Hvordan gik det med SEO i 2017?

2017 er snart ved vejs ende, og jeg vil forsøge at kortlægge året der gik indenfor SEO. Et år som har budt på endnu et navn i den velkendte ”dyreflok” bestående af pingviner, pandaer og diverse fugle, men, som dog ikke er et dyr denne gang. Hertil har der været tre store opdateringer som har rykket gevaldigt rundt på SERP i 2017, hvor den sidste af disse faktisk finder sted netop nu, imens dette skrives.

Efterfølgende kigges der ind i en stor undersøgelse som kortlægger hvordan 250 virksomheder har prioriteret deres SEO indsats i 2017, hvor de følte de fik mest retur, samt hvad deres strategi er for 2018, måske du kan bruge denne viden til inspiration?

Google opdateringer i 2017

Dette år har budt på 3 store opdateringer, der har haft indflydelse på hvordan hjemmesider rangerer, i den organiske søgning på Google. Google har navngivet den første af disse ”Fred”, denne fandt sted i midten af marts måned og lavede en hel del ændringer i SERP. Formålet med Fred var at slå ned på de hjemmesider, der havde for mange reklamer eller tyndt indhold. Her var det især mange affiliate sites som måtte se sig slået ned, ikke på grund af tyndt indhold, men på deres mange reklamer. Det at lave godt og unikt indhold i store mængder, er altså blevet en betydelig rangeringsfaktor for Google i 2017, hvilket det også var i forvejen, nu straffes de dårligste blot direkte.

2017 var også året hvor vi gik ”Mobile-first”, og hvad skal det så helt præcis betyde? Ja det betyder, at når din hjemmeside skal indexeres og læses af Google for derefter at blive en del af SERP, så er det den mobile udgave af hjemmesiden, der bliver læst. Så hvis du har en dårlig mobiludgave af hjemmesiden, eller du fjerner/skjuler bestemt indhold når det vises på mobilen, så kommer dette ikke med i vurderingen. Så alle bør tage deres mobil og kigge hjemmesiden igennem, for de vigtigste elementer når det kommer til SEO, såsom titler, overskrifter, billeder, tekster mm. Der er mange som eksempelvis har skjult eller fjernet meget af deres tekst på mobiludgaven, i et forsøg på konverteringsoptimering for deres mobilbesøgende. Det er dog tilladt at bruge funktioner som ”se mere/fold ud”, hvor man fortsat kan finde frem til indholdet. Google er nemlig godt klar over at de er nødt til at ”tillade” disse funktioner igen, nu hvor vi rykker til mobile-first.

2017 er mere eller mindre ved vejs ende, men vi slipper tilsyneladende ikke for endnu en ændring her i december. Siden d. 5. december har der været store udsving i placeringerne, for en lang række hjemmesider, og dette bekræftes også af værktøjer som AccuRanker med deres ”Google Grump Rating”. Allerede nu er disse ændringer langt større end eksempelvis Fred fra marts måned, og disse ændringer kan muligvis også have en større betydning for dine placeringer, end mobile-first opdateringen. Ved mobile-first så vi enorme ændringer på verdensplan, men vores kunder lå alle mere eller mindre stabile igennem hele den opdatering, og det skyldes i høj grad at vi har et 100% responsiv set up, uanset om det er webshop eller hjemmeside. Så mobile-first har ”desværre” været en smule kedelig for vores eksisterende kunder 😊

Sådan prioriteres SEO i 2018

I forbindelse med at vi siger farvel til 2017 skal du også kigge frem mod 2018, du skal have evalueret hvad der virker og ikke virker, i forbindelse med jeres indsats på SEO. Således kan du planlægge dine budgetter, og måske lære af de fejl, der måtte have været i 2017. Som en hjælp frem mod dette, vil jeg gerne gennemgå en stor undersøgelse, foretaget på 240 virksomheder i størrelsen 1-1000 ansatte. Undersøgelsen kategoriserer både virksomhederne i forhold til deres indsats i 2017, hvor stor de vurderer deres succes var, samt hvordan de vælger at prioritere i 2018.

Budgetter i 2017 og 2018

Der er en stor andel af virksomhederne, i denne analyse, der er et stykke over den gennemsnitlige danske iværksætter, og derfor regner jeg bestemt heller ikke med at 26,7% af jer som læser dette indlæg, bruger 130.000 kr. månedligt på SEO, men det var hvad analysen viste. Generelt kan man ikke bruge denne del til så meget, da en virksomhed 10 gange større end en anden, i en helt anden branche end den anden, også vil have et andet budget til dette område. Men det er spændende at se hvordan de har valgt at prioritere deres budget i 2017.

Uanset om man er en virksomhed på 1 eller 1000 ansatte, så har alle haft teknisk SEO som deres største prioritet i 2017. Hvilket ikke er overraskende i et år hvor mobile-first har slået igennem, og mange har udskudt dette arbejde til sidste øjeblik, og så er der dem der fortsat har arbejdet foran sig. Herefter følger content, trafik analyser og til sidst linkbuilding, som måske for mange er en overraskelse, men når man kigger videre i analysen er der et godt svar på denne prioritering.

58% af alle virksomheder der deltog i undersøgelsen, har nemlig svaret at linkbuilding var deres klart største udfordring, og for de mindre virksomheder var det hele 68%. Så grunden til at linkbuilding ikke har været prioriteret højere, har simpelthen skyldes at man ikke har haft viden/ressourcer nok til området.
Frem mod 2018 ønsker hele 40% af de adspurgte virksomheder at øge deres budget til linkbuilding, og det er kun 13% af virksomhederne som har tænkt sig at bruge mindre på dette område i 2018.

Når det kommer til linkbuilding, så er det i højere grad også de mindre virksomheder der har haft succes med dette, hvorimod blot 14% af de store virksomheder meldte tilbage, at det var deres mest succesfulde strategi i 2017. Dette skyldes nok i nogen grad at mange af de store virksomheder har haft en forsigtig eller konservativ tilgang til området, og ikke i samme grad har allokeret nok ressourcer til et område der har et tilsvarende stort potentiale for dem.

Konklusion

Ud fra analysen kan vi se at 85% af alle adspurgte virksomheder vægter SEO lige så højt, og i mange tilfælde højere i 2018 end 2017. Det er i stor grad den tekniske SEO som der er i fokus lige i øjeblikket, imens mange virksomheder har problemer med at knække koden, når det kommer til linkbuilding. 2017 har budt på mange spændende opdateringer fra Google, og vi har ikke set den sidste endnu. Det samme vil gøre sig gældende for 2018, så hold øje med ”vejrudsigten” og forbered dig på ændringerne.