Udnyt det fulde potentiale i dine tekstannoncer med annonceudvidelser

Tekstannoncering er i sig selv en fremragende metode til at blive mere synlig på Google, men vidste du, at Google har et hav af muligheder for annonceudvidelser, der gør, at dine annoncer kan skille sig endnu mere ud fra dine konkurrenters og generere mere trafik?

For det har de! Og dét skal det handle om nu – så når du kommer til bunds i dette blogindlæg, har du helt styr på, hvilke muligheder Google har, og hvordan de kan gavne din digitale indsats på Google.

Lad os springe ud i det.

 

Tekstannoncering

Bare lige for en god ordens skyld, så lad os få det basale på plads: Hvad er det nu en tekstannonce er?

De annoncer, du kan se over og under de organiske søgeresultater på Google, kaldes tekstannoncer. De kunne godt forveksles med de almindelige søgeresultater – de ligner nemlig en hel del, men de er naturligvis beklædt med en annoncemarkering.

 

 

Annoncerne består som udgangspunkt af en overskrift, en annonceret webadresse og en beskrivelse. Men du kan altså tilføje en hulens masse udvidelser, som gør dine annoncer mere interessante for potentielle kunder.

 

Annonceudvidelser

Annonceudvidelser, ja, udvider dine tekstannoncer – den gav nok sig selv.

Med annonceudvidelser får du muligheden for at tilføje noget ekstra til dine tekstannoncer – toppen af kransekagen, så at sige. Herved giver du brugerne endnu flere grunde til at trykke på netop din annonce fremfor annoncen for din konkurrent lige under. Og så kan du øge klikraten med adskillige procentpoint.

Du kan benytte dig af én udvidelse, men hvorfor stoppe dér? Google selv anbefaler, at du bruger mindst fire udvidelser, og du kan sagtens opsætte flere – de bliver nemlig kun vist i en søgning, hvis Google vurderer, at de er relevante og vil øge din annonces effektivitet. Eller rettere sagt: Google vælger, hvilke af de udvidelser du har oprettet, der vises for de mest relevante søgninger.

 

Hvorfor er annonceudvidelser guds gave til tekstannoncer?

Det koster dig absolut ingenting at tilføje udvidelser til dine tekstannoncer, så der er umiddelbart ikke nogen ulemper ved dem.

Og her kommer der lige fire hurtige til, hvorfor du fluks bør gå i gang med annonceudvidelser:

  1. Du kommer til at fylde mere i søgeresultaterne: Jo mere plads du optager, jo mere effektfuld bliver dine annoncer. Ej at forglemme, at du ”stjæler” pladsen fra dine konkurrenter.
  2. Du kan fremhæve din virksomheds unikke egenskaber: Giv brugerne mere information, før de klikker på annoncen. Hermed kan du bedre forventningsafstemme, og du undgår at spilde kliks på irrelevante brugere.
  3. Minimér kunderejsen: Ved at servere direkte links, kontaktinformationer m.m. i annoncen, sparer du potentielle kunder for at jagte din side rundt for at finde det, de leder efter. Misforstå os ikke, der er også en kæmpe kvalitet i at få dem ind på sitet og bruge tid dér – men ét skridt ad gangen, ikke?
  4. Annonceudvidelser booster og forbedrer din klikrate (andelen af folk, der rent faktisk klikker på din annonce, ift. hvor mange der ser den): Men ikke nok med det – de hjælper dig også med at reducere din pris pr. klik og på sigt få mere ud af dit budget.

Og las os så straks se nærmere på, hvilke udvidelser du kan drage nytte af.

 

Vælg de rette annonceudvidelser

Udvidelse med undersidelink

Med undersidelinks kan du tilføje flere links til dine annoncer. Her viser du link til specifikke undersider på dit website, der kan hjælpe brugere hen på den rette side med det samme.

Undersidelinks giver rigtig god mening, hvis du er en e-commerce virksomhed – så kan du nemlig lede brugerne ind på relevante kategorisider. Men de er også gode til at hjælpe en bruger med at besvare et spørgsmål, give dem oplysninger, som de efterspørger eller vise referencer og anmeldelser.

 

 

Ved at gøre det så nemt som muligt for brugerne at finde, hvad de har brug for, kan du sænke din klikrate betydeligt.

 

Der er et par ting, som du roligt kan skrive dig bag øret, hvis du vil have succes med undersidelinks:

  • Relevans: Det giver udelukkende mening, hvis du rent faktisk linker til søgeintentionen fra brugerne. Så vær klar i spyttet, når du navngiver dine undersidelinks, og sikr at der er en sammenhæng mellem titel og content – ellers forlader brugerne din side hurtigere. end du kan sige ’undersidelink’. Og for guds skyld: Du skal ikke bare linke til din forside i dine undersidelinks.
  • Høj performance: Det er en god idé at linke til sider, som du allerede ved, konverterer eller præsterer godt.
  • Sidst men ikke mindst: Du skal naturligvis kun linke til dit website – ikke andre domæner.

 

Infoudvidelse

Promovér unikke tilbud til kunder ved at tilføje korte beskrivende tekster til din annonce. Med infoudvidelser kan du fremhæve, hvad der gør din forretning speciel (USP), tidsbegrænsede tilbud eller noget helt tredje. Du kan tilføje op til 10 infoudvidelser udover teksten til én annonce – på maks. 25 tegn hver.

Det smarte ved denne udvidelsestyper er, at den er meget fleksibel. Du kan tilføje på både konto-, kampagne- og annonceringsniveau, og så kan du nemt ændre dem. Du kan inddrage meget tidsspecifikke og unikke USP’er, mens du også kan tilføje mere generel info.

 

 

Tips til dine infoudvidelser:

  • Hold det kort og godt: Du har kun 25 tegn pr. udvidelse, så få mest muligt ud af det. Vær præcis og kontant i dine udvidelser – skriv f.eks. hellere ’formidabel service’ end ’vi har formidabel service’.
  • Bliv ikke for snæver: Udvidelserne skal appellere til hele den målgruppe, du annoncerer for. Vælg derfor nogle infoudvidelser, der har en bred reference, og som ikke bliver for niche.
  • Vær specifik og brug gerne numre: Numre er nemmere at forholde sig til – 1-2 dages levering fremfor ‘kort leveringstid’

 

Udvidelse med websiteinfo

Hvor infoudvidelser er mere generelle informationer om din forretning, så er websiteinfo mere specifikke aspekter ved dine produkter eller din tjeneste. De bliver vist under din annoncetekst i form af en overskrift efterfulgt af en række værdier knyttet hertil.

 

 

Jo mere specifik info brugerne får, ift. hvad de søger, jo mere tilbøjelige er de til at klikke på din annonce – derfor er denne udvidelse særdeles god. Du gør nemlig brugerrejsen mere bekvemmelig, mens du fremhæver typer, tjenester, kategorier, destinationer, lokationer m.m.

 

Billedudvidelse

Ved at bruge Googles billedudvidelse kan du tilføje relevante billeder af dine produkter eller services, der komplementerer teksten og derved maksimerer effektiviteten for dine annoncer.

Alle udvidelserne kan noget både hver for sig og i sammenspil med hinanden, og alligevel har vi en lille forkærlighed for billedudvidelsen.

Den giver nemlig ikke blot brugerne en smagsprøve på, hvad der venter dem på dit website, den kan virkelig skabe blikfang til din tekstannonce, så den bliver endnu mere synlig i søgeresultaterne! Folk er nemlig tossede med billeder, og fordi de fleste tekstannoncer og de organiske søgeresultater består af rigtig meget, ja… tekst, så er billeder virkelig effektfulde.

Den synliggøre også din annoncens relevans, hvis det produkt eller den service, du har i din udvidelse, matcher søgetermet – så dét skal du være opmærksom på.

 

 

Opkaldsudvidelse

Hvis netop din forretningsmodel er baseret på opkald fra kunder, eller du bare ønsker at gøre det nemmere for dem at komme i kontakt med dig, så kan det kun gå for langsomt med at bruge opkaldsudvidelsen i dine annoncer.

Her kan du nemlig tilføje dit telefonnummer, så det er lettilgængeligt og synligt for potentielle kunder – dét er en virkelig god metode til at få relevante leads!

 

 

Hvis din annonce vises på en mobil, vil brugerne kunne trykke på nummeret og ringe op til dig – det kan de ikke, hvis den forekommer på en desktop, men ikke desto mindre får de stadig oplyst telefonnummeret i søgeresultaterne og behøver ikke lede rundt på dit site.

Nu tænker du nok: ”Smart nok, med hvad nu, hvad jeg ikke har åben for telefonen døgnet rundt?”. Og no worries, for du kan nemt skemalægge din tilgængelighed, og så vil dit telefonnummer ikke blive vist som udvidelse uden for dette.

 

Adresseudvidelse

Har du en fysisk butik er det ikke bare en god idé, men en nødvendighed at bruge adresseudvidelsen for at tilskynde folk til at besøge din butik.

Med denne udvidelse viser du både din adresse og åbningstider, og så kan du linke til din Google My Business virksomhedskonto, hvor brugerne kan se endnu flere detaljer om din forretning – såsom et kort med lokation, telefonnummer og anmeldelser.

 

 

Denne udvidelse giver naturligvis ikke megen mening, hvis du udelukkende arbejder med e-commerce, men hvis du er afhængig af fysisk trafik som f.eks. frisører, butikker eller restauranter, så er det altså en fremragende måde at øge chancen for, at en bruger finder dig, besøger dig og laver en transaktion hos dig.

Husk at opdatere disse oplysninger, hvis de ændrer sig.

 

Promoveringsudvidelse

Vil du fange tilbudsjægerne eller bare gøre alle potentielle kunder opmærksomme på et særligt udsalg på din webshop, så er promoveringsudvidelsen vejen frem! Du kan nemlig vise udsalg og tilbud på produkter f.eks. ved at promovere en rabatkode. Det markeres med et lille ikon af et tilbudsskilt på annoncen og skaber endnu mere blikfang.

Det er en relativt fleksibel og simpel udvidelse, som du kan køre på specifikke datoer, dage eller blot timer – og du kan nemt slå det til og fra uden, at du behøver oprette en ny annonce.

 

 

 

Udvidelse til kundeformular

Kundeformular-udvidelsen er et af de nyeste skud på annonceudvidelsesstammen men stadig meget interessant! Her giver du nemlig brugerne – potentielle kunder – mulighed for at oprette kontakt med din forretning med ganske få klik ved at udfylde en formular direkte i din annonce.

Det hjælper dig med at få kvalificerede leads og kan være med til at frigive noget tid i dine salgsprocesser. Og vi taler altså om helt reelle leads, som du kan kontakte, når de har udfyldt formularen!

 

 

Når en bruger trykker på ’kontakt os’ – vil en formular komme op i søgemaskinen. Du kan selv tilpasse din formular alt efter, hvilke oplysninger der er mest relevante for din forretning at få.

 

 

Hvis du ikke allerede er i gang, så vil vi her på falderebet endnu en gang opfordre dig til at springe ud i udvidelsernes fagre verden – vi lover dig, at der ligger en masse potentiale gemt for at gøre din forretning mere synlig på søgemaskinegiganten!

Har du brug for hjælp til Googles annonceudvidelser?
Andreas Ølgaard
Google Ads Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig