Google lukker og slukker for Universal Analytics

Google har travlt for tiden – i går kunne vi meddele, at de lancerer den nye annonceform ‘Google vehicle ads’. Og i dag er det så en af de lidt mere presserende opdateringer, vi kan berette om.

1. juli 2023 drejer Google nemlig nøglen om for Universal Analytics, som har været standardversionen af Google Analytics før Google Analytics 4 (GA4) blev lanceret. Det vil sige, at data som trafik, konverteringer m.m. ikke længere vil blive registreret i Universal Analytics.

Det gør de hovedsageligt fordi, Universal Analytics ikke er i stand til at levere data på tværs af platforme, mens GA4 kan måle data på tværs af websites og apps. Universel Analytics er med andre ord forældet og lever ikke længere op til de standarder, der er i den digitale verden.

 

Hvad betyder det helt nøjagtigt?

Det betyder, at det fra d. 1. juli 2023 udelukkende vil være GA4, der er standard for sporing. På denne dato vil standard Universal Analytics konti stoppe med at registrere og processere data, mens dét for Universal Analytics 360 konti sker d. 1. oktober 2023.

Efterfølgende har du omkring 6 måneder, hvor du stadig har adgang til din Universal Analytics data.

 

Men der er jo længe til?

Korrekt. Men du skal ikke hvile på laurbærrene af den grund.

Vi, og Google for den sags skyld, anbefaler kraftigt, at du skifter til Google Analytics 4 så hurtigt som muligt, så du kan opbygge uvurderlig historisk data og blive vant til det nye system, mens du stadig er i overgangsperioden.

Som minimum anbefaler vi, at du får eksporteret din data fra Universal Analytics til GA4 i perioden op til eller efter d. 1. juli 2023. Hvis du ikke gør dét, står du med håret i postkassen næste år – så har du nemlig ikke noget historisk data, og dermed ikke noget reelt sammenligningsgrundlag for den data, du samler ind i 2023.

Hvis du har oprettet en konto inden d. 14. oktober 2020, har du med stor sandsynlighed en Universal Analytics konto. Og så skal du altså til at handle.

Har du oprettet en konto efter 14. oktober 2020, har du med stor sandsynlighed allerede en Google Analytics 4 konto. Så er der ingen ko på isen. Men dobbelttjek hellere for en sikkerheds skyld.

Vi går fluks i gang med at hjælpe vores kunder med transformationen, så vi er på forkant med dataene – har du brug for hjælp til dine data, er du velkommen til at kontakte os.

Niels Hassø Andersen
HEAD OF SEO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig