#SkabEngagementMedHashtags

#NuGårDetLøs #DetBliverGodt … #StopNu

Ja ja, vi skal nok styre os nu. Men det skal handle om hashtags på Instagram, og det er vi altså ret begejstrede over.

Men er der overhovedet nogen, der rigtig bruger hashtags længere? Ja! Og hvis ikke, så bør de i hvert fald.
Okay, men er det så ikke bare sådan en ‘last minute’-ting, jeg lige kan tilføje for at se lidt hip ud? Også her er du gal på den. Faktisk gør du klogt i at gå lidt strategisk til værks, når du skal beslutte, hvilke hashtags du vil bruge, og ikke mindst hvornår du vil bruge dem.

Vi skal nok fortælle dig, hvorfor hashtags er et godt værktøj, hvordan du finder de helt rigtige, og hvordan du skal bruge dem i din Instagram-strategi. Stay tuned!

 

Hvad er hashtags?

Lad os bare starte med det simple.

Hashtag er navnet på tegnet ’#’, også kendt som ’nummertegn’, et ’havelågetegn’, eller det vi fra de gode gamle fastnettelefon-dage, kender som ’firkant’. Kært barn har mange navne, men for digitale ildsjæle som os, er det eneste rigtige altså ‘hashtag’.

Hashtags bruges på de sociale medier, men har især fået hjemme på Twitter og Instagram. Vi koncentrerer os dog mest om sidstnævnte.

Man kan kalde hashtags en form for emnesamlere. Ved at bruge et hashtag indikerer du, hvad dit billede handler om, og du samler dine billeder inden for ét emne under ét hashtag sammen med potentielt millioner af andre billeder. Når du poster dit billede, vil hashtagget blive aktivt, således at du kan søge eller trykke på det og få vist alle billeder markeret med det pågældende hashtag.

Hashtags centrerer billeder om specifikke emner, og man kan dele sin entusiasme, passion, interesse, humør, støtte, begivenheder og lokationer med alle andre.

Man kan også følge hashtags, dvs. at hvis du er meget interesseret i, hvad der sker i Odense, kan du følge #MitOdense og på den måde se alle de billeder, der bliver tagget med det hashtag. Dette gør det ekstra relevant at vælge de helt rigtige hashtags, hvis du ikke vil drukne i mængden.

 

Not so fun facts

  • Du kan bruge op til 30 hashtags i et opslag og 10 hashtags i en story.
  • Du kan bruge tal i et hashtag, men specielle tegn såsom ’&’, ’%’ og ’?’ duer ikke.
  • Punktummer og kommaer er også et no go.
  • Du kan godt bruge emojis i hashtags.
  • Hvis du har en lukket profil, vil dine billeder med hashtags ikke blive vist på hashtagsider sammen med andre billeder, der bruger pågældende hashtag.

 

Hvorfor skal jeg bruge de hashtags?

Det skal du som sådan heller ikke, men det er en ret god idé, for hashtags er stadig en af de absolut bedste måder at blive opdaget af nye brugere på.
Faktisk får billeder på Instagram med mindst ét hashtag gennemsnitligt 12,6 % mere engagement, og 9 hashtags har vist sig at være det perfekte antal at bruge for at få mest aktivitet.

Instagram skiller sig nemlig ud fra Facebook ved, at du ikke bliver præsenteret for lignende Indhold eller indhold, som dine connections interagerer med. Du bliver kun præsenteret for billeder fra profiler, du selv følger. Medmindre du aktivt går ind i ’udforsk-fanen’ selvfølgelig.

Derfor er hashtags en lettere brillant måde for følgere at finde indhold og dermed profiler, de finder interessante. De kan nemlig bare trykke på et hashtag, og så åbner en fager ny verden af billeder inden for samme kategori sig for dem.

 

Find det perfekte i det særlige

Det er lidt af en kunstart at finde det perfekte hashtag, men vi giver det gerne et forsøg.
For bruger du hashtags korrekt, kan det hjælpe dig med at få mere rækkevidde, engagement, nye følgere og som følge heraf, flere kunder i biksen. Dét lyder jo ikke dårligt. Men inden du begynder at kaste om dig med hashtags i dine opslag, bliver du nødt til at være lidt strategisk omkring det.

Der findes millionvis af hashtags, og der findes dem, der bliver brugt af lige så mange. Og ja, det lyder tiltrækkende at plastre dit opslag til med populære hashtag – “for det må da give mig meget opmærksomhed, right?”. Men så kan du godt tro om, for det betyder altså ikke, at der vil strømme likes, kommentarer og følgere ind.

Du skal nemlig tænke på, at hvis der er millioner af andre, der bruge samme hashtag, så vil dit billede ret hurtigt forsvinde i mængden på hashtag-siden. Vi snakker minutter eller sågar sekunder. Så det kan virkelig betale sig at gå i tænkeboksen og finde lignende, men mere nicheprægede hashtags.

 

Hvordan finder jeg så de rigtige hashtags for mig?

Spørgsmålet til én million kroner. Vi har måske ikke det endelig svar, men vi har et par guidelines.

Analyser din målgruppe
Hashtags er gode. Dobbelt så mange hashtags er ikke dobbelt så godt. Men relevante hashtags er!
Hvis du er interesseret i at få nye følgere eller mere aktivitet på dine posts, giver det mening at se på, hvad din målgruppe finder interessant.

Undersøg hvilke hashtags de bruger og pluk dem ud, der passer til dit content. Hashtags skal være relevante for både dit indhold og din målgruppe, ellers kan det næsten være lige meget.

Analyser dine konkurrenter
Hvis du er på helt bar bund, kan du altid tjekke dine konkurrenter ud. Det er nemlig en god måde at få noget inspiration på. Så se på brands, der har lignende produkter, content eller målgruppe som dig. Det kan give dig en idé om, hvad der giver mest aktivitet og dermed, hvilke hashtags der kan være relevante for dig.

Måske opdager du endda hashtags, som du slet ikke havde tænkt på.

Analyser frontløberne i din branche
Det er ingen skam i livet at se på dem, som klarer sig rigtig godt. Man kan jo lige så godt lære af de bedste.

Alle brancher har efterhånden influencere, der har et godt greb i målgruppen i den pågældende branche, så dyk ned i influencer-verden og find profiler, der har den samme eller lignede målgruppe som dig. Undersøg hvordan og hvilke hashtags profilen bruger, og hvordan det virker.

Det er en rigtig smart måde at lade dig inspirere på.

Find relaterede hashtags
Denne metode kan du både bruge før, du gør noget af det overstående, og når du har ladet dig inspirere af andre interessante profiler i dit netværk. Det er nemlig både nemt og en måde at undgå at kopiere dine konkurrenters metoder en til én.

Du finder udforsk-siden i menulinjen i bunden af din skærm – det er den med forstørrelsesglasikonet. Så søger du på et af dine egne eller en af dine nyfundne hashtags og vælger ’Tags’. Så får du nemlig en hel liste med relaterede hashtags, samt hvor mange opslag de er brugt i. Dét er altså en god måde at få en indsigt i, hvad folk med samme interesse bruger af hashtags – og forhåbentlig opnå en større rækkevidde.

Du skal dog være opmærksom, at du ofte bliver vist de hashtags, som er mest populære. Og som vi allerede har nævnt, er det altså ikke altid de mest hensigtsmæssige. Men du kan helt sikkert lade dig inspirere og videreudvikle på dem.

 

Okay, I get it! Men hvordan upper jeg mit Hashtag game?

Du kan f.eks. lave dit eget hashtag. Som udgangspunkt kan du lave tre typer af hashtags

  • 1. Community hashtags
    De forbinder ligesindet omkring et specifikt emne.De indikerer produkter/services, industrier, instagram fællesskaber, events, lokationer, dag-inspiration, akronymer og emojis.Det er nok denne kategori, langt de fleste brugere anvender.
  • 2. Branded hashtags
    Disse er et unikt hashtags for netop din virksomhed. Det kan være dit navn, slogan, produktnavn eller noget, der er relateret til din identitet.Ved at bruge sådan et giver du dine kunder en mulighed for at finde alt dit indhold ét sted. Hvis du samtidig opfordrer dem til at dele deres oplevelser med dét hashtag, samler du også dine brugere. For mens Community hashtags har til formål at øge rækkevidden af dine opslag, så skal Branded hashtags samle dine brugere omkring et tema.Psst! Det er en god idé at følge dine Branded hashtags – så kan du se, hvad der bliver delt, og du får muligvis leveret unikt content til din egen kanal.
  • 3. Campaign hashtags
    Disse er langt mere kortsigtede. Som navnet antyder, er det oftest relateret til en specifik kampagne, der varer et par dage, en sæson eller et år.
    De er velegnede til at skabe aktivitet over en kortere periode.

Så start med at gør dig nogle tanker om, hvad du ønsker at opnå med dit eget hashtag.
Også her er research en god idé – på den måde sikrer du dig, at dit hashtag ikke kan misforstås eller har en anden betydning. Det er også vigtigt, at det er nemt at huske og ikke mindst stave.
Derudover skal du selvfølgelig sikre dig, at det ikke allerede er i brug af et andet brand eller lign.

 

Men hvordan ved jeg overhovedet om de virker?

Fordi du har gjort dit forarbejde. Og fordi der heldigvis findes værktøjer, der viser, hvordan dine hashtags performer.

Du kan se, hvor godt dine hashtags har klaret sig via Instagram Business Tools, hvis du er en virksomhedsprofil, men det er altså forholdsvis begrænset. For du kan faktisk kun se, hvor mange eksponeringer du har fået gennem hashtags på det pågældende billede, og ikke hvilke hashtags der har skaffet dem.

Hvis du virkelig vil arbejde seriøst med din hashtag-strategi, kan du derimod undersøge andre analyseværktøjer, som giver dig en mere grundig indsigt i, hvilke hashtags der performer bedst, og præcis hvad de bidrager med. Du bør nemlig bygge din strategi op omkring, hvad din målgruppe er mest interesseret i.

Og på den måde ved du, hvilke hashtags du bør bruge igen, og hvilke du med fordel kan skære fra.

Har du brug hjælp med din instagram? Vi har et hus fuld af eksperter – så giv os et kald!

Har du brug for hjælp til Instagram?
Jolene Liza Sapsworth
HEAD OF SOME
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig