Ny core update fra Google

Har du bemærket svingninger i dine organiske placeringer i dag? Hvis ja, kan det skyldes, at Google i forgårs annoncerede, at de ville starte udrulningen af den anden core update i 2020. Udrulningen af ”May 2020 core update” startede helt præcist mandag d. 4. maj klokken 3:50 p.m. amerikansk tid, og det forventes, at udrulningen af opdateringen vil tage 1-2 uger.

De større, brede opdateringer af Googles algoritme kommer jævnligt med 2-3 måneders mellemrum. Der har også været spekulationer om, hvorvidt Google ville holde igen med deres core updates under corona-pandemien. Det har vi nu fået et endegyldigt svar på ikke er tilfældet.

 

Er dine placeringer ramt?

Google har udarbejdet anbefalinger og råd til, hvad du som websiteejer skal overveje, hvis du er berørt af deres core updates. Er der ikke en handling, der kan løse de negative udsving, spørger du måske? Det enkle svar er desværre nej. Der findes ikke et quick fix, hvis du oplever fald i dine placeringer.

Det ses også ofte, at der opstår en ustabilitet i de organiske placeringer efter en core update. Og du vil i nogle tilfælde kunne opleve, at placeringer kan rette sig igen, efter opdateringen er rullet helt ud. Dette er også første core update fra Google siden pandemien, og derfor vurderer vi, at ”May 2020 core update” har potentiale til at gøre søgeresultaternes placeringer særlig ustabile. Som nævnt er der udsving i placeringerne i Googles søgeresultater efter frigivelsen af en core update. Derudover har brugernes søgeadfærd i Google ændret sig meget de sidste måneder under Corona. For eksempel søger meget få nu på rejser, turisme, kulturelle aktiviteter osv., hvor flere nu søger efter, om de kan købe nødvendige varer online. Den ændrede søgeadfærd har også påvirket søgeresultaterne, og sammen med en opdatering fra Google kan dette skabe en større ustabilitet.

Hvad skal du have fokus på?

Ændringer i placeringer afspejler generelt indholdsrelevans. Og Google har ikke ændret deres vejledninger og anbefalinger til denne opdatering fra de tidligere centrale algoritmeopdateringer. Google råder websiteejere til altid at have fokus på at gøre deres indhold så godt som muligt, og det gælder også i dette tilfælde.

Arbejd derfor med at gøre dit indhold på landingssiderne til det indhold, der kommer bedst omkring det specifikke område, brugerne og kunderne efterspørger.

Google belønner websites af høj kvalitet og mindsker tilstedeværelsen af websites af lav kvalitet. Det har de haft fokus på siden Panda-algoritmeopdateringen i 2011, som bl.a. slår ned på websites med:

  • Tyndt indhold
  • Duplikeret indhold
  • Indhold af lav kvalitet
  • Mangel på troværdighed
  • Mange sider af lav kvalitet

Derfor er det et must med godt og relevant indhold, som imødekommer brugernes søgeintentioner. Og det vurderes, at det kun vil få en større betydning fremadrettet, ud fra det vi hører og ser fra Google og deres løbende algoritmeopdateringer.

Vil du vide mere om Googles nye opdatering?
Nanna Ladegaard Larsen
SEO specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig