Google indfører kontinuerlig scrolling på mobilsøgninger

I jagten på at gøre brugeroplevelsen bedre og hjælpe brugerne med hurtigere at finde det, de leder efter, har Google besluttet at ændre måden, vi hidtil har fået vist søgeresultater på en mobiltelefon. Google har nemlig meddelt, at de nu indfører kontinuerlig scrolling, når du bruger søgemaskinen på en mobilenhed.

Når du kommer til bunds på første søgeresultatsside, vil de næste resultater automatisk indlæses. Du skal ikke længere trykke ’se flere’, men får serveret søgeresultaterne mens du scroller. Det bliver dermed en mere gnidningsfri og flydende søgningsoplevelse som bruger.

 

Hvad kommer det til at betyde?

Det kan vi selvfølgelig kun gisne om, men vi forventer, at det særligt kan have betydning for de søgeresultater, der befinder sig på side 2.

Selvom du sikkert oftest finder det, du leder efter i de første par søgeresultater, kan der være situationer, hvor du har brug for flere resultater. Med denne opdatering bliver det meget lettere for dig at få dette og dermed opdage nyt indhold, du ellers ikke ville have opdaget. Og så kan det altså have en positiv betydning for de søgeresultater, der før har gemt sig på side 2 (eller 3).

For Google Ads kommer det til at påvirke din tekstannoncering. Google beregner nemlig annoncerangeringen for samtlige søgeresultatsider på ny for at sikre, at de mest relevante annoncer rangerer i toppen. Fremover vil der blive vist færre annoncer i bunden af hver ”side”, altså lige inden den indlæser flere resultater, mens der vil være flere annoncer i toppen fra “side” 2 og efterfølgende.

Formatet med automatisk indlæsning ved scrolling passer godt ind i det format, vi kender fra andre apps. Det forventes derfor, at opdateringen bliver taget godt imod af brugerne, der er vant til at scrolle sig gennem enorme mængder indhold på andre apps.

Som sædvanligt er Danmark ikke det første land, hvor opdateringen træder i kraft. Hvornår det sker, ved kun guderne – ja, og Google. Men vi glæder os til at følge med og se effekten af opdateringen.

Niels Hassø Andersen
HEAD OF SEO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig