Sådan opnåede Kølkær Stof & Hobby en skyhøj stigning i organisk trafik

I en branche som Kølkær Stof og Hobbys er der rift om de gode placeringer i de organiske søgeresultater. Men med den helt rigtige SEO-strategi og knivskarpe SEO-tekster opnåede virksomheden en stigning på i alt 584 placeringer på deres søgeord.

Knivskarpt fokus gav en stigning på knap 170% i organisk omsætning

Når forbrugere søger på Google, bliver de mødt af to typer søgeresultater. De betalte og de organiske. Hvor de betalte annoncer hurtig kan give afkast fra sig, er det noget anderledes med de organiske søgeresultater. At komme på side et kræver hårdt og fokuseret arbejde, og selvom det kan tage tid at opnå gode placeringer, så er det helt sikkert arbejdet og ressourcerne værd. Det oplevede den Herningbaserede hobbyforretning, Kølkær Stof & Hobby.

Efter en grundig gennemgang af virksomheden og websitet blev det tydeligt, at det, der virkelig kunne give gode resultater, var, hvis der blev fokuseret på teknisk SEO og tekstforfatning. Især tyndt indhold skulle fjernes og erstattes med godt og relevant indhold, der skulle være fuld fokus på søgeord, title tags, metabeskrivelser og linkbuilding, og det endelige resultat blev en søgemaskineoptimeret webshop, der stryger opad i de organiske søgeresultater.

Undersøgelser viser, at langt de fleste klik lander på den allerførste side af Googles søgeresultater. En høj placering har altså stor betydning for, om en kunde klikker sig ind på siden eller ej. Et klik forøger også chancen for en egentlig konvertering, og det har Kølkær Stof & Hobby virkelig kunne mærke. Et knivskarpt fokus på SEO har sikret en stigning i mange af deres søgeord, og de har oplevet en stigning i deres organiske omsætning på imponerende 168,44%!

0%
stigning i den organiske konverteringsrate, sammenlignet med samme periode sidste år
0%
placeringer er Kølkær Stof & Hobby steget med på de søgeord, vi arbejder med
0%
Stigning i den organiske omsætning

Mere end en fordobling i konverteringsraten

Kølkær Stof og Hobby sælger alt, hvad den kreative sjæl måtte have brug for. Alt lige fra metervarer og garn til knapper og andet tilbehør til håndarbejde bugner på deres virtuelle såvel som fysiske hylder. Det er en branche, der er konkurrencepræget, og derfor kræver det også lidt ekstra at opnå de allerbedste resultater.

Men med en god portion tålmodighed, en knivskarp strategi og målrettet arbejde både on-site og off-site kan man komme langt. Så langt, at det hos Kølkær Stof & Hobby skabte mærkbare resultater og en stigning i omsætning.

Allerede mens arbejdet stod på, begyndte de gode resultater at melde deres ankomst. Og tallene taler vist for sig selv. Sammenlignet med samme periode sidste år steg det samlede antal af organiske sessioner med 11,77%, sessionsvarigheden er steget med 8,82%, og konverteringsraten er steget med hele 151,41%. Konverteringsraten er udelukkende et udtryk for det salg, der kommer ind via de organiske søgeresultater, og medtæller altså ikke salg i den fysiske forretning såvel som gennem de betalte annoncer.

Eliminering af tyndt indhold og nøje udvælgelse af søgeord og linksider

Vores SEO-samarbejde med Kølkær Stof & Hobby blev indledt med en grundig søgeordsanalyse og en undersøgelse af markedet. Ud fra det blev en lang liste af relevante søgeord bestemt, og her valgte vi især at satse på brandnavne og produkttyper. Disse søgeord kom til at danne grundlag for langt det meste SEO-arbejde – herunder title tags og metabeskrivelser, tekstforfatning samt overskrifter.

Hver en side er blevet gennemgået med henblik på teknisk SEO og optimering med søgeord, og der er ydermere blevet lavet en intern linkstruktur. Denne er ikke kun med til at hjælpe med at opnå højere placeringer på Google, men den hjælper også de besøgende med at finde de relevante ting hurtigt og nemt. Et sted vi også har valgt at bruge ekstra kræfter, er i linkbulding-arbejdet. Netop linkbuilding kan gøre den helt store forskel for placeringerne på Google, og derfor er det også vigtigt, at der bliver udarbejdet en skarp linkbuilding-strategi. Vi har derfor været meget selektive og nøje udvalg de mest relevante websites.

Det fantastiske resultat, Kølkær Stof & Hobby, opnåede er altså et tydeligt resultat af, hvor stor en betydning søgemaskineoptimering og produktion af godt og relevant indhold kan have på antallet af ordrer. Ikke nok med at Kølkær Stof & Hobby er steget i alt 584 placeringer på de søgeord, vi arbejder med, så får de også over dobbelt så mange ordrer ind, som i samme periode sidste år.

Jimmy Vejlemark
Partner & CMO