Google udfaser udvidede tekstannoncer i 2022

Hvis du er en af dem, der er rigtig begejstret for de udvidede tekstannoncer i din Google-annoncering, ja, så har vi ikke gode nyheder. Hvis du derimod savner en lidt mere dynamisk tekstannoncering, så kan det være, at din dag bliver bedre nu!

Google annoncerer nemlig, at de udfaser deres udvidede tekstannoncer allerede fra næste år. Det betyder, at fra d. 30. juni 2022 er det slut med at bruge den annonceform. De udvidede tekstannoncer blev introduceret i 2016, og allerede i 2018 blev de forbedret med en overskrift mere og en ekstra beskrivelse. Men det er snart et overstået kapitel i Google Ads-historien.

Til gengæld smider Google responsive søgeannoncer på bordet. Er det godt eller skidt, tænker du måske? Og som med alt andet her i livet, er der både fordele og ulemper ved den nye annonceform – dem skal vi nok komme ind på herunder.

Responsive søgeannoncer er kort fortalt annoncer, der tilpasser sig brugerens søgning. Dvs. at den samme annonce vises i forskellige formater til forskellige brugere, alt efter hvad Google vurderer, vil virke bedst til den specifikke søgning. Du udarbejder hermed forskellige overskrifter og beskrivelser til samme annonce, hvorefter Google tester forskellige kombinationer for at finde de mest effektive. Det betyder, at fire forskellige personer reelt kan få vist fire forskellige annoncer for det samme produkt eller service.

 

Fordele og ulemper ved Googles responsive søgeannoncer

Google konstaterer, at annoncører, der skifter fra udvidede tekstannoncer til responsive søgeannoncer, i gennemsnit oplever en stigning på 7 % i konverteringer – til en tilsvarende pris pr. konvertering, vel at mærke.

Fordelen ved responsive søgeannoncer er, at du skal oprette færre annoncer og stadig får flere konverteringer (hvis vi skal tage Googles ord for gode vare). Og så er de selvfølgelig langt mere fleksible og dynamiske, i og med at overskrifter og beskrivelser tilpasses søgetermerne. Det lyder ikke dumt!

Men der er altså også lidt lunkne meninger omkring, hvad den nye annoncetype kommer til at betyde.

Du vil komme til at miste noget kontrol over dine annoncer – du er nemlig ikke længere selv herre over, hvordan de endelige annoncer ender ud. Det er udelukkende Google, der tester og sammensætter dine overskrifter og beskrivelser. Hos OnlinePlus tester vi f.eks. gerne tre annoncer på hvert søgeord, men med responsive søgeannoncer er det kun muligt at leve én udgave med mange overskrifter, som Google mixer og matcher. Du har hermed ingen kontrol over det færdige resultat – husk derfor at sikre, at alle dine overskrifter og beskrivelser potentielt kan passe sammen.

Vi ser frem til at udforske responsive søgeannoncer endnu mere, og se hvordan det fungerer i praksis efter udfasningen af udvidede tekstannoncer er endelig.

Alexander Munk
Teamlead - Paid Search
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig