Hvordan bliver du klar til Amazon?

Det er efterhånden ingen hemmelighed, at Amazon ”kommer” til Danmark, eller rettere sagt – de er her allerede. På en måde er det utroligt, at vi forsat taler om, at ”Amazon kommer til Danmark”, da de allerede er den 4. største netbutik i landet, og står med 1,6% af de samlede onlinehandler i Danmark. Amazon er faktisk så udbredt i det danske land, at hvis du slår både Boozt og Wupti sammen, så går der fortsat flere ordrer fra Danmark til Amazons engelske udgave. Herudover sender Amazon også 45% flere ordrer afsted til Danmark end eksempelvis Elgiganten.dk.

Hvorfor er det så, at vi siger: ”Amazon kommer”?

Dette skyldes, at Amazon ikke har gjort noget i dansk sammenhæng for at få adgang til 2,8 mio. danske onlinehandler, der finder sted i 2017 (Estimeret ud fra de første 6 måneder). Jeg vil gætte på, at du har set flere reklamer fra eksempelvis Boozt og Nemlig, end du har set reklamer for Amazon. Så Amazon er egentlig ikke ankommet til Danmark endnu, da der hverken eksisterer et dansk site eller direkte annoncering her i landet. Vores varer bliver dog ofte sendt fra England, hvor de ejer et lager så stort, at det skaber beskæftigelse for 1200 personer. Ligeledes ser Amazon kun de 1,6% af danske onlineordre som en dråbe i Danmark –  sammenlignet med Amazons andel i andre lande, hvor de også er tilstede. Eksempelvis står Amazon for hele 43% af handlen i USA, 16% af den samlede handel i England og 33% af den samlede omsætning i Tyskland. Dermed har Amazon en markedsandel, som er meget større end alle dem, der ses på den danske top 20 liste. Selv hvis Amazon kom til Danmark, og vi gav dem kamp til stregen – og de dermed kun fik det halve af den andel de har i Tyskland – så ville de fortsat have det samme salg som alle de 10 største webshops i Danmark har tilsammen.

Hvordan ruster du din forretning til ”når” Amazon kommer?

For at vide, hvordan man sikrer sin position bedst muligt mod Amazon, er det vigtigt at vide, hvordan Amazon skaffer deres kunder den dag i dag. Derfor kan du herunder se en statistik over, hvor trafikken til Amazon.uk.co kommer fra. Jeg har sammenlignet med Amazon.com og Amazon.de, og mønstret viser sig at være det samme. De direkte besøgende er ikke noget som vi kan kæmpe imod, da det er et resultat af god markedsføring, PR og tilbagevendende kunder. Det er dog tydeligt, at Amazon fylder meget i søgeresultaterne, og det er uanset om vi taler organisk eller betalt trafik. Så hvis Amazon åbner her i landet, vil vi også se en øget konkurrence på netop disse områder.

Sådan kan du polstre dig mod Amazon!

For at stå stærkest muligt mod en ny spiller på markedet, uanset om de hedder Amazon eller noget helt andet, så gælder det for dig om at erhverve dig nogle trofaste kunder. Hvis det, i øjeblikket, er din plan at hamstre ordrer udelukkende ved hjælp af pull strategien, hvor du er synlig, når der søges efter dine produkter eller ydelser – så vil du blive ramt, hver gang der kommer en ny spiller på markedet – og ikke bare ved Amazons tilgang! Pull strategien er et rigtig godt værktøj, men husk at tage strategien og tankegangen skridtet videre, og derved udvikle og bibeholde en plan for, hvordan du fastholder de samme kunder.

Herunder har jeg listet nogle af de områder, du bør arbejde med – såfremt du ikke allerede gør det:

  • Nyhedsbrevtilmeldinger
  • Kundeklub
  • Sociale medier
  • Kundeservice (Gør det personligt!)

Det gælder hovedsageligt om at bygge den størst mulige kundekreds, hvor nyhedsbrevslisten er et rigtig godt eksempel på netop dette. Uanset hvem der kommer ind på markedet, så ejer du forsat din liste af modtagere. Dette er dine kunder som ingen kan tage fra dig. Det samme gør sig gældende for sociale kanaler såsom Facebook, Instagram og Snapchat.

Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at bruge et stort budget på eksempelvis AdWords, SEO og Facebook -såfremt du ikke har en plan for opsamling og tilknytning af kunder og besøgende. Nyhedsbreve er en fantastisk forretning (læs eksempelvis vores case her), så det ville være dumt at betale for 5000 besøgende hver måned igennem betalte kanaler, og så ikke udnytte muligheden for at opsamle 2-8% af disse til dit nyhedsbrev.

Hvis Amazon.dk åbner, så gælder det for dig om at have opbygget en fast base af kunder, som er loyale overfor din forretning og du har mulighed for at henvende dig til igen. Konkurrencen på nyhedsbrevet, eller dine sociale kanaler, forbliver den samme, men prisen for ét klik på AdWords, eller endda muligheden for at være nr. 1 på den organiske del af Google, kan begge blive påvirket af Amazons ankomst. Husk dog, at både AdWords, SEO og Facebook er de stærkeste kanaler til opbygning af ens kundekreds.

Det er tid til at trykke speederen i bund – der er ikke grund til at overgive sig allerede nu!