Kom i gang med Tabt Kurv automatiserede mails

Hvem vil ikke gerne øge sin omsætning? Så med mindre at alle dine besøgende allerede nu lægger produkter i kurven og betaler, så læs med her hvor jeg giver et indblik i ét af mange små tricks, som kan fastholde dine besøgende, og gøre dem til kunder på sigt.

”Tabt kurv” mails kræver nemlig kun en opsætning, så du kan skabe mersalg, uden at du behøver at bruge alle dine ressourcer i hverdagen på at få dine besøgende til at blive lidt længere.

 

Hvad er Tabt kurv automatiserede mails?

Tabt kurv er en trigger-mail, som kan sidestilles med re-marketing, hvor du sender en mail ud til den besøgende på din webshop, som har lagt en vare i kurven, men derefter har forladt din webshop uden at købe. Du målretter dermed triggeren Tabt kurv mod den tidligere besøgende på din webshop som ikke har købt.

Mailen du udsender til den besøgende indeholder således de produkter, som den besøgende havde lagt i kurven, men ikke gennemført køb på. Den besøgende bliver på den måde mindet om, at de har kigget på produkter på din webshop, som de endnu ikke har købt.

Tabt kurv er en effektiv måde at få dine besøgende til at købe på, hvis du vel at mærke tracker dine besøgendes adfærd på din webshop og sætter en mail op i det mailsystem, som du benytter dig af.

 

Tips & Tricks til Tabt Kurv mails: Hvad skal du huske?

Herunder får du en række tips til, hvordan du opsætter din Tabt Kurv trigger, så du får mest muligt ud af mailflowet, som du udsender på baggrund af den tabte kurv.

 

  • 1. Den fangende emnelinje

    Det vigtigste ved at sende mails ud vil altid være, at emnelinjen fanger læserens blik ud fra mængden af de mange mails, som suser ind i din besøgendes indbakke ellers. Invester tid i den helt rette sætning, så den fanger læseren – prøv dig eventuelt frem med forskellige sætninger og sammenlign åbningsraten på disse. Husk på at emnelinjen er grunden til, at vi åbner mailen!

 

  • 2. Lav et mailflow med flere mails

    Du kender det nok godt selv: det er ikke alle mails, vi lægger mærke til i farten, og derfor kan en eller to påmindelser være en rigtig god ide. Ikke for mange selvfølgelig, fordi vi nødig vil ende med, at læseren tænker det som spam. Lav eksempelvis et mailflow på max tre mails, hvor to af dem er påmindelser om samme budskab.

 

  • 3. Hav kun ét budskab

    I forlængelse af ovenstående er det meget vigtigt, at du kun har et budskab i din mail – og i dit mailflow. Ved at præsentere den besøgende for flere budskaber, er de også nødt til at tage stilling til og træffe flere valg. Hold dig til formålet med Tabt kurv mailen: at få den besøgende til at købe. Indholdet skal derfor kun have dette fokus og ikke også et budskab om at se dine blogindlæg, dine nyheder i shoppen eller noget helt tredje.

 

  • 4. Den rette landingspage

    Det er vigtigt, at du tænker over, hvor dine besøgende lander henne. Giver det bedst mening, at personerne havner på din forside eller direkte i den forladte kurv? Uanset er du nødt til at tænke over, at den besøgende kan have benyttet sig af en anden enhed, end den enhed som de sidder med i øjeblikket, hvor de modtager din mail om den tabte kurv. Sender du dem derfor ind i den forladte kurv, er det ikke sikkert, at der er nogle varer at hente. Det vigtigste er derfor, at den besøgende lander i selve shopping-oplevelsen igen og altså ikke bliver efterladt i ingenmandsland.

 

  • 5. Guleroden alle gerne vil modtage

    Måske den besøgende ikke køber i første mail, så kan det være en god ide at have en gulerod klar i næste mail, så den besøgende bliver hjulpet det sidste stykke vej mod købet. Det kan være en rabatkode eller en gratis gave med i købet – så længe gaven er relevant for kunden vel at mærke.

 

  • 6. Fang den besøgende på det rette tidspunkt

    Lad dit mailflow starte forholdsvis hurtigt efter, at de har forladt kurven fuld af varer. Vi anbefaler gerne, at flowet starter cirka en time efter. Den efterfølgende dag kan du sende anden mail med en gulerod. Går der for lang tid før du sender første mail ud, kan du nemlig risikere, at den besøgende har købt sine varer et andet sted.

 

  • 7. Indholdet i Tabt kurv mailen

    Selve indholdet i mailen skal selvfølgelig være kort, præcis og kun indeholde det ene budskab om køb af den forladte kurv. Vær personlig og gør brug af personens fornavn for at skabe tillid og relation. Sæt gerne billeder ind for blikfang, men vær igen tro mod budskabet om at få den besøgende til at købe sin forladte kurv, og få derfor ikke forvirret personen med for mange blikfang. Vær konkret i din tekst og benyt kun de varer, som den besøgende rent faktisk havde lagt i kurven.

 

Har du disse ovenstående punkter in mente, er du mere end godt på vej til at skabe ekstra mersalg uden, at du behøver røre en finger i hverdagen.

 

OBS!  Tabt kurv kræver selvfølgelig, at du har de besøgendes e-mail og ikke mindst deres accept til at sende dem emails fremadrettet, samt at du benytter dig af et mailsystem i forvejen.