Kom godt i gang med on-site SEO

Er SEO overhovedet relevant for mig?

Du har måske hørt om SEO før i forbindelse med din webshops eller hjemmesides marketingsstrategi. Men hvad er det egentligt? Er det bare noget, marketingsfolk går og snakker om i krogene på kontoret? Eller kan det rent faktisk noget? Og vigtigst af alt – kan du få noget ud af at arbejde med on-site SEO?

Lad os starte med at finde ud af, om on-site SEO overhovedet er relevant for dig. Det kan vi gøre lynhurtigt ved, at du blot svarer på 2 spørgsmål:

  • Har du en webshop, eller arbejder du med en hjemmeside?
  • Vil du gerne findes på Google?

Kan du svare ja på begge spørgsmål, bør du helt sikkert læse videre. On-site SEO er nemlig en stor del af at kunne komme til tops i Googles organiske søgeresultater. Jo højere du er placeret i de organiske søgeresultater, desto mere trafik sendes der til dit website. Dette vises tydeligt i undersøgelser lavet om, hvordan CTR (Click through rate) fordeler sig på Googles toptiplaceringer. Hele 35% af os klikker på søgeresultatet, der ligger nummer 1 i Googles Search – 17,5% klikker på nummer 2, 10,75% på nummer 3 osv. Her ses det tydeligt, hvordan 63,25% af os klikker ind på de 3 første søgeresultater i Googles placeringer.

Så ja – SEO er super vigtigt for dig, hvis du gerne vil øge trafikken til dit website!

 

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – på dansk søgemaskineoptimering. Og søgemaskineoptimering er rigtig mange ting, men først og fremmest handler det om at øge trafikken til ens webshop eller hjemmeside. Det handler også om at skabe et brugervenlig site, der gør, at de besøgende konverterer.

Medtænker du ikke SEO som en del af din marketingsstrategi, mister du potentielt rigtig mange visninger på søgemaskinen, når dine kunder søger efter produkter og ydelser. Lad os komme med et eksempel.

Lad os forestille os, at du sælger rideudstyr i Aalborg. Lad os ydermere forestille os, at der er rigtig mange, der rider i Aalborg. Derfor er der potentielt rigtig mange mennesker, der kunne få glæde af dine varer. Men kan dine kunder ikke finde dig, når de søger på Google efter rideudstyr i Aalborg, vil de heller ikke vide, at de kan finde alt, hvad de skal bruge lige hos dig. Der kan være flere grunde til, at dine kunder ikke kan finde dig. Måske ligger du på side 2,3 eller 4 på søgemaskinen. Eller også er du slet ikke at finde på Google.

Faktum er, at folk er utålmodige. Du kender det sikkert selv. Når du skal finde en god opskrift eller et par badebukser til den næste ferie til Grækenland, så vælger du som oftest altid et af de øverste søgeresultater. Og det er der slet ikke noget mærkeligt i. Faktisk står det sådan til, at kun 10 % når hele vejen ned til bunden i de organiske søgeresultater, og endnu færre vælger at gå til de næste sider.

I ovenstående tilfælde handler det altså om at få optimeret siden således, at folk, der søger efter rideudstyr i Aalborg, kan finde dig. Men i virkeligheden kan det være hvad som helst. Uanset om du sælger garn eller tøj, om du er tømrer eller frisør, så har SEO en enorm betydning for din hjemmeside.

Men som i så mange andre aspekter af virkeligheden, så er der konkurrence om de bedste pladser. Derfor kræver det også en del arbejde at få succes med din on-site SEO.

Algoritmer – en velbevaret hemmelighed

Glem alt om den Hellige Gral og andre store hemmeligheder, vi nok aldrig rigtig kommer til bunds i. Googles algoritmer er en af de mest velbevarede hemmeligheder i moderne tid, og der er intet, der tyder på, at det ændrer sig.

Vi ved, at Google vurderer dit site ud fra omkring 200 parametre. Det virker umiddelbart som af ret meget, men prøv at tænk lidt over, hvor mange ting, dit site egentligt består af. Det kan være alt lige fra det indholdsmæssige, brugervenligheden, det tekniske, sidens page speed og så videre, der bliver vurderet gennem bagvedliggende algoritmer. Men virkeligheden er, at vi rent faktisk ikke ved med sikkerhed, hvad Google kigger efter. Det kan også være nogle helt andre parametre, som vi slet ikke skænker en tanke. Og den samlede score ud fra de her 200 parametre angiver så, hvor Google vil placere lige præcist dit site i søgemaskinen.

Søgemaskinernes algoritmer er en af de ting, der gør, at Google i dag har fået så stor succes. Og det er Googles algoritmer, SEO-specialister verden over hver dag forsøger at tilfredsstille med deres arbejde. Var algoritmerne kendte, ville det være nemt for alle og enhver at manipulere sig til gode placeringer på Google. Derfor er der god grund til at tro, at hemmeligheden bag disse algoritmer aldrig kommer meget længere end til ydermuren på Googleplex i Silicon Vally.

Algoritmerne ændrer sig hele tiden. Og vi kan egentligt kun være fuldstændig sikrer på de ting, som Google selv melder ud, og de ting, som vi, ved hjælp af de rigtige værktøjer, kan teste os frem til. Og det er netop de ting, som vi vil forsøge at guide dig igennem, så du kan komme til tops på Google.

 

Søgeadfærd og søgeord

Tænk tilbage til ovenstående eksempel med rideudstyr i Aalborg. Forestil dig, at du er en ivrig rytter, og du gerne vil have en ny saddel. Du vil egentligt også gerne have en ny ridehjelm, nu når du alligevel er i gang. Du bor i Aalborg, og for at det skal være nemt og bekvemt, vil du ikke køre alt for langt efter det.

Hvad søger du så efter? Det kan blandet andet være ”rideudstyr Aalborg”, ”ridehjelm Aalborg” og ”saddel Aalborg”.

Det er dine potentielle kunders søgeadfærd, du skal tilpasse din søgemaskineoptimering efter. Et vigtigt led af dette er en søgeordsanalyse. Den giver dig en ide om, hvordan dine kunder søger efter dine varer.

Det er vigtigt, at du finder et søgeord til hver enkelt side, eller i det mindste til dine vigtigste sider på shoppen. Skal du have hjælp til at finde søgeord, kan du blandt andet anvende Googles Keyword Planner. Det er et rigtig godt værktøj, der kan fortælle dig meget om folks søgeadfærd og de søgeord, folk anvender.

Når det kommer til søgeord, skelner man mellem to forskellige slags. Short tail og long tail. Og hvad er så det?

  • Short tail er søgeord, der indeholder et eller to ord. Det kan eksempelvis være ”rideudstyr Aalborg”.
  • Long tail er søgeord, der indeholder flere ord – ofte en sætning. Det kan eksempelvis være ”kvalitets rideudstyr Aalborg til salg”.

Og hvordan bruger du så short tail-søgeord og long tail-søgeord? Og skal du vælge det ene frem for det andet?

Short tail bruges ofte til overkategorier. Det kan eksempelvis være ”rideudstyr”. Long tail anvendes derimod dybere inde på sitet. Det kan eksempelvis være på produkter. Her kunne søgeordet være ”sort ridehjelm til børn”.

Når det kommer til, om du skal vælge det ene frem for det andet, så er svaret nej. Et godt site gør nemlig brug af begge. Når folk søger på short tail-søgeord, så ved de måske ikke helt, hvad det er, de skal have. De kan derfor stadig være i undersøgelsesfasen. Når folk søger med long tail-søgeord, er de ofte et helt andet sted i købsfasen. Så ved de, hvad de vil have, og derfor er de også mere specifikke i deres søgninger. Disse folk er også mere tilbøjelige til at konvertere, da de som sagt ved, hvad de gerne vil have.

 

Klar, parat, start! Kom i gang med on-site SEO

Når du har udvalgt dine søgeord, er det på tide at komme i gang med det egentlige on-site arbejde. Ved at fokusere på disse fortæller du nemlig Google, at det er her, dit fokus ligger. Er dine søgeord eksempelvis ”ridehjelme Aalborg” eller ”rideudstyr Aalborg”, fortæller du Google, at lige præcist det er udgangspunktet for dit site.

Det er nu, arbejdet med at gøre Googles algoritmer glade begynder. Og heldigvis er der rigtig meget, du selv kan gøre for at please Googles algoritmer.

 

Brug søgeordet i titel og meta-beskrivelser

Dit søgeord skal være en del af dine titler og meta-beskrivelser.

Titlen og meta-beskrivelsen er det, der vises i søgemaskinens organiske søgeresultater. Det er den første mulighed, du har for at få kunderne ind på din side. Derfor er det vigtigt, at du får styr på disse. Udfylder du dem ikke, bestemmer Google, hvad der skal stå. Og det er vigtigt, at det er dig der styre Google og ikke omvendt.

Med optimerede titler giver du et stærkt signal til søgemaskinen om, hvad du fokuserer på i din webshop eller på dit site. Hvis du ønsker, at din kategoriside for ridestøvler skal dukke op i de orgastiske søgeresultater, når folk søger på riderstøvler, skal du sikre, at dit søgeord, i dette tilfælde ”ridestøvler”, er placeret så langt til venstre i titlen som overhovedet muligt – og gerne som det allerførste.

Meta-beskrivelsen er den tekst, der står under titlen. Her er det en god ide at lave en fængende sætning, der selvfølgelig inkluderer dit søgeord. På den måde kan du skabe opmærksomhed og lede kunden ind til dit site.

Hvordan skal du opbygge titel såvel som meta-beskrivelse? Lad os fortsætte med ideen om, at du er på udkig efter ridehjelme i Aalborg. Ville du så klikke på et søgeresultat på Google, hvis der eksempelvis blot stod ”alt til hesten hos os”? Nej, vel? Titlen er for det første misvisende. Der står intet om, at de har ridehjelme. Ville du i stedet trykke på et søgeresultat, hvor titlen var ”Ridehjelme i bedste kvalitet – hurtig levering?” Her bliver du lovet ikke mindre end to ting – gode ridehjelme, og at du kan få den leveret hurtigt.

Det samme gælder meta-beskrivelsen. En tekst, der beskriver firmaets værdier og ridehjelmens opbygning sælger ikke rigtig. Du er mere interesseret i at vide, om der er gratis fragt, om den kommer i mange størrelser, om der er et stort udvalg, og om de er sikkerhedsgodkendte.

Når du skal lave meta-beskrivelser og titler, er det derudover vigtigt, at du er opmærksom på følgende:

  • En titel må maks. indeholde 70 tegn
  • En meta-beskrivelse må maks. indeholde 150 tegn
  • Husk CTA – Call to Action
  • Forsøg at få dine USP’ere med – Unique Selling Propositions
  • Skriv, hvad du tilbyder, og fremhæv gerne dit udvalg

 

Inkluder dine søgeord i dine tekster

Tekster er en vigtig del af din hjemmeside. Lad os igen forestille os, at du sælger rideudstyr i Aalborg. Men fordi at I kun har åbent et par gange om ugen, så foregår det meste af salget gennem din webshop. Når det er tilfældet, har du ikke den samme kontakt med dine kunder, som hvis de kom og besøgte dig i din fysiske forretning. Derfor har du kun dine tekster til at overbevise dine kunder om, at de skal handle ved dig og ikke dine konkurrenter.

Når vi taler om at inkludere søgeord, er det en balancegang. Her taler man om keyword density. Keyword density er det antal gange, dit søgeord forekommer på en side sammenlignet med det totale antal af ord. Det er din keyword density, der determinerer, om siden er relevant i forhold til et specifikt søgeord eller ikke.

Skriver du søgeordet for lidt gange, har Google svært ved at forstå, hvad din side omhandler. Det betyder, at Google ikke ved, hvilke søgninger lige præcis din side er relevant for.

Skriver du søgeordet for mange gange, straffer Google dig, fordi Google ser det som spam. Sørg derfor for, at det virker naturligt, og at der er et godt flow i teksten. Det nytter altså ikke noget at skrive ”rideudstyr Aalborg” 3 gange efter hinanden i håb om at få et bedre resultat.

Man anbefaler, at søgeordet skal fylde et sted mellem 3% og 4% af teksten. Men husk! Det vigtigste er, at det virker naturligt.

 

Overskrifter (header tags)

Overskrifter (header tags) er en vigtig del af dit sites opbygning. Det er disse, Google kigger på, når din side bliver crawlet igennem. Header tags er de overskrifter og underoverskrifter, som du giver dine tekster på hoved- og undersider. I daglig tale bliver en hovedoverskrift kaldt for H1, og næst i hierarkiet kommer H2, H3, H4, H5 og H6.

Ved hjælp af disse overskrifter og underoverskrifter fortæller du Google, hvilke elementer er de vigtigste. Det skaber ligeledes overskuelighed for læseren.

Til hver en tekst må der kun være én H1’er. Der er dog ingen grænser for, hvor mange af de andre overskrifter du må inkludere. Det er dog altid en god ide at inkludere mindst en H2’er, og gerne flere da det skaber naturlige brud i teksten, der gør den nem at læse.

Det er da også H1 og H2 der er vigtigst, når man ser det fra et SEO-mæssigt perspektiv. De yderligere overskrifter er mest for læserens skyld.

Lad os illustrere ovenstående med et eksempel. Vi fortsætter med ideen om, at du har en forretning, der sælger rideudstyr i Aalborg. Din H1’er kunne i dette tilfælde være Rideudstyr Aalborg (for at få det præcise søgeord med), mens en H2’er kunne være: Find kvalitetsstemplet rideudstyr i Aalborg hos os.

Og hvor er det (også) godt at placere dine søgeord?

  • Skriv søgeordet i overskrifter og underoverskrifter – altså i H1’ere og H2’ere
  • Gerne først i overskriften
  • Gerne først i brødteksten i hvert afsnit
  • Hvis du markerer noget af teksten med fed
  • I ankertekster

 

Interne links

Interne links er endnu en vigtig del af on-site SEO. Med interne links kan du, på dit site, linke ind til andre sider på sitet. Det betyder blandt andet, at hvis din kunde er inde på din underkategori med ridehjelme, kan de lynhurtigt komme ind på siden med ridepiske blot ved et enkelt tryk på linket.

Ligesom med så meget andet så er interne links både en fordel søgemaskinemæssigt såvel som for brugervenligheden. Når du tilføjer interne links på dine over- og undersider, kan søgemaskinen forstå opbygningen at dit site, og den får nemmere ved at navigere rundt. Og jo nemmere det er, jo flere point får du også. Ydermere kan du præsentere dine kunder for dine andre produkter, som de måske ikke var klar over, at du havde – og som de måske ikke vidste, at de havde brug for.

 

Dit søgeord skal være en del af Image Alt Teksten

Mange overser billederne på siden, når det kommer til SEO. Det er en skam, da det faktisk er en rigtig stor del af arbejdet on-site SEO.

Når du holder musen hen over et billede på siden, vil der som oftest dukke en lille tekst op. Den tekst kalder man for Image Alt Tekst, og her bliver du præsenteret for det, du kan forvente billedet indeholder. Men det er ikke kun for dine kunders skyld, at du skal fokusere på dette. Google læser nemlig også disse tekster, fordi de kan ikke se og forstå, hvad der er på billedet. Hvis der ingen tekst er, får du ingen SEO-mæssig værdi ud af billedet. Derfor er det vigtigt, at du bruger lidt tid på at skrive tekst til disse billeder.

Alt Image Tekst skal indeholde det primære søgeord. Er dit søgeord ”grimer til ponyer”, er det det, der blandt andet skal stå. Når du gemmer billedet på computeren, inden du uploader billedet, er det også en rigtig god ide at inkludere søgeordet i navnet. Google kan nemlig også læse dette, og det er med til at give dig ekstra point på SEO-skalaen.

Har dit site et responsivt design?

Mobiltelefonen og tabletten har i stigende grad taget over for computeren. Hvor mange førhen brugte computeren til at shoppe på, er det i dag mobilen og tabletten, vi griber efter, når vi søger ny inspiration. De sociale mediers indtog har en stor del af æren for dette. Eksempelvis Instagram Shopping har taget den digitale shoppetur til helt nye højder.

Derfor er det også vigtigt, at din hjemmeside ser godt ud på mobilen såvel som på tabletten. Det betyder, at dit design skal kunne tilpasses til forskellige skærme, uden at det går ud over brugervenligheden. Med andre ord skal dit design være responsivt og nemt at tilgå.

 

Et hurtigt site er et godt site!

En af de ting vi med sikkerhed ved, at Google kigger på, når de crawler dit site igennem, er sidens hastighed. Du skal huske på, at dine kunder har travlt. Vi lever i en travl tid, hvor ungerne skal hentes, maden skal laves, og dine kunder har måske kun lige frokostpausen eller tissepausen til at shoppe i. Derfor har de ikke tid til at vente på, at din side uploades.

Du har måske endda selv prøvet det? Og hvis du skal være helt ærlig, har du så ikke mindst en gang droppet en langsom hjemmeside og valgt en anden i stedet? Har du et website eller en webshop er det derfor vigtigt, at dit site er hurtig. Vil du tjekke, hvor hurtig dit site er, kan du med fordel anvende PageSpeed Insights.

For at få et hurtigt site skal du være opmærksom på, at alt er optimeret. Det gælder blandt andet dine billeder, CSS- og Javaskript-koder.

 

Vær tålmodig – det betaler sig!

SEO er ikke et vidundermiddel, der giver dig fantastiske resultater fra den ene dag til den anden. Men er det gjort rigtigt, kan det alligevel skabe mirakler. For jo mere søgemaskineoptimeret din side er, jo højere kommer den i søgeresultaterne. Og er du placeret højt i de organiske søgeresultater, får du også flere besøgende. Og flere besøgende er ofte også lig med en højere konverteringsrate.

SEO fungerer ikke med det samme. Det tager tid. Ofte går der en måned før, du begynder at kunne se de første resultater fra dit SEO-arbejde. Derfor kan det godt virke lidt som spildt arbejde, hvis du ikke er bevidst om dette. Men selvom det tager lidt tid, før du begynder at kunne se effekten, kan det altså godt betale sig at satse på SEO.

Skal jeg hjælpe dig til tops i de organiske søgeresultater?
Jimmy Vejlemark
Partner & CMO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig