Facebook Analytics er her – og vi er henrykte!

Vi kan næsten ikke få armene ned! Facebook har nemlig omsider fået deres eget analyseværktøj: Facebook Analytics. Det betyder – udover en markant øget indsigt i resultaterne fra vores kampagner – at vi får en række nye funktioner i forhold til tracking af kunderejsen og brugernes adfærd. Egentlig har nogle af funktionerne været der hele tiden under fanen ”Apps”, men nu er der givet adgang til et langt bredere spektrum af data.

Dét Google Analytics, vi kender i dag, og Facebook Analytics er altså ikke det samme, og jeg vil understrege, at Analytics ikke kan erstattes af dette nye værktøj. Vi ser dog en række fordele ved at anvende Facebook Analytics, bl.a. at værktøjet taler bedre sammen med vores annoncering på Facebook, og derfor får vi mere retvisende data at arbejde ud fra. Derudover kan vi fra Facebook spore på tværs af de enheder, kunder benytter, det betyder altså at vi i højere grad (og langt mere præcist) kan kortlægge den kunderejse, som går forud for et køb, lead, interaktion mv.

 

People-based tracking

Med Facebook Analytics får du det komplette billede af kundens rejse, og du får nye værdifulde indsigter i dine kunders data. Det betyder altså, at du i højere grad får indsigt i, hvordan din kunde agerer på din hjemmeside, og du kan sammenligne når den samme forbruger besøger din side fra f.eks. desktop, telefon eller tablet.

Den største forskel mellem Google Analytics og Facebook Analytics er måden, hvorpå værktøjerne sporer. I Google Analytics spores kundens adfærd på din hjemmeside via cookies. Det betyder for eksempel, at hvis du besøger onlineplus.dk fra din desktop, vil der blive placeret en cookie på din computer, som følger din rejse, indtil du sletter dine cookies på computeren. Besøger du senere hen vores hjemmeside fra din telefon, kan Google Analytics ikke se, at du er den samme tidligere besøgende, men vil registrere dig som en ny besøgende med en ny separat kunderejse.

Facebook Analytics kan i stedet sammenholde med din aktive Facebook-profil, se at du er den samme besøgende, hvad end du kigger på hjemmesiden fra din desktop, din tablet eller din telefon. Sammenfattet betyder det altså, at datagrundlaget i Facebook Analytics sammenlignet med Google Analytics, er bedre. Fremfor at tracke konverteringer baseret på enheden, bliver de i Facebook målt på personen – altså people-based tracking, og det giver dig et mere retvisende billede af den samlede kunderejse.

 

Omni-channel overblik

Alle rapporter giver et omni-channel overblik af brugeraktiviteten som standard. Facebooks tese er nemlig, at for virkelig at forstå vores kunders adfærd skal vi forstå personen bag og ikke deres enheder. Omni-channelanalyser gør det nemt at overvåge aktivitet på tværs af enheder og få et komplet billede af hele kundens rejse.

Facebook Analytics giver et komplet billede af kundens rejse på tværs af kanaler og enheder, fordi dataene viser, at folk ofte starter rejsen på en enhed og gennemfører den på en anden. For eksempel hvis en besøgende undersøger en vare på deres telefon, men fuldfører et køb fra deres computer.

Facebook Analytics er i virkelighed en fuldendt omni-channel løsning og kan hjælpe dig med at forstå den komplette kunderejse på alle dine kanaler.

 

Optimeret mod vækst

Facebook Analytics giver dig altså dybdegående demografisk og geografisk information og målgruppeindsigt, som bidrager til at udbrede forståelsen af dit publikum og mere præcist segmentere for at analysere deres adfærd.

Hvis du allerede bruger Facebook Pixel, kan du med det samme begynde at se webaktivitetsdata i Facebook Analytics uden at foretage nogle ændringer. Du kan også bruge alle funktionerne i Facebook Analytics, som for eksempel at oprette funnels til måling af konvertering, visning af kohorter for at måle ændringer over tid og bruge demografi og segmenter for bedre at forstå bestemte målgrupper. Eksempelvis giver ”segmenter” dig mulighed for at se demografien hos dine top 10% brugere eller sammenligne, hvordan en demografisk gruppe konverterer i din funnel sammenlignet med en anden. Alt i alt betyder det altså, at Facebook Analytics er skabt for at optimere din annoncering mod vækst, og det synes vi jo alle er en ret god idé!

 

Funnels kan forbedre dit flow

Ligesom i Google Analytics kan du oprette funnels/tragte, som viser dig, hvordan dine besøgende bevæger sig gennem en række hændelser. På den måde kan du f.eks. måle din overordnede konverteringsrate eller se ved hvilket trin dine besøgende forlader dit flow på, og på den måde kan du sætte ind de steder, der trænger til forbedringer. Den nye mulighed med funnel i Facebook Analytics er, at du nu også har mulighed for at tilføje Facebook hændelser som en del af din funnel.

Din funnel kan f.eks. hedde: Personer som har liket et af dine Facebookopslag, har set et produkt i din webshop, lagt det i kurv og fuldendt købet. Du kan derfor udvide din horisont over kundens rejse mod et køb med et ekstra step – nemlig om de forud for købet har interageret med din Facebookside, dine opslag, annoncer mv. Alt i alt kan funnels i Facebook Analytics altså bidrage til en forbedring af dit flow, så du fastholder forbrugeren og på sigt kan skabe flere gennemførte konverteringer på dit website.

 

Customer Lifetime Value

Med Customer Lifetime Value i Facebook Analytics kan du forudse, hvilken værdi dine kunder har for dig på sigt. Her kan du se, hvilken gennemsnitlig omsætning en kunde giver, som handler hos dig i uge 0, og se hvilken værdi kunden repræsenterer i f.eks. uge 5 og uge 10. Du vil også kunne se, hvilken værdi et køb har for din forretning efter f.eks. seks måneder.

I Facebook Analytics er vi altså ikke begrænset af cookies, hvilket betyder, at vi kan måle den livstidsværdi en kunde har langt mere nøjagtigt, og vi kan få en meget bedre idé om, hvad dine kunder er værd for dig. Se, det er noget, som virkelig kan have uvurderlig værdi for din fremtidige markedsføring og gøre, at du i højere grad laver de rette til- og fravalg i din annoncering.