Bliver dit domænes indhold blokeret af Google? Få det fixet!

Måske har du lagt mærke til det, måske har du ikke, men uanset hvad er der en markant forskel på hhv. http og https og dermed forskel på, om der er en lille hængelås til venstre i din browser eller ej – og en forskel på, om forbrugere kan tilgå dit domænes indhold fra Google eller ikke.

Hvorfor er det vigtigt? Spørg Google

Det bør næppe komme som en overraskelse, i hvert fald ikke i SEO-regi, at Google præfererer sider og shops, der er troværdige og certificerede. Dette skyldes, at det sikrer brugerne af siderne, at disse sider vil kryptere og værne om de informationer og data, der bliver givet, med et ekstra niveau af sikkerhed. Tilbage i 2014 annoncerede Google, at man med en opgradering fra http til https ville opleve et mindre boost[1] i sine placeringer i Googles søgeresultater, fordi Google netop belønner sider, der er sikre for forbrugerne.

Sikkerhed er en topprioritet for Google, og de har længe varslet nye vilkår for sikkerhed på nettet, hvilket betyder, at nettet har gennemgået stor udvikling i overgangen fra http til https. En udmelding fra Google Chrome Security Team[2] i starten af oktober 2019 understreger endnu engang, hvordan de fremadrettet vil lægge mere opmærksomhed og flere ressourcer i at sikre, at https-konfigurationer overalt på nettet er sikre og opdaterede.

Samtidigt vil de i fremtiden indføre procedurer, der løbende blokerer alt indhold på domæner, der kategoriseres som ’mixed content’ fra undersider, der ikke har et SSL-certifikat og dermed kun er http. Dette ligeledes for at sikre forbrugernes data og informationer på nettet.

SSL

SSL står for Secure Sockets Layer og er en krypteringsprotokol, der skaber et krypteret link mellem browser og webserver, så man kan være sikker på, at de transaktioner og data, der f.eks. forbinder kunder til webshops, forbliver private.

Når webshops har et SSL-certifikat, skifter den fra http til https-protokol, og der vil blive vist en hængelås i browseren. Dette ikon signalerer til kunder, at de uden problemer kan stole på domænet, og at deres informationer vil blive behandlet korrekt og sikkert.

 

Forskellen skåret ud i pap

Http og https fungerer som udgangspunkt på samme måde. Begge systemers funktion er at flytte informationer og data fra A til B (f.eks. privatoplysninger fra kunde til webshop). Forskellen er det lille s, der står for Secure. Det betyder, at ovenstående SSL-protokol er indført og sørger for en krypteret forbindelse, når disse privatoplysninger overføres fra A til B.

Det skal du være OBS på

Når man lader sine sider og undersider overgå fra http til https, sker der samtidig en ændring i URL’erne, som reelt betyder en ændring i domænenavnet. Når disse ændringer sker, er det enormt vigtigt at være opmærksom på at indføre 301 redirects på sine ’gamle’ sider, så forbrugeren automatisk bliver videresendt til de nye sider. 301 redirects er afgørende for at bibeholde siden/domænets autoritet og placering i søgeresultaterne i Google, når domænenavnet ændres[3]. Den tidligere nævnte udmelding fra Google inkluderer guides til, hvordan man sørger for at lade sine sider og tilhørende undersider overgå fra http til https. Ligeledes tilbyder Google guides til, hvordan man ændrer URL’er med 301 directs[4], så er du i tvivl, er der hjælp at hente.

 

[1] https://webmasters.googleblog.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html

[2] https://blog.chromium.org/2019/10/no-more-mixed-messages-about-https.html?fbclid=IwAR2LxxEghz4LiLXjGvyHmzvahbD4q2zzBTEsMy6oKOioifTmNsU26Oj9VXE

[3] https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/7430/what-is-a-301-redirect-and-why-should-you-care.aspx

[4] https://support.google.com/webmasters/answer/93633?hl=en