TOP 10 spamregler jævnfør forbrugerombudsmanden/markedsføringsloven

Forbrugerombudsmanden offentliggjorde i slutningen af december 2018 en række nye tiltag og rettelser til spamreglerne. GDPR, sikkerhed, samtykke og tilladelser er, for mange, meget bekendte ord, men har du nu helt styr på, hvordan reglerne påvirker dig, og er du sikker på, at du overholder dem?

Vi giver dig her 10 af de vigtigste spamregler, så du kan få helt styr på lovgivningen indenfor markedsføring.

  1. Det er ikke tilladt for virksomheder at sende elektronisk post i form af eksempelvis e-mails, sms’er m.m., der indeholder markedsføring, medmindre der er givet samtykke fra modtagerens side. Det gælder direkte såvel som indirekte markedsføring. Dette kaldes for spamforbuddet. Forbuddet findes i markedsføringslovens §10, stk. 1, og den træder i kraft i det øjeblik, at henvendelsen kommer fra en erhvervsdrivende, sendes via elektronisk post eller er sendt med henblik på markedsføring til bestemte modtagere.
  2. Samtykke fra modtagerens side gælder kun, hvis det er givet frivilligt. Derudover skal modtageren præsenteres for alle informationer og en specificeret viljetilkendegivelse. Samtykke er eksempelvis ikke givet frivilligt, hvis ”tilmeld nyhedsbrev” ved en ordre automatisk er krydset af ved betaling af ordren.
    I forhold til samtykke må der gerne tilbydes en fordel ved at give samtykke. Den anden vej må der dog ikke være meromkostninger, hvis modtageren ikke vælger at give sit samtykke. Det skal til enhver tid være muligt for virksomheden at indhente data for et gyldigt samtykke, hvis overstående betingelser er opfyldt for en tidligere kunde.
  3. Et samtykke skal let og gebyrfrit kunne trækkes tilbage til enhver tid. Dette skal oplyses i selve samtykketeksten og ikke kun i et link ved siden af denne tekst. Med andre ord skal det altid stå klart og tydeligt. Hvis det ikke er oplyst, at samtykket kan trækkes tilbage, er det slet ikke gyldigt fra starten af. Ligeledes skal det i samtykketeksten også stå tydeligt, hvordan man som person vil blive kontaktet, og ikke via et link ved siden af teksten.
  4. Det er tilladt at sende markedsføring til en tidligere kunde, hvis denne markedsføring indeholder produkter, der er tilsvarende til det/de produkter, kunden tidligere har købt. Dette må gerne gøres uden samtykke fra kunden, hvis nogle bestemte betingelser er opfyldt ifølge markedsføringsloven §10, stk. 2. Denne paragraf er en undtagelse til hovedreglen om, at det kun er tilladt at kontakte brugere, der har givet samtykke til det.
  5. Hvis markedsføringslovens §10, stk. 1-3 overtrædes, vil det være muligt for virksomheden at blive straffet med en bøde.
  6. En privatperson, der kommer med en elektronisk henvendelse, ses ikke som omfattet af spamforbuddet. Privatpersonen omfattes kun af forbuddet, hvis personen bliver benyttet af en virksomhed. Her kan der eksempelvis være tale om influencers.
  7. Det er ikke tilladt som virksomhed at sende en privatbesked til en privatperson på de sociale medier, der indeholder erhvervsmæssig aktivitet og markedsføring, uden personens samtykke, da privatbeskeder er omfattet af spamforbuddet.
    Hvis brugeren dog har sendt en besked til virksomheden først, så er det tilladt for virksomheden at svare tilbage på denne besked. Svaret må ikke indeholde markedsføring, der går udover spørgsmålet.
  8. Tilfredshedsundersøgelse er kun tilladt og ikke omfattet af spamforbuddet, hvis formålet er at undersøge kundernes tilfredshed. Hvis undersøgelsen omfatter markedsføring i form af eksempelvis branding af virksomheden eller afsættelse af produkter, vil undersøgelsen gå under spamforbuddet.
  9. Det er altid tilladt at vise virksomhedens logo og linke logoet til ens hjemmeside blot for at bekræfte virksomhedens identitet. Anden markedsføring i forhold til logoet er ikke tilladt og vil høre under spamforbuddet.
  10. Hvis din webshop sender påmindelser ud til kunder, der ikke har gennemført sit køb hos dig, altså tabt-kurv-funktionen, omfattes det af spamforbuddet, da der oftest er tilknyttet et link i disse mails til at genskabe indkøbskurven.
    Hvis virksomheden skal have tilladelse til at sende disse mails ud, skal der indhentes samtykke til dette på forhånd. Dette kan lade sig gøre, da et samtykke godt kan indhentes ”generelt for fremtiden”. Denne form for samtykke skal også til enhver tid kunne trækkes tilbage, hvis det ønskes.

Facebook konkurrenceregler anno 2019 – Sådan undgår du at blive meldt for spam

Skal du lave en konkurrence på Facebook, er det vigtigt, at du overholder følgende regler:

  • Hvis du laver en konkurrence på Facebook, er det ikke lovligt at gøre det til et krav, at man skal tagge en anden bruger, for at man kan deltage i konkurrencen.

Denne ”tip-en-ven” funktion vil blive set som spam, og virksomheden ville skulle stå til ansvar for dette.

  • Du må ikke bede brugerne om at dele dine opslag eller side.
  • Det må ikke være et krav, at brugeren skal synes godt om din side.
  • Det er ikke lovligt at udlove ekstra præmier, når din side har nået et vist antal følgere.

Disse overstående punkter er vigtige at overholde, også selvom du betaler for annoncering af din konkurrence. Regler er regler, og Facebook tager ikke højde for din annoncering i disse situationer.

  • Du må dog gerne kræve, at brugerne synes godt om et opslag på din Facebookside.
  • Det er også tilladt at kræve, at brugerne skal kommentere og/eller lave et opslag på din Facebookside samt sende en besked til din Facebookside for at deltage i konkurrencen.

Når du laver konkurrencer på Facebook, er der ligeledes nogle ting, udover reglerne, du skal huske.

  • Det er vigtigt at tilkendegive, at konkurrencen ikke er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.
  • Det er her også vigtigt, at man generelt overholder markedsføringsloven ved posting af en konkurrence.
  • Ikke invitere dem, som har reageret på dit opslag til at synes godt om din Facebookside. Facebook-notifikationer er omfattet af begrebet ”elektronisk post” som defineret i markedsføringslovens § 2, nr. 15. Derfor er den beskrevne notifikation i strid med markedsføringslovens § 10, stk. 1, medmindre modtageren har givet sit forudgående samtykke hertil.

Hvis overstående regler ikke bliver fulgt, kan det munde ud i en bødestraf jævnfør Forbrugerombudsmanden. Ligeledes er det set, at Facebooksider er blevet lukket ned efter brud på disse regler.

 

Vil du have konkurrencereglerne lige ved hånden? Så download dem lige her!

 

Klik her

Skal jeg hjælpe dig videre med sin SoMe annoncering?
Jolene Liza Sapsworth
SoMe Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig