Produkttagging er vejen til forbrugernes hjerte – og pengepung

Har du en webshop, og er du på sociale medier?

Har du så krydset de to kanaler, tagget dine produkter og hermed gjort det nemmere for dine følgere at handle hos dig?

Hvis ja, så godt gået og kæmpe virtuel highfive herfra. Hvis nej, så kan vi nærmest ikke understrege nok, hvor stor en fordel det er for dig at tagge dine produkter og vise din forretning frem på dine sociale kanaler.

Hvis der er én ting, der kendetegner nutidens forbruger, så er det bekvemmelighed. Vi ønsker vores købsrejse så nem og ukompliceret som overhovedet muligt – tag dine produkter på Instagram og Facebook og giv dine brugere mulighed for at købe dine produkter med ganske få klik.

Er du helt ny i produkttags, så hæng på – vi gennemgår det herunder. Vi kommer også med et par fifs til, hvordan du kan bringe produkttags i spil for at gøre dine forretning og produkter mere synlige.

 

Hvorfor skal du straks gå i gang med at tagge dine produkter?

Det er ingen hemmelighed, at langt de fleste af os bruger en del timer på sociale medier dagligt – så hvorfor ikke fange dine brugere dér, hvor de er? Forbrugerne er i hvert fald klar til at begynde at shoppe direkte i SoMe-apps – faktisk hele 10% af danskerne. Er dét ikke grund nok for dig, så har vi heldigvis flere esser i ærmet!

Tag produkter på Instagram og Facebook, fordi det giver:

  • Kortere købsrejse: Tags leder direkte til produktbeskrivelser og herefter dit website. Dét gør rejsen fra opdagelse til køb ultrakort, og du mindsker chancen for at miste en potentiel kunde under processen. Dét er bekvemmelighed, der vil noget – og i øvrigt noget, der passer perfekt ind i nutidens forbrugskrav.
  • Forbedret konverteringsrate: Som resultat af ovenstående punkt vil du højst sandsynligt også opleve en stigning i dine konverteringer. Der er mindre tid til at fortryde eller blive distraheret, hvilket øger chancen for et hurtigt køb.
  • Bedre kundeoplevelse: Ved at lede dine kunder hurtigt og sikkert igennem købstragten bliver den overordnede kundeoplevelse bedre. Dét øger chancen for, at de kommer igen og giver desuden dit brand et bedre ry.
  • Letter dit arbejde: Du undgår en masse manuelt arbejde ift. at svare på kommentarer fra kunder – hvad hedder modellen, hvordan ser detaljerne ud osv.

 

Instagram forretning er nøglen

Vil du tagge produkter på Instagram og Facebook, så starter det hele med din ’forretning’, som er baseret på et produktkatalog med varer fra din webshop.

Med dette produktkatalog er det muligt for brugere på både Facebook og Instagram at se dine varer i forretningsafsnittet på begge platforme. Din forretning er et sted, hvor du sælger og deler din historie om dit brand, og hvor folk kan se, hvilke produkter du har samt udforske dine samlinger.

Når du opretter en forretning gennem din virksomhedsprofil, sår du det første frø til at gøre det nemmere at opdage dine produkter og efterfølgende købe dem – se det som en virtuel butiksfacade. Du opretter din forretning gennem Facebook Business Manager.

Dette er værdifuldt, men mest af alt en fantastisk mulighed for at tagge dine varer, hver gang du slår et opslag op.

 

Elementer i din forretning

 

Samlinger

Samlinger er et virkelig smart værktøj, der giver dig mulighed for at samle dine produkter i temaer eller kategorier – det kunne være sko, kjoler, gaveidéer, sæsonens tendenser osv. Herved kan dine brugere hurtigt spore sig ind på det rette, hvis de leder efter noget specifikt eller mangler inspiration.

Side med produktoplysninger

Her kan en bruger se alle relevante oplysninger om en vare fra dit produktkatalog – herunder pris, detaljer og beskrivelse. Informationen fra disse sider bliver også vist i produkttagget på opslag og i annoncer for et produkt – herfra kan en bruger blive ført direkte over til din hjemmeside og gennemføre en transaktion.

Betaling

Det er endnu ikke muligt at gennemføre en betaling direkte i appen i Danmark. I stedet for ledes brugere over på dit site – men det er trods alt en kortere og nemmere oplevelse for dem.
Betaling i appen er kun tilgængeligt i USA, og vi venter i spænding på, at det bliver introduceret herhjemme!

 

 

Produkttag på livet løs!

Du har nok helt styr på, hvad det vil sige at tagge et produkt på dine billeder eller i dine videoer, men for en sikkerhedsskyld tager vi den lige lynhurtigt.

Ligesom man har kunne tagge folk og steder på sine billeder i evigheder, kan virksomhedsprofiler også tagge deres produkter på deres sociale medier content. Når du tagger et produkt, bliver dit billede markeret med en lille indkøbspose i nederste venstre hjørne, og når en bruger trykker på billedet, vil et mærkat blive synligt med produktnavn og evt. lidt info. Mærkatet er klikbart og vil lede brugeren ind på en af de føromtalte produktsider i din Instagram forretning – herfra kan de komme direkte ind på din webshop.

Så det er altså slut med, at dine brugere skal ud af appen, taste din webadresse ind og selv finde det ønskede produkt, de har spottet på din Instagram profil.

 

Hvor og hvordan produkttagger du?

Du kan både tagge produkter i Stories, feed-opslag og Reels – og det er faktisk ligetil at gøre!

Pr

Tag produkter på Instagram:

  1. Stories: Når du er i gang med at kreere din story, skal du klikke på klistermærkeikonet og vælge ’product’. Vælg herefter, hvilket produkt der skal tagges i din story.
  2. Feed-opslag: Du tagger varen, inden du slår opslaget op under ’tag produkter’. Vælg, hvilket produkt du vil tagge, og vælg hvor på billedet, det pågældende produkt skal tagges. Du kan sagtens tagge flere produkter på samme billede, hvis det giver mening.
  3. Reels: Når du har optaget din Reel, skal du klikke på ’tag produkter’ – vælg det ønskede produkt.

 

Stories er guld værd for din forretning

Stories er måske et af de mest interessante steder, du kan tagge dine produkter lige nu. Stories bliver mere og mere populære for hver dag, der går, men der er faktisk ikke mange, som er særligt opmærksomme på denne placering endnu. Og det er ærgerligt, for den bliver kun mere relevant. Men det betyder bare, at du kan skille dig lidt ud.

Stories er interessante, fordi det er en fuldskærmsoplevelse, hvor du har din brugers fulde opmærksomhed – uden distraktioner fra andre brands eller content creators. Derudover er Stories unikke, fordi du kan interagere med dine følgere. Med tags i dine Stories skaber du interaktion med dine følgere og andre brugere, som kan lede til ekstra trafik og direkte salg.

Når en bruger interagerer, så ved algoritmen, at brugeren finder din konto relevant og vil i højere grad eksponere indhold fra dig og lignende virksomheder før andre konti, som brugeren har interageret mindre med.

 

Bliv mester i Stories

Nu vi er ved Stories, er vi ikke blege for at smide et par ekstra gratis tips med i hatten til at udnytte Story-funktionen til fulde og opnå mere interaktion med dine brugere. Udover produkttagging, naturligvis.

  • Produktlanceringsklistermærke: Har du en ny kollektion i pipeline eller et særligt tilbud på en produktkategori om et par dage, så skab noget hype for det med produktlanceringsklistermærket – eller en ‘nedtælling’, som du nok kender den under. Dine brugere kan endda bede om en notifikation, når nedtællingen er slut. En nedtælling skaber en FOMO-effekt, der vil holde brugerne til ilden, hvis de virkelig er interesserede i dit brand.
  • Spørgsmål: Engagér dine følgere med spørgsmål, der er relaterede til dit produktkatalog. Når du skaber et bånd med dine følgere, er der større chance for, at de rent faktisk handler – og samtidig kan du få deres meninger at vide. F.eks. ’passer den høje eller lave støvle bedst i din garderobe?
  • Meningsmålinger og quizzer: Her er det samme præmis, som ved spørgsmål. Mens du gør opmærksom på dine produkter, kan du få brugbar viden om din kernemålgruppe. F.eks. ’hvilken farve håber du, vi får på lager af denne kjole næste gang?’.
  • Emoji-skyder: Interaktion er altid godt, og med emoji-skyderen kan du få hurtig interaktion, der ikke kræver meget fra dine brugere og samtidig er sjov. F.eks. ’hvor meget glæder du dig til den nye kollektion kommer?’.

Alle klistermærker kan skræddersys med emojis og farver, der passer til dit visuelle udtryk. Du kan naturligvis tilpasse spørgsmål og svarmuligheder samt se dataene efterfølgende.

 

Kom sikkert i land med produkttagging

Inden du smutter, får du lige et par tommelfingerregler, der ikke bare hjælper dig til succes med din produkttagging, men også til at folk rent faktisk køber dine produkter gennem dine sociale medier.

 

Tag ofte og vær konsekvent

Ligesom at du skal være konsekvent i dine opslag, skal du også være det med din tagging. På den måde opfanger dine brugerne funktionen, du skaber tryghed og det forbedrer dine chancer for at blive vist på ’udforsk’-siden (og her kan du altså potentielt blive set af mange, som ikke allerede følger dig).

 

Vær detaljeret i dine produktbeskrivelser

Målet er en konvertering – derfor er information afgørende. Pris, materiale, funktioner, fordele m.m. kan være afgørende for, om en bruger beslutter sig for at købe. Selvom danske brugere endnu ikke kan købe direkte i appen, kan det stadig være end dealbreaker, hvis de ikke får vist de nødvendige informationer på produktsiden – hjælp dem på vej, så de er helt klar til at handle, når de når din side.

 

Dobbelttjek dine tags

Kan du huske hele smøren om bekvemmelighed? At et tag ikke virker, er bestemt ikke bekvemt for en bruger. Og det kan være direkte årsag til, at de aldrig når videre. Så vær altid sikker på, at de tags, du bruger, rent faktisk virker.

 

Vær ikke bange for at dele opslag med dine mest populære produkter flere gange

Ja, faktisk vil vi decideret opfordre dig til at lave flere opslag med dine mest populære produkter. Brug ’indblik’ og målinger til at finde ud af, hvad dine følgere og andre interesserede har interageret mest med – og brug det som pejlemærke for, hvad de ønsker mere af. If it ain’t broke, do’t fix it, ikke?

Ved at lave flere opslag (for guds skyld ikke bare reposte) skaber du tryghed for at fortage køb, genkøb og måske rammer du nogle nye i samme omgang.

 

Præsentér dine produkter løbende

Det er ikke alle, der er lige hurtige til at træffe beslutninger, folk glemmer ældre indhold og der kommer folk nye til – derfor er det en god idé at holde folk til ilden ved at præsentere nye og gamle produkter løbende, så du minder dine følgere om dem.

 

Giv dine brugere eksklusive udsalg

Eksklusive og tidsbegrænsede tilbud eller promoveringer virker godt, fordi det giver folk en følelse af, at de skal slå tid nu, hvis de vil nå det. Desuden skaber det en fællesskabsfølelse omkring din profil, hvor loyale følgere bliver belønnet eller får chancen først.

 

Udnyt brugergenereret indhold

Mennesker følger mennesker, derfor virker brugergenereret indhold rigtig godt! Det virker som social proof for dine produkter og viser dine brugere, hvilken kontekst dine produkter fungerer i, eller hvordan det ser ud i virkeligheden. Er du så heldig at have brugere, der tagger dig på deres indhold, så repost det enten i Stories eller dit feed og tilføj et produkttag.

Har du luft i budgettet, bør du overveje, om et samarbejde med andre content creaters kan skabe værdi for din forretning.

 

Brug stærke CTA’er

Altså call to action eller opfordringer til handling. Du vil jo gerne have folk til at foretage en handling – det er ligesom hele pointen, ikke? Så hjælp dem på vej ved at minde dem om, at de let kan foretage et køb via. dit opslag/story/reel. Måske er de helt nye i tag-verden og aner slet ikke, hvordan det virker, så kan et simpelt ‘klik for at købe’ være en kæmpe hjælp.

Har du brug for hjælp til Facebook-annoncering?
Anna-Louise Egesborg
SoMe Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig