Instagram annoncering

Instagram er en meget visuel platform, hvilket er godt til branding sÄvel som salg, da ca. 80% af forbrugere i hÞjere grad bliver pÄvirket af noget visuelt, kontra noget de lÊser.

  • Udnyt Instagrams hĂžje engagement rate
  • Fast kontaktperson til rĂ„dgivning og sparring
  • Visuelt smukke annoncer, der skaber genkendelighed
  • NĂ„ ud til et stort antal relevante kunder
  • FĂ„ flere kunder med Instagram shopping
  • Rapportering af mĂ„nedlige resultater med nĂžgletal
FÄ gratis rÄdgivning omkring din Instagram annoncering
FÄ gratis rÄdgivning omkring din Instagram annoncering
Ring nu pÄ tlf. 70 22 11 44 eller udfyld formularen

Instagram annoncering

Siden Instagram sĂ„ dagens lys tilbage i 2010, er det sociale medie gĂ„et hen og blevet en meget brugbar platform bĂ„de for private – men i sĂŠrdeleshed ogsĂ„ for virksomheder. Tror du, at din mĂ„lgruppe er pĂ„ Instagram? SĂ„ er det en rigtig god ide at fĂ„ lavet annoncering pĂ„ det sociale medie.

Instagram minder pÄ mange omrÄder om Facebook. Den bestÄr af et newsfeed, hvor du kan se opslag lavet af de personer, du fÞlger, og du har mulighed for at kommentere, like og dele indhold, ligesom du kan pÄ Facebook. Dog er der en vÊsentlig forskel, der fÄr Instagram til at adskille sig fra Facebook.

Instagram er nemlig et meget visuelt medie. I stedet for statusopdateringer deler brugerne billeder og videoer, og det har ogsÄ en betydning for den mÄde, du som annoncÞr skal opbygge dine kampagner. De skal nemlig vÊre lige sÄ visuelle og spÊndende som de andre opslag, der kan dukke op i dine potentielle kunders newsfeed, men til gengÊld har du ogsÄ mulighed for at nÄ ud til rigtig mange mennesker gennem Instagram annoncering.

Fordelene ved en Instagram Business profil

SÄ har du eksempelvis en webshop eller en virksomhed, hvis budskab du gerne vil dele, sÄ vil du opleve at kunne fÄ rigtig meget ud af denne annonceringsform. Blandt andet har du mulighed for fÞlgende fordele:

  • Du kan fĂ„ en massiv eksponering til din udvalgte mĂ„lgruppe pĂ„ Instagram.
  • Dine annoncer pĂ„ Instagram kan blive mĂ„lrettet ned til mindste detalje, da Instagram benytter sig af Facebook Business Manager, hvorfra man ogsĂ„ styrer Facebookannoncering.
  • SpĂŠndende billeder og videoer kan fĂ„ potentielle kunder til at blive nysgerrige pĂ„ dine produkter eller ydelser.
  • Instagram er ideelt til online shopping. Over 1/3 af brugerne har pĂ„ et eller andet
    tidspunkt brugt det sociale medie til at finde inspiration til shopping. Med Instagram skal du ikke nÞjes med bare at brande dine produkter, du kan ogsÄ fÄ lov til at bruge den som indgangsportal til salg via Insta Shopping.

Med Instagram annoncering har du altsÄ ikke kun mulighed for at brande dit website og dine produkter overfor en udvalgt segmenteret mÄlgruppe, du har ogsÄ mulighed for at gÞre processen fra overvejelse til kÞb meget hurtigere og nemmere. PÄ trods af det sociale medies popularitet og det stigende antal af danskere, der hver dag logger ind, er der mange virksomheder, som endnu ikke har opdaget potentialet ved Instagrams annoncemuligheder.

FĂ„ lavet den bedste strategi til din Instagram-annoncering hos OnlinePlus

At skabe synlighed omkring dit website gennem Instagram annoncering er en rigtig god ide. Men det sociale medies beskaffenhed betyder, at man skal vÊre ekstra omhyggelig med at lave annoncer, der er mÄlrettet og skrÊddersyet til mediets platform.

Der er visse rammer, du skal holde dig indenfor. Dine pointer og budskaber skal komme til udtryk gennem billedet og ikke teksten under, da den fÞrst bliver lÊst, hvis din mÄlgruppe viser oprigtig interesse i det, du tilbyder. Derefter skal du beslutte, om din annoncering skal placeres i newsfeeded eller Instagram Stories. Alt i alt er der en del, man skal tage stilling til i forbindelse med Instagram annoncering, men med sÄ mange aktive brugere pÄ det sociale medie er det alligevel vÊrd at inkludere i din markedsfÞringsstrategi.

Hos OnlinePlus har vi stor erfaring med de sociale medier. Vi sÞrger altid for at vÊre opdateret inden for de nyeste features, sÄ du kan fÄ det meste ude af din annoncering. SÄ overvejer du at begynde at annoncere pÄ det populÊre medie, sÄ overlad det til os.

PÄ baggrund af indledende samtaler om dine mÄl, din virksomhed, og hvad du Þnsker at fÄ ud af din annoncering, opretter vi nogle mÄl for, hvornÄr din kampagne er en succes. Derudover tager du og din tildelte Instagram-specialist en samtale om dine produkter eller ydelser og de mennesker, du rigtig gerne vil nÄ ud til, sÄ I kan fÄ lavet en eller flere relevante mÄlgrupper, som kunne have interesse i dit website.

Generelt henvender Instagram sig til det lidt yngre segment. SÄ retter dit website og virksomhed sig mod denne mÄlgruppe, er Instagram uden tvivl en platform, der kunne vÊre nyttig for dig at annoncere pÄ.

Derudover aftaler vi ogsÄ et dagligt budget, som selvfÞlgelig kan justeres, hvis din kampagne eksempelvis er med til at skabe mange konverteringer pÄ dit website eller landingsside.

Forskellige formater – forskellige muligheder

PĂ„ Instagram har du de samme muligheder som pĂ„ Facebook. Du kan fĂ„ lavet forskellige mĂ„lgrupper, og du kan mĂ„lrette dine annoncer ned til mindst detalje, men fordelen ved at anvende Instagram er, at det er nemmere at skabe organisk trafik – eksempelvis via fĂžlgere. Brugere pĂ„ Instagram har et helt andet engagement, end de har pĂ„ Facebook, og derfor er det nemmere at komme ud til potentielle kunder gennem Instagram annoncering – hvad end det er opslag pĂ„ brugernes newsfeed eller Instagram Stories.

At brugerne ogsÄ er mere engagerede end pÄ Facebook betyder ogsÄ, at du hurtigt kan etablere et stÊrkt forhold til eksisterende sÄvel som nye kunder, og pÄ den mÄde er du sikret en masse eksponeringer uden de helt store omkostninger.

Opslag i newsfeed

En af dine muligheder for at annoncere pÄ Instagram er gennem annoncer i Instagrambrugernes newsfeed. PÄ denne mÄde ser den udvalgte mÄlgruppe din annonce, nÄr de scroller ned gennem andres billeder og videoer.

VÊlger du at annoncere pÄ denne metode, skal du gÞre dig overvejelser angÄende formatet. Skal det vÊre kvadratisk, eller vil du have, at det skal vÊre vertikalt, sÄ du udfylder det meste af skÊrmen? Skal der formuleres tekst til annoncen? I sÄ fald er det vigtigt at fÄ budskabet ud allerede i fÞrste sÊtning, da det er de fÊrreste, der lÊser hele annonceteksten, med mindre de virkelig er interesserede.

Tager du skridtet videre og anvender video som annoncehold, gÊlder ovenstÄende regler fortsat, men du skal ligeledes vÊre opmÊrksom pÄ lÊngden. Din video mÄ ikke vÊre meget mere end 1 minut, da folk hurtigt mister interessen. Instagram anbefaler faktisk, at din video ikke er mere end 15 sekunder lang.

Derudover skal billedkvalitet og lyd altid vĂŠre i orden – og husk altid at tilfĂžje undertekster. Mange brugere anvender Instagram pĂ„ offentlige steder sĂ„som i busser, i toget, pĂ„ arbejdet, i skolen eller andre steder, hvor lyden er slĂ„et fra deres telefon for ikke at genere andre.

Instagram Stories

Instagram Stories er korte videoer eller billeder man lĂŠgger ud pĂ„ sin Instagram Stories i en eller flere korte sekvenser af 10 sekunder ad gangen. Disse videoer eller billeder er kun tilgĂŠngelige i en begrĂŠnset periode, og de bliver derfor ikke liggende offentligt pĂ„ din Instagram, medmindre du gemmer dem under “highlights” pĂ„ din profil.

Derfor bliver Instagram Stories ofte brugt i spontane Þjeblikke. Her kan man vise noget der sker her og nu til sine fÞlgere, og det er vigtigt at dine annoncer ogsÄ bÊre prÊg af denne spontanitet.

Modsat annoncer i newsfeedet fÄr du med Stories en fuldskÊrmsoplevelse. Her fÄr du hele brugerens opmÊrksomhed i de 10 sekunder sekvensen varer. Disse annoncer kommer op mellem brugernes andre Stories, der kommer fra de personer, som de fÞlger. Det kan vÊre venner, familie eller kendte personer. Ligesom andre Stories har man mulighed for hurtigt at gÄ videre til den nÊste Story, sÄ derfor er det essentielt, at de vigtigste budskaber og det der skal fange dine potentielle kunders opmÊrksomhed bliver placeret fÞrst i din Story. Derudover skal du altid sÞrge for, at billedet eller videoen er blevet taget eller optaget vertikalt, da det giver den absolut bedste brugeroplevelse.

Annoncerer du gennem Instagram Stories, har du mulighed for at fÄ dine fÞlgere til at handle ved at tagge produkter i din story. PÄ den mÄde bliver de, hvis de klikker pÄ tagget, ledt videre til det specifikke produkt pÄ din hjemmeside, hvorfra du kan opnÄ en konvertering.

Insta Shopping

En af de nyeste features pÄ Instagram er Insta Shopping. Har du en webshop, og reklamerer du med dine produkter pÄ din Instagram business profil, er dette et rigtig vigtigt markedsfÞringsredskab. Det giver nemlig dine fÞlgere mulighed for at fÄ nem adgang til dine produkter.

NÄr du tagger dine varer pÄ dine opslÄede billeder, kan dine fÞlgere med et enkelt tryk blive sendt direkte til din webshop. PÄ den mÄde bliver det nemt for dine fÞlgere at kÞbe dine ting, og det er i sidste ende med til at kunne skabe flere konverteringer.

For at kunne fÄ Insta Shopping skal du og din webshop dog opfylde en rÊkke retningslinjer opsat af Instagram. Blandt andet skal du have udfyldt EAN numrene i din webshop, men det kan vi hos OnlinePlus hjÊlpe dig med.

Skal jeg hjĂŠlpe dig videre med Instagram annoncering?
Jolene Liza Sapsworth
SoMe Specialist
Vi kan ogsÄ kontakte dig
Vi kan ogsÄ kontakte dig