Hvordan skaber du succes med din e-handel i Norden?

Her hos OnlinePlus oplever vi, at flere og flere af vores kunder har oprettet – eller gerne vil oprette – salgskanaler i Norden. Det stiller umiddelbart krav til både os men i høj grad også til vores kunder. Selvom Norge og Sverige ligger lige i nærheden, så er der rigtig stor forskel på deres måde at agere på – især på det online marked. Hos OnlinePlus har vi en bred forståelse for de forskellige kulturer, der hersker i Norden, når det kommer til, hvordan de handler på nettet.  Vi mærker dagligt, at nordmænd og svenskere på mange områder kræver noget andet – og ofte mere – end vi danskere gør.
Vi giver dig derfor et indblik i de ligheder og forskelle, som figurerer mellem vores nordiske nabolande.

Vi vil i blogindlægget gennemgå 3 ting:

  1. Hvordan er vores nordiske naboer forskellige fra Danmark?
  2. Hvad ligger til grund for dette?
  3. Hvad skal du gøre for at skabe succes i de andre nordiske lande?

Forskelle i de nordiske lande

I Norden, som både består af Norge, Sverige, Danmark og Finland, er der 18,9 millioner nethandlende. Et tal, der siden 2014 er steget med 14%. Det er altså i dag 92 % af den nordiske befolkning i alderen 15 til 79, der aktivt handler på det online marked.[1] Der er altså et kæmpe marked her, men et stort marked giver også stor konkurrence. Vi har dog valgt ikke at tage Finland med i sammenligningen af de nordiske lande, da den danske tilstedeværelse næsten ikke er eksisterende, og fordi de i Finland handler mere lokalt end i udlandet.

Norden er det sted i Europa, hvor der handles mest i udlandet. 78 % siger, at de mindst én gang i kvartalet handler på en udlandsshop. Den lave pris er den største faktor med hele 58 % svar fra respondenterne. [2]
Vi ser selvfølgelig meget handel fra de 3 store leverandører som Kina, USA og England, men hvis vi isoleret set ser på Sverige, så handler de mest fra danske webshops – primært hvis vi ser det i forhold til handel mellem de nordiske lande. [3]

Men hvorfor er det, at vi ikke bare kan oprette en dansk webshop og fluks gå i gang med handlen til nordmændene og svenskerne? Der er fordi, at der altid vil være forskellige præferencer i forhold til den foretrukne markedsføring, betalingsmåde, og hvad der forventes af hjemmesiden. Specielt det med betaling skiller vandende i de nordiske lande. I alle 3 lande er den foretrukne betalingsmetode dog stadig betalingskort med henholdsvis 74 % i Danmark, 53 % i Norge og 35 % i Sverige.[4]

Men herefter stopper lighederne også. Sverige foretrækker i høj grad at kunne vælge mellem flere betalingsløsninger. Hele 34 % af de svenske nethandlere har afbrudt et køb, fordi den foretrukne betalingsmetode ikke var til stede.[5]
Som det ses i figurerne ovenfor, vil Sverige gerne anvende en del forskellige betalingsløsninger. Fakturaløsningen betyder meget for de svenske onlineforbrugere – især den populære løsning Klarna. Klarna er en fakturaløsning, som ¼ af de svenske forbrugere foretrækker at bruge. En undersøgelse foretaget af Postnord siger, at 78 % af svenskerne har svaret, at det var meget eller ret vigtigt at kunne vælge mellem flere forskellige betalingsmetoder.[6]

I Norge foretrækker knap ¼ at betale via PayPal. Dog foretrækker over halvdelen dog stadig betalingskort, så de er ikke lige så krævende som svenskerne i forhold til forskellige betalingsmuligheder. Dog skal det nævnes, at nordmændene er mere tilbageholdende med at handle i Danmark – primært på grund af told og afgifter. Dog viser tallene, at 13% handler en del i Sverige. Som nævnt tidligere handler Sverige meget i Danmark. Sverige har nemlig Danmark med i deres top 5 over de mest populære lande at handle fra. Selvom Norge ikke har Danmark med i deres top 5, så betyder det bestemt ikke, at markedet er dødt. Vi har simpelthen ikke formået at skære igennem til de norske forbrugere endnu, men det kan skyldes meget andet end told og afgifter. Vil du vide mere om, hvordan du kommer i gang på det norske og det svenske marked? Så tilmeld dig til DanDomain og OnlinePlus’s gratis seminar “Nordisk e-handel 2018”.

I Danmark synes vi, at det er meget vigtig at få hurtig levering – og gerne inden for 1-2 dage. Derimod er de i Norge store tilhængere af at kunne returnere varen gratis. I Sverige betragter de det som meget vigtigt at få information om, hvornår varen bliver leveret.[7] Som det kan ses, så er vi ret forskellige.

Hvorfor er vi forskellige?

Vi er forskellige, når det gælder de små ting, som i sidste ende betyder meget for et salg. For i sidste ende handler vi mange af de samme steder. Vi har en meget ens top 5, hvor det er tydeligt, at Kina, Storbritannien og USA har en stor andel i e-handel markedet i Norden. Ydermere handler vi mange af de samme produkter, hvis vi tager udgangspunkt i det, som så fint hedder ’fast moving consumer goods’. Tøj og sko, medieprodukter, skønhed og elektronik er alt sammen i top 4 hos alle lande – blot i forskellig rækkefølge. I Norden har vi i mange år handlet på det online marked, og vi er ved at blive gode til det. Derudover har vi lange handelstraditioner, som bestemt ikke er blevet glemt på det online marked.

Det gør også, at de handlende stiller store krav, fordi de ved, hvad de kan forvente. I Sverige betyder det, at de forventer, at den samlede pris er lavere end i de fysiske butikker, at der er tydelige informationer og sidst men ikke mindst, at det skal være nemt at navigere rundt på siden. I Norge forventer de det samme, så det sætter store krav til dig, som drømmer om en webshop i de resterende nordiske lande.

Sproget er på daglig basis ikke noget problem mellem de nordiske lande, men det forventes både fra Adwords, SEO og Google Shopping-siden, at hjemmesiden oversættes. Vores egne specialister i huset siger, at brands som Nike selvfølgelig ikke skal oversættes. Men de lægger vægt på, at Nike sko ikke nødvendigvis findes, hvis en svensker søger på Nike sko. For nogen lyder dette som små ting, men det er disse der gør, at din side ikke findes og at du måske ikke får succes.

9 tips til succes i Norden

I store træk forventer de nordiske naboer det samme, som vi gør i Danmark. Men her får du 9 tips til de små ting, der kan gøre en stor forskel for din allerede etablerede hjemmeside – eller den du drømmer om at starte.

  1. Tydelig information betyder meget for begge lande. Vær klar og konkret med, hvad du sælger.
  2. Lad det skinne igennem, at du tilbyder flere betalingsløsninger. Eventuelt allerede på forsiden.
  3. Klarna: Skaf det og skilt tydeligt med det. Det er specielt vigtig for dine svenske kunder!
  4. Gå din hjemmeside igennem. Det skal være nemt at navigere rundt på din side.
  5. Husk at tjekke mobilversionen også. Da vi i Norden er erfarne online forbrugere, så er vi i langt højere grad også begyndt at tilgå hjemmesider fra mobilen.
  6. Brug tid på at få oversat din hjemmeside. Det betyder meget for den organiske trafik.
  7. Oversættelserne betyder også meget for AdWords og Google Shopping. Husk, at du betaler for at blive fundet. Du vil få langt mere ud af det efter en oversættelse.
  8. Gør det nemt for dine mulige kunder at blive kunder. Fortæl, hvad der gør dig unik!
  9. Sidst, men ikke mindst: Hold øje med, hvad der rører sig. Det er ikke sikkert, at normændene og svenskerne er vilde med de samme ting, som vi danskere er.

Hvis du sidder tilbage med en masse spørgsmål, så står vi hos OnlinePlus altid klar til at hjælpe dig med din nordiske drøm. Vi har mange års erfaring, så vi står altid klar med rådgivning og sparring.

Er du kunde hos DanDomain? OnlinePlus og DanDomain afholder gratis seminar i “Nordisk e-handel 2018”. Tilmeld dig her og få sat skub i drømmen om at starte op på det norske og svenske marked.

 

[1] E-Handel i Europa i 2017

[2] E-Handel i Europa i 2017 (Side 12)

[3] E-Handel i Europa i 2017 (Side 45)

[4] Norsk E-handel (Side 45)

[5] Norsk E-handel (Side 47)

[6] E-handel i Norden 2017 (Side 24)

[7] E-handel i Norden 2017 (Side 24)