Nye regler om gebyrer på betalingskort

20. september 2017webshop-blog

Nye regler om gebyrer på betalingskort

Nogle betalingsformer koster penge for en webshop, hver eneste gang der sker en transaktion med netop denne type betalingskort. Indtil nu har det været tilladt at pålægge kunden gebyret, men ikke ret meget længere.

Forskellige kort = forskellige gebyrer

Nogle betalingskort (eksempelvis Dankortet) har et lavt gebyr og har været helt uden omkostninger for kunden. Andre kort (eksempelvis internationale kreditkort) har modsat haft et relativt højt gebyr. Det er ved disse kort, at webshops har haft muligheden for at sende gebyret videre til kunden som en såkaldt ”surcharge”.
En af de mest populære korttyper i Danmark er kombinationskortet Visa/Dankort. Siden 2016 har det været lovpligtigt på webshops, at kunderne selv skal kunne vælge, om de vil bruge den del der er ”Visa” eller ”Dankort”. Derfor har kunden altid haft overblikket over, hvilket betalingskort der er billigst at anvende.

Webshops skal selv betale for kortgebyr

EU har vedtaget et såkaldt ”betalingsdirektiv 2” (PSD2) den 1. januar 2018. PSD2 betyder et forbud mod at viderefakturere gebyrer. Fremadrettet vil det altså blive den samme pris for kunden uanset, hvilken betalingsform der ønskes anvendt.

Konsekvensen af PSD2 bliver i stedet at det vil have betydning for webshoppen, hvilket betalingskort kunden vælger. Hvis prisen på transaktionen er den samme for kunden, vil vi kunne forvente, at kunden i højere grad vil benytte okker-gokker-princippet” som grundlag for deres valg af betalingskort. Når det er tilfældigt, hvilket kort kunderne anvender, vil der være en større procentdel, som vælger betalingskort med dyre gebyrer, som webshoppen nu skal betale for – i stedet for kunden selv.

Webshopejer, hvad gør du?

Når webshops pr. 1. januar 2018 selv skal betale for gebyrerne på betalingskortene, så har de flere muligheder til rådighed:

En mulighed vil være at give rabat, hvis kunden vælger et af de billige betalingskort. Denne rabat vil dog hurtig blive vanskelig at gennemskue for kunderne og kan resultere i en dårligere konverteringsrate.

Den mulighed som de fleste webshopejere nok vil vælge er ganske enkelt, at justere priserne således, at man udregner en gennemsnitsværdi for betalingen og lægger den oven i prisen for produktet. Denne måde at inkludere gebyret i prisen er allerede almindelig praksis for langt de fleste webshops.

Få gebyret inkluderet og kunden konverteret

Det er vigtigt at understrege at langt de fleste webshops i dag allerede vælger, at inkludere gebyret til betalingskortet i prisen på deres produkter. Ved at inkludere gebyret i prisen undgår man, at kunderne bliver frustrerede over en meromkostning, når de skal indtaste deres dankortoplysninger og springer fra købet. Dette er også årsagen til at flere og flere webshops vælger at tilbyde gratis fragt og inkludere dette beløb i prisen.

Problemet omkring PSD2 er heldigvis relativt begrænset, eftersom mange webshops allerede er på forkant med denne lovgivning. Hvis din webshop derimod stadig opkræver et gebyr fra dine kunder, når de benytter bestemte betalingskort, så bør du få det omlagt, så omkostningerne bliver inkluderet i prisen

Jimmy Vejlemark
Skrevet af
Jimmy Vejlemark
Partner
Jeg elsker digital markedsføring og brænder i høj grad for at skabe resultater for mine kunder med solid rådgivning på tværs af alle medier. Jeg har været rådgiver i mere end 700 webprojekter, af forskellig art, og holder derudover løbende foredrag og seminarer om online markedsføring over hele landet.
Skal vi hjælpe dig videre med din hjemmeside eller webshop?
Indhent tilbud
Send en forespørgsel og få et gratis tilbud på hvordan vi kan styrke din online tilstedeværelse



Eller ring til os på tlf. 70 22 11 44 og hør mere om hvad vi kan tilbyde.