En kort introduktion til det nye Google Analytics og hvilken betydning det kan få for din forretning

Hvad kan du forvente af det nye Google Analytics?

Onlineaktiviteten er voksende og i sådan en grad, at selv Google må se sig selv efter i sømmene og blive opdateret for at kunne imødekomme det stigende behov inden for digitale analyseværktøjer.  

For hvem vil ikke gerne vide, om marketingsbudgettet bliver fordelt på bedst mulig vis, eller om der er behov for justeringer? Ingen ønsker at smide penge ud ad vinduet eller lave meningsløst arbejde.   

 

Forståelse og forberedelse

Det nye Google Analytics lover et bedre overblik over kundegruppen samt en mere indgående forståelse i deres adfærd på tværs af enheder og platforme. Hvis der eksempelvis viser sig en signifikant tendens eller trend i dine data, vil du blive informeret om det, så du har mulighed for at handle på det 

Tanken er, at Google Analytics skal hjælpe dig med at være forberedt på, hvad der end må komme af udvikling eller udfordringer på markedet. Algoritmen er indstillet til at være opmærksom på ændringer, der potentielt kan lave huller i dine data fx ny begrænsninger i cookies.  

 

Bedre kombination og større overblik  

En bedre integration mellem Google Ads og det nye Google Analytics gør det muligt at måle på både app- og webintegrationer og inkludere konverteringer fra Youtube 

Kombinationen af konverteringerne fra flere forskellige kanaler kan være med til at give et bedre overblik og ikke mindst forståelse af den kombinerede effekt af din samlede marketingindsats. Det giver dig mulighed for at se, hvor du har den bedste performance, og hvor det altså bedst kan betale sig at investere, samt hvor budgettet måske skal nedjusteres.  

 

Således kan man navigere efter de handlinger og funktioner, der viser sig at have størst betydning for kunderne, uanset hvor eller hvordan deres interaktion er med brandet/virksomheden.  

Den store ændring er, at fokus flytter sig fra platform og device til kunden i stedet. Det handler om at følge kunden lige fra første kontaktpunkt, uanset hvorfra det må finde sted. Så man i højere grad kan følge den enkelte kundes livscyklus fra acquisition til conversion og retention.   

 

Hvorfor er det interessant?   

Jo, det er det, fordi du på den måde kan afkode, hvad kunderne forventer ud fra deres adfærd i de forskellige faser, og den viden kan du anvende til bedre at imødekomme disse forventninger.  

I sidste ende handler online succes om, hvorvidt man er i stand til at møde og efterleve kundernes behov.  

 

Hvad skal du gøre?

Anbefalingen fra Google selv er, at man opretter en ny bruger i Google Analytics 4 ved siden af sin eksisterende. På den måde kan man nemlig allerede ny begynde at indsamle data og få glæde af de nyeste innovationer, så snart de bliver gjort tilgængelige, samtidig med at du holder din eksisterende implementering intakt.     

 

Vi er i hvert fald spændte på at se, hvilken betydning det nye værktøj får, og ikke mindst hvilket potentiale der ligger i det.  

Skal vi tage en snak?
Morten K. Jester
Head of PPC
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig