Har du set de nye ændringer i Google Search på mobilen?

Har du søgt efter noget på Google fra din telefon her henover weekenden? Så har du måske lagt mærke til, at tingene ikke helt ser ud, som de plejer. Og hvorfor gør de så ikke det? I onsdags, d. 22. maj 2019, lancerede Google et redesign af Mobile Search – et redesign, der er med til at skabe helt nye brandingmuligheder for dig som websiteejer!

Dette redesign betyder ikke kun, at der er kommet nye spændende opdateringer til de organiske søgeresultater. Google har nemlig også været inde og kigge på de betalte annoncer, hvilket har resulteret i interessante justeringer, som kommer dig som annoncør på Google til gode. Hvordan, vil du blive klogere på længere nede i denne nyhed.

 

Hvad er der sket med de organiske søgeresultater?

I Google Search’s nye design vil din virksomheds favicon blive synligt. Dette er en interessant opdatering, da det skaber gode muligheder for unik branding af dit website. Har du et synligt ikon, som nu også vises i Google Search, vil det blive nemmere for dig at blive genkendt i de organiske søgeresultater. Og har du et skræddersyet favicon, der passer til dit site, vil du også hurtigt kunne differentiere dig fra dine konkurrenter.

Udover de nu synlige faviconer i søgeresultaterne, så har Google også ændret linkfarven til grå og flyttet linket/breadcrumbs op over title-linjen ved siden af faviconet.

På billedet herunder kan du se det gamle design til venstre og det nye design til højre:

 

Men hvad er et favicon egentlig?

Et favicon er det lille ikon, der for eksempel optræder i fanebladet, når en bruger besøger dit website. Derudover ses det også ud for de websites, du har bogmærket.

Det er ikke alle websites, der har implementeret et unikt favicon. Og er du en af dem, der endnu ikke har det, giver Googles nye designopdatering endnu en rigtig god grund til at få udarbejdet et unikt favicon, der er med til at øge din virksomheds genkendelighed.

 

Annoncer – mere diskrete i det nye design

Som sagt i indledningen, så er der ikke kun kommet ændringer i de organiske søgeresultater. Det nye design har også været inde og pille ved de betalte annoncer. Og hvad er der så sket her?

Google har også her ændret farven, denne gang er det annonceikonet, der er blevet grå. Tidligere var annonceikonet grønt, og det vil det også fortsætte med at være, hvis man søger på computeren, da disse opdateringer kun er rullet ud på Mobile Search.

Som det ses på billederne nedenfor, hvor du har den gamle version til venstre og den nye til højre, er ændringerne til at få øje på. Annoncerne, synes vi, er blevet mere diskrete med den nye, grå farve, hvilket kan komme til at få en rigtig stor betydning.

 

Og hvis vi stiller annoncerne og de organiske søgeresultaterne med det nye design op ved siden af hinanden, så er det blot faviconet og annonceikonet, der nu skiller annoncerne og søgeresultaterne fra hinanden visuelt.

 

På grund af disse nye ændringer formoder vi, at det vil blive vanskeligere for kunderne at skelne mellem betalte annoncer og de organiske søgeresultater. Det betyder, at der potentielt set kan komme flere kliks på annoncerne i Google end før. Og det er en god nyhed for dig, der i forvejen annoncerer på Google, såvel som for dig, der overvejer at implementere Google Ads som en del af din virksomheds marketingstrategi.

Hvis du vil høre mere om annoncer på Google, eller mangler du rådgivning til udarbejdelse af et favicon? Så er du velkommen til at kontakte os og høre mere om, hvad vi kan hjælpe dig med.

Skal jeg hjælpe dig med Google Ads eller et nyt favicon?
Jimmy Vejlemark
CINO & Partner
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig