Ryd ud i dine nyhedsbrevslæsere

Foråret har taget fat om Danmark, og selvom vi ikke kan nyde det helt, som vi plejer, er der heldigvis en masse andre projekter, som man kan tage sig til. Den årlige forårsrengøring er ingen undtagelse. Du tænker nok, at nu er vi for alvor løbet tør for noget at skrive om, men det kan jeg forsikre dig om, ikke er sagen. Jeg skriver godt nok forårsrengøring, men det er ikke helt, som du måske forestiller dig. Du kan derfor trygt lade støvsugeren stå, smide benene op på sofaen og læse dette blogindlæg. Den forårsrengøring, jeg taler om, skal nemlig ske på din nyhedsbrevsliste!

 

Hvorfor skal vi gøre rent dér?

E-mail marketing er en ældre markedsføringskanal, som man enten elsker eller holder ud. Jeg er selvfølgelig stor fan af kanalen, og jeg er også overbevidst om, at dem, der blot holder kanalen ud, er dem, der ikke udnytter dens fulde potentiale. E-mail marketing er nemlig en genial kanal til at skabe en personlig kontakt til en målgruppe, der har udvist interesse for dit brand. Har man succes med sin e-mail marketing, kan man ikke blot nyde en høj ROI, men bruger man sin kanal korrekt, kan man fodre ens andre markedsføringskanaler, så den brede omsætning bliver løftet. Hvem vil ikke det? For at opnå succes med sin e-mail marketing er der en række fundamentale elementer, der skal være i orden. Og netop et af disse elementer er grunden til, at jeg taler om rengøring. Det siger sig selv, at nyhedsbreve kun kan blive en succes, hvis man har nogle at sende til. Men er det nok? Nej, det er det ikke. Hvis 50% af dine læsere ikke længere er aktive, bruger du ikke kun tid og ressourcer på nogen, som ligeglade, men du forværrer også din leveringsevner, så dem, der rent faktisk gerne vil have dine mails ikke får dem. Derfor – rengøring!

 

Ville du tørre dit bord af med en beskidt klud?

Det håber jeg ikke, da man kan argumentere for, at rengøringen så er ligegyldig. Det samme gør sig gældende, når vi snakker om nyhedsbrevslister. Hvis din liste ikke er den bedste version af sig selv, vil dine nyhedsbreve aldrig rigtig få succes. Ligesom rengøring med en beskidt klud heller aldrig vil blive helt godt.

 

Der vil altid være et frafald af læsere på din nyhedsbrevsliste, og mange af dem er ikke afmeldinger. Det er spam-klager, e-mailadresser, der bouncer og inaktive læsere. Disse kontakter ligger bare på din liste og giver dårlige data og også problemer for levering af dine mails. Hvis en e-mailudbyder kan se, at du har modtaget spamklager, så stoler de ikke længere på dig som afsender, og dine nyhedsbreve vil blive fanget af spamfilteret fremadrettet. Den eneste løsning på dette er en komplet rengøring af din nyhedsbrevsliste, så du kommer af med alle dem, der ikke har givet spamklager, har skrevet forkert i deres e-mailadresse eller bare ikke følger med længere.

 

Hvor skal du starte?

Hvordan ved du, om det er tid til at gøre rent? Hvordan finder du de største nullermænd og får dem fjernet, og hvad gør du så bagefter? Jeg giver dig her 5 tips til at komme godt i gang med rengøringen.

 

Tip #1: Hold øje med dine åbnings -og klikrater

Ligesom spindelvæv og nullermænd er en god indikator på, at du bør gøre rent hjemme i stuen, så har alle e-mail marketing systemer to tal, som kan give dig en god indsigt i, om det er tid til at gøre rent på din nyhedsbrevsliste. Åbnings- og klikrater er på alle tidspunkter nogle gode overblikstal, der giver en generel indsigt i, hvordan dine nyhedsbreve klarer sig. Hvis du kan se, at der generelt er en nedadgående tendens på disse to tal, er det en klar besked om, at noget ikke er, som det skal være. Der kan være mange årsager til svingende åbnings -og klikrater, og de mange variabler skal man selvfølgelig have in mente, når man kigger på dem. Med det mener jeg, at man ikke skal basere sin hovedrengøring på, at en udsendelse dykker lidt. Det skal være en tendens – altså mere end blot et tilfælde.

 

Tip #2: Brug din data

Åbnings- og klikrater er gode til at give overblikket, men før du går ud og fjerner 60% af din liste, fordi du kan se, de ikke åbnede den seneste kampagne, så skal du tage et kig på al den data, som du besidder. Alle e-mail marketing systemer samler utrolig meget data op, og det data skal du selvfølgelig bruge. Udover de førnævnte rater kan du også finde dine afmeldingsrater, bouncerater og spamklager. Gør dig selv den tjeneste at holde øje med dem hele tiden, da specielt din bouncerate og spamklager har en stor effekt på din fremadrettede succes. Udover dette kan du også se data på hver enkelt læser. Du kan se, hvor meget de åbner og klikker, hvad de klikker på og hvor ofte. Al den data, der samles ind om den enkelte læser, gør, at du er usædvanlig godt klædt på til at gøre din liste ren. Du har nu et overblik over, hvor der skal gøres rent, og hvilke rum der trænger mest.

 

Tip #3: Segmentér dine læsere

Nu har du styr på, hvad der skal gøres rent, men hvordan går du så til det? Skal du bruge din klud, kost eller støvsuger? Det rette værktøj er essentielt for, at din rengøring bliver en succes. Når du skal finde ud af, hvem der skal blive, og hvem der skal væk, bør dit første skridt være at segmentere din nyhedsbrevsliste. I mange e-mail marketingplatforme er der indbygget nogle segmenter, som er rigtig gode, men husk, at de er baseret på den bredeste fællesnævner, og det derfor sagtens kan være, at de ikke fungerer 100% for dig. Gør dig selv den tjeneste at lave dine egne segmenter. Få dem tilpasset, så de passer til dit set up og din virksomhed. Der er nogle e-mail marketingservices, der er mere fleksible end andre, men uanset hvilken service du bruger, så har du mulighed for at lokalisere dem, der ikke er engageret i dine nyhedsbreve mere. Find dem og gem dit segment. Så kan du løbende finde det frem og se, hvordan det hele står til. Husk, at der er forskellige niveauer af inaktivitet, så lav derfor mere end et segment – det er ikke sikkert, at det er dem alle, der er tabt.

 

 

Tip #4: Fjern de inaktive

Nu kommer vi til det beskidte arbejde. Et godt sted at starte er at fjerne alle dem, der selv har afmeldt sig, dem der er bouncet og dem, der har lagt en spamklage. Dem får du ikke mere ud af, og ved mange e-mail marketingservices betaler man for alle kontakter – også dem man ikke får en dyt ud af. Der er bare ingen grund til at have dem, og da du betaler for dem, er der også en god chance for, at du kan spare nogle penge. Når en mail er bounced, er det oftest på grund af stavefejl, indbakker der lukkes eller indbakker, der er fyldt op. Selvom folk kommer med spamklager, ligger de stadig i dit system. Det er der absolut ingen grund til, så få dem fjernet. De tre segmenter, jeg lige har gennemgået, er de ’nemme’ at skille sig af med. De er allerede tabt, og der er ingen grund til at opbevare dem i dit system. Heller ikke hvis du spørger GDPR.

 

Nu til den lidt grundigere rengøring. Hvornår, en læser er inaktiv, varierer alt efter branche, og det bliver man nødt til at tage en beslutning om, før man går i gang. Som jeg har nævnt tidligere, er det vigtigt, at du opdeler dine inaktive læsere i flere segmenter. Det kan godt være, at nogle af dem kan vækkes igen, men det kræver målrettede kampagner, der er tilpasset lige præcis dét formål. Ved at oprette segmenter vil du kunne se resultaterne af dine kampagner med det samme, da læseren vil forsvinde fra det gældende segment, så snart de ikke længere opfylder de krav, der er sat op om det. Det kræver nogle ressourcer at vække inaktive læsere, så man skal altid gøre op med sig selv, om de er tiden værd. Hvordan man bedst muligt får gang i inaktive læsere fortjener et blogindlæg for sig selv, men vil du i gang nu, så overvej dette: Hvad får kunden ud af at læse lige præcist dine nyhedsbreve? Fortæl dem det og smid så en sjat af kreativitet, humor og lidt ekstraordinært med i mailen.

 

De mest inaktive læsere på din liste bør du bare afmelde og arkivere selv. De er med til at danne et skævt billede af din e-mail marketing, og hvis de ikke har åbnet de seneste 30 kampagner, du har sendt, så er de nok heller ikke klar til at udføre den handling, du ønsker. Der er høj konkurrence i indbakkerne, og inaktivitet er bare én af de følger, det har givet. Det er derfor blevet vigtigere end nogensinde før, at man kommer af med dem, der ikke længere udviser interesse og hele tiden sørger for, at ens nyhedsbrevsliste er skinnende ren.

 

Tip #5: Find nye læsere

Det sidste skridt i din forårsrengøring handler ikke om at fjerne noget. Følger du de 4 forrige tips, har du gjort grundigt rent. Det betyder samtidig også, at din nyhedsbrevsliste nok er blevet lidt mindre, end den var forinden, og det skal vi gøre noget ved. Mit sidste tip til dig er ikke noget, du kun skal tage til dig i forbindelse med din forårsrengøring, men det er faktisk et tip, som gør sig gældende hele året rundt. Din nyhedsbrevsliste er dit fundament for din e-mail marketing, og nu har du lært, hvordan man holder den ren og pæn. Men der skal jo være noget at gøre rent. Du får ikke succes med din e-mail marketing, hvis ikke du har en stor liste at sende til. Alt er relativt, men vil du gerne være en af dem, der elsker e-mail marketing, er det et must, at du bruger kræfter på leadgenerering – hele året rundt.

 

Der er mange forskellige værktøjer til dette, og jeg vil gerne understrege, at man ikke kan forvente, at et modul i footeren eller en tilmeldingspop-up på ens site kan gøre de helt store underværker. Hvis du spørger mig, så er begge ting en selvfølge på dit site, hvis du arbejder med e-mail marketing – de skal simpelthen være der. De er nemlig gode til at samle løbende trafik op, men skal du ud og bygge en ny liste op, bliver du nødt til at være langt mere aggressiv. Der findes mange andre værktøjer, der indsamler langt mere effektivt end en pop-up, og det skal du supplere din almindelige leadgenerering med. Både Facebook og LinkedIn har skabt værktøjer til dig igennem deres Lead Ads, og det seneste skud på stammen inden for leadgenerering er igennem spil. Ved at tilsætte spilelementer til leadgenereringen får man aktiveret brugeren i en ellers kedelig proces. Det gør, at brugeren er langt mere tilbøjelig til at udføre den handling, man ønsker, og din leadgenerering er derfor langt mere effektiv.

 

Leadgenerering er langt mere end blot en pop-up med 10% rabat. Der findes rigtig mange værktøjer, der er langt mere effektive, og med den stigende konkurrence i indbakkerne er det en nødvendighed, at man tænker kreativt, skiller sig ud og målretter sin indsats. Ved at målrette din leadgenerering mod de helt rigtige segmenter vil din CTR stige og dine nyhedsbrevslister ligeså.

 

Sæt du bare støvsugeren tilbage i skabet

E-mail marketing er meget mere end blot tilbud og nyheder i indbakken. Det kræver tid, men bruger man den korrekt, så giver det pote. Det er vigtigt, at man hele tiden fodrer sin nyhedsbrevliste, da konkurrencen i indbakkerne ikke bliver mindre. For at fastholde dine læsere skal du tænke ud af boksen og hele tiden huske på, hvad det er, som du kan gøre for læseren, som andre ikke kan. Da e-mail marketing er tidskrævende, er det essentielt, at du bruger tiden fornuftigt. Få derfor gjort godt og grundigt rent på din nyhedsbrevsliste – også gerne flere gange om året. Så er du sikker på, at du bruger din tid korrekt og på de læsere, som i sidste ende er vigtigst for dig og din forretning.

Har du brug for råd og sparring til din e-mail marketing?
Sofie Haurum Rasmussen
Marketing- og udviklingschef
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig