Du risikerer at miste dine data i 2021 på grund af nye ændringer i Apple.

Det bliver endnu sværere at tracke i 2021!    

Apple har annonceret ændringer i iOS 14, som vil træde i kraft i starten af 2021. Ændringerne betyder blandt andet, at der i 2021 fremover max trackes otte konverteringshændelser pr. domæne. For at undgå afbrydelser af kampagner skal alle domæner derfor bekræftes.  

Her i huset har vi allerede været i gang med at bekræfte en del domæner – men vi opfordrer alle vores kunder til at få deres domæner bekræftet snarest muligt.  

Vi ser også væsentligt mindre retargetinggrupper, og allerede nu oplever vi at de dynamiske retargeting-annoncer ikke kører med samme effektivitet – og det er endda på trods af, at vi kan se, at der er masser af trafik til sitet.  

Nedenfor vil vi forsøge at gennemgå ændringerne lidt nærmere, men vi opfordrer også vores kunder til at gå ind og læse yderligere op på det selv eller kontakte en af vores specialister for nærmere vejledning.  

 

Links til læsning:   

https://business.facebook.com/business/help/126789292407737  

https://www.facebook.com/business/help/331612538028890 

 

Det, de nye ændringer i iOS 14 påvirker, er den måde, Facebook modtager og behandler konverteringshændelser på fra værktøjer som Facebookpixlen.   

Det skyldes blandt andet, at Apples politik forhindrer visse typer af dataindsamling og deling, medmindre forbrugeren tillader, at deres aktivitet på deres iOS 14enhed spores – men som bekendt er det de færreste, der gør det.  

Annoncetilpasning og effektivitetsrapportering risikerer derfor at blive begrænset for konverteringshændelser både i apps og på websites.  

 Men hvorfor er det overhovedet vigtigt at spore og måle konverteringshændelser? 

  

Lad os først få definitionerne på plads.  

 En konverteringshændelse er det, man kan betegne som en blød konvertering.  

 Det kan fx være, at den besøgende: 

  • klikker på en knap – eksempelvis ”vis vare” 
  • tilmelder sig et nyhedsbrev 
  • scroller mere end halvvejs ned på en side  
  • bliver på en bestemt side i mere end et minut.  

 

Kort sagt er det adfærd, der i sidste ende kan lede til det, de fleste definerer som en hård konvertering, nemlig at den besøgende klikker ”køb”.  

Fx hvis du har en blog, og en besøgende inden for de sidste to måneder har læst mere end fem blogindlæg.  

Eller hvis du har en webshop, hvor en besøgende har kigget flere gange på et bestemt produkt.  

Ovenstående adfærd kan lede til en tilmelding til et webinar eller køb af produkt, men det ved man som sideejer ikke, hvis ikke man har knyttet konverteringshændelser til sine konverteringspunkter, og man får måske derfor ikke udført de rette handlingsmotiverende aktiviteter.  

 

Hvordan hænger det så sammen med de nye ændringer?  

Det gør det i den forstand, at ændringer kan påvirke ens adgang til de ovennævnte data. Ja, faktisk risikerer man helt at stå uden adgang og indsigt i disse konverteringshændelser. Det betyder, at man ikke har en jordisk chance for at vide, hvordan man skal udforme sin hjemmeside og sin marketing- og annoncestrategi.  

Hvorfor er det sådan? Som nævnt tidligere skyldes det, at mange fravælger sporing på deres iOS 14enheder. I 2021 kan man derfor at opleve et fald i antallet af rapporterede konverteringer. Samtidig risikerer man også, at flere af ens annoncer enten vil blive sat på pause eller stoppe helt med at blive leveret til bestemte enheder.  

 Men hvad er det så, du kan gøre for at imødekomme disse ændringer og undgå at miste vigtige data på din webshop?  

 

Vi har samlet et par guidelines til dig:  

  1. Fuldfør domæneverificering. Først og fremmest anbefaler vi, at du verificerer dit websitedomæne. Hvis domænerne har flere virksomheder eller personlige annoncekonti, der ejer pixels, er det vigtigt at prioritere verificeringen af domænerne. Bliv ikke skræmt, domæneverificering er ikke en ny proces og kan udføres fra din Business Manager. Den primære forskel er, at domæneverificering skal udføres på det effektive domæne på øverste niveau. 
  2. Planlæg at bruge otte konverteringshændelser pr. domæne. Du vil være begrænset til at konfigurere op til otte unikke konverteringshændelser pr. websitedomæne og annoncesæt, der er optimeret for en konverteringshændelse. Hvis du bruger mere end otte konverteringshændelser pr. domæne til optimering eller rapportering, bør du lægge en handlingsplan for, hvordan de ændres til maksimalt at bruge otte hændelser. 
  3. Startkonfiguration og hvordan du ændrer den. Facebook vil til at begynde med konfigurere de konverteringshændelser, de mener, er de mest relevante for din virksomhed baseret på din aktivitet. Alle andre hændelser vil blive gjort inaktive for kampagneoptimering og -rapportering. Under Facebooks Hændelsesadministrator kan du ændre dit valg af konverteringshændelserHer er det vigtigt, at du sørger for at identificere de otte konverteringshændelser, der er vigtigst for dine virksomhedsresultater. Du bør foretage en vurdering om, hvorvidt der skal foretages ændringer i din kampagne eller målingsstrategi.  

 

Glem ikke din Google Ads 

Alle tilskrivningsmodeller vil skifte til sidste klik for brugere på iOSenheder.  

Og hvad betyder så det?  

Det betyder, at der ikke kan tilskrives værdi til flere klik. Det gør sig gældende i situationer, hvor brugerne klikker på flere annoncer, inden de foretager det endelige køb. Her vil det udelukkende være det sidste klik, der bliver tilskrevet værdi.  

Udfordringen i denne ændring kan være, at man skruer ned på eller stopper klik fra søgninger tidligt i købstragten, hvilket i sidste ende vil lede til færre ordrer fra low funnelsøgninger. Derfor er det vigtigt, at man er opmærksom og kender betydningen af last clicktilskrivningsmodellen.   

Vores råd til dig er derfor, at du skal have øje for, hvordan dine smart biddingkampagner klarer sig. Særligt dem med Target-ROAS, hvor man her kunne overveje at teste Target-CPA eller helt skifte tilbage til Manuel CPC.  

 

Er du nået helt hertil? Godt gået!  

Der er flere elementer at tage højde for, men vi har valgt i første omgang at fokusere på ovenstående for at gøre det overskueligt for dig.  

Vores anbefaling er, at du skynder dig ind og får tjekket op på dine domæneverficeringerkonverteringshændelser og tilskrivningsmodeller.    

Hvis du som sagt er i tvivl eller har behov for hjælp, så skal du endelig kontakte en af vores specialister, som vil hjælpe dig og din hjemmeside/webshop sikkert igennem ændringen. 

Har du brug for hjælp til din marketingstrategi?
Isabella Maria Jakobsen
SOME Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig