Har du styr på dine cookies?

I denne uge offentliggjorde Datatilsynet en ny vejledning til indsamling af gyldigt samtykke til cookies, så du ikke går galt i byen, når du behandler oplysninger om besøgende på din hjemmeside. Indtil nu har Erhvervsstyrelsens opdaterede cookievejledning fra december 2019 været den foretrukne go-to i denne sammenhæng, men med Datatilsynets stillingtagen i den nyeste udgivelse er der flere punkter, du skal være opmærksom på i din behandling af personoplysninger fra besøgende på din hjemmeside.

Hvad skal du gøre?

Først og fremmest er det vigtigt, at det er et aktivt tilvalg, når en besøgende på din hjemmeside tillader, at vedkommendes oplysninger behandles. Det skal også være tydeligt, hvilke formål du ønsker at behandle og bruge oplysningerne til. Derudover skal det være let for den besøgende at give samtykke til nogle formål og takke nej til andre. Dette gælder også i forhold til de visuelle funktioner, så brugeren har mulighed for at afslå et samtykke. Sidst, men ikke mindst er det væsentligt, at du kan dokumentere, hvilke parametre dine besøgende har givet samtykke til, og på hvilken måde du har indhentet samtykket.

Fordi den nye vejledning har stor betydning for de fleste webshops og websites, der ikke lever op til ovenstående krav, giver Datatilsynet de virksomheder, som skal inkorporere ændringerne ”en fair chance” for at få dette bragt i orden. Der er dermed ikke en fastsat en præcis dato for, hvornår din hjemmeside skal være opdateret i forhold til, hvordan du behandler personoplysninger. Har du en hjemmeside, kan du dog med fordel se på, hvilke cookieløsninger du har, og om den besøgende har lige så let ved at afvise cookies, som det er at acceptere dem.

 

Vil du også gøre dine cookies spiselige for besøgende?
Jimmy Vejlemark
Partner & CMO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig