SEO og UX synergi: 6 tips til at gøre både Google og brugerne lykkelige

Du har sikkert en intention om at give dine brugere den bedst mulige brugeroplevelse, når de besøger din hjemmeside eller webshop. Og så drømmer du nok også om at rangere højt i Googles søgeresultater, for hvem gør ikke det?

Det betyder, at både UX og SEO skal præstere – men kan du få både i pose og i sæk?

Dét kan du faktisk godt. Men du skal være opmærksom på, at et godt UX-design kan spænde ben for dit SEO-arbejde, og at perfekte SEO-resultater ikke er lig med en god brugeroplevelse.

Vi giver dig her vores bedste tips til en vellykket balancering.

 

Hvad er SEO og UX – og hvordan adskiller de sig fra hinanden?

SEO går helt forenklet ud på at levere relevant og meningsfuldt indhold til brugerne.

SEO, eller søgemaskineoptimering, handler om, hvor synligt dit website er på Google – og der er mange SEO-knapper at skrue på for at blive dét.

En SEO-specialist har fokus på at tilgodese Googles algoritmer bedst muligt for at komme frem i bussen. Indhold, der både kommer Google og brugerne til gode, er en prioritet, men fokus er at opnå højere placeringer og bedre synlighed.

 

UX går i korte træk ud på at designe en relevant og meningsfuld oplevelse for brugerne.

UX, eller brugeroplevelsesdesign, handler om at skabe et brugervenligt og interaktionsopmuntrende design på din hjemmeside.

En UX-designer bekymrer sig ikke nødvendigvis om, hvordan et website rangerer eller om produktet/servicen sælger. Deres rolle er at designe en oplevelse for brugerne, når vedkommende allerede er på sitet.

 

Sammenspillet med SEO og UX

SEO og UX har som udgangspunkt det samme formål: brugerne. Og at lave noget indhold, der giver værdi for dem. Men de har hver sin funktion ift. kunderejsen – altså hvor i din kundes proces, de sætter ind og gør en forskel.

Google er med til at skabe opmærksomhed og interesse hos forbrugerne – at få dem ind på dit site. UX kommer efterfølgende og er med til at fastholde opmærksomheden og skabe konverteringer. Med andre ord: SEO forsøger at ramme brugeren INDEN, de lander på hjemmesiden, mens UX’s arbejde først begynder, når de ER på hjemmesiden.

SEO og UX er dybt afhængige af hinanden, og hvis du vil skabe succes, så er du nødt til at få sammenspillet til at fungere. Hvis ikke de to ting spiller sammen, så når du aldrig derhen, hvor du får et stabilt flow af konverteringer/salg.

 

Hvorfor er SEO og UX afhængige af hinanden?

Udover at de to områder skal spille sammen for at opnå de bedste forudsætninger for at skabe flere konverteringer og salg, så har vi også en lidt mere teknisk forklaring – men vi lover, at det ikke bliver for tungt.

Billedet herunder illustrerer, hvordan Google opfatter en sides indhold vs. hvordan brugerne opfatter en sides indhold.

 

 

Google kan ikke kan læse indhold, som vi mennesker kan. Google kan ikke læse en tekst eller se, hvad der er på et billede – den kan blot registrere, at der er noget tekst eller et billede. Derfor er Google også nødt til at bedømme en hjemmeside ud fra andre parametre – ét af dem er brugerinteraktioner.

Det er derfor enormt vigtigt, at brugeroplevelsen på dit site er god. For hvis brugeroplevelsen er god, er der større chance for, at brugeren bliver på siden i længere tid – og dét sender et signal til Google om, at indholdet på siden må være godt og ikke mindst relevant.

Og da Google gerne vil vise relevant indhold for brugerne, vil den blive ved med at vise siden. Det betyder i sidste ende, at du får bedre placeringer.

Omvendt kan det være fuldstændig ligegyldigt med fantastisk UX-design, hvis dit SEO-arbejde ikke følger med. Hvordan skal brugerne så nogensinde finde din side?

 

6 tips til synergi mellem SEO og UX

Vi kan konkludere, at SEO og UX ikke bare spiller godt sammen men er afhængige af hinanden. Derfor giver det kun mening at tænke på det som en helhed, hvis du vil have succes. Men bare rolig, vi har naturligvis vores bedste råd klar her – og hele 6 af dem.

 

#1 Navigation – skab en sammenhængende struktur

Hvis en hjemmeside ikke er nem at navigere på, har det både en negativ effekt på SEO og UX. Hvis man ikke kan finde hoved og hale i, hvor specifikt indhold befinder sig på din side, så er den besøgende videre til en anden side på nul komma fem.

Her har din menustruktur altså er stor rolle at spille! Se på menuen som et kort over dit websites indhold. Dine besøgende bruger det til at finde frem til dét, de søger, mens Google bruger ”kortet” til at finde og identificere sider, som den derefter viser i søgeresultatet. Derfor er det vigtigt, at du inkluderer alle de vigtigste sider i din menu, så Google har let ved at finde dem.

Vi anbefaler, at du har en struktur, hvor vigtigt indhold er placeret maks. 4 klik fra forsiden.

 

Der er 2 andre ting, du skal huske, nu du er ved menustruktur:

  1. URL-struktur: Dine URL’er bør altid følge din sides menustruktur. Sørg for en simpel og ren navngivning, så man kan tyde sidens indhold, og man kan se, hvor på din side, man befinder sig. Det giver både brugere og Google de bedste forudsætninger for at få et overblik over din side.
  2. Brødkrummer: Det er en sti, der viser hvert step, brugeren har taget for at komme til den landingsside, den befinder sig på. Ligesom med URL’er skal brødkrummer også følge menustrukturen, for at hjælpe Google bedst muligt med at forstå og rangere din side samt hjælpe brugerne med at få og bevare overblikket over din side.

 

#2 Tekst

Her er der 2 punkter, som er særligt vigtigt at berøre.

 

Tekstopbygning:

Tekstindhold er vigtigt, men tekstopbygning er lige så vigtig. Her mener vi brug af overskrifter, rækkefølge, afsnit osv.

Google scanner din side fra top til bund, så jo før du fortæller om sidens indhold jo bedre. Desuden bruger Google opbygningen til at forstå vigtigheden af dit indhold. Overskrifter vurderes f.eks. som vigtigere end andet indhold – det samme gør indhold, der er placeret højt på din side. Derfor har du altså ret stor mulighed for at påvirke Googles forståelse og vurdering af din side.

Brugerne anvender også opbygning til at vurdere din sides indhold – de scanner ofte også siden og bruger over- og underoverskrifter til at vurdere, om indholdet er relevant for dem, inden de dykker dybere ned i det. Ligeledes foretrækker de også at få serveret det vigtigste indhold til at starte med, så de ved, hvad de kan forvente af siden – der er ingen grund til at trække det i langdrag, så finder de bare en anden side.

 

Placering:

Her handler det om kompromisernes kunst. Fra et UX-perspektiv, vil man ofte gerne prioritere produkterne først, så kunderne hurtigt kan få et overblik over udbuddet. Mens SEO gerne vil give Google en hurtig indikation af, hvad siden handler om – og forsikre brugerne om, at de er landet på den rette side. Derfor vil en SEO-specialist ofte placere noget tekst først.

Derfor er det en evig diskussion, hvordan man bedst placerer sit indhold, så man både tilgodeser brugeren og SEO. Den bedste løsning er at have en top-tekst, der kort beskriver sidens indhold. Så kan du altid placere mere indhold længere nede på siden under produktvisning.

 

#3: Navngivning af kategorier

Når du navngiver dine kategorier på dit site, skal du være opmærksom på at give dem navne, der både giver mening for brugerne og for Google. Det handler helt forenklet om at give dine kategorier navne, der er fyldestgørende og svarer til indholdet på siden – og som ikke er kontekstbaseret for, at man kan forstå dem.

Det giver måske sig selv, tænker du. Men vi oplever ofte, at folk laver navngivning, som kun giver mening, hvis man allerede befinder sig på siden.

F.eks. ’børn’ – er det legetøj, udstyr eller noget helt tredje til børn. Hvis du ikke arbejder yderligere med SEO, så har Google ikke en jordisk chance for at vide, hvad din side ’børn’ handler om. Dét påvirker naturligvis din synlighed i Google, men det giver også et virkelig dårligt fundament for brugerne, hvis søgeintention ikke bliver imødekommet på din side.

Du må egentlig gerne navngive kategorien ’børn’ i din menu, det kan være en fordel rent UX-mæssigt. Men husk at navngive kategoriens overskrift på selve sitet (din H1) med et mere beskrivende navn, så Google også forstår, hvad siden handler om.

 

#4 Overkategorien opsummerer alle underkategorierne

Dine overkategorier og hertil hørende underkategorier i din menustruktur bør ikke være ens. Det giver hverken mening for brugeroplevelsen eller SEO.

Har du f.eks. en overkategori, der hedder ’kjoler, underkjoler og nederdele’ men samtidig har en underkategori til hver af dem også, bliver din overkategori egentlig overflødig. Faktisk giver det bare et ekstra klik for dine brugere for at komme hen til den rette side.

Samtidig er det utrolig svært at optimere og rangere på overkategorien i sådanne tilfælde, fordi den sigter efter det samme som dine underkategorier. Derfor ville det være mest naturligt at optimere på underkategorierne, på trods af at overkategorien normalvis er den, det giver mening tillægge mere værdi.

Det er derfor bedre at finde en fællesbetegnelse for overkategorien, som du kan optimere mod.

 

#5 Samme indhold på 2 forskellige URL’er

At du har det samme indhold flere steder på dit site, altså på forskellige URL’er, har som sådan ingen betydning for dine brugere – men det har det for dine SEO-resultater.

Har du noget indhold, som du gerne vil linke til flere steder på dit website, så skal du endelig gøre det – du skal bare sørge for, at det er den samme URL, du linker til. Der er ingen grund til at oprette flere URL’er til det samme content. Det er nemlig yderst forvirrende for søgemaskinen at finde rundt i de forskellige URL’er og ikke mindst finde ud af, hvornår den skal vise hvilken URL i søgeresultaterne.

Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvis du har den samme underkategori under flere overkategorier i din menustruktur. Sørg for at oprette én URL, som du linker til under hver kategori.

 

#6 Filterfunktion

Filterfunktioner er meget brugervenlige, men de kan spænde ben for SEO. Et filter sorterer nemlig i varer og har ingen landingsside, som du kan rangere på. Hvis du udelukkende baserer din forretning på filtre, er det umuligt at være synlig i søgeresultaterne, og så er forudsætningerne for at få folk ind på din side i første omgang virkelig dårlig.

Brug filterfunktion med omhu, og brug den i de situationer, hvor det ikke giver mening af oprette en decideret kategori i din menu. Det giver f.eks. ikke mening at have en kategori med ’kvinder’, og så en masse filtre for ’kjoler’, ’bukser’, ’undertøj’ osv. – her giver det klart mere SEO-værdi at omdanne dem til kategorier.

Dette er ikke en skræmmekampagne mod filterfunktionen, tværtimod. Brug den endelig, for det giver nu en fantastisk brugeroplevelse. Men husk, at du også skal have kategorier, altså statiske landingssider, hvis du vil have et godt SEO-fundament. Og det vil du.

Har du brug for hjælp til tackle SEO og UX?
Maja Lindved Andersen
SEO Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig