampagner sat op til hele døgnet.

 

Kan jeg få lov til at betale?

Flere og flere kunder har fattet interesse for at benytte MobilePay-funktionen. Blandt andet fordi flere er begyndt at handle direkte fra mobilen, eller når man sidder foran computeren og ikke lige har dankortet ved hånden. Det kan derfor være en væsentlig overvejelse at gøre sig som virksomhed, om MobilePay skal sættes op som betalingsfunktion på ens site.

Især i forbindelse med Black Friday hvor kunderne i farten let kan blive grebet af stemningen og impulsshoppe. Jo kortere vej til betaling, jo større chance for et gennemført køb.

 

Se nu lige der!

Lidt over 70% af vores sanseoplevelser kommer fra øjnene, og det første vi altid søger efter, er ansigter og øjne, da vi biologisk er indstillet på at søge social interaktion.

Bevægelse fanger også vores øje, hvorfor videomarkedsføring er en god metode at få opmærksomhed på. Fordelen ved video er, at alle kan være med! Du kan gå all-in og hyre professionelle udefra, selv give dig i kast med kameraet eller bare gribe mobilen og lave en story til Instagram.

Video er også en god måde at demonstrere sine produkter og ikke mindst opbygge troværdighed omkring sit brand. Når det kommer til video, så er ærlighed og autencitet de vigtigste faktorer frem for overdreven æstetik.

 

Følger du med?

De sociale medier er en ideel mulighed for ikke bare at tale til sine kunder, men også at tale med dem. Spørg dem og interager med dem. Jo mere du engagerer dig i dem, jo mere vil de blive motiveret til at engagere sig i dig.

Især Instagram er et anvendt medie for brugerne, når det kommer til at søge inspiration til nye produkter og ydelser – og så er brugerne mere accepterende over for annoncer på Instagram sammenlignet med andre medier.

Desuden giver det dig mulighed for at spotte, hvilke af dine følgere der er særligt dedikerede og dermed anerkende deres engagement med personlige tilbud. Gør du det, er det med til at øge sandsynligheden for, at de omtaler dig til deres omgangskreds.

 

Husk også….

Black Friday er kun én af flere shopping-dage, der afvikles fra november og indtil slutningen af januar, og det er vigtigt for dig i e-handelsbranchen, at der er lagt en strategi til alle, så de kan eksekveres med størst mulig succes for dig og din virksomhed.

Du er velkommen til at kontakte os til en uforpligtende samtale for at blive klogere på, hvordan vi kan hjælpe dig succesfuldt gennem månederne.

Psst… husk også, at vi afholder et gratis webinar til oktober, hvor du kan lære meget, meget mere om e-handlens Tre Gyldne Måneder.

Har du brug for hjælp med at blive klar til Black Friday?
Jimmy Vejlemark
Partner & CMO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig