Klarer din shopping Googles nye krav?

Google bestemmer

Google kan helt selv bestemme retningslinjerne for, hvilke krav der stilles til brugerne af Google Shopping. Når kravene med mellemrum bliver strammet betyder det, at de webshops som ikke overholder de nye og (oftest) strengere krav risikerer de at deres shopping feed bliver suspenderet.

I denne artikel vil vi gøre opmærksom på to nye krav og stramninger, for at en webshop kan få deres shopping feeds godkendt af Google.

 

Lidt historie

Lad os tage tilbage til slutningen af 2013 hvor Google Shopping blev udrullet i Danmark. De første webshops som begyndte at bruge Google Shopping opdagede hurtigt, at det var et hemmeligt våben: en salgskanal som kun få konkurrenter brugte. I 2017 er den situationen dog helt anderledes: Nu spiller Google Shopping en nøglerolle, for enhver webshop med respekt for sig selv.  Allerede i 2016 tippede balancen således, at der blev brugt flere penge på Google Shopping end på de klassiske tekstbaserede AdWords.

 

To nye krav fra Google

Google har for nylig strammet reglerne for de webshops der gør brug af deres Google Shopping produkt.

Hvis du vil være sikker på dit shopping feed ikke blever suspenderet, skal du overholde følgende 2 krav fra Google:

 

  • SSL certifikat

Du skal have et SSL certifikat på din webshop

Et SSL certifikat er en måde at fortælle besøgende og deres browser, at din hjemmeside er et sikkert sted at handle. Et SSL certifikat krypterer data som kunderne indtaster (navn, adresse, dankortoplysninger osv.) og gør dem dermed sikre. Du kan selv se om din hjemmeside har SSL certifikat installeret, da der så står https i stedet for http.

 

Indtil for ganske nylig har det været nok for Google, at den side hvor man indtastede betalingsoplysninger, var sikret med SSL certifikat (typisk sikret gennem din betalingsløsning).
Nylige ændringer fra Google gør nu, at hvis du ikke har SSL certifikat installeret på din webshop risikerer du, at dit shopping feed bliver afvist eller suspenderet.

Det skal du gøre: Kontakt din hosting leverandør og få dem til at installere et SSL certifikat.

Selvom du ikke har en webshop kan der være andre fordele ved at få installeret et SSL certifikat.

 

 

  • Levering til døren

Du skal tilbyde at levere din varer direkte til kundens adresse.

Det er blevet almindeligt at få leveret varerne til et såkaldt ”pakke center” (eks. GLS), hvor kunden senere kan hente produktet ved lejlighed. Dette er

som regel den billigste løsning og oftest den mest bekvemte, såfremt kunden ikke er hjemme i dagtimerne, når pakken leveres.

Hvis du vil undgå at dit shopping feed bliver suspenderet af Google er der nu krav om, at du skal tilbyde en forsendelsesmetode der leverer direkte til døren.

Hvis det, rent forretningsmæssigt, ikke kan betale sig at tilbyde denne noget dyrere løsning, kan du vælge at pålægge et gebyr for denne service. Google er nemlig ligeglad med hvor mange der faktisk benytter denne ”levering til døren” service, så længe du blot tilbyder den til dine kunder.

Det skal du gøre: Få udarbejdet en leveringsmulighed til dine kunder, hvor du tilbyder at sende produkterne direkte til kundernes adresse – evt. mod et gebyr.