LinkedIn nedprioriterer meningsmålinger og interaktions-bait i dit feed

Brugerinteraktionen stiger og stiger på LinkedIn – faktisk var den rekordhøj i første kvartal af 2022, og det kan vel ikke være skidt, vel?

Det skulle man ikke tro, men det vrimler efterhånden med opslag, der udelukkende er til for at please LinkedIns algoritme og hermed suge interaktion til sig og maksimere performance. Og ikke nødvendigvis opslag, der skaber den helt store værdi for brugerne.

Og ja, vi kan da lide et ‘like’ lige så meget som alle andre, men hvis ikke indholdet skaber en værdi for dine læsere, så kan det reelt set være lige meget. Og dét mener LinkedIn også, så de slår nu ned på indhold, der fremstår som interaktions-bait, herunder meningsmålinger, som har et ry for at give sikker interaktion og mere synlighed til dit content.

Det betyder, at du med fordel kan begynde at skrue lidt ned for nedenstående, for LinkedIn begynder fremadrettet at nedprioritere dem efter brugernes ønsker.

 

Interaktions-bait

Du er helt sikker stødt på denne form for indhold, der direkte beder dig om at reagere på det med likes, reaktioner eller kommentarer. Det er opslag med ét formål: At få en større rækkevidde.

Og det virker, bevares. Men LinkedIn er ikke glade for det.

En del af deres brugere finder det nemlig misvisende og frustrerende – og uden brugere, ingen LinkedIn. Derfor vil de ikke promovere denne slags indhold, og de opfordrer samtidig alle til at fokusere mere på autentisk og pålideligt indhold.

 

Meningsmålinger

I Richard van der Bloms LinkedIn algoritme rapport 2021, kunne man læse, at meningsmålinger får op til 450% mere rækkevidde end almindelige opslag. Og det har vi alle sammen åbenbart taget til os, for nu klager brugerne til LinkedIn over, at der er for mange af dem.

Så nu vil LinkedIn gøre deres for kun at vise dig dem, der er relevante. Det betyder færre meningsmålinger fra folk, du ikke kender og flere fra dem, som du med større sandsynlighed vil interagere med fra dit netværk.

Det betyder ikke, at du helt skal stoppe med at bruge dem. Men du skal ikke spytte dem ud hver dag, og så skal du være opmærksom på, at de nok ikke får helt samme resultater som hidtil.

 

Mere kontrol over dit eget feed

Ikke nok med overstående, så tester LinkedIn lige nu en feature, som giver brugerne mere kontrol over, hvilket indhold, der vises i deres feed.

Der har i særdeleshed været meldinger fra brugerne om, at de ønsker mindre politisk content, hvorfor LinkedIn tester en måde, hvorpå du kan reducere denne form for indhold – præcis ligesom du kan rapportere en bruger eller andet indhold, du ikke finder relevant for dig.

 

De brugere, der arbejder i det politiske felt, kan risikere at blive fanget i en fælde, hvor både deres rækkevidde og performance vil lide. Men det er endnu uvist, hvordan LinkedIn vil tackle denne udfordring.

Jimmy Vejlemark
CINO & Partner
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig