Hvorfor er det vigtigt at have produkttekster?

Vidste du, at produkttekster faktisk er rigtig vigtige for din webshop? En produkttekst er nemlig mere end blot en beskrivelse af et produkt og har derfor også flere funktioner.

I første omgang er produktbeskrivelsen en vej til at informere dine kunder om et givent produkt, så de ved, hvad de får. Dernæst er produktteksterne også med til at sørge for, at din webshop får en bedre og højere rangering på Google.

Det lyder da egentlig meget godt, ik’?

Men ovenstående er ikke de eneste grunde til, hvorfor det er vigtigt at have produkttekster, og i dette blogindlæg kan du blive klogere på produktteksternes mange fordele. Læser du med helt til slutningen, giver jeg dig 5 gode tips til, hvordan du skriver en god produkttekst.

 

Højere rangering på Google med produkttekster

En produktbeskrivelse er unægtelig et uundværligt element på din webshop, da den opfylder en lang række formål. Først og fremmest bruges de til at tilføre værdi til ikke kun dine kunder, men også din virksomhed. Udover at produktbeskrivelserne er vigtige for din webshop, kan dine produkttekster også give inspiration til dine annoncer og opslag på sociale medier.

En masse produkter med gode billeder kan få dig nok så langt, men det har stor betydning for din webshop og dine produkter, at der hører en god beskrivelse til hvert enkelt produkt. Det skyldes, at produktteksten er med til at øge sandsynligheden for, at det er lige netop din webshop, som ligger øverst på Google, når dine kunder søger efter det produkt, du tilbyder. Både fordi det er med til at minimere ”tyndt indhold”, og fordi du har mulighed for at inkludere eventuelle søgeord – men dette kan du læse meget mere om længere nede.

Den højere rangering på Google betyder blandt andet, at flere kunder bliver opmærksomme på din webshop, men også at der kommer flere besøgende ind på siden – og det er her, at produktteksterne får stor betydning. De oplysninger, du giver den besøgende i din produktbeskrivelse, kan være det, der er med til at motivere dem til at købe hos dig frem for din konkurrent.

 

Et vigtigt værktøj i kampen om konverteringer

Dine produkttekster bør betragtes som salgstekster. Idet dine kunder ikke har mulighed for at se og mærke dine produkter, vil en beskrivelse af produktet være det eneste, de har at forholde sig til. Derfor er det vigtigt, at disse er velskrevet og giver kunderne de informationer, de har brug for, foruden indirekte at fortælle dem, hvorfor de skal købe netop dette produkt.

Men indholdet i dine produkttekster spiller i høj grad også en vigtig rolle. Det er ikke nok bare at fortælle om produktets specifikationer eller funktioner, men også at gøre de besøgende opmærksomme på produktets fordele, og hvilken værdi dette produkt kan have for dem. Her får du mulighed for at kunne skabe en lidt mere personlig forbindelse til dine kunder, da du kan forklare og beskrive produktet, præcist som du ville gøre det i en fysisk butik.

Derudover hænger indholdet i dine produktbeskrivelser unægtelig sammen med Google. Google er hele tiden i udvikling, så de søgende nemt og hurtigt kan finde det, de søger, og derfor er der også krav til indholdet på både hjemmesider og webshops. Google straffer nemlig hårdt for det, der kaldes ”tyndt indhold”, hvilket i al sin enkelthed dækker over, at teksterne på en given side eller webshop ikke indeholder nok tekst af tilstrækkelig kvalitet. Og er der ikke nok tekst, medfører det, at Google rykker siden eller webshoppen længere ned i rangeringen, hvilket påvirker antallet af besøgende og i sidste ende antallet af konverteringer.

Derfor er det vigtigt at have nogle gode produkttekster til hvert produkt, der ikke kun giver kunden værdi, men også Google, så flere besøgende finder din webshop og bliver inspireret til at foretage et køb hos dig. Helt grundlæggende kan produktbeskrivelserne være med til at øge salget, og hvem vil ikke gerne det?

 

Bliv gode venner med SEO

Ved at have relevante og gode produktbeskrivelser har du allerede taget første skridt mod en mere SEO-venlig webshop. Samtidig er det også her, du har mulighed for at skabe unikt indhold til dine produkter, for er der noget, som Google slår hårdt ned på, er det i den grad duplicate content.

Vi ser en hyppig tendens til, at mange webshops genbruger leverandørens produktbeskrivelser i stedet for at skrive deres egne. Det har ikke kun en negativ effekt på webshoppens SEO, men er også noget, Google straffer for. Det betyder igen dårligere rangering i søgeresultaterne, som fører til færre besøgende og konverteringer. Derfor er det altid en god idé selv at producere indholdet til produktbeskrivelserne. Ved at have produkttekster kan du gøre indholdet mere personligt, så det både passer til din forretning og er rettet mod den ideelle målgruppe.

 

Fordelene ved at have produkttekster

Er du endnu ikke helt overbevist om, at det er en god ide at have produkttekster på din webshop? Så får du her lige en opsummering af de mange fordele:

  • Gode beskrivelser, der lokker til køb
  • Højere rangering på Google
  • God oplevelse for kunden
  • Øget konverteringsrate og dermed salg
  • Bedre og mere relevant indhold
  • God kundeservice gennem informerende tekster.

Der er derfor ingen tvivl om, at produkttekster er vigtige for din webshop, eller at de til enhver tid vil være en god investering. Ikke kun i forhold til at give dine kunder en god oplevelse. De spiller nemlig også en stor rolle på mange andre parametre, herunder blandt andet Google Shopping og SEO.

 

Bonus!

Fedt, du har nu læst hele blogindlægget! Eller måske er du hoppet direkte hertil – det er også helt okay! Uanset hvad, så får du her 5 tips til at skrive en produktbeskrivelse, der sælger:

  • Husk at have din ideelle kunde/målgruppe for øje, når du skriver
  • Sørg for at gøre produktteksten overskuelig og nem at læse
  • Fokuser både på produktets egenskaber og funktioner
  • Fremhæv produktets fordele og gentag gerne den vigtigste flere gange
  • Tænk SEO ind i beskrivelserne med eksempelvis relevante søgeord.
Har du brug for råd og sparring omkring dine produkttekster?
Camilla Møller Henningsen
Tekstforfatter
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig