Universal Analytics er fortid, men hvordan ser fremtiden ud med GA4?

Hvis du benytter dig af Googles analyseværktøj, har du sikkert hørt det en gang eller to på det seneste: Universal Analytics lukker og slukker d. 1. juli 2023.. Efter denne dato vil det udelukkende være deres nyeste version af Google Analytics, GA4, der modtager data.

Universal Analytics har hidtil været Googles standardversion af Google Analytics, men fordi Universal Analytics bl.a. ikke kan levere data på tværs af platforme og dermed ikke lever op til nutidens digitale standarder, er GA4 fremover standardversion.

Det betyder, at alle på sigt skal have en GA4-konto (gratis tip: jo før jo bedre), men hvad indebærer den nye udgave af Google Analytics egentlig? Det skal vi se på nu – vi gennemgår nemlig kernefunktionerne i GA4 herunder og ser på, hvad de mest interessante ændringer bliver for dig.

 

AI og Machine learning

GA4 er skabt til en cookie-fri fremtid. Og taget de databegrænsninger i betragtning, vi allerede er begyndt at opleve, lyder da det ikke dumt! Men hvordan fungerer dét, tænker du nok? Jo, det bliver en smule teknisk, men nu skal du høre.

GA4 bruger Machine Learning til at forudsige dine brugeres fremtidige adfærd og forbedrer automatisk dine data.

Med indførelsen af strengere regler for cookies og iOS-opdateringer, der hjælper Apple-brugere med at anonymisere deres færden i Apps, har mange webshops og websites oplevet et stort fald i trafik og mistet en hel del data.

Men GA4’s struktur er bygget op omkring AI og Machine Learning, hvor de bruger eksisterende data til at modellere sig frem til de manglende data. Det vil være med til at lukke det gap, som netop cookie-begrænsningerne har skabt i dine data og hermed gjort det besværligt at måle og korrigere effektivt på dine digitale indsatser.

Dét er et tiltag, som vi byder velkommen med åbne arme.

 

Øget indsigt i målgrupper med Google Signals

Google bevæger sig fra en tilgang, hvor data er opdelt på enheder og kilder til nu at være mere samlet om user IDs (personer).

Dette skulle gøre underværker for at følge kunderejsen på tværs af enheder – altså på tværs af apps og websites. Og dét har netop været en af de ting, som Universal Analytics ikke er lykkedes med.

Men som du nok havde gættet, kræver det naturligvis samtykke fra brugeren. Det vil sige, at brugeren skal aktivere annoncetilpasning. Og så skal du også lige huske at aktivere Google Signals. Som udgangspunkt er Google signals ikke aktiveret i GA4, men det kan du gøre således:

’Administrator’ → ’Dataindstillinger’ under ejendomskolonnen. Klik herefter på ’dataindsamling. Herunder er det muligt at gennemgå indstillingerne og aktivere Google Signals.

Efter 24 timer vil du se dine brugerdata inddelt i køn, interesse og alder under ’demografi-rapporten’.

 

 

Eventhåndtering

En grundlæggende forskel på Universal Analytics og GA4 er datamodellerne. Universal Analytics er baseret på ’sessioner’ og ’sidevisninger’, mens GA4 anvender en model, der er baseret på ’events’ (hændelser) og ’parametre’ – f.eks. bliver en sidevisning i GA4 nu opfattet som en hændelse.

En ’hændelse’ kan bedst beskrives som en interaktion fra en bruger, såsom kliks, sidevisninger, downloads mv. En hændelse aktiveres, når brugerne interagerer med dit website og/eller din app – f.eks. vil det registreres med hændelsen ’page_view’, når en bruger får vist en side på dit website.

Du kan se og måle alle de hændelser, du har sat op i GA4. Der er som udgangspunkt slået en række hændelser til, og det er gjort simpelt at tilføje og fjerne events.

Under modulet ’hændelser’ kan du i rapporten ’alle hændelser’ se de events, der bliver udløst i en bestemt periode. I oversigten er det muligt at angive, om en hændelse skal markeres som værende en konvertering eller ej.

 

 

 

GA4 har således en række indbyggede hændelser, der muliggør automatisk sporing uden yderligere kodning eller tagging. Det gør sig gældende for f.eks. ’Rulninger (scroll)’, ’videointeraktioner’ og ’Websitesøgninger’. Dette er ikke en mulighed i Universal Analytics.

 

 

 

Sporings-id vs. Målings-id

Disse er med til at fortælle Analytics, hvilken konto og ejendom dine data skal sendes til og skal medtages i din sporingskode.

Opsætning af sporing i Universal Analytics er baseret på brugen af sporings-ID, der starter med ”UA-”.

 

 

I GA4 bruges der ikke længere sporings-id men et målings-id, som starter med ’G-’. Du skal bruge et måling-id, for at slå tracking til på dit website og/eller app – det identificere nemlig din data og sender det til den korrekte ejendom (i dette tilfælde din GA4-konto).

 

 

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har en Universal Analytics-konto eller allerede har en GA4-konto, kan du se det på, om du har et sporings- eller målings-id.

 

Analysering af kundeloyalitet

En af de særligt interessante tilføjelser i GA4 er det nye menupunkt ’fastholdelse’. Her kan du nemlig se, hvor ofte og hvor længe dine brugere interagere med dit website eller din app. Du kan bl.a. se data på, om nye kunder vender tilbage efter deres første besøg – og hvor ofte, samt deres brugerengagement på dit site eller din app.

Du kan samtidig også få et indblik i din kundes levetidsværdi – altså hvor meget du i gennemsnit tjener på nye kunder inden for de første 120 dage.

 

Nye typer af rapporter

Var du ikke tilfreds med udbuddet eller niveauet af rapporter i Universal Analytics, så går den her ud til dig.

GA4 tilbyder nemlig mere tilpassede rapporter end sin forgænger. Det bliver nu muligt at opbygge mere avancerede og komplekse rapporter, der er mere skræddersyet til dit behov end tidligere.

Funktionen er taget direkte fra Universal Analytics i 360 suite (GA 360) og er nu tilgængelig for alle i den gratis version. I analysecenteret kan du vælge fra et skabelongalleri, eller du kan opbygge dine egne rapporter med nye sammensætninger af data.

 

Dybere integration med Google Ads

Integrationen mellem Analytics og Google Ads er som udgangspunkt ikke en ny mulighed, men der er ikke desto mindre mulighed for nye og mere avancerede indstillinger i det nye Google Analytics 4.

De målgrupper, du definerer i GA4, kan nemt importeres til Google Ads og benyttes i din annoncering. Disse målgrupper kan være baseret på forskellige hændelser, som de besøgende har foretaget sig på siden. Der er desuden kommet et nemmere overblik over din annonceeffektivitet i Google Analytics, så du kan se resultaterne helt ned på bl.a. annoncegruppe-niveau.

GA4 understøtter desuden datadreven attribuering, som vi anbefaler, du gør brug af, da du så får den mest præcise tilskrivning til de kanaler, der har stået for de enkelte hændelser. Du kan derudover også sammenligne de forskellige attribuerings-modeller for at se, hvad forskellen på ‘sidste klik’ og ‘datadreven’, og hvad det gør ved din indsigt i kunderejsen.

 

Event-baseret model

Som nævnt tidligere anvender GA4 en hændelses-baseret model, der gør det muligt at konfigurere dine målgrupper mere detaljeret baseret på hændelser som f.eks. ’fil downloads, ’scroll’ og ’tilpassede hændelser’ (hændelser du selv navngiver og implementere).

Det er muligt at definere op til 25 tilpassede parametre pr. event, som er yderligere data, du kan tilføje til dine hændelser for at udspecificere dem. Det åbner selvsagt for nye muligheder ift. definering af målgrupper, da du kan tilpasse dem efter, hvad der giver mest mening for dig og din forretning.

I den traditionelle Universal Analytics, der er sessions-baseret, er du begrænset til 20 mål pr. reporting view.

 

Cross-domain tracking

Lad os starte med det oplagte: Hvad Søren er cross-domain tracking? På dansk betegner vi det som sporing på tværs af domæner, og det er en måde at give Google Analytics lov til at spore en bruger som ét besøg på to eller flere domæner. Uden dette behandles den samme bruger som to separate besøgende af Google Analytics – og så bliver ’antal brugere’ i dine rapporter for højt. Det sker altså også, selvom du bruger samme Tag Manager-container og Analytics-konto til de to domæner.

Så hvis brugeroplevelsen på dit website strækker sig over mere end ét domæne, gør du klogt i at kigge nærmere på cross-domain tracking. Det kan f.eks. være, hvis din indkøbskurv ligger hos en tredjepart, og dermed på et andet domæne – hvis du ikke sporer på tværs af domæner bliver indkøbsadfærden på dit site ikke koblet sammen med tjek ud i indkøbskurven (altså en ret afgørende og interessant konvertering).

I den ældre version af Google Analytics opsatte man normalvis cross-domain tracking via kodning – enten i selve kildekoden via gtag.js eller via Tag Manager ved at bruge ’allowlinker’-parameter.

Dette er heldigvis gjort meget mere simpelt i GA4 og ingen hardcodede tagging er nødvendigt – det kan nu gøres direkte via indstillingerne i ’Admin’-sektionen. Det kræver dog stadig, at alle domæner, du ønsker at inkludere i cross-domain tracking, anvender det samme målings-id.

 

 

Du finder funktionen ved at tilgå ‘Administartor’ → ‘Datastrømme’ → ‘Vælg Webstrøm’ → ‘Flere taggingindstillinger’ → ‘Konfigurer dine domæner’.

 

Hvordan skal du håndtere overgangen til GA4?

Vi anbefaler, at du, hvis muligt, kører med en parallel version af Google Analytics 4 sammen med det gamle setup af Google Analytics Universal – og dét kan nærmest kun gå for langsomt. Herved bibeholder og fortsætter med at opbygge historisk data, som er uvurderligt i dit videre SEO- eller annonceringsarbejde.

Som minimum anbefaler vi, at du får oprettet en GA4-konto og får eksporteret din data fra Universal Analytics til GA4 i perioden lige omkring d. 1. juli 2023 (den famøse dato, hvor Universal Analytics drejer nøglen om). Så har du fortsat din historiske data og et godt sammenligningsgrundlag til din fremtidige data.

Er du i tvivl om, hvad der er op og ned på GA4, eller har du brug for hjælp til at komme i gang med din GA4-konto, så har vi både et SEO-team og et Google Ads-team, der allerede har fuldstændig styr på det.

 

Har du brug for hjælp til GA4?
Niels Hassø Andersen
HEAD OF SEO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig