Hvad er Amazon?

Amazon er et globalt aktieselskab, der blev grundlagt tilbage i år 1995 af Jeff Bezos med hovedsæde i Seattle. Det blev børsnoteret i 1997. Dengang valgte Jeff Bezos at navngive virksomheden Amazon efter den 6.800 kilometer lange flod, der bevæger sig ved Brasilien, da floden fejer alle andre floder af banen. I dette tilfælde kunne Jeff Bezos ikke have valgt et bedre navn til sin virksomhed. Sidenhen har Amazon nemlig selv fejet adskillelige selskaber af vejen.
Amazon startede op med kun at sælge bøger i en garage. Efterfølgende er firmaet dog blevet en del større, og i dag kan man finde op til 30 forskellige produktkategorier samt deres egen streamingtjeneste i 15 forskellige lande1, fordelt på 5 kontinenter, hvor de tilsammen når ud til mere end 310 millioner kunder på verdensplan. I den sammenhæng skal det nævnes, at Amazon også sælger produkter, der ikke indgår i de 30 produktkategorier.
Amazon er kendt for deres brede sortiment og at sælge produkterne til billigere priser end normalt.
Udover deres hjemmesider i de forskellige lande har Amazon også åbnet flere fysiske, personalefri butikker i USA med navnet Amazon Go.
Amazon har i år 2019 fået pladsen som verdens mest værdifulde selskab med en markedsværdi på 796 milliarder dollars svarende til mere end 5 billioner kroner. Ved siden af selskabet blev Jeff Bezos, ejer af Amazon, i år 2018 også kåret til verdens rigeste mand med en formue, der beregnes til at være på 137,4 milliarder dollars, hvilket svarer til omkring 890 milliarder kroner.

1 Australien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Mexico, Holland, Spanien, Tyrkiet, England og USA.

Amazon i løbet af årene

I år 2000 kom Amazon Marketplace ud. Det betød, at firmaer – private eller ikke – nu havde muligheden for at kunne sælge deres varer gennem Amazons portal. To år efter kom Amazon Web Services (AWS) til. AWS bruges i dag af andre store tjenester som Airbnb og Netflix. AWS anvendes til at opbevare erhvervslivets IT-ressourcer i skyen. De store tjenester (Airbnb og Netflix) gør brug af AWS, da det er en pålidelig og sikker platform, hvor der også er økonomiske besparelser at komme efter.
I år 2005 kom Amazon Pride til verden. Det har sidenhen vist sig at være en kæmpe succes for Amazon. Selvom der er konkurrenter som Netflix og HBO, har Amazon Pride alligevel mere end 95 millioner abonnementer. Med et abonnement hos Amazon Pride får forbrugeren dog også mere end serier og film ud af det. Med årene er et abonnement blevet udvidet til også at indebære fri fragt og andre goder på Amazon.
Den oprindelige plan for Jeff Bezos var at starte en online boghandel. I år 2007 valgte han derfor at introducere Kindle, der er en e-boglæser. Kindle gik, ligesom alt det andet, også hen og blev en kæmpe succes og står i dag for ca. 80 % af salget af e-bøger.
I år 2010 havde Amazon haft Amazon Pride i 5 år, så derfor var næste step selvfølgelig at producere originalt indhold til tjenesten – både i form af TV- og filmindhold. Det gjorde Amazon i forbindelse med åbningen af Amazon Studios.
I år 2015 fik Amazon endnu en succes ved lanceringen af en smart-højtaler kaldet Alexa. Det blev hurtigt det hurtigst sælgende stykke elektronik i USA. I de første tre måneder af 2018 blev der solgt omkring 9,2 millioner eksemplarer af højtaleren, der kan svare på dine spørgsmål, skifte musik på dine ordrer og andre funktioner.

Det er hermed tydeligt at se, at Amazon har stor succes med rigtig mange af deres lanceringer og af denne årsag kan de blive en trussel for Nordens handel.

 

 

Hvor stor er Amazon egentlig?

Amazon er større, end de fleste tror eller vil indrømme. Alene i 2017 gik hver 40 cent, der blev brugt på onlinehandel i USA, til IT-giganten Amazon. Det hænger også fint sammen med, at Amazons omsætning bliver ved med at stige år for år. Fra i 2016 at have en omsætning på 886,7 milliarder kroner gik Amazon til at have en omsætning på 1337,6 milliarder kroner i 2017. Her følger ansættelsen af medarbejdere på verdensplan også godt med. I 2016 havde Amazon 341.400 medarbejdere, hvor giganten i 2017 kom op på 566.000 medarbejdere. De sidste tal, der er blevet offentliggjort omkring Amazons medarbejdere, ligger på 613.000 ansatte på verdensplan.

 

Fra Politikken

 

I forhold til markedsværdi er Amazon, som nævnt, nu den største. I de første par dage af 2019 kom Amazon op foran Microsoft. For at du kan få et bedre overblik over, hvor stor Amazon er i forhold til Danmark, er der her et grafisk billede med de fire største danske firmaer på børsen.

 

Fra Politikken

 

I forhold til hvem af IT-giganterne der har den største omsætning, fører Amazon ikke helt endnu. Apple ligger stadig i toppen, dog går der nok ikke lang tid før dette også ændrer sig.

 

Fra Politikken

 

Amazon kommer til Danmark

Rygterne, om at Amazon kommer til Danmark, har buldret i et stykke tid efterhånden, og de er nu ved at komme rigtig i kog. Rygterne lød på, at Amazon ville lave sit indtog i 2019. Der er intet endeligt bekræftet omkring det, men Amazon skal nok komme en dag. Selvom Amazon endnu ikke er, eller markedsfører sig i, Danmark, har de stadig 1,8 % af internethandlen. Det skyldes, at danskerne gør brug af den britiske og tyske udgave af Amazon. I sig selv kan det være meget bekymrende for de danske virksomheder, når Amazon kommer til Danmark med egen hjemmeside. Til det skal det også tilføjes, at Amazon har en markedsandel på omkring 40 % i Tyskland, omkring en fjerdedel i Storbritannien og omkring en tiendedel i Frankrig. Det er på ingen måde dårlige tal fra Amazons side, som man bare kan ignorere, når Amazon kommer til Danmark.
Hvis Amazon skulle få noget lignende de samme markedsandele i Danmark som i Tyskland, Frankrig eller Storbritannien, vil situationen se ud som på nedenstående billede i forhold til hvor mange milliarder kroner, det vil være ud fra danskernes e-handel.

 

Fra Dansk Erhverv

 

Det er dog heller ikke alle, der ignorerer disse tal fra Amazon. Mange marketing specialister er siden 2017/2018 gået i tænkeboks for at overveje konsekvenserne af Amazons indtræden i Danmark. Som det ser ud nu, analyseres det til, at Amazon vil blive en lille spiller i den samlede danske detailhandel, men det forventes at blive en stor spiller i forhold til online-markedet.

Danmark er let at trænge ind på
Overordnet set bliver Danmark dog et godt land for Amazon at ekspandere sig til. Det skyldes, at Danmark er et meget digitaliseret land. Udover det er Danmark også et land, der har en lav koncentration, og derfor vil Amazon her have gode betingelser i landet for at opnå tyngde på det danske e-handelsmarked. En sidste ting, i forhold til hvorfor Danmark er et af de lettere lande for Amazon at trænge ind på, er, at Danmark er et lille land. Det vil sige, at Amazons mål om hurtig levering er lettere at leve op til.
Hvis man laver en for og imod liste over, hvordan det forventes, at Amazon klarer sig på det danske marked, er der flere positive end negative ting at sige.

Positivt

Som nævnt har Danmark en befolkning, der er meget It-vant, og hvor e-handlen stiger hvert år. Det er kun en fordel for Amazon. Den anden fordel er den korte geografiske afstand, da vi lever i et lille land i forhold til nogle af de andre lande, Amazon er trængt ind på.
I Danmark streamer vi også meget, hvilket også er en ting, der vækster med årene. Her ville Amazon Pride kunne gå ind og blive attraktivt.
I forhold til kulturelle forskellige er der ikke nogen, der som sådan ville kunne påvirke Amazon. Danskerne har aldrig været modstandere af amerikanske virksomheder, og der er heller ingen væsentlige sprogforskelle, da danskerne har gode engelskkundskaber.

Negativt

Nogle af de mindre gode ting ved at trænge ind i et land som Danmark er det lave indbyggertal i forhold til andre lande. Det gør Danmark til et lille marked. Udover det er e-handel i en fase, hvor befolkningen efterhånden har styr på det og ved, hvor de kan finde de ønskede produkter. I forhold til de andre lande, hvor Amazon har stor markedsandel, ankom Amazon på deres markeder i en tid, hvor internethandel ikke var ligeså udbredt. Danskerne har altså en masse krav, standarder og regler for eksempel i forhold til arbejdsmiljø. Kan Amazon leve op til disse krav?

Amazon bevæger sig tættere og tættere på Norden og dermed Danmark, da Amazon allerede har etableret et b2b-kontor i Sverige. Amazon har også sidste år forlænget deres kontrakt med Post Nord i 3 år mere. Så spørgsmålet er ikke længere, om Amazon kommer, men hvornår Amazon kommer.

 

E-handel bliver ved med at stige

Fra FDIH

 

Der er konstant udvikling på nettet, hvor forbruget vokser. Bare i det første halve år af 2018 har e-handlen haft en vækst på 12 %. Desværre er de fem mest brugte netbutikker i Danmark ikke danske. Det svarer til, at hver tredje handel foregår på udenlandske hjemmesider. 2017 var et rekordår for danskernes vaner på nettet, men som nævnt er salget allerede steget i det første halvår af 2018 med et salg på 63 milliarder kroner. Hvis dette er fortsat resten af 2018, kan 2018 blive et nyt rekordår for nethandlen i Danmark. Væksten skyldes i store træk også, at langt størstedelen af butikkerne er kommet på nettet, og alle kæmper skarpt om at være bedre end konkurrenten på nettet.
Selvom danskerne bruger flere penge på nettet, er de danske netbutikker bare ikke gode nok til at kunne konkurrere med de udenlandske. I løbet af 2018 er Amazon kommet op på en fjerdeplads over danskernes fortrukne butikker. Det er vel at mærke uden en shop i Danmark.

Derfor skal du frygte Amazon

Ud fra alle de markeder Amazon indtil videre har bevæget sig ind på, er det tydeligt at se, hvilken succes de har fået. Den første grund til at frygte Amazon er derfor, at de har en god formular til at få succes, når de går ind på et nyt marked, og det er en formular, som virker. Det bringer mig til den anden grund, som er, at Amazon er en virksomhed, som tør at tage chancer og springe ud i tingene. Det har også været en medvirkende faktor til succes for IT-giganten.
Som nævnt er Amazon kendt for deres lave priser. Det spiller også en stor rolle, at de netop kan tillade sig at presse priserne til en del under de normale net priser. Det er med til at udfordre andre virksomheder, som ikke økonomisk kan tillade sig at gøre det samme, og af denne årsag vælges Amazon ofte frem for andre tjenester. Udover de lave priser har Amazon et stort hovedfokus på, at fragten foregår så hurtigt som muligt. Dette kan ses i forbindelse med, at IT-giganten i et stykke tid har været i gang med at teste dronefragt. Teknologisk er Amazon derfor også på vej til at komme forrest her.

Til sidst skal det nævnes, at Amazon er en virksomhed, der ikke har behovet for at komme ud med et overskud med det samme, efter de er startet på et nyt marked. Så længe virksomheden vinder markedsandele, kan Amazon sagtens klare sig. I denne situation er det sådan, at Amazon har det med at vinde markedsandele på nye markeder. Det skyldes blandt andet, at Amazon har enorme mængder data, de kan gøre brug af, og som de ved, hvordan de skal anvende korrekt. IT-giganten ved, hvordan de kan benytte data til at sælge mere – og de gør det.

Forbered dig på Amazon

Selvom der er mange ting at frygte, er der stadig muligheder for at forberede sig på Amazons indtog – og du kan allerede begynde nu.

Når Amazon kommer til Norden, bringer IT-giganten endnu flere konkurrenter med sig, som Norden ikke har set her før. En optimal måde at forberede sig på er ved at begynde at skabe kundeloyalitet allerede nu. I Danmark er det blevet undersøgt, at vi ikke er særlig loyale, når det kommer til produkter. Vi går oftest efter, hvad der er billigst, hurtigst og nemmest for os. Og på dette punkt kan Amazon komme hurtigt ind til os, da de har det hele et sted, og levering kan ske samme dag eller dagen efter.
Hvis du som virksomhed kan sørge for at få en god kundeloyalitet, er der god mulighed for, at kunderne stadig vil vælge dine produkter frem for konkurrenternes på Amazon.

Udover det skal detailhandlen huske på, at Amazon ikke kan tilbyde i nærheden af den gode service, som de kan, da Amazon ikke fysisk vil komme til Norden. Dette kan nogle af de danske virksomheder udnytte ved, at kunderne kan få tilsendt deres pakker til den fysiske butik og på den måde få kontakt med medarbejderne.
Den gode service og nærheden er styrken i den danske detailhandel, dertil kommer så tilstedeværelsen og synligheden på nettet. Men det betyder dog på ingen måde, at detailhandlen vil gå gnidningsfrit igennem et indtog af Amazon. De mindre butikker har for eksempel ikke de samme kræfter og kapital til at kunne gå let forbi ulven.

Derfor skal din virksomhed på Amazon

Som nævnt bevæger Amazon sig stille igennem Europa, og eksperter mener, at der ikke går længe før IT giganten rammer Norden. Når dette scenarie går ind og bliver til virkelighed, vil det være en god ide for din virksomhed allerede nu at overveje, hvorvidt I skal koble jer på IT-giganten eller ej. Selvom de ovenstående grunde, omkring hvorfor du skal frygte Amazon, måske er store, så kan Amazon stadig være en fordel for din virksomhed. Nogle mener, at man blot skal tage imod den forandring Amazon vil medbringe i forhold til forbrugeradfærd.

I USA viser tallene, at flere og flere vælger at bruge Amazon som søgemaskine frem for google første gang, de skal finde et produkt. Når Amazon kommer til Norden, vil det også kunne ændre sig her. Ikke lige med det samme, men med tiden er muligheden der. Derfor er det værd at overveje, om Amazon er vejen for din virksomhed. Amazon er en global virksomhed, som kan få dine produkter ud til et langt større publikum, end du selv ville kunne.
Ved at implementere din virksomheds produkter hos IT-giganten giver det din virksomhed muligheden for at skabe mere vækst og salg.

FBA-kunde eller kun platform

Hvis du som virksomhed vælger at gøre brug af Amazon, er der to forskellige muligheder. Du kan vælge blot at anvende Amazon som platform til salg af dine produkter, eller du kan blive Fulfillment by Amazon kunde (FBA-kunde).
Hvis du vælger løsningen med kun at anvende platformen til salg af dine produkter, så styrer du stadig selv lagerstyringen, kundeservicen, returneringen og forsendelsen. Det vil sige, at det eneste Amazon gør for dig, det er at sælge dine produkter. Du skal derfor fortsætte med at bruge penge på de forskellige led.
Hvis du vælger at blive FBA-kunde hos It-giganten, kan du let og elegant springe disse led over, hvor du så potentielt vil spare penge. Du vil med sikkerhed spare tid.
Som FBA-kunde sender du blot dine produkter til en af Amazons Fulfillment Centers. Når det er gjort vil Amazon tage sig af de nævnte led og generelt håndteringen af dine produkter.
En ulempe ved at være kunde hos Amazon er, at IT-giganten kommer til at få alle data på dine produkter samtidig med, at de ikke vil stille alle disse data til rådighed for din virksomhed. Al data omkring dine produkter vil du kun selv kunne håndtere, hvis du har egen platform.
Selvom det er muligt at spare både tid og penge ved at blive FBA-kunde, er det stadig vigtigt at analysere konkurrenterne og undersøge, hvad det koster.

Hvad koster det?

Afhængig af hvilken af de to ovenstående muligheder du vælger, er prisen forskellig. Det er en selvfølge, at hvis du vælger FBA-kundemuligheden, så vil det koste noget mere, da du ikke selv skal have ansvaret for de forskellige led i forhold til, hvis du kun vælger at have Amazon som din platform.

Generelt når du vælger at sælge dine produkter gennem Amazon, skal du betale noget der hedder referral fee. Det gøres pr. produkt. Hvis man skal oversætte det til dansk, vil det til sammenligning være det samme som et gebyr for, at de har skaffet dig en ordre og kunde. Det er meget normalt for den slags ordninger.
Hvor meget, du betaler i referral fee, afhænger af, hvilken af de 30 produktkategorier dit produkt hører under. Hvis vi tager produktkategorien ”computer” som eksempel, så har den en referral fee på 7 %, hvor ”computertilbehørs”-kategorien ligger på en referral fee på 12 %. I de 30 produktkategorier kan referral fee ligge mellem 5-45%. Som nævnt, sælger Amazon også produkter uden for disse produktkategorier, her ligger referral fee fast på 15 %.
Hvordan udregnes disse referral fees så? De udregnes på baggrund af varens pris + fragtpris.

Hvis du vælger den første løsning, hvor du kun bruger Amazon som platform for salg, er der herunder to kategorier, man igen skal tage stilling til. Her tales der om Basic og pro.

Basic

Hvis du forventer, at dit produkt sælger mindre end 35 enheder pr. måned, så er basic den rette løsning for dig. Med denne løsning vil du ikke komme til at betale nogen form for fast månedlig udgift til Amazon. Da du ikke betaler en fast udgift, skal du i stedet betale en højere referral fee. Denne pakke betyder, at Amazon pålægger en referral fee på 0,75 pund ekstra pr. produkt.
Disse tal er taget fra den engelske udgave af Amazon.

Pro

Pro betyder det modsatte af basic. Hvis du vælger denne form til dine produkter, betyder det, at du forventer at sælge mere end 35 enheder pr. måned. I denne situation skal du så betale en månedlig udgift til Amazon på 25 pund. Udover denne månedlige udgift betaler du stadig den oplyste referral fee – dog uden tillæg.

FBA-løsningen

Hvis du ønsker at øge dit salg og outsource dine egne led såsom forsendelse, plukning, pakning, returneringer og lager, så er det at blive FBA-kunde hos Amazon den rette løsning for dig.
Prisen for at blive FBA-kunde afhænger af forskellige ting blandt andet Fulfillment Fee, Storage Fee og valgfrie services.

Fulfillment fee

Termen indebærer den faste pris, du skal betale pr. produkt. Den faste pris pr. produkt afhænger af tre forskellige ting: Produktvægt, produktstørrelse og produkttype.
Hvis det har interesse for dig at læse den komplette prisliste over forsendelse, er dette muligt via det tilknyttede link. 2

2 https://m.media-amazon.com/images/G/02/FBA_Files/2018/FBA_UK_Rate_Card_April2018._CB1198675309_.pdf?ld=AZUKFBAFooter_ELAUSOA-lego-ui-jp-pdx.pdx.proxy.amazon.com_105099_T1

 

Storage Fee

Da du som FBA-kunde vælger at gøre brug af Amazons varelager, skal der selvfølgelig betales et vist beløb til dette også – ligesom husleje. På dette område svinger prisen alt efter sæsonen. Højsæsonen for lagerplads er i oktober til december. Normalprisen pr. kubikfod ligger på 0,65 pund pr. måned, hvor det i højsæsonen ligger på 0,91 pund pr. måned.

Valgfrie services

Udover de sædvanlige services der er i forhold til salg af et produkt, tilbyder Amazon også nogle andre services. Disse services inkluderer blandt andet, at de tilbyder at stå for returneringen af produkter, afskaffelse af produkter samt en gennemsigtig indpakning, hvis der er nogle ordrer der går på tværs af toldgrænserne.

Yderligere information

Når prisen for disse tre forskellige punkter er fundet, har du den samlet pris for dit produkt.
For at finde ud af om det kan betale sig at blive FBA-kunde, skal du nu selv regne dine udgifter ud til lagerstyring, fragt, returnering mm.
Oftest er situationen, at det godt kan betale sig at blive FBA-kunde. Fordelen ved denne mulighed er, at det kan give dig som virksomhed mulighed for at lægge dit fokus på virksomhedens kerneområder. 3

3 https://wemarket.dk/hvad-koster-det-at-saelge-igennem-amazon/

 

Hvis det har interesse at få flere tal om Amazon hjemmesider mv. kan dette tilgås via det tilknyttet link.4

4 https://sellercentral.amazon.co.uk/gp/help/external/200336920

Overstående informationer er taget ud fra den britiske Amazon hjemmeside.

Hvordan ser det ud når dit produkt købes?

Størstedelen af dem der handler på Amazon ved, hvilket produkt de gerne vil have og søger derfor direkte på det. Hvis man for eksempel søger en ny taske, vil jeg nu vise, hvordan dette ser ud fra søgning til betaling.

Søgningen

I søgefeltet har jeg indtastet womens bag. Med denne søgning kommer der en masse valgmuligheder op. Øverst oppe ligger mærket Kjarakar. Dette mærke kan ligge øverst af to grunde. Enten har mærket lavet en markedsføringsaftale med Amazon om at ligge højt oppe i en vis periode. Den anden mulighed er, at Kjarakar har nogle gode algoritmer, som Amazon også følger trop på.

Udover de to overstående muligheder for god placering er der også mulighed for at søge om at blive sponsoreret. Dette er situationen for taskerne på række to. I princippet er alle produkter berettiget til at blive sponsorerede. Alligevel er der undtagelser. Disse undtagelser understøtter produkter, der er brugte, renoverede eller produkter i lukkede kategorier.
For at søge om, at ens produkter bliver sponsorerede, skal man tilgå hjemmesiden www.advertising.amazon.com

Den næste række på siden er Amazons eget brand. Her tilbyder de af deres egne tasker, som har fået de bedste anmeldelser og altså foretrækkes af kunderne.
Under Amazons eget brand begynder alle andre tasker fra forskellige brands at komme op. Placeringen her bestemmes af produktets algoritme. Prisen på dit produkt har dog også indflydelse. Hvis dit produkt er dyrere end konkurrenternes, vil dit produkt ligge længere nede. og konverteringsraten vil være lavere, hvis det ellers er det samme produkt.

Produktet

Det næste step for forbrugeren er at vælge den taske, der tiltaler dem mest. I dette tilfælde valgte vi en af taskerne fra Kjarakar.
Når du kommer ind på selve produktet, vil der komme en masse informationer op omkring den valgte taske. Informationerne inkluderer både farver, pris, hvornår den kan blive leveret, samt om den er på lager, eller hvornår den kommer på lager.

Lige ved siden af produktet er der en masse andre informationer, såsom hvad tasken kan bruges til og udvalgte anmeldelser.

Under produktet og længere nede på siden fortæller Amazon, hvad andre brugere har købt i forbindelse med tasken og den totale pris på det scenarie.
Under dette vil sponsorerede produkter igen komme op. I bunden af siden vil der være alverdens informationer om, hvordan tasken kan bruges, hvordan man kan pakke den, generelle produktinformationer og videoer af tasken. Udover dette kan forbrugerne stille spørgsmål og få svar fra andre kunder. Til sidst ligger samtlige anmeldelser af produktet.

Kurven

Når du har lagt det givne produkt i kurven, kommer du videre til en side med sponsorerede produkter endnu engang. Disse produkter er selvfølgelig tilpasset dit valgte produkt. De sponsorerede produkter er baseret på, hvem der ellers har shoppet efter Kjarakar, købt mærket, set på mærket og produkter, der bare er relateret til mærket. Der er altså rigeligt med sponsorerede produkter på Amazon, uanset hvilket trin i købsprocessen du befinder dig på.

 

 

Når du går videre fra dette stadie, skal du nu oprette en profil for at komme videre. Herefter kommer du videre til indtastning af ens adresse. På dette stadie findes der ikke nogen sponsorerede produkter. Det findes heller ikke på næste stadie, som er valg af levering. Herefter ankommer du til betalingen, som skal gennemføres.

Konkurrence og efterspørgsel

Inden du vælger, om din virksomhed skal være en del af Amazon, er det vigtigt at analysere på, om det kan betale sig. Det skal analyseres ud fra konkurrencen på platformen, da der selvfølgelig vil være international konkurrence. En god måde at starte med at udforske konkurrencen på er ved at søge på produktet på platformen. Herefter skal du så kigge på, hvor mange reviews konkurrenternes produkter har. Det ses, at kunderne hos Amazon oftest køber de produkter med flest reviews, da det giver sikkerhed og anerkendelse af produktet. Det vil derfor give dig et indtryk af, hvor nemt eller svært det vil blive at implementere dit produkt hos Amazon.
En anden måde at analysere både konkurrencen og efterspørgslen på er ved at kigge på bestseller rank. Dette er et tal, som Amazon giver alle deres produkter. Disse tal fortæller, hvor mange produkter af lige præcis den type, Amazon sælger. Jo højere tallet er, jo færre produkter bliver der solgt og selvfølgelig omvendt. Jo tættere tallet er på 0, des flere produkter bliver der solgt.

Hvordan opretter du dig hos Amazon?

Når du har styr på, om det kan betale sig for din virksomhed at blive en del af Amazon, skal du tilgå hjemmesiden for at oprette dig. Det gøres nede i bunden af hjemmesiden.

Herefter skal du oprette en konto, hvis du i forvejen ikke har en. Når dette er gjort, vil du komme videre til at sætte din Amazon profil op.

Her skal du informere om de praktiske informationer såsom virksomhedens navn og adresse, telefonnummer, bankkonto og kortnummer samt forskellige informationer om skat og told.
Til sidst i processen skal du oplyse informationer om det givne produkt, du har lyst til at sælge.
Amazon stiller i denne forbindelse en skabelon til rådighed over produktoprettelse. Du har dog også muligheden for at gøre det manuelt.
At gøre det manuelt er den bedste løsning, hvis du kun vælger at køre med nogle enkelte produkter til at starte med. Hvis du derimod vælger at oprette en masse produkter, er det bedst at gøre brug af skabelonen, da den automatiserer processen.
Når produkterne er oprettet, skal du blot i gang med at sælge. Sørg hele tiden for at optimere ved for eksempel ændring af billeder eller produkttekst. For Amazon og dit produkt er det vigtigt, at billeder viser produktet fra alle de mulige vinkler, der er og i alle farver. Der skal derfor knyttes mange billeder til ét produkt.

Egen hjemmeside ved siden af?

Hvis du gerne vil have din egen hjemmeside ved siden af, at du sælger dine produkter hos Amazon, er det vigtigt, at dine varedata er synkroniseret på begge hjemmesider. Det er noget du selv skal stå til ansvar for, og der er kun nogle udvalgte webshop-systemer, der kan integreres med Amazon på en måde, hvor lagertallet automatisk opdateres på begge platforme, når et salg er gået igennem.

Algoritme og nøgleord

Udover at holde ens lagerantal opdateret hele tiden, er det også vigtigt, at ens nøgleord er mange og præcise, og at man hele tiden tænker på ens algoritme.
Algoritmen er særdeles vigtigt for ens produkt på Amazon. Hvis algoritmen er dårlig, er det svært at få salg og derved få ens algoritme til at blive bedre igen. For at få ens algoritme til at blive god er nøgleordene en vigtig faktor. Det er så vigtigt for Amazon, at man forstår algoritmens betydning, at der er tilknyttet en hjemmesiden til dette. 5

5 https://a9.com/

Når forbrugerne tilgår Amazon, er de oftest rigtig præcise i deres søgning. Det betyder, at de gør brug af mange ord i deres søgninger. Når en søgning går i gang, sammenlignes nøgleordene med titel, priserne, teksterne, udvalget og produktets salgshistorie.
For at understrege vigtigheden af at ens produkt gemmer på de rigtige nøgleord, findes der her en statistik, der beskriver det godt:

70 % af forbrugerne går aldrig over på andre sider end den første på søgeresultatsiden.
35 % af forbrugerne klikker ind på det første produkt, der dukker op på søgeresultatsiden, hvor 64 % klikker på de tre første resultater.
81 % klikker på de brands, der forekommer på søgeresultatsiden.

Hvordan finder man de rigtige nøgleord?

Du behøver ikke selv gå i det kreative hjørne og finde på de perfekte nøgleord til dit produkt. Der findes nemlig andre værktøjer, man kan gøre brug af. Når det er nøgleord, der skal bruges til Amazon, er det ikke en god ide at få hjælp af Adwords Keyword Planner til dette, da man ikke vil få de bedste resultater. Det skyldes, at man er meget upræcis i sin søgning, når man søger på Google, hvor man er langt mere præcis i sin søgning på Amazon, da man ofte ved, hvad man vil have. Dette medfører som nævnt, at søgninger på Amazon indeholder flere nøgleord end på Google.
Et værktøj, der kun kigger på Amazons kundesøgninger, er sonar-tool. Gør derfor brug af dette til at finde de rigtige nøgleord. Linket er tilknyttet. 6

6 http://sonar-tool.com/us/

Regler omkring Amazon

Hvis du vælger at blive en del af Amazon, er der som altid regler, der skal overholdes. For Amazon er det vigtigt, at kunderne overholder code of conduct. Hvis disse regler brydes på nogle måder, vil det medføre, at man ikke er en del af Amazons Marketplace mere, og man mister sine salgsrettigheder.
Produkter, der ikke er acceptable på Amazon, er blandt andet ulovlige ting, og produkter der ikke er sikre. Dette gælder blandt andet alkohol, dyr, kunst og tobak som nogle få eksempler ud af mange.
Det er muligt at læse meget mere omkring Amazons politikker og retningslinjer på www.sellercentral.amazon.com.

Vil det en dag ende?

Ifølge ejeren af Amazon, Jeff Bezos, så ja. Amazon vil en dag gå nedenom og hjem.
Dette udtalte han sig om på et møde for de ansatte i hovedkvarteret i Seattle tilbage i november 2018.
En nysgerrig medarbejder valgte at stille spørgsmålet om Amazons fremtid, hvortil Jeff Bezos svarede, at når man ser på levetiden af store selskabers livscyklus, så er udfaldet, at disse virksomheder ikke har en levetid på mere end 30+ – og ikke 100+ år.
Med denne udtalelse mener Jeff Bezos dog ikke, at Amazon er på vej den vej lige nu, hvilket heller ikke er, hvad tallene viser. I stedet udtaler han sig om, at de ansatte ikke bør fokusere på, at det hele slutter en dag. De skal fokusere på kunderne.

Skal jeg hjælpe dig videre med din annoncering?
Jimmy Vejlemark
Partner & CMO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig