Øg din brandawereness med en konsekvent tone of voice

Har du fundet din virksomheds tone? Hvis du synes, det spørgsmål lyder fjollet, så er vi næsten klar til at satse hele børneopsparingen på, at du ikke har… Men hvordan, du præsenterer dig selv i din kommunikation, har en kæmpe betydning for, hvordan din målgruppe opfatter dig og ikke mindst husker dig. Er du konsekvent i din tone of voice, kan det nemlig være med til at øge din virksomheds synlighed og mindst lige så vigtigt: Din salgbarhed overfor kunderne. Og det lyder da ikke helt dårligt, vel?

Er du i tvivl om, hvad det der tone of voice helt præcist er, hvad det indebærer og kræver af dig? Så kan du ånde lettet op – vi skal nok uddybe! Stay tuned.

 

Hvad er tone of voice?

Tone of voice er i al sin enkelthed, måden du siger det på. Altså, hvordan du formidler dit budskab. Du har måske kun et budskab, men der findes utallige måder at sige det på. Man siger, at dit budskab er, ’hvad’ du siger, og din tone of voice er, ’hvordan’ du siger det.

Men er det ikke vigtigere, hvad jeg siger, end hvordan jeg siger det? Nej. Og det kan vi egentlig ikke understrege nok. Det er en sammentømret enhed, hvis du vil skabe effektiv og gennemtrængende kommunikation. Selvfølgelig er det exceptionelt vigtigt, hvad du siger – du skal have noget på hjerte. MEN måden, du siger det på, er mindst lige så afgørende for modtagerens perception. Og om de overhovedet opfatter det! Måden, du vælger at formidle dit content på, kan ’make or breake’, om formidlingen lykkedes, og endda løfte det til nye højder. Og vi snakker Mount Everest-agtige højder.

Din tone of voice skal afspejle dit brand og styrke dit image. Hvis du er i tvivl om, hvad dit brand er, så står du nok overfor en mere presserende identitetskrise. Dét er en helt anden snak, så lad os komme videre med tone of voice.

Vi ved godt, at vi kaldte det enkelt tre afsnit længere oppe, men vi har lige en bette note: Der er selvfølgelig forskel på tone og stemme, når vi arbejder med tone of voice.

Hæng i, så forklarer vi nærmere.

 

Stemme

Din virksomheds stemme er jeres DNA, kernefortælling og værdier. Stemmen kan karakteriseres som din virksomheds personlighed og kan reelt set beskrives med ét adjektiv. Er din virksomhed for eksempel sprudlende, professionel, innovativ eller politisk?

Du kan som sådan godt have forskellige toner alt efter, hvilken platform du kommunikerer på, men du bør kun have én stemme!

 

Tone

Tonen giver en ekstra dimension til stemmen. Den kan beskrives som din virksomheds kendetegn – dét, der adskiller jer fra konkurrenterne og skaber genkendelighed. Tonen skaber en særlig klang, der kan genkendes af dine kunder når som helst og hvor som helst – ideelt set.

 

Okay, men hvor vigtigt kan det være?

Hvis du gerne vil falde i ét med tapetet, så er det ikke særlig vigtigt. Men hvis du ønsker at skille dig ud fra dine konkurrenter, så bør du nok dedikere et moment eller to til at få afklaret din virksomheds tone of voice.

Din tone of voice gør nemlig, at du bliver set og hørt. De ord, du bruger, påvirker, hvordan kunder og potentieller kunder ser dig, og jo større indtryk du gør, jo længere tid vil de huske dig. Det er såre simpelt. Og på et marked, hvor udbydere og konkurrenter ikke er dét, der mangler, er der vel ingen, der af egen fri vilje har lyst til at ligne alle de andre? Derfor er måden, du taler på, afgørende for, om du bliver set og husket, hvilket øger din salgbarhed.

Hvis du er konsekvent i din tone of voice, hvilket du jo selvfølgelig er, opbygger du en genkendelighed, som skaber en brandawareness, der er helt uvurderlig!

Sidst, men absolut ikke mindst, så kan du bruge din tone of voice til at connecte med din målgruppe og vække følelser hos dem. Husk på, at mennesker kommunikerer med mennesker og ikke brands, derfor er det vigtigt at skabe et bånd, så det ikke føles så fjernt for modtageren.

Skab sød musik ved at:

  • Være tro mod din virksomheds identitet og værdier
  • Være konsekvent i brugen af tone og stemme
  • Tale til og med din målgruppe

 

Find din tone of voice

Så langt så godt! Det største spørgsmål på nuværende tidspunkt må selvsagt være: Hvordan finder jeg min tone of voice, og hvad indebærer det? Og vi kommer dig til undsætning lige nu!

Først og fremmest er det værd at nævne, at du altid skal have din målgruppe in mente. Vi har sagt det før, og vi siger det igen: De styrer slagets gang! Det er helt afgørende for din stemme og tone, hvem du kommunikerer med. Når du har styr på dét, kan du rykke videre til at identificere din virksomheds stemme og tone.

 

Stemme

Start med at finde frem til, hvilket udgangspunkt du vil tale fra – altså din virksomheds stemme.

Hvis du ikke allerede har et skriv med din virksomheds værdier, så er det nu, at du skal sætte ord på dem. Udvælg en håndfuld nøgleord, der beskriver dit brand. Dette kan med fordel være en fælles indsats i virksomheden. Så få hjælp af dine ansatte eller medarbejdere ved at få dem til at aflevere tre ord, de finder særligt relevante, når de skal beskrive virksomheden. Så får du også et klart billede af, hvordan alle medarbejdere ser virksomheden, og om I er på samme side.

Når du har udvalgt tre nøgleord, så har du sat ord på, hvem I er, hvad jeres sellingpoints er, og hvad der gør jer unikke.

Når du skal fastlægge din tone, arbejder du videre ud fra din stemme (og selvfølgelig målgruppe, men dem har du ikke glemt).

 

Tone

Der er flere ting, du bør overveje, når det kommer til tone:

  • Hvor formelt/uformelt vil du tale?
  • Hvor fagligt og teknisk skal din tone være?
  • Taler du med et dagligdagssprog?
  • Hvor friskt skal dit sprog være?
  • Vil du bruge humor til at formidle dit budskab?
  • Er der nogle ord, du særligt vil bruge og ikke vil bruge?

Det kan være en god idé at se på tonen i den interne kommunikation – hvis I ikke er synderligt formelle dér, giver det så mening at være det i den eksterne kommunikation? Og så afhænger det jo også af jeres målgruppe. Hvis I kommunikerer med specialister inden for jeres felt, giver et teknisk sprog god mening, men ellers skal det nok menneskeliggøres en smule. Kommunikerer I med en ung målgruppe, virker et frisk sprog godt, men hvis det er en meget ældre målgruppe, skal I nok skrue ned for TikTok-referencerne og slang.

Det er i hvert fald vigtigt at definere sprogbruget, så du har klare retningslinjer. Det gør det også nemmere at sikre en ensartet kommunikation og en rød tråd på tværs af platforme og medarbejdere.

Og for syv sytten, husk grammatikken!
Stavefejl, slåfejl og grammatiske fejl er ikke bare sjuskede, men kan virke uprofessionelle og useriøse på modtageren. Så sørg altid for at læse korrektur, og lad gerne dine tekster gå igennem flere personer – lige meget hvor skarp du er på kommaer og nutids-r, kan man nemt se sig blind på sin egen tekst, så ekstra øjne er altid godt!

 

Nu har jeg den, men hvad skal jeg så gøre med den?

Bruge den, fristes vi til at sige. Men dén havde du nok regnet ud.

Men først og fremmest skal du sprede den ud i hver en afkrog af din virksomhed. Hvis du er et enkeltmandsfirma, er det naturligvis en lettere sag, end hvis du sidder i en virksomhed med 500 mennesker. Okay, det er måske ikke ALLE, der skal kende jeres tone of voice til punkt og prikke, men alle, der er i kontakt med kunder, skal i hvert fald kende den. Og i hvert fald dine tekstforfattere, contentmedarbejdere, redaktører, hvis du har sådan nogle, og hvem end der har det sidste ord i godkendelsen af dine tekster.

Men hvordan spreder jeg ordet, tænker du måske? Du starter jungletrommerne. Ej, vi laver sjov! Du laver naturligvis en voice-guide, gør du!

A’ hva’ for noget? En voice-guide?! En voice-guide er præcis ligesom brandguides eller designmanualer, men den viser bare, hvordan I taler ud af virksomheden.

Din voice-guide skal naturligvis skrives i din virksomheds tone of voice – det er det første og bedste eksempel på, hvordan din tone of voice lyder nemlig! Så medmindre din tone of voice er ret corporate, så skal du ikke skrive din voice-guide i et meget formelt forretningssprog. Benyt lejligheden til at inspirere dine medarbejdere til at anvende den rigtige tone of voice ved at gå forrest og netop bruge den tone, som du har været med til at sætte for hele virksomheden. Og kom gerne med eksempler på, hvad der er virksomhedens tone of voice, og hvad der ikke er.

 

Din voice-guide skal:
  • Vise de nøgleord, der beskriver jer (du ved, dem fra tidligere)
  • Connecte dit brand og voice: Hvem er vi, og hvad står vi for?
  • Vise, hvordan I taler, og hvordan I ikke taler i forskellige kontekster
  • Have eksempler på jeres tone of voice på tværs af platforme
  • Vise, hvordan I tiltaler jeres kunder (du/I/De)
  • Hvilke ord I bruger og ikke bruger i jeres kommunikation
  • Vise, hvordan tone of voice kommer i forlængelse af brandet, og hvordan det tilføjer værdi til brandet

 

Easy peasy lemon squeezy! Pjat, det er lidt af en proces, og det kræver lidt knofedt. Men så snart der er styr på tone of voice, vil det give afkast!

Som minimum vil det sikre et ensartet og genkendeligt udtryk, som er med til at øge brandawareness og fange kundernes opmærksomhed. Men din tone of voice kan netop også fungere som virksomhedens fingeraftryk, som styrker dit brands autenticitet og troværdighed. Hvilket i sidste ende kan medføre en øget opbakning fra både eksisterende og potentielle kunder. Så gør det nemmere for din målgruppe at forstå, hvad du står for, og grib muligheden for at gøre din kommunikation mere personlig!

Der er altså mange fordele at hente ved at finde din virksomheds tone of voice og få den implementeret i din samlede kommunikationsstrategi.

Har du brug for hjælp til at skrive content, der afspejler din virksomheds tone of voice, så har vi en række specialister med de skarpeste fyldepenne, der kan hjælpe dig!

Har du brug hjælp til lækkert content i din tone of voice?
Camilla Møller Henningsen
Content Coordinator
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig