Hvordan kommer du i gang på Instagram?

Opsætning af virksomhedsprofil

Kom godt i gang med Instagram

Dette kapitel vil omhandle alle de basale ting om, hvordan du kommer godt i gang med Instagram.
Det her afsnit vil derfor være særligt relevant for dig, hvis du endnu ikke er på Instagram, men også for dig som har brug for tips.
I løbet af indlægget vil du få kendskab til, hvad du skal kalde din profil, hvilket brugernavn du skal vælge, hvilke links du skal sætte i din biografi, samt hvordan du laver call-to-action fra din biografi og ned i dine links. Udover disse ting vil emnet omkring hvilke former for datatracking, instagram tilbyder, blive berørt, samt hvordan du aktiverer disse. Det vil som det sidste også blive gennemgået, hvordan du laver din private profil om til en virksomhedsprofil.

Vælg dit brugernavn

Hvordan opretter du en profil, og hvilket brugernavn skal du vælge?
Hvis du i forvejen har en profil på Instagram kan dette trin springes over.

Til at starte med så downloader du appen Instagram og åbner den.
Herefter skal du vælge punktet ’Log på med telefon eller e-mail’. Hvilken du skal vælge afhænger af, hvad du selv foretrækker. Når du har valgt telefon eller e-mail, så indtaster du disse oplysninger for din egen private person eller virksomhedens oplysninger.

 

Det næste step er herefter at vælge dit navn og adgangskode. Navnet du tilføjer, er det navn andre kan søge på for at finde frem til din profil. Det er altså dit brugernavn. I dette tilfælde skal du vælge noget, din virksomhed vil associeres med. Det kan for eksempel være dit virksomhedsnavn eller hjemmesidenavn.
I vores tilfælde vil det fortrukne brugernavn være ’onlineplus_dk’. Når du som virksomhed opretter en bruger på Instagram, og din virksomhed har en hjemmeside, vil det give en fordel at tilføje .dk, .com, _dk, eller andet. Det afhænger selvfølgelig af dit domænenavn.
Grunden til dette forslag er, at når man så kommentere på andres opslag fra ens firmaprofil, så bliver ens brugernavn vist, og når de andre brugere ser, at der står .dk, ved de automatisk, at man har en hjemmeside, de kan tilgå.
Efter brugernavnet vælger du en adgangskode, der giver mening for virksomheden.

Når du trykker på ’næste’ vil der poppe en ’velkommen til Instagram’ op. Du er nu officielt oprettet på Instagram. Du har her også muligheden for at skifte brugernavn igen, hvis nødvendigt, ellers trykker du bare ’næste’.

 

Opret din virksomhedsprofil

En virksomhedsprofil på Instagram gør det muligt at måle langt flere data end ved en privat profil. Du kan for eksempel måle, hvor mange eksponeringer dine opslag har fået. Med denne viden er det muligt at sammenligne, hvor godt dine opslag har leveret. Denne viden vil give dig en bedre indikation af, hvordan og hvad du skal slå op fremadrettet.
For at oprette en officiel virksomhedsprofil skal du nu trykke på de tre streger oppe i højre hjørne og trykke på ’indstillinger’ i bunden. Så finder du linjen der hedder ’konto’ og scroller ned til ’skift til virksomhedsprofil’. Herefter går du så igennem de små steps, der kommer frem.
Du skal blandt andet tilføje e-mail, telefonnummer og andre generelle oplysninger, der er relevante. Under disse steps vil Instagram fortælle om, at du som virksomhedsprofil får adgang til promoveringer, som kan sammenlignes med at booste et opslag på sin Facebook side. Du betaler altså her for, at de opslag vil nå ud til flere personer.

Under disse steps skal du tilknytte din Instagram profil med din Facebook side for at skabe sammenhæng. Når du tilknytter din Facebook til din Instagram, vil det give dine følgere på Facebook en notifikation om, at du nu også er blevet oprettet på Instagram.

Herefter importerer Instagram dine oplysninger fra Facebook. Det er blandt andet din opsætning af virksomhedsprofilen, som indebærer e-mail, telefonnummer og adresse.
Herefter trykker du færdig. Du har nu omdannet din Instagram profil til en virksomhedsprofil.

Sådan vælger du dit profilbillede og din biografi

Disse to funktioner er rigtig basale, men de er også særdeles vigtige.

De to funktioner vil give dine følgere et let og overskueligt overblik af, hvem du er som virksomhed.
Profilbilledet skal være et billede, der med det samme viser, hvem virksomheden er, hvor biografien skal præsentere virksomheden og give følgeren et indblik i, hvad de kan forvente af dig.

Profilbilledet: For at vælge et profilbillede skal du trykke på ’rediger profil’ i toppen og derefter på ’skift profilbillede’. Et optimalt profilbillede for en virksomhed ville være virksomhedens logo.

Biografien: Biografien skal kort beskrive, hvad virksomheden tilbyder. Du kan i biografien også lave et call-to-action ved for eksempel at skrive, at følgeren kan ringe virksomheden op. Her prøver man at nudge følgeren til at ringe op til virksomheden og tage en snak med dem. Denne opringning kan forhåbentligt blive konverteret til et salg og en kunde.
Til forbrugeren der ikke har stor viden om din virksomhed, men som vil vide mere, kan man i biografien lave endnu et call-to-action, hvor man henviser til linket, der fører til ens hjemmeside. Et eksempel på dette kan ses herunder:

 

Når det er gjort trykkes der på ’færdig’, og man kommer dernæst tilbage til sin profil.
Profilbillede og biografi er enormt vigtige, da man kan skabe et klart indtryk af virksomheden, og der er mulighed for at benytte sig af forskellige call-to-action.

Hvorfor skal du sikkerhedsoptimere?

Du skal sikkerhedsoptimere din profil for at være sikker på, at uvedkommende ikke får adgang til profilen. Dette gør du via totrinsgodkendelse. Totrinsgodkendelse betyder at du oplyser dit telefonnummer, og når nogle prøver at logge på profilen, vil dette nummer modtage en SMS med en kode, der skal indtastes, for at man kan logge på.
For at oprette dette trykker du endnu engang på ’indstillinger’, som ligger under de tre streger i højre hjørne. Herefter går du ind under ’privatindstillinger og sikkerhed’ og vælger den, der hedder ’totrinsgodkendelse’. Herefter trykker du på ’kræv sikkerhedskode’ og ’slå til’. Når du har trykket på ’slå til’ vil du modtage en bekræftelseskode på det oplyste telefonnummer, som du skal indtaste i feltet. Når dette er gjort, trykker du på ’færdig’, og totrinsgodkendelsen er hermed slået til.

 

Aflæsning og udnyttelse af data og algoritmer

Instagrams værktøjer og hvorfor du skal kende dem

Dette afsnit vil omhandle, hvordan du gør brug af Instagrams algoritmer, og hvordan du anvender dem til din fordel. Herudover vil det blive gennemgået, hvordan du lærer at bruge Instagrams værktøjer, som vil hjælpe dig med at forstå, hvem din målgruppe er i form af alder, geografiske forhold samt køn, og hvornår de er mest aktive på Facebook.
Det er vigtigt at forstå disse data, samt hvordan du bruger dem, da det vil give dig en fordel i forhold til dine konkurrenter.

Aflæs den demografiske data på dine følgere

For at læse den demografiske data om dine følgere skal du trykke på de tre streger oppe i højre hjørne af din profil. Herefter skal du trykke på ’indblik’. For at få data om dine følgere skal du gå ind under ’Audience’.

Under denne sektion har du muligheden for at se, hvor mange følgere din profil har.
Under dette punkt begynder data at dukke op. Første sæt data er dine følgers geografiske forhold. Du kan både se, hvilke lande din majoritet af følgere er i, samt hvorhenne i for eksempel Danmark.

Næste sektion er alderen på dine følgere. Du kan her både aflæse, hvor din målgruppe aldersmæssigt er for alle dine følgere og for henholdsvis mænd og kvinder. Lige under den sektion kan du også aflæse, hvor stor en procentdel af dine følgere, der er mænd og kvinder.

Den sidste sektion viser, hvordan dine følgere bevæger sig på Instagram generelt. Under den sektion har du både mulighed for at finde tal for, hvilken ugedag dine følgere bevæger sig mest på – samt hvilke tidspunkter på de forskellige ugedage.

De demografiske data, vi her får et indblik i, kan være med til at danne virksomhedens målgruppe og gøre det lettere at markedsføre sig præcist til de følgere ens Instagram profil har.

Disse oplysninger kan fortælle dig noget om, hvilke farver du skal bruge på dine billeder ud fra, om du har en overvægt af mænd eller kvinder. Aldersgruppen kan fortælle dig, hvor voksne dine tekster til billederne skal være, da det er vigtigt at skrive teksten, så den tilpasser sig følgerne.
De geografiske forhold kan være behjælpelige i forhold til, hvor virksomheden har størst trend, hvor de tidsmæssige forhold fortæller, hvornår det vil være bedst at poste et opslag for din virksomhed, for at dine følgere ser opslaget hurtigst muligt.

Nyttig info: Hvis du skulle befinde dig i en anden tidszone, og din telefon automatisk opdateres efter dette, så følger Instagram den tidszone, du er i. For at få de korrekte oplysninger, skal du manuelt selv gå ind og vælge den korrekte tidszone. Husk at lukke og åbne Instagram igen efter ændringen af tidszonen.

Hvad skal du poste? Se på historikken i tidligere opslag

Dette punkt vil hjælpe dig med at finde frem til, hvilken type billeder der klarer sig bedst på din profil og finde den røde tråd til dit flow af opslag. Disse data findes frem til ved at kigge på, hvor høj eksponering de forskellige billeder har fået.

For at finde frem til disse tal skal du ind i ’indblik’ igen. Det gør du igen ved at trykke på de tre streger oppe i højre hjørne.

Herefter går du ind under sektionen ’Content’ og ved siden af ’Feed posts’ trykker du på ’See all’.

Herefter vil alle dine opslag fra din profil komme op sammen med et tal til billederne. Det tal giver et indtryk af, hvor mange eksponeringer det enkelte billede har fået.
For at få mere viden om det enkelte billede, trykker du på billedet. Herefter trykker du på ’vis indblik’ til venstre under billedet. Dette vil føre dig videre til de præcise tal på antal likes, kommentarer, hvor mange der har gemt opslaget, eksponeringer, hvor meget reach billedet fik, hvor mange følgere billedet har givet, og hvorfra billedet har fået sine eksponeringer. Billedet kan have fået sine eksponeringer fra for eksempel hashtags.

Med disse data kan du gøre din profil bedre. Du kan bruge dem til at se, hvilke opslag der har fungeret bedst for dine følgere og analysere på, hvad du eventuelt kan gøre anderledes for at få flere eksponeringer på dine kommende opslag.

Sådan anvender du Instagrams algoritme til din fordel

En algoritme er de koder, der går ind og bestemmer om dit opslag for succes eller ej.

Algoritmer fungerer på den måde, at i løbet af de første minutter, efter du har postet et opslag, kan Instagram gå ind og se, hvordan dine følgere integrere sig på opslaget, hvor lang tid bruger de på opslaget og overordnet set, hvor godt opslaget er.
Hvis dit opslag får mange integrationer og dine følgere bruger lang tid på opslaget, så vil Instagram ”belønne” dit opslag ved at flytte det højere op i newsfeedet.
Det er derfor vigtigt, at du forstår de sidste nævnte oplysninger under ’indblik’, da dette kan være behjælpeligt i forhold til at kende sin målgruppe og derfor få postet opslaget på de rigtige tidspunkter, så opslaget får mange integrationer, og så det lige præcis er dine følgere, der er aktive og derfor vil bruge tid på opslaget. Det hedder at ramme algoritmen og medfører et succesfuld opslag.
Det er ikke kun relevant i forhold til dine følgeres newsfeed, det er også relevant i forhold til at få dit opslag ud på det, der hedder ’udforsk’, hvilket er Instagrams startside, hvor dit opslag vil blive eksponeret for flere millioner brugere.

De tidligere oplysninger er derfor rigtig vigtige at forstå for at få flest mulige eksponeringer.

Instagrams hellige gral: Hashtags

Derfor er hashtags vigtige

Det er vigtigt for din virksomhed at gøre brug af de rigtige hashtags og de rigtige strategier i forhold til disse. Det er ikke behjælpeligt for din virksomhed at gøre brug af de ti mest populærere hashtags, hvis det ikke har relevans for din virksomhed. Det er også vigtigt at overveje, hvilket sprog du skal benytte i dine hashtags – og generelt på din Instagram profil. Det skal give mening i forhold til dine målgrupper, så hvis du har en stor følgerskare i for eksempel USA eller England, er det en god ide at have engelske hashtags. Har du derimod mange spaniere, kan du overveje, om du bør inkludere nogle hashtags på spansk. Medmindre du sælger meget specifikt til danskere, er det generelt en god ide at overveje at gøre i det mindste nogle af dine hashtags engelske, da det er et sprog, rigtig mange mennesker forstår.
Overordnet set er der tre former for hashtag-strategier, man kan gøre brug af:
Den første er branche-hashtags. Det er hashtags du skal bruge i dine post, som beskriver din branche.
Den anden er de hashtags din virksomhed burde bruge konsekvent på hvert opslag. Og til sidst er der de unikke hashtags. Disse hashtags er anderledes afhængig af, hvilket opslag du poster på din profil, og de vil derfor ikke være de samme hele tiden.

De 3 hashtag strategier, som du skal kende

Hashtags på Instagram er en form for definition af, hvem du er. Det er derfor vigtigt at gøre brug af de rigtige hashtags.
Dine algoritmer bliver koblet sammen med dine hashtags. Det er endnu en grund til, hvorfor det er vigtigt at gøre brug af de mest relevante hashtags for dig som virksomhed, så du får de rigtige eksponeringer.  Udover det kan man også tilgå et specifikt hashtag, hvor alle tilknyttede billeder til dette hashtag vil dukke op. Med de korrekte hashtags kan man i denne situation ende op med nye følgere samt en mulig konvertering.

Strategi 1: Branche hashtags

Denne strategi indebærer alle hashtags inden for din virksomheds branche.
Hvis du for eksempel har en tøjbutik eller et tøjmærke, ville relevante hashtags blandt andet være #mode, #tøj og #outfit.
En fordel i et opslag på Instagram vil være, først at gøre brug af de normale virksomheds-hashtags, som skal være på alle jeres billeder. Der behøver ikke være flere end 2-4. De efterfølgende hashtags skal så være brancherelateret.
Disse efterfølgende hashtags er også med for at vise, hvilken branche virksomheden befinder sig i, hvis brugeren nu skulle være i tvivl, samt hvad virksomheden associerer sig med.

Strategi 2: Dine hashtags

Et godt råd i forhold til hashtags vil som nævnt være, at din virksomhed skal have 2-4 hashtags som i konsekvent gør brug af i hvert opslag. Disse hashtags skal afspejle virksomheden. For eksempel kunne det være virksomhedsnavnet, branchen (for eksempel; #marketing), eller hvad virksomheden hjælper med. Disse hashtags skal altså repræsentere, hvem I som virksomhed er, hvad I laver, og hvordan I gør det.
Disse hashtags skal gøre, at brugeren med det samme ved, hvad virksomheden laver og står for.
Overvej derfor meget, hvad dine hashtags skal være, og brug dem konsekvent i hvert opslag.

Strategi 3: Unikke hashtags

Unikke hashtags er hashtags, du bruger i forbindelse med specifikke opslag som for eksempel events og kampagner. Hvis du har annonceret i et opslag, at I har udgivet nye kurser på jeres Facebook, så ville det være optimalt at bruge et hashtag som ’#OnlineNow’ eller lignende. Dette er ikke et hashtag, der lægger sig op ad virksomheden eller branchen, men er et hashtag, der kun bruges på grund af indholdet i opslaget.
Selvom du gør brug af unikke hashtags, skal du her stadig gøre brug af dine sædvanlige hashtags omkring virksomheden.

Lav det perfekte opslag

Hvorfor er det vigtigt at lave gode opslag?

Som tidligere nævnt bliver dine algoritmer analyseret af Instagram i forhold til, hvor dine opslag kommer til at ligge. Udover det så husker Instagram også din historik omkring opslag-eksponering.
Det vil sige, at hvis mange af dine tidligere opslag har haft en dårlig algoritme, så vil Instagram huske det og derfor ikke vælge dit billede som det første til at få en bedre placering. Hvis du derimod har lavet mange gode opslag, vil Instagram huske det, og allerede inden du poster opslaget, vil det få en god placering.
Det er derfor vigtigt hele tiden at sørge for at lave gode opslag, så din virksomhed får en god historik i forhold til dine algoritmer.

Vælg det ”perfekte” billede

Når du vælger et billede til dit opslag, er det vigtigt, at det har stor relevans for din virksomhed, og at budskabet er klart og tydeligt, samt at tekst og billede hænger sammen.
For eksempel hvis din virksomhed er en tøjvirksomhed, og I får et nyt brand til jeres kollektion, så vil det have stor relevans at poste et billede af det nye brand og henvise til hjemmesiden, hvor følgerne kan finde det. Modsat vil billedet ikke have stor relevans, hvis I poster et billede af et gammelt brand, men henviser til det nye brand.
I forhold til at vælge filter til dine billeder vil et godt råd være at passe på med det. Hvis din virksomhed har meget med produkter at gøre, er filter en dårlig ide, da farven på produkterne ændre sig med filter og derfor ikke vil matche med det modtagende produkt, kunden får.
En ting, man godt må lege med, er at ændre på lysstyrken, kontrasten og strukturen. Det skal selvfølgelig gøres med mening og ikke blive for voldsomt.

Sådan laver du den ”perfekte” beskrivelse

Din billedtekst er lige så vigtig som billedet. Det skal have relevans, og der skal være en rød tråd igennem billedet og teksten.
Hvis vi gør brug af det tidligere eksempel med virksomheden, der fik et nyt brand, skal teksten her henvende sig til billedet. Det vil derfor være optimalt at skrive noget i retning af, hvad prisen på det specifikke outfit, billedet viser, samt hvor tøjet fra resten af brandet kan findes henne, at brandet er en nyhed, og hvad brandet hedder.
Det skal være den samme nyhed, billede og tekst repræsenterer.
Emojis er oftest en positiv ting at gøre brug af, da det hjælper med at skabe blikfang og hjælper med at gøre teksten mere letlæselig. Og så siger vi det lige igen #huskhashtags.

Derfor skal du altid bruge tagging og lokation på dit billede

Når du tagger en person eller virksomhed på et billede, er det muligt for dine følgere at tilgå denne profil ved blot at klikke på tagget.
Når man som virksomhed poster et opslag, er det altid en fordel at tagge sig selv. Det er behjælpeligt, når andre brugere scroller ned på deres newsfeed eller udforsk side. Når brugerne så trykker på billedet, vil tagget komme frem, og brugeren har dermed mulighed for at tilgå virksomheden ved også at trykke på tagget. Det er en form for ekstra call-to-action, der handler om at få nye følgere.
Hvis du poster et billede med nogle medarbejdere på, er det ikke altid relevant at tagge de enkelte medarbejdere, hvis de ikke har noget med budskabet at gøre.
Hvis man derimod poster et opslag med en kendt person, vil det være mere relevant at tagge denne person, da man vil dukke op under vedkommendes profil. Samtidig vil det også give en form for blåstempling af virksomheden at tagge den kendte person.

Det er meget vigtigt, at man kun gør, hvad der har relevans for opslaget.

I forhold til lokationer er det også en fordel at markere. Det påvirker billedet og dets algoritmer ved, at billedet vil blive forslået til personer i nærheden af den valgte lokation. Udover det kan man også klikke ind på lokationen og se andre billeder taget i samme område.
Dette er også en form for call-to-action, da brugeren kan tilgå lokationen og se andre billeder fra samme sted. Hvis du som virksomhed gør brug af din virksomhedsadresse på hvert opslag, vil alle dine opslag dukke op, når brugeren tilgår lokationen.
Tagging og lokation skal derfor bruges hver gang, det giver mening, for at få mest muligt ud af Instagram.

 

Sådan bruger du Instagram story

Instagram story er den nye form for e-mail marketing

I dette kapitel vil jeg komme ind på, hvordan man bruger sin Instagram story, samt hvordan man kan konvertere de følgere, der har set storyen, til at fortage en bestemt handling på ens profil. Det kunne være ting som at få følgerne til at klikke på linket til ens hjemmeside eller klikke på ’ring op’ til virksomheden.

Hvordan bruger jeg Instagram story?

For at lave en Instagram story skal du trykke ud på startsiden, altså ud på dit newsfeed. Når du er der, trykker du på det lille kamera oppe i venstre hjørne.

Nu er du kommet ind på dit kamera.
Hvis du vil bruge et tidligere gemt billede i din kamerarulle, skal du trykke på det lille billede nederst i venstre hjørne og så vælge det ønskede billede fra din kamerarulle.
Du kan også vælge at tage et billede eller en video med det samme, du kommer ind på kameraet.

Når du har valgt det ønskede billede eller video, kan du skrive en tekst, der sidder på billedet. Herefter er der mulighed for at vælge, hvor stor teksten skal være, samt hvad farve teksten skal være, og hvis du vil have en baggrund på teksten, er det også muligt.
Instagram storys har også en masse andre muligheder såsom en masse forskellige klistermærker, du kan også tilføje din lokationen, tagge andre samt vise, hvor varmt det er på det givne tidspunkt.
Når du er færdig med at lave din story, trykker du på ’næste’ nede i højre hjørne og derefter på ’din historie’.
Nu har du delt en Instagram story på din profil.

De 5 Instagram story strategier, du skal kende

Overordnet set findes der 5 strategier, du kan bruge i forbindelse med at lave en Instagram story.
Den mest anvendte Instagram story er den, hvor du får konverteret følgeren fra at have set din instagram story til at fortage et køb eller en anden handling på jeres hjemmeside eller fysiske butik. En anden strategi er ’Behind the scenes’, hvor du tager følgerne med bag om virksomheden og får skabt et større engagement med og relation til dine følgere.
De 5 strategier vil nu blive gennemgået mere specifikt.

Strategi 1: Behind the scenes

Denne strategi går ud på at skabe større engagement og commitment fra dine følgere. Det gøres ved at give dem adgang til at se, hvad der foregår bag om virksomheden. Med denne strategi skal dine Instagram storys bestå af videoer eller billeder om, hvordan virksomheden hænger sammen bagved, og hvordan tingene fungerer samt bliver lavet.
Følgerne skal få et indblik i processerne i virksomheden.
Hvis man laver disse storys hver dag, vil følgerne huske, at du ligger noget op hver dag, og de vil dernæst gå ind og tjekke dine storys for at se det nyeste materiale, der er blevet lagt op. Dette kan ende ud i, at der bliver skabt en form for ’fan-kultur’ omkring din virksomhed, hvilket er positivt.

Strategi 2: Nyheder på Instagram Story

Normalt når virksomheder skal briefe sine kunder eller følgere om nogle nyheder, så foregår det over nyhedsmail eller lignende. Nu kan man også bruge virksomhedens Instagram profil til at annoncere disse meddelelser. Det kan være, hvis man har fri fragt til et tidspunkt senere samme dag, så kan man annoncere dette hurtigere ud til sine følgere via en Instagram story.
Instagram storys kan bruges til at opdatere alle de relevante ting, der gør sig gældende på dagen. Det kan være, at hjemmesiden er nede pt. på grund af for meget trafik, eller at det er sidste dag for et bestemt tilbud.
Instagram storys kan hermed siges at være den nymoderne form for e-mail marketing.

Strategi 3: Få dine seere til at handle

Hvordan kan du konvertere de følgere, som ser din story, til at foretage bestemte handlinger på din profil?
Dette kan du ved for eksempel at skrive ”tryk på linket for at se vores nyeste kollektion”, hvor du så har taget et screenshot af din profil med en pil hen til linket i din biografi.
Dette gøres for at skabe en form for nysgerrighed hos følgerne, og så er det også en opfordring til følgerne om at trykke på linket og følge med i det nyeste for din virksomhed.

Man behøver dog ikke kun at lave det i forhold til hjemmesidelinket. Man kan også på forskellige måder opfordre følgeren til at ringe op til virksomheden for at aftale en tid eller for at høre mere omkring virksomheden. Der er også mulighed for at fortælle, hvor på ens profil følgeren kan finde en rutevejledning, der viser den bedste vej til virksomheden, hvis følgeren nu ikke selv kan huske adressen.
Det er blot nogle få eksempler på, hvordan du får følgeren til at foretage handlinger, som forhåbentligt kan føre til konvertering og salg.

Strategi 4: Instagram story takeover

Instagram takeover går overordnet set ud på, at du får en anden person, oftest en kendt inden for branchen, til at overtage din virksomheds instagram story for en dag.
Målet med denne takeover er at vise, hvordan denne person gør brug af din virksomhed, og hvad personen laver i løbet af dagen.
Denne form for strategi handler ikke om, at alt skal være relevant for virksomheden, det er derimod med til at vise en anden side af din virksomhed, og så skaber det noget content, der både er sjovt, naturligt og anderledes end virksomhedens normale storys.

Strategi 5: Livestreaming

Den sidste strategi indenfor Instagram storys er livestreaming. Virksomheden kan bruge denne funktion til for eksempel at besvare alle de mest spurgte spørgsmål fra kunderne. Når man vælger at lave en livestream har følgerne mulighed for at stille spørgsmål undervejs, hvor de så vil blive besvaret med det samme af vedkommende der livestreamer.
Denne funktion kan være behjælpelig for virksomheden, så man ikke behøver besvare det samme spørgsmål hele tiden. Udover det giver det også følgerne mulighed for at kunne få svar på deres spørgsmål med det samme i stedet for at vente på en mail.
Livestream kan også bruges i forhold til begivenheder. Hvis din virksomhed for eksempel står for en lancering af nyt produkt, så kan man livestreame denne lancering, så følgerne på denne måde får set produktet for første gang med det samme.

 

Få flere følgere

Benarbejdet er lagt: Nu kan du opbygge en stor skare af følgere

Indtil nu er der blevet fokuseret mest på de basale, men vigtige, ting i forhold til opbyggelsen af din virksomhedsprofil. Nu kan du fokusere på, hvad der skal gøres for at få flere følgere og dermed blive større på Instagram. Du skal nu bruge det hele, du har lært, i de forrige afsnit.

Få dine følgere til at tagge dig

Gratis reklame er muligt at få på Instagram. Måden du får den på, er ved at dine følgere tagger din virksomhed, når dine produkter bliver vist i et af deres opslag, eller hvis de har oplevet god service.
Måden at få denne gratis reklame på er ved at opfordre dine følgere til at tagge jer. hvis de gør brug af jeres produkter. Det kan man opfordre til i ens biografi eller under hvert billede af jeres produkter, som i selv ligger ud.
Hvis dine følgere tagger din virksomhed i deres opslag, er det en form for anbefaling til kundens følgere.
På denne måde når du som virksomhed ud til endnu flere end blot dine egne følgere.
For at give det hele en større effekt og blive mere synlige er det en god ide at skrive en positiv kommentar til den person, der har tagget jeres virksomhed på deres billede. Det kan for eksempel være ”Pænt outfit” eller lignende. Det afhænger af, hvad jeres produkt eller service er.
På denne måde vil I som virksomhed blive mere synlige for andre på Instagram, og det vil give en god følelse for jeres følger, der har postet opslaget.
Dette er igen en anden form for call-to-action fra kundens profil til jeres profil, da I som virksomhed har været ude at interagere, og dette kan kundens følgere se.

Byd op til dans: Interager på opslag

Hvordan får du dine følgere til at interagere på dine opslag og til at bruge lang tid på et opslag, der måske ikke er det bedste?
Måden du kan gøre dette på er ved at stille spørgsmål under dine opslag. Det kan for eksempel være ”Hvilken farve kan du bedst lide på produktet?”. På denne måde får du dine følgere til at byde ind med et svar, og på den måde interagerer dine følgere, og det får dine opslag til at se bedre ud, hvilket giver en bedre algoritme.

Konkurrencer på Instagram

Konkurrencer på Instagram er en god måde at få skabt opmærksomhed omkring din virksomhed.
Før du laver en konkurrence, skal du dog først overveje, hvad dit mål med konkurrencen er. Det kan være dit mål er at få mere salg på din hjemmeside, at blive eksponeret til en stor gruppe mennesker eller at få flere følgere på din Instagram profil.

Oftest for at deltage i en konkurrence skal følgerne like din profil, kommentere på opslaget eller reposte opslaget på deres egen profil.
På den måde er der muligheder for at din virksomhed vil blive set af andre personer, som ikke følger jer, der kan blive skabt trafik på jeres hjemmeside, og der kan blive skabt opmærksomhed omkring brandet generelt.
For at oprette en konkurrence på Instagram er der selvfølgelig nogle regler, der skal overholdes:
Man må ikke gøre det til et krav, at man skal tagge sine venner i opslaget. Det er at inddrage en tredjepart, og det bliver set som spam fra Instagram af. Man må dog gerne opfordre ens følgere til at tagge andre, hvis man mener, de skal se opslaget.
Der er altså en grænse mellem krav og opfordring, som skal overholdes.

Skab salg via din Instagram

Sådan sælger du ved hjælp af Instagram story

Det første du skal vide er, at en Instagram story minder rigtig meget om et Instagram opslag. Ved en Instagram story har du dog muligheden for at slå flere storys op ad gangen, da de kun er der i 24 timer.
Du kan for eksempel promovere dine nyheder og tilbud i din story op til flere gange om dagen.
En rigtig god funktion, som Instagram storys har, er, at hvis du poster en story med et tilbud på sko, så kan du swipe op i bunden af storyen, og du vil derefter komme direkte videre til en landingside med tilbudsskoene på virksomhedens hjemmeside. Det skal dog nævnes, at denne funktion kun er tilgængelig for nogle bestemte profiler, der skal opfylde specifikke – men temmelig hemmelige – krav, som Instagram indtil videre ikke vil afsløre.
Hvis du ikke opfylder de gådefulde krav, og derfor ikke kan gøre brug af denne funktion, kan du på samme story henvise til hjemmesidelinket i din biografi, der vil føre følgeren direkte til hjemmesiden, eller du kan tagge et produkt, der så vil føre kunden til det specifikke produkt, hvis personen klikker – men ikke en overordnet landingside.

Skal jeg hjælpe dig videre med Instagram?
Jolene Liza Sapsworth
SoMe Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig