Apple lancerer iOS 14.5 med omdiskuteret privatlivstiltag

Det har været rygtet. Det har været frygtet. Nu er det her. Vi snakker selvfølgelig om App Tracking Transparency (ATT).

Vi er efterhånden blevet vant til, at vi skal give tilladelse til, hvilke data vi vil dele, når vi besøger hjemmesider, men nu sigter Apple også efter mere transparent datadeling ift. apps. Og netop dette bliver en realitet i deres nyligt udrullede iOS 14.5 opdatering.

Det betyder, at brugerne nu skal give tilladelse til, om en app må tracke dem på tværs af apps og hjemmesider ejet af andre virksomheder, eller dele deres data med såkaldte ’data brokers’, hvis eneste eksistensgrundlag er at indsamle data fra millionvis af brugere for at analysere, gruppere og sælge videre.

Brugerne vil fremover møde en anmodning, når de åbner en app for første gang, hvor de skal give tilladelse til, om den pågældende app må spore dem. Samtidig vil de altid have et overblik over, hvilke apps der har tilladelse til hvad i deres indstillinger. Det betyder altså, at det bliver langt lettere for brugerne at holde styr på, hvilke apps der må bruge deres informationer til annoncesporing.

Hvad betyder det for dig?

Jo, det lyder nok som lidt af en fordel for brugerne, men for dig som virksomhed vil der komme lidt bump på vejen.

Denne type af data og informationer bruges nemlig til at kunne lave målrettede reklamer. Nu hvor brugerne har mulighed for mere kontrol over deres data, vil det få en betydning for dine kampagner.
Hovedsageligt skal du forberede dig på at miste en masse data på dine brugere, og det gør især retargeting svært, fordi du ikke nødvendigvis får data på en bruger, når den har besøgt din app.
Du skal derfor være ekstra opmærksom på at holde øje med dine data og kampagner fremover.

Det bliver også sværere at ekskludere personer, som allerede har købt i din annoncering, når du ikke længere har data på købet. Derfor bør du i højere grad benytte dig af Facebook eller Instagram kilder som målgrupper, da man stadig har fuld sporbarhed på disse. Her er der tale om brugere, der har interageret med din virksomheds Instagram eller Facebook side og dens indhold.

Privatlivsændringerne gør formodentlig opdateringen til en af de mest omdiskuterede længe, og flere virksomheder inden for annonceringsbranchen samt IT har givet deres frustration til kende. Facebook beskylder Apple for at være dobbeltmoralske, fordi de selv indsamler data samt for at køre priserne op på digital markedsføring.
Men på trods af klager fra alle sider stod Apple fast og udruller nu opdateringen, der skal slå et slag for mere gennemsigtighed og brugerkontrol.

Det er svært at vurdere, hvor stor en effekt denne feature får, før der begynder at tegne sig et mere reelt billede af, hvor mange brugere der ikke giver samtykke til sporing. Man kunne frygte, at det kommer til at have en signifikant betydning, fordi mange brugere vil takke nej, men tidlige eksperimenter viser dog, at det måske ikke blive helt så betydeligt alligevel.

Jolene Liza Sapsworth
HEAD OF SOME
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig